Interventie rundvlees wordt
ruim de helft kleiner
Regels voor uitrijden
organische mest
Vanuit de ZLM gezien
Ingezonden
De verdeling
van de armoede
Tarwe in recordtempo
van het land
Mini-plantenbeurs
Terugbetaling
superheffing
De interventie van rundvlees gaat
tussen nu en 1997 stapsgewijs te
rug van maximaal 750.000 ton tot
maximaal 350.000 ton. Daarnaast
wordt de interventieprijs verlaagd
met 15 procent. Deze maatregelen
maken deel uit van de EG-
landbouwhervorming. De Raad van
Landbouwministers heeft tot deze
ingrijpende maatregelen besloten
omdat de interventievoorraden te
hoog opliepen, zo deelde drs. A.
Meeuwisse van het ministerie van
Landbouw, maandag 27 juli jl. mee
in Hotel Goes.
Om de beperkingen aan de inter
ventie enigszins te compenseren
worden de premieregelingen voor
zoogkoeien en stieren verhoogd. De
premie voor zoogkoeien wordt ver
hoogd naar 120 Ecu, maar het aan
tal aanvragers wordt bevroren. De
stierenpremie gaat van 40 Ecu naar
90 Ecu, en wordt twee keer uitbe
taald (twee keer 90 Ecu): als de
stier 10 resp. 21 maanden oud is.
De tweede premie is bedoeld voor
ossevlees. Maximaal kan voor 90
VERVOLG VAN VOORPAGINA
langstelling voor Ritmo zo groot is
dat wel 60 of 70 procent van alle
tarwe uit dit ras zou bestaan, wordt
het risiko te groot in verband met
een eventuele misstap in de gewas
bescherming. Wat betreft de be
schikbare hoeveelheid zaaizaad le
vert een grote belangstelling voor
Ritmo geen problemen op.
Zeeuwse Vlegel
De opbrengsten van de tarwe van
de Zeeuwse Vlegel liggen gemid
deld iets onder de zes ton per ha,
met een uitschieter van zeven ton.
Produktmanager Jan Koeman van
de stichting is tevreden over deze
opbrengst. "Vorig jaar lagen de op
brengsten gemiddeld iets boven de
zes ton per ha, door de wat grotere
ziektedruk is dat dit jaar niet ge
lukt".
Nu het golvend (of gelegerd) graan
heeft plaats gemaakt voor stoppel-
land is de tijd weer aangebroken dat
organische mest wordt toegediend.
Het leek ons goed de uitrijregels die
gelden voor bouw- en grasland nog
eens op een rijtje te zetten.
Op bouwland, maisland en niet be-
teelde grond gelegen binnen de op
de 'zandkaarten' aangewezen ge
bieden (op zandgrond) geldt een uit-
rijverbod van 1 september t/m 31
januari volgend jaar. In de overige
maanden (1 februari t/m 31 augus
tus 1993) moet de mest emissie-
arm worden toegediend.
Op bouwland, maisland en niet b«r-
teelde grond gelegen buiten de op
de 'zandkaarten' aangewezen ge
bieden (niet op zandgrond) geldt
voorlopig (in ieder geval t/m 1994)
nog geen uitrijverbod. Wel dient de
mest in alle gevallen emissie-arm te
worden toegediend.
Bij het emissie-arm aanwenden
Opvallend veel exporteurs hebben
de afgelopen week hun buitenland
se gasten meegenomen naar veil-
centrum Naaldwijk. Zij bezochten
de presentatie, georganiseerd door
het Naaldwijkse Bemiddelingsbu
reau. De minibeurs toonde novitei
ten en exclusieve groene en
bloeiende planten.
stieren premie worden aange
vraagd, voor zoogkoeien geldt geen
maximum.
In beide gevallen geldt een beper
king ten aanzien van het aantal
grootvee-eenheden (gve). In 1992 is
dat nog 31/2 gve per ha voederare
aal, in 1996 mogen per ha voederge
was nog maar 2 gve worden
gehouden om voor premie in aan
merking te komen (1 stier 0,6
gve). "We moeten het voederareaal
nog definiëren. Ook hierover
bestaan nog veel onduidelijkheden.
Veel hangt af van wat in de Brussel
se beheerscomités beslist wordt",
aldus Meeuwisse. Al wel duidelijk is
dat het snijmaïsareaal deel kan uit
maken van het voederareaal, "be
halve als het voor
inkomstencompensatie in de akker
bouw is opgegeven". Door de aan
wezige Zeeuwse bestuurders werd
gepleit om alle akkerbouwgewassen
te definiëren als groenvoerge-
wassen.
Brussel laat de lidstaten de keuze
tussen een regionaal of individueel
dient de mest of tegelijk met het uit
rijden in de grond te worden ge
bracht, of in twee direct
opeenvolgende werkgangen te wor
den uitgereden en ondergewerkt.
