MacSharry in de akkerbouw: landelijk, regionaal of individueel? Sociaal Voorlichting De bijdrage van de Accountantsunie ZLM staat deze week op pagina 6 In de afgelopen weken is er reeds veel geschreven over de gevolgen van de plannen van MacSharry. Hoewel er nog veel onduidelijkheden zijn, wordt met dit artikel getracht een bij drage te leveren aan de discussie over de effecten voor de inkomens bij de verschillende mo gelijkheden. Het is niet de bedoeling om een pasklare oplossing voor de individuele ondernemer te bieden. Voor de inhoud van de plannen wordt verwezen naar de ZLM-krant van 3 juli jl. (blz. 1 en 3). "MacSharry" heeft invloed op de veehouderij (zoogkoeien/stierenpremie en ooipremie) en de akkerbouw. Onderstaand heeft betrekking op de akkerbouw. Algemeen. Het plan heeft betrekking op de volgende gewassen: - granen: tarwe, gerst, korrelmaïs, haver, rogge (en triticale?) - peulvruchten: droge erwten. - oliehoudende zaden: koolzaad, raapzaad, zonnebloemen en soja. - snijmaïs. - gronden in het kader van de meerjarige braakregeling. Het EG-beleid houdt naast een prijsverlaging ook een verplichting in tot het braak leggen van land. Bij een produktie van meer dan 92 ton graan is men verplicht om 15% van het areaal van bovengenoemde gewassen te braken. De compensatie per ha hangt af van een aantal faktoren nl. 1. de produktieregio 2. grootte van de produktie (92 ton) 3. het gewas 4. het jaar Momenteel is er diskussie gaande over de wijze van invulling van de produktieregio per land. Hierbij kan men ervoor kiezen om het land als één regio te zien, het land in een aantal regio's in te delen, (bijv. het zuidwestelijk kleigebied) dan wel een individueel basisareaal. Dit geeft in feite 4 mogelijkheden nl.: a. landelijk basisareaal met en compensatie op basis van het landelijk gemiddelde. b. een regionaal basisareaal met een compensatie op basis van het regionaal gemiddelde. c. een individueel basisareaal met een compensatie op basis van een regionaal gemiddelde. d. een individueel basisareaal met een compensatie op basis van een individueel gemiddelde. (De gemiddelde opbrengsten per gebied/individueel worden in. het vakjargon opbrengstren dement genoemd). De keuze heeft gevolgen voor het te braken areaal en de hoogte van de compensatie, welke samenhangt met de kg-opbrengsten. Momenteel lijkt mogelijkheid b het meest waarschijnlijk. Het Landbouwschap heeft voor deze mogelijkheid gekozen. Hierbij is er nog de vraag hoeveel regio's er moeten komen. De keuze gaat tussen 2 regio's (zand en klei) of 10 regio's (o.a. zuidwesten). In overleg tussen het be drijfsleven en het ministerie wordt de keuze bepaald. De gemiddelde opbrengsten zijn: Individueel verschillend Regio Nederland 6660 kg/ha Kleigronden 6900 kg/ha Regio Zuidwesten 7410 kg/ha Zandgronden 5000 kg/ha De produktie van 92 ton wordt dan gehaald bij: Individueel verschillend Nederland 13,81 ha Kleigrond 13,53 ha Zuidwesten 12,42 ha Zandgrond 18,40 ha De compensatie is gelijk aan de produktie per ha, maal de compensatie per ton. Tabel 1: Overzicht van prijzen en compensatiebedragen. 1993/94 1994/95 1995/96 Interventieprijs granen ct/kg 31,0 29,0 26,5 Richtprijs granen ct/kg 34,8 32,2 29,5 Compensatiegranen in ECU/ton 25 35 45 in f/ton f 65,72 f 92,00 f 118,29 bij 6660 kg/ha f 437,67 f 612,74 f 787,81 bij 7410 kg/ha f 486,99 f 681,72 f 876,53 Voor peulvruchten f 635,- f 895,- f 1155,- Oliehoudende zaden f 1475,- f f Braakland f 787,81 f 787,81 f 787,81 Kleine producenten f 437,67 f 612,74 f 787,81 De medeverantwoordelijkheidsheffing komt te vervallen. 2. Berekeningen Voor een voorbeeldbedrijf zijn een aantal berekeningen uitgevoerd om na te gaan wat de fi nanciële gevolgen zijn voor dit bedrijf. Dit is echter niet meer dan een voorbeeldberekening. Indien met andere opbrengsten, met andere verhoudingen in opbrengsten, met andere ver houdingen in oppervlakte, met andere gewassen of met andere toegerekende kosten wordt gerekend, dan kan de conclusie geheel anders komen te liggen. Bij de berekening is uitgegaan van de volgende uitgangspunten, (zie tabel 2). Tabel 2: Uitgangspunten bij voorbeeldberekening. Gewas opp. kg prijs prijs saldo bij opbr./ha 1991/92 1995/96 huidige prijs wintertarwe zomergerst droge erwten Totaal 10,0 4,0 3,0 17,0 9000 6000 5200 39,5 43,5 71,0 26,5 30,5 -13,0* f 2353,- f 2100,- f 2486,- Opmerking: de prijsdaling is op