Coöperatie van de Camembert Landbouwcoöperatie in Normandië is van vele markten thuis Oriëntatie op coöperatie Casam: eerst verkopendan pas telen Isigny sur Mer: Bij de coöperatie Casam werd het ZLM-bestuur te woord gestaan door bestuurder Marcel Chapon (links) en direkteur C/avreul Chapon is zelf veehouder, terwijl zijn vrouw op het boerenbedrijf nabij Coutances in Normandië kamers verhuurt. Hij is tevens bestuurslid van de zuivelcoöperatie Isigny. In het reisprogramma van het ZLM-hoofdbestuur, dat van 3 tot en met 6 juni jl. een werkbezoek bracht aan Frankrijk, was een ruime plaats ingeruimd voor een nadere kennismaking met het coöperatie ve landbouwbedrijfsleven. Zo werd een bezoek gebracht aan de zui velcoöperatie Isigny in Normandië, dichtbij de invasiestranden langs de Atlantische kust. Ook legde het ZLM-bestuur het oor te luister bij de grote aan-, verkoop- en verwerkingscoöperatie Casam in het de partement Manche. Op deze pagina een impressie van de bezoeken en gesprekken. VRIJDAG 10 JULI 1992 Eerst verkopen, dan pas telen. Deze bedrijfsfilosofie heeft de landbouw coöperatie Casam in het groene de partement Manche slagvaardig in praktijk gebracht. En bepaald niet zonder succes. In het kader van de hooggeprezen diversifikatie be schikt deze Normandische coöpera tie thans over een breed scala toeleverings- en verwerkingsbedrij ven en een flink marktaandeel in de binnenlandse agrarische afzet. Casam is een coöperatie midden in een typisch veehouderijgebied. De laatste jaren is in de strook langs de Atlantische kust ook de groente teelt sterk opgekomen. Casam heeft in die ontwikkeling een bepa lende rol gespeeld en is dus anno 1992 al lang niet meer de melkcoö- peratie, die een aantal boeren rond het stadje Coutances in 1912 oprichtte. Op zoek naar nieuwe af zetmogelijkheden begon de coöpe ratie rond 1972 met enkele nieuwe aktiviteiten. In de veehouderij wer den rundvee, pluimvee en in minde re mate konijnen en varkens erbij genomen en in de plantaardige sek- tor werd de groenteteelt een steun pilaar onder het bedrijf. Casam is er in geslaagd in de groentesektor ei gen, goedlopende merken op de markt te brengen: Florette (verpakte groenten) en Primco (verse groen ten). Men heeft dus met succes ge zocht naar nieuwe teelten en afzetmogelijkheden voor de inmid dels 15.000 leden. Die aktiviteiten zijn zeker niet ten koste gegaan van de financiële posi tie van de coöperatie. De bedrijfscij- fers liegen er niet om. De zelfstandige Casambedrijven zetten 500 miljoen per jaar om bij een personeelsomvang van 700 men sen. Tellen we de dochteronderne mingen mee, dan komen we op een omzet van ruim f 1,3 miljard en een personeelsbestand van 2.200. Ca sam heeft een eigen vermogen waar menig Nederlandse coöperatie jaloers op zou zijn: 58% ten opzich te van het vreemd vermogen. Vier poten Met een voor Franse begrippen on gekende openhartigheid vertelden bestuurder Marcel Chapon en direk teur Charles Clavreul aan het hoofd bestuur van de ZLM hoe Casam in elkaar steekt. De coöperatie zelf steunt op vier poten. Ten eerste de levering van zaaizaad, uitgangsma teriaal, kunstmest en bestrij dingsmiddelen aan de leden. In kunstmest zet Casam bijvoorbeeld 105.000 ton per jaar om. Daarnaast heeft de coöperatie een belang in een ander concern, dat kunstmest produceert. In de tweede plaats is Casam aktief in de produktie en ver werking van veevoeders (omzet 150.000 ton per jaar). De mechanisatiepoot is de derde poot onder de coöperatie. Casam is dealer van bekende merken als Re nault en Gascoigne en doet zowel verkoop als onderhoud. Evenals in Nederland zit de landbouwmechani satie zwaar in de problemen. In Frankrijk is bijvoorbeeld de verkoop van trekkers in de laatste jaren met niet minder dan 30% gedaald, een nog sterkere teruggang dan in Ne derland. Casam heeft in deze sektor al een forse reorganisatie achter de rug en probeert nu via gebiedsuit breiding dit bedrijfsonderdeel in de benen te houden. De vierde, meer recent ontwikkelde poot onder de Casam-stoel wordt gevormd door de winkelketen. Ca sam heeft 40 eigen winkels. Naast een aantal winkels waar uitsluitend produkten voor de landbouw wor den verkocht bieden de meeste vestigingen een breed assortiment. Het hoofdbestuur van de ZLM werd rondgeleid in een winkel in Coutan ces, waar bloemen, planten, tuinstoelen, tuinmaterialen, doe-het- zelf-gereedschap, maar ook vogels, kleine huisdieren, diervoeders en zelfs witgoed (wasmachines, dro gers, koelkasten) werden verkocht. Een echte non-food supermarkt dus. Dochterbedrijven Daarnaast heeft Casam belangen in een 20-tal dochterbedrijven. Zo neemt de coöperatie voor 35% deel in een slachthuisbedrijf met diverse vestigingen. Ook de afzet van de groenteprodukten gebeurt via doch terondernemingen, waarin Casam overigens een sterk meerderheids belang heeft. Ongeveer 700 telers leverden hun produkten