Interventie rundvlees wordt ruim de helft kleiner Regels voor uitrijden organische mest Vanuit de ZLM gezien Ingezonden De verdeling van de armoede Tarwe in recordtempo van het land Mini-plantenbeurs Terugbetaling superheffing De interventie van rundvlees gaat tussen nu en 1997 stapsgewijs te rug van maximaal 750.000 ton tot maximaal 350.000 ton. Daarnaast wordt de interventieprijs verlaagd met 15 procent. Deze maatregelen maken deel uit van de EG- landbouwhervorming. De Raad van Landbouwministers heeft tot deze ingrijpende maatregelen besloten omdat de interventievoorraden te hoog opliepen, zo deelde drs. A. Meeuwisse van het ministerie van Landbouw, maandag 27 juli jl. mee in Hotel Goes. Om de beperkingen aan de inter ventie enigszins te compenseren worden de premieregelingen voor zoogkoeien en stieren verhoogd. De premie voor zoogkoeien wordt ver hoogd naar 120 Ecu, maar het aan tal aanvragers wordt bevroren. De stierenpremie gaat van 40 Ecu naar 90 Ecu, en wordt twee keer uitbe taald (twee keer 90 Ecu): als de stier 10 resp. 21 maanden oud is. De tweede premie is bedoeld voor ossevlees. Maximaal kan voor 90 VERVOLG VAN VOORPAGINA langstelling voor Ritmo zo groot is dat wel 60 of 70 procent van alle tarwe uit dit ras zou bestaan, wordt het risiko te groot in verband met een eventuele misstap in de gewas bescherming. Wat betreft de be schikbare hoeveelheid zaaizaad le vert een grote belangstelling voor Ritmo geen problemen op. Zeeuwse Vlegel De opbrengsten van de tarwe van de Zeeuwse Vlegel liggen gemid deld iets onder de zes ton per ha, met een uitschieter van zeven ton. Produktmanager Jan Koeman van de stichting is tevreden over deze opbrengst. "Vorig jaar lagen de op brengsten gemiddeld iets boven de zes ton per ha, door de wat grotere ziektedruk is dat dit jaar niet ge lukt". Nu het golvend (of gelegerd) graan heeft plaats gemaakt voor stoppel- land is de tijd weer aangebroken dat organische mest wordt toegediend. Het leek ons goed de uitrijregels die gelden voor bouw- en grasland nog eens op een rijtje te zetten. Op bouwland, maisland en niet be- teelde grond gelegen binnen de op de 'zandkaarten' aangewezen ge bieden (op zandgrond) geldt een uit- rijverbod van 1 september t/m 31 januari volgend jaar. In de overige maanden (1 februari t/m 31 augus tus 1993) moet de mest emissie- arm worden toegediend. Op bouwland, maisland en niet b«r- teelde grond gelegen buiten de op de 'zandkaarten' aangewezen ge bieden (niet op zandgrond) geldt voorlopig (in ieder geval t/m 1994) nog geen uitrijverbod. Wel dient de mest in alle gevallen emissie-arm te worden toegediend. Bij het emissie-arm aanwenden Opvallend veel exporteurs hebben de afgelopen week hun buitenland se gasten meegenomen naar veil- centrum Naaldwijk. Zij bezochten de presentatie, georganiseerd door het Naaldwijkse Bemiddelingsbu reau. De minibeurs toonde novitei ten en exclusieve groene en bloeiende planten. stieren premie worden aange vraagd, voor zoogkoeien geldt geen maximum. In beide gevallen geldt een beper king ten aanzien van het aantal grootvee-eenheden (gve). In 1992 is dat nog 31/2 gve per ha voederare aal, in 1996 mogen per ha voederge was nog maar 2 gve worden gehouden om voor premie in aan merking te komen (1 stier 0,6 gve). "We moeten het voederareaal nog definiëren. Ook hierover bestaan nog veel onduidelijkheden. Veel hangt af van wat in de Brussel se beheerscomités beslist wordt", aldus Meeuwisse. Al wel duidelijk is dat het snijmaïsareaal deel kan uit maken van het voederareaal, "be halve als het voor inkomstencompensatie in de akker bouw is opgegeven". Door de aan wezige Zeeuwse bestuurders werd gepleit om alle akkerbouwgewassen te definiëren als groenvoerge- wassen. Brussel laat de lidstaten de keuze tussen een regionaal of individueel dient de mest of tegelijk met het uit rijden in de grond te worden ge bracht, of in twee direct opeenvolgende werkgangen te wor den uitgereden en ondergewerkt. Dit moet wel zodanig plaatsvinden dat op het betreffende perceel altijd ofwel een