Dit moet wel zodanig plaatsvinden
dat op het betreffende perceel altijd
ofwel een zichtbare uitrijactiviteit
plaatsvindt ofwel een zichtbare on-
derwerkactiviteit.
Bij toepassing van de onderwerkac-
tiviteit dient de mest als zodanig
niet meer zichtbaar op het grondop
pervlak te liggen. In
bodembeschermings- of grondwa
terbeschermingsgebieden gelden
andere regels. Als de grond be
sneeuwd is geldt zowel op zand
grond als op niet-zandgrond een
uitrijverbod. In de bloembollenteelt
en voor het toedienen van vaste
mest in de fruitteelt geldt geen
plicht om organische mest emissie-
arm toe te dienen.
Grasland
Voor grasland geldt een uitrijverbod
vanaf 1 oktober. In zandgebieden
geldt het uitrijverbod t/m 31 januari
1993, in kleigebieden t/m 31 de
cember 1992. In de zandgebieden
geldt tot half juni een plicht de mest
(uitgezonderd vaste mest) emissie-
arm aan te wenden, in de kleigebie
den gaat deze plicht pas in 1994 in.
Graanstoppel waaronder een gras-
groenbemester is gezaaid geldt ook
als grasland.
quotum. Bij een regionaal quotum
zijn de mesters die premie aanvra
gen afhankelijk van de andere aan
vragers wat betreft de
premietoekenning, bij een indivi
dueel quotum geldt alleen de eigen
opgebouwde referentie. De referen
tiejaren zijn 1990, 1991 en 1992.
Ook in het regelen van de over
draagbaarheid van het quotum is de
lidstaat geheel vrij.
Ooipremie
Het maximum aantal ooien waar
voor premie kan worden aange
vraagd is vastgesteld op 500 in de
normale gebieden (zoals Nederland)
en 1.000 in de zgn. probleemgebie
den. Verder wordt het aantal dieren
bevroren, waarbij het aantal premie
waardige ooien in 1991 het uit
gangspunt is. Meeuwisse gaf aan
dat er voor schapenhouders die in
dat jaar problemen hebben onder
vonden bij de toekenning van de
ooipremie "er heel veel ruimte is om
die niet voor de eeuwigheid tussen
wal en schip te laten vallen".
In doodsangst verkerend dat het ge
hele broze gebouw van regeltjes en
regelingen in elkaar zal storten heeft
een woordvoerder van de Europese
Commissie verklaard dat van een
terugbetaling van superheffingen
geen sprake zal kunnen zijn. Een an
dere expert heeft al bij voorbaat ver
klaard dat het Europese Hof de
eisen tot terugbetaling eveneens
niet zal honoreren.
Om de quotering overeind te hou
den zijn in Nederland al meer dan
100 verordeningen en uitvoerings
betalingen en wat dies meer zij tot
stand gekomen, een bewijs van on
macht om alles te willen regelen.
Dat een expert van de Commissie
zich op de zetel van het Europese
Hof gaat zitten, slaat wel alle bruta
liteit.
Eisers kunnen zonder enige terug
houdendheid aanvoeren dat de
Europese Commissie en het PZ in
cluis willens en wetens direct en/of
indirect de veehouders bedrogen
resp. benadeeld hebben. Het is dan
aan de rechter te beoordelen of ge
lijk recht niet voor allen geldt.
Wij herinneren ons de slogan
"Recht ist das was dem Volke
nützt". Laten we het er niet van ma
ken dat recht dat is, wat het broze
bureaucratische regelapparaat over
eind houdt.
Leon van der Werf
Obelisk dorsen bij W. Wiskerke te Kortgene. De akkerbouwer verhak-
se/t het stro gelijk achter de combine. Ondanks de lage prijzen - ca.
f 65,— per ton tarwestro - wordt het meeste stro geperst. Steeds va
ker wordt hiervoor de grootpakkenpers ingeschakeld.
De kern van de MacSharry-voorstellen met betrekking tot de afbraak
van het huidige EG-landbouwbeleid is in feite simpel: in plaats van
een prijstoes/ag per kilogram/produkt een toeslag per produktiemid-
del (per hectare en per dier). Dus inkomstenvergoeding per eenheid
produktiemiddel a/s compensatie voor de daling van de gegarandeer
de prijzen voor de marktordeningsprodukten. Geld tegenover geld.
Zeker a/s daar een 'is gelijkleken tussen zou staan, zou er op het eer
ste gezicht niet zo veel aan de hand zijn (behoudens dan het princi
piële en voor veel boeren gevoelige feit dat het inkomen gedeeltelijk
niet meer uit de produktprijs voortkomt, maar uit een directe toeslag).