aan Casam af. Zij krijgen een vaste garantieprijs, die het hele seizoen van kracht blijft. Die prijsgarantie, zo benadrukte bestuurder Chapon, geldt uitslui tend voor de groentetelers onder de coöperatieleden. Hoewel Casam in Zuid-Frankrijk een tweede fabriek voor konsumptie- groenten gaat openen, ziet de coö peratie geen grote groeikansen voor deze sektor. Uitbreiding is nog wel mogelijk in de pluimvee- en varkens- sektor, aldus de heren Chapon en Clavreul. Zij baseren deze veron derstelling op de verwachte daling van de voerkosten - als gevolg van de lagere EG-graanprijzen. Norman dische boeren staan overigens niet te springen om varkenshouder te worden. Ze houden niet zo van deze beesten. Ligt hier wellicht een kans voor Nederlandse varkenshouders? Bestuur Bestuurlijk wordt de coöperatie ge leid door de vertegenwoordigers van de 16 regionale afdelingen en van de sektoren rundvee, varkens, scha pen en groenten. In het dagelijks bestuur zitten acht mensen. Casam kent ook een ledenraad. De besluit vorming wordt voorbereid in specia le kommissies. Coöperatiebestuurders lopen in Frankrijk overigens een stevig risiko. Ze zijn hoofdelijk aansprakelijk tot een maximum van 70.000 gulden. Daarvan kan slechts de helft wor den verzekerd. Ondanks dat kost het geen moeite jonge boeren voor een bestuursfunktie te interesseren. Casam heeft zelfs een eigen "oplei ding", waar jonge leden kadervor ming krijgen en worden klaargestoomd voor het bestuurlijke werk. Een van de vraagstukken waar deze aspirant-bestuurders voor komen te staan is - ondanks de sterke vermogenspositie op dit mo ment - de financiering van de coö peratie. Het nieuwe EG-landbouwbeleid remt de bedrij vigheid in de land- en tuinbouw en de coöperaties zijn de eersten, die dat voelen, aldus monsieur Chapon. Daar moet in de komende jaren een passend antwoord op volgen. En niet alleen in Frankrijk...., aldus een coöperatieve ZLM-bestuurder. Het ZLM-bestuur nam een kijkje in een van de 40 winkels van de coöperatie Casam. Op de foto v.ln.r. de heer Boogerd, mevr. Hanse, de heer Hannewijk en de heer Hamelink bij de bloemen en planten in de winkelvestiging te Coutances. De fabriek van de zuivelcoöperatie Isigny in Normandië, waar het hoofdbestuur van de ZLM werd ontvangen. Zuivelcoöperatie Isigny staat num mer 28 op de ranglijst in Frankrijk. In de fabriek te Isigny sur Mer, een kleine plaats dichtbij de Atlantische kust, wordt 300 miljoen liter melk per jaar verwerkt, waarvan twee derde wordt geproduceerd door de 1100 leden van de coöperatie. De rest wordt bijgekocht. Kaas, boter en melkpoeders zijn de hoofdprodukten. Isigny laat de melkproduktie aan anderen over. Zij zoekt het in "produkten met een toegevoegde waarde". Isigny maakt bijvoorbeeld de beroemde Camem bert. Frankrijk heeft in de loop der jaren een traditie opgebouwd wat betreft streekgebonden kwali teitsmerken. Beroemde Franse wij nen ontlenen hun naam aan de streek waar ze vandaan komen en verwierven daarmee bekendheid tot ver buiten de landsgrenzen. Ook de "Franse zuivel maakt goede sier met streekgebonden merken, die vol doen aan hoge kwaliteitseisen. De Camembert uit Normandië is zo'n merk, dat uit de streek van Isigny voortkomt. Volgens de direktie van de coöperatie is het te danken aan het beschermde kwaliteitsmerk dat de leden van de coöperatie vorig jaar 13 centimes nabetaling op de melk kregen. De melkprijs voor de boeren ligt net boven de 70 cent. In Frankrijk wordt vooraf tussen boe ren, coöperaties en partikuliere on dernemingen een vaste basisprijs voor de melk afgesproken, uitgaan de van 3,8% vet en 3,2% eiwit. Voor hogere gehaltes worden toeslagen uitgekeerd. Melkpoeders Kaas en boter zorgen elk voor een kwart van de omzet van Isigny. Melkpoeders nemen de andere helft van de produktie voor hun rekening. Deze worden gedeeltelijk voor men selijke konsumptie verwerkt en die nen voor een ander deel als grondstof voor diverse veevoeders, zoals lactosepoeder dat onder ande re naar Nederland wordt geëxpor teerd. Nederlandse bedrijven verwerken het poeder in veevoer, dat vervolgens weer op transport gaat naar Frankrijk- De leden van Isigny produceren ge middeld een kleine 200.000 liter per jaar. De superheffing heeft in dit deel van Frankrijk met een hoge melkveebezetting hard toegeslagen. Als er geen superheffing was ge weest, zou Isigny nu 400 miljoen in plaats van 200 miljoen liter melk per jaar verwerken. Dat de produktie de laatste jaren desondanks gegroeid is, ligt aan de komst van nieuwe le den, zo verzekerde de direktie. Een fusie met een van de grote zui- velgiganten in Frankrijk zit er vol gens de direktie niet in. De coöperatie wil klein blijven om flexi bel te kunnen blijven werken. De 450 personeelsleden zijn nu goed gemotiveerd en dat moet vooral zo blijven, aldus technisch manager Hutchinson.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 9