dit moment niet bekend. Aangenomen is dezelfde prijs daling als bij de granen. Deze kan echter sterk afwijken. Deze ondernemer is verplicht om 15% te braken. Dit komt neer op 2,55 ha. Het is het voordeligst om wintertarwe in te ruilen voor braakareaal omdat het saldo na de prijsverlaging lager is dan het saldo van zomergerst. Er zijn 3 berekeningen gemaakt, waarin de gevolgen zijn weergegeven, nl. berekening 1 bij een landelijk basisareaal, berekening 2 met een regionaal basisareaal en berekening 3 bij een individueel basisareaal. Berekening 1: de gevolgen bij een landelijk basisareaal. Verlies aan opbrengsten door de prijsdaling: wintertarwe 7,45 ha x 9000 kg x f 0,13 zomergerst 4,00 ha x 6000 kg x f 0,13 droge erwten 3,00 ha x 5200 kg x f 0,13 Verlies gederfd saldo door braakverplichting: wintertarwe 2,55 ha x f 2353,— f 8717,- f 3120,- f 2028,- f 6000,- Compensatie: granen 11,45 ha xf 787,81 f 9020,- braken 2,55 ha x f 787,81 f 2010,- erwten 3,00 ha x f 1155,00 f 3465,- Totaal f 14495,- netto verlies f 5370,- Berekening 2: de gevolgen bij een regionaal basisareaal. (b) Verlies idem als bij éen landelijk basisareaal f 19865,- Compensatie: granen 11,45 ha xf 876,53 f 10036,- braken 2,55 ha x f 787,81 f 2010,- erwten 3,0*0 ha x f 1155,00 f 3465,- Totaal f 15511,- Netto verlies f 4354,- Berekening 3: de gevolgen bij een individueel basisareaal. Verlies idem f 19865,- Compensatie: wintertarwe 7,45 ha x 9,0 ton x f 118,29 f 7931,- zomergerst 4,00 ha x 6,0 ton x f 118,29 f 2839,- erwten 3,00 ha x 5,2 ton x f 175,00* f 2730,- braken 2,55 wintertarwe x f 787,81 f 2010,- Totaal f 15510,- Netto verlies f 4355,- Indien deze ondernemer niet aan de braakverplichting voldoet, dan teelt hij tegen de markt- prijs en krijgt hij geen compensatie. Het verlies wordt dan: wintertarwe 10,0 x 9000 x f 0,13 f 11700,- zomergerst 4,0 x 6000 x f 0,13 f 3120,- droge erwten 3,0 x 5200 x f 0,13 f 1560,- Totaal netto verlies f 16380,- Ook in de jaren 1993/1994 en 1994/1995 is het verlies aanzienlijk groter bij niet braken dan wel braken met compensatie. Voor 1993/1994 wordt de berekening (bij een landelijk basisareaal); f 1520,- f 1508,- Netto verlies In 1994/1995 wordt dit: Netto verlies Zoals reeds is aangegeven bepalen een groot aantal faktoren de uitkomst. In tabel 3 is weer gegeven als een van de genoemde faktoren wordt gewijzigd wat de gevolgen zijn bij een lan delijke basisareaal en bij een individuele basisareaal met een compensatie op basis van individuele opbrengsten. Tabel 3: verlies bij gewijzigde uitgangspunten. Wijziging gewas zomergerst wintertarwe wintertarwe zonder erwten wintertarwe zomergerst kg-opbrengst/ha 7500 10000 8000 13 ha wt 7000 en 4000 dit zijn geen verliezen maar winsten. landelijk f 6150,- f 6670,- f 4070,- f 7953,- f 97,-* basisareaal regionaal f 5134,- f 5654,- f 3054,- f 6671,- f 2129, individueel f 4425,- f 4773,- f 3936,- f 5373,- f 1597,- Opmerkingen: 1. In alle berekeningen is er geen rekening gehouden met de kosten van braken. 2. Diegenen die van de oude braakregeling gebruik hebben gemaakt, kunnen kiezen om dit voort te zetten of niet. 3. De 15% braak is niet hard, maar deze kan jaarlijks worden gewijzigd. Dit is mede afhan kelijk van de areaalsontwikkeling. 4. Het braakareaal kan worden beteeld met "non food" gewassen. Het is nog niet bekend welke gewassen hier ondervallen. Aangenomen moet worden dat gewassen zoals poot- aardappelen en graszaad hiertoe niet behoren. 5. Er is ook een milieupakket overeengekomen. Wat de inhoud van dit pakket is, is nog niet bekend. 6. Wat er na 1995/96 gaat gebeuren is eveneens nog onduidelijk. 7. Het voor 2 premies in aanmerking komen, b.v. een akkerbouwer met meststieren die zelf zijn graan gaat vervoeren aan de stieren, is niet mogelijk. Er moet voor 1 premie wor den gekozen, of de akkerbouwcompensatie of de stierenpremie. 8. De compensatie is waarschijnlijk incl. BTW. 9. Splitsen van het bedrijf zodat de produktie beneden de 92 ton granen komt is niet aan te bevelen. Dit i.v.m. de juridische en fiscale gevolgen. Idem voor subsidiemoge lijkheden. 10. De marktprijs van de granen kan bepalen dat het verlies kleiner is dan in de berekeningen is aangegeven. 11. Er is geen rekening gehouden met eventuele lagere toegerekende kosten i.v.m. een lage re graanprijs. J.A.M. Withagen Totaal f 19865,-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 4