Met schade naar e
reparateur hee
9 Izlm yerzeter/nasfi/euws
"Dat ze dat allemaal zo makkelijk
voor je regelen"
DSA
Donderdagnacht half een. "Dat was nou een leuke bruiloft",
zegt Bart tegen zijn vriendin Monique. "Als wij gaan trouwen
dan zou ik net best ook zo willen. En jij?" Een tevreden geeuw
onderdrukkend antwoord Monique: "Ja het was echt gezellig,
maar...", abrupt breekt ze haar zin en wandelpas af. "Krijg
nou wat, de hele zijkant van de auto is ingedeukt." Inderdaad,
een forse deuk in het portier en het voorscnerm zit zelfs tegen
de band gedrukt. Gelukkig heeft oom Ben vroeger nog eens as
piraties gehad om mee te doen met de 'Sterkste man van
Nederland' en het is een kolfje naar zijn hand om het wiel vrij
te maken. De thuisreis kan zo in ieder geval aanvaard worden.
"Dat dagje naar Brugge morgen kunnen we mooi vergeten",
treurt Monique. En daar vergiste ze zich in.
- m
Bart heeft dezelfde nacht nog op de groene kaart gekeken en
meldt zich de volgende morgen bij één van de daarop vermel
de samenwerkende reparateurs. Bij een kopje koffie aoet Bart
zijn verhaal en loopt daarna noa even met een medewerker
langs zijn beschadigde auto. "Maakt u zich geen zorgen mijn
heer, u zult straks niet meer zien waar de schade heeft gezeten.
U krijgt een gratis leenauto van mij mee en wij nemen contact
op met Verzekeringen ZLM. We vullen ook het schadeformulier
voor u in". Enigszins beduusd rijdt Bart de gratis leenauto bij
Monique voor. De reis naar Brugge kan toen nog beginnen.
"Dat ze dat allemaal zo makkelijk voor je regelen", verzucht hij
nog.
"Het praktijkvoorbeeld van Bart en Monique laat zien dat het
werken met geselecteerde schadeherstelbedrijven erg veel voor
delen heeft. Bij grotere schades kan zelfs direct met net herstel
worden begonnen, zonder dat er een schade-expert van ons is
komen kijken. Zo wordt tijd en geld bespaard. Dat kan omdat
we goede afspraken hebben met de geselecteerde reparateurs.
Kwaliteitscontrole vindt regelmatia door ons plaats en alle her-
stelbedrijven geven garantie op de reparatie", vertelt H.
Meeuwsen, hoofd scnade bij Verzekeringen ZLM.
Eén van de schadeherstelbedrijven waar Verzekeringen ZLM
mee samenwerkt is de Dealer Schade Associatie. Dit bedrijf is
een samenwerkingsverband dat negen autodealers in Goes zijn
aangegaan. Sinds januari 1992 hebben ze gezamenlijk het
bestaande schadebedrijf Van Mill in Goes overgenomen.
VW/Audi (Garage van Strien), Citroën (Garage van Fraasen),
Ford (Auto Adria), Mercedes (Van Oeveren), BMW
(Zwartepoorte), Toyota (De Jonge), Mitsubishi (Tramper),
Peugeot/Talbot (PTA) en Volvo (De Groene) zijn de dealers die
op net gebied van schadeherstel eendrachtig samenwerken.
Jos Smits, directeur van Garage Van Strien en één van de
initiatiefnemers somt de voordelen van de samenwerking op.
"Voorheen deden we alle negen zelf wel iets aan schade-
herstel. Sommigen hadden een hoek ingericht met één manne
tje, een ander nad speciaal drie mensen voor schade in dienst.
Nu hebben we vijftien mensen in dienst bij DSA. Doordat nu bij
na alles centraal wordt hersteld, kunnen we veel efficiënter wer
ken." Nico Tramper, de Mitsubishi dealer vult aan: "Het grote
voordeel is de combinatie van kennis over de deelnemende
automerken en de specialistische kennis van schadeherstel.
Zeker met technische hoogstandjes en elektronica die in de auto
van vandaag zijn verwerkt, is uitgebreide kennis van een merk
bij schadeherstel heel prettig."
Jos Smits en Nico Tramper
Kwaliteitszorg staat bij Verzekeringen ZLM hoog in het vaandel.
H. Meeuwsen zeqt daarover:"Daarom worden ook hoge eisen
gesteld aan de schadeherstelbedrijven waar we mee samenwer
ken". Het streven van DSA om binnen enkele jaren het ISO
9002-certificaat te behalen past prima binnen deze filosofie.
14