Trek tijdig aan de bel! Jan Recht uit de praktijk Verzekeringen ZLM weer bij de tijd Accountantsunie ZLM Nieuwe civiele kantongerechtsprocedure Vereniging van Agrarisch Recht Advocaten opgericht Kontrole bij milieu-investeringen Sociaal Ekonomische Voorlichting 4 In de afgelopen periode zijn de prij zen van een aantal produkten matig tot slecht geweest, met name van aardappelen. De gevolgen beginnen nu reeds naar voren te komen. In de afgelopen weken zijn er al en kele vragen gesteld aan de SEV over het oplossen van de financieel moeilijke situatie. Het tijdig onder kennen van de situatie is zeer be langrijk, daarom: trek tijdig aan de bel. Liquiditeitsbegroting Om een goed inzicht te krijgen in de stand van zaken is het wenselijk om een liquiditeitsbegroting op te (la ten) stellen. Naast een overzicht op dit moment, wordt eveneens geke ken naar de ontwikkeling van de li quiditeit op korte termijn (van enkele maanden tot ongeveer een jaar). Vooral in de meeste plantaardige sektoren zoals de akkerbouw duurt het nog drie tot vier maanden voor dat op de bedrijven geldmiddelen binnenkomen. De uitgaven blijven gewoon doorgaan. Naast de uitga ven voor gewasbeschermingsmid delen, kunstmest e.d. spelen ook de privé-uitgaven, te betalen rente en aflossingen (vaak per 1-7) e.d. een belangrijke rol. Met een liquiditeitsbegroting is er een beeld te krijgen van de momen ten waarop er een tekort aan geld middelen ontstaat en hoe groot dit tekort is. Op basis hiervan kan nage gaan worden welke alternatie ven/oplossingen mogelijk zijn. Vaak blijkt dit in de praktijk niet eenvou dig te zijn. Van belang hierbij is met name ruimte in de rekening-courant. Het percentage rente is vaak hoger dan bij een andere financierings- vorm. De rekeningen dienen vaak binnen een maand te worden betaald. Bij het niet tijdig betalen van reke ningen dient vaak ook 1% rente per maand te worden betaald. Al met al kan het al gauw om een behoorlijk bedrag gaan dat extra betaald moet worden aan rente van de rekening courant en te betalen rekeningen. Hoe later dit inzicht in de financiële positie er is, hoe moeilijker het is. Daarom nogmaals: trek tijdig aan de bel! j. Withagen Op 30 december 1991 is de wette lijke regeling inzake de herziening van de civiele procedure voor de kantonrechter in werking getreden. Naast allerlei andere vernieuwingen heeft de regeling o.a. betrekking op de wijze waarop een rechtszaak voor de kantonrechter kan worden gestart. Vanaf nu is het mogelijk de gedaag de op te roepen door middel van een zogenaamd dagvaardingsfor mulier. Daarnaast blijft het mogelijk de gedaagde op te roepen door mid del van een deurwaardersexploot. In sommige gevallen is dat zelfs de enige mogelijkheid. Het dagvaardingsformulier is een standaarddocument dat - inclusief toelichting - verkrijgbaar is bij de griffie en de bureaus van rechtshulp. Als eisende partij kunt u het formu lier zelfs invullen en vervolgens aan de griffie toesturen. U hoeft daarbij geen advocaat of deurwaarder in te schakelen. Wel kunt u iemand machtigen om namens u in de pro cedure op te treden. Wanneer formulier gebruiken Het formulier kunt u gebruiken als uw vordering betrekking heeft