zichtbare uitrijactiviteit plaatsvindt ofwel een zichtbare on- derwerkactiviteit. Bij toepassing van de onderwerkac- tiviteit dient de mest als zodanig niet meer zichtbaar op het grondop pervlak te liggen. In bodembeschermings- of grondwa terbeschermingsgebieden gelden andere regels. Als de grond be sneeuwd is geldt zowel op zand grond als op niet-zandgrond een uitrijverbod. In de bloembollenteelt en voor het toedienen van vaste mest in de fruitteelt geldt geen plicht om organische mest emissie- arm toe te dienen. Grasland Voor grasland geldt een uitrijverbod vanaf 1 oktober. In zandgebieden geldt het uitrijverbod t/m 31 januari 1993, in kleigebieden t/m 31 de cember 1992. In de zandgebieden geldt tot half juni een plicht de mest (uitgezonderd vaste mest) emissie- arm aan te wenden, in de kleigebie den gaat deze plicht pas in 1994 in. Graanstoppel waaronder een gras- groenbemester is gezaaid geldt ook als grasland. quotum. Bij een regionaal quotum zijn de mesters die premie aanvra gen afhankelijk van de andere aan vragers wat betreft de premietoekenning, bij een indivi dueel quotum geldt alleen de eigen opgebouwde referentie. De referen tiejaren zijn 1990, 1991 en 1992. Ook in het regelen van de over draagbaarheid van het quotum is de lidstaat geheel vrij. Ooipremie Het maximum aantal ooien waar voor premie kan worden aange vraagd is vastgesteld op 500 in de normale gebieden (zoals Nederland) en 1.000 in de zgn. probleemgebie den. Verder wordt het aantal dieren bevroren, waarbij het aantal premie waardige ooien in 1991 het uit gangspunt is. Meeuwisse gaf aan dat er voor schapenhouders die in dat jaar problemen hebben onder vonden bij de toekenning van de ooipremie "er heel veel ruimte is om die niet voor de eeuwigheid tussen wal en schip te laten vallen". In doodsangst verkerend dat het ge hele broze gebouw van regeltjes en regelingen in elkaar zal storten heeft een woordvoerder van de Europese Commissie verklaard dat van een terugbetaling van superheffingen geen sprake zal kunnen zijn. Een an dere expert heeft al bij voorbaat ver klaard dat het Europese Hof de eisen tot terugbetaling eveneens niet zal honoreren. Om de quotering overeind te hou den zijn in Nederland al meer dan 100 verordeningen en uitvoerings betalingen en wat dies meer zij tot stand gekomen, een bewijs van on macht om alles te willen regelen. Dat een expert van de Commissie zich op de zetel van het Europese Hof gaat zitten, slaat wel alle bruta liteit. Eisers kunnen zonder enige terug houdendheid aanvoeren dat de Europese Commissie en het PZ in cluis willens en wetens direct en/of indirect de veehouders bedrogen resp. benadeeld hebben. Het is dan aan de rechter te beoordelen of ge lijk recht niet voor allen geldt. Wij herinneren ons de slogan "Recht ist das was dem Volke nützt". Laten we het er niet van ma ken dat recht dat is, wat het broze bureaucratische regelapparaat over eind houdt. Leon van der Werf Obelisk dorsen bij W. Wiskerke te Kortgene. De akkerbouwer verhak- se/t het stro gelijk achter de combine. Ondanks de lage prijzen - ca. f 65,— per ton tarwestro - wordt het meeste stro geperst. Steeds va ker wordt hiervoor de grootpakkenpers ingeschakeld. De kern van de MacSharry-voorstellen met betrekking tot de afbraak van het huidige EG-landbouwbeleid is in feite simpel: in plaats van een prijstoes/ag per kilogram/produkt een toeslag per produktiemid- del (per hectare en per dier). Dus inkomstenvergoeding per eenheid produktiemiddel a/s compensatie voor de daling van de gegarandeer de prijzen voor de marktordeningsprodukten. Geld tegenover geld. Zeker a/s daar een 'is gelijkleken tussen zou staan, zou er op het eer ste gezicht niet zo veel aan de hand zijn (behoudens dan het princi piële en voor veel boeren gevoelige feit dat het inkomen gedeeltelijk niet meer uit de produktprijs voortkomt, maar uit een directe toeslag). Er zitten echter meerdere grote adders onder het gras: de compensa tieregeling geldt vooralsnog slechts voor de volgende 3 jaar, de com pensatie is niet volledig en