Er zitten echter meerdere grote adders onder het gras: de compensa
tieregeling geldt vooralsnog slechts voor de volgende 3 jaar, de com
pensatie is niet volledig en de compensatie is beroren, dus
niet-inflatievast.
Voorts moet men, om er voor in aanmerking te komen, aan bepaalde
voorwaarden voldoen: grondbraak in de akkerbouw en grondgebon
den extensivering in de rundvleessector. Het verhaal wordt nog pijnlij
ker en moeilijker als we weten dat zogenaamde kleine producenten
vrijgesteld worden van deze voorwaarden. Ongelijke behandeling van
boeren onderling is daarmee een feit.
Nu na de officiële besluitvorming, 30 juni jl., in de EG-
landbouwministerraad de details van de officiële Brusselse verorde
ning zich concreter af gaan tekenen, wordt daarenboven steeds dui
delijker, dat de onduidelijkheid van dit nieuwe regime sterk toeneemt.
Een zeer ingewikkelde regeling, waar voor iedere oplossing weer tien
nieuwe problemen verzonnen zijn die ook 'opgelost' moesten wor
den, is het resultaat. De vertaling van de nu (sinds vorige week) in
concept voorliggende Nederlandse beschikking voor de akkerbouw
doet er nog eens een flinke schep ambtenarij boven op. Juridische
krentenwegerij, met a/s argument 'controle-technische noodzaak",
viert hoogtij in de Nederlandse uitvoering van de MacSharry
besluiten.
Middels zeer ingewikkelde en uitgebreide regelgeving zal de akker-
bouwarmoede in Nederland verdeeld moeten worden. Tengevolge
van die ingewikkeldheid en de zich daarbij (meer i.p.v. minder) mani
festerende mazen in het net, zal die armoede ook nog ongelijker ver
deeld worden dan nodig zou zijn en zullen verdringingseffecten
tussen de teelten onderling eerder toe- dan afnemen. Ik re f eer daarbij
o.a. aan de frustrerende besluitvorming van het dagelijks bestuur van
het Landbouwschap m.b.t. de keuze voor een landelijk (i.p.v. indivi
dueel) basisareaal.
De werkgelegenheid voor voorlichters, juristen, ambtenaren en A/D-
ers zal in ieder geval aanzienlijk groter worden. De akkerbouwers zul
len er echter minder van worden, en bovendien zullen ze geconfron
teerd worden met bergen formulieren en ambtenarij plus een daarbij
behorend onbegrijpelijk jargon. Uiteraard zullen we vanuit de ZLM
maximaal blijven doen wat we kunnen om alsnog een zo praktisch
en eerlijk mogelijke Nederlandse uitvoering te bewerkstelligen.
De pap is echter al in aanzienlijke mate gestort, en op basis van die
realiteit zullen we vanuit de ZLM in directe zin de komende weken
en maanden erg veel energie steken in een zo effectie mogelijke in
formatie en voorlichting naar u toe (zie daartoe ook blz. 1). Opdat
u de financiële consequenties van de keuzes die u binnen het nieuwe
beleid kunt maken (wel of niet braken, welke gewassen, bouwplan,
etc.) binnen uw eigen bedrijf, zo goed mogelijk, kunt overzien.
We zullen in dit blad frequent proberen weer te geven welke de tittels
en jota's in de Nederlandse uitvoeringsregeling zijn en wat ze inhou
den. Onze voorlichters- en secretariaatsmedewerkers zullen u desge
vraagd zo goed mogelijk middels rekenmodellen proberen aan te geven
wat de financiële consequenties zijn van uw keuzemogelijkheden (zie
ook blz. 4). Eind augustus, begin september zullen we daartoe ook
informatie- en voorlichtingsbijeenkomsten in de kringen organiseren.
Tenslotte alvast een advies mijnerzijds aan diegenen die met plannen
rondlopen om (ter voorkoming van een braakverplichting) tot be-
drijfssp/itsing over te gaan: "Pas op, dat u, om op korte termijn hon
derd gulden te winnen, op langere termijn geen duizenden guldens
op het spel zet." Ga eerst te rade bij de SEV.
Van der Maas
P.S.
Dat waarschijnlijk ook een niet-marktordeningsgewas a/s doperwten
(conservenerwten) nu onder de regeling valt, is sinds deze week een
nieuw geluid vanuit Den haag. Klaarblijkelijk heeft men dat om
controle-technische redenen menen te moeten besluiten. Evenals dat
dat bij snijmais het geval is zal het de verdringingseffecten binnen de
akkerbouw nog onvoorspelbaarder maken, terwijl vooral ook de
spoeling van de totaal te verdelen inkomsten-compensatie er alleen
maar dunner van wordt. We worden er wederom niet vrolijker van.