de compensatie is beroren, dus niet-inflatievast. Voorts moet men, om er voor in aanmerking te komen, aan bepaalde voorwaarden voldoen: grondbraak in de akkerbouw en grondgebon den extensivering in de rundvleessector. Het verhaal wordt nog pijnlij ker en moeilijker als we weten dat zogenaamde kleine producenten vrijgesteld worden van deze voorwaarden. Ongelijke behandeling van boeren onderling is daarmee een feit. Nu na de officiële besluitvorming, 30 juni jl., in de EG- landbouwministerraad de details van de officiële Brusselse verorde ning zich concreter af gaan tekenen, wordt daarenboven steeds dui delijker, dat de onduidelijkheid van dit nieuwe regime sterk toeneemt. Een zeer ingewikkelde regeling, waar voor iedere oplossing weer tien nieuwe problemen verzonnen zijn die ook 'opgelost' moesten wor den, is het resultaat. De vertaling van de nu (sinds vorige week) in concept voorliggende Nederlandse beschikking voor de akkerbouw doet er nog eens een flinke schep ambtenarij boven op. Juridische krentenwegerij, met a/s argument 'controle-technische noodzaak", viert hoogtij in de Nederlandse uitvoering van de MacSharry besluiten. Middels zeer ingewikkelde en uitgebreide regelgeving zal de akker- bouwarmoede in Nederland verdeeld moeten worden. Tengevolge van die ingewikkeldheid en de zich daarbij (meer i.p.v. minder) mani festerende mazen in het net, zal die armoede ook nog ongelijker ver deeld worden dan nodig zou zijn en zullen verdringingseffecten tussen de teelten onderling eerder toe- dan afnemen. Ik re f eer daarbij o.a. aan de frustrerende besluitvorming van het dagelijks bestuur van het Landbouwschap m.b.t. de keuze voor een landelijk (i.p.v. indivi dueel) basisareaal. De werkgelegenheid voor voorlichters, juristen, ambtenaren en A/D- ers zal in ieder geval aanzienlijk groter worden. De akkerbouwers zul len er echter minder van worden, en bovendien zullen ze geconfron teerd worden met bergen formulieren en ambtenarij plus een daarbij behorend onbegrijpelijk jargon. Uiteraard zullen we vanuit de ZLM maximaal blijven doen wat we kunnen om alsnog een zo praktisch en eerlijk mogelijke Nederlandse uitvoering te bewerkstelligen. De pap is echter al in aanzienlijke mate gestort, en op basis van die realiteit zullen we vanuit de ZLM in directe zin de komende weken en maanden erg veel energie steken in een zo effectie mogelijke in formatie en voorlichting naar u toe (zie daartoe ook blz. 1). Opdat u de financiële consequenties van de keuzes die u binnen het nieuwe beleid kunt maken (wel of niet braken, welke gewassen, bouwplan, etc.) binnen uw eigen bedrijf, zo goed mogelijk, kunt overzien. We zullen in dit blad frequent proberen weer te geven welke de tittels en jota's in de Nederlandse uitvoeringsregeling zijn en wat ze inhou den. Onze voorlichters- en secretariaatsmedewerkers zullen u desge vraagd zo goed mogelijk middels rekenmodellen proberen aan te geven wat de financiële consequenties zijn van uw keuzemogelijkheden (zie ook blz. 4). Eind augustus, begin september zullen we daartoe ook informatie- en voorlichtingsbijeenkomsten in de kringen organiseren. Tenslotte alvast een advies mijnerzijds aan diegenen die met plannen rondlopen om (ter voorkoming van een braakverplichting) tot be- drijfssp/itsing over te gaan: "Pas op, dat u, om op korte termijn hon derd gulden te winnen, op langere termijn geen duizenden guldens op het spel zet." Ga eerst te rade bij de SEV. Van der Maas P.S. Dat waarschijnlijk ook een niet-marktordeningsgewas a/s doperwten (conservenerwten) nu onder de regeling valt, is sinds deze week een nieuw geluid vanuit Den haag. Klaarblijkelijk heeft men dat om controle-technische redenen menen te moeten besluiten. Evenals dat dat bij snijmais het geval is zal het de verdringingseffecten binnen de akkerbouw nog onvoorspelbaarder maken, terwijl vooral ook de spoeling van de totaal te verdelen inkomsten-compensatie er alleen maar dunner van wordt. We worden er wederom niet vrolijker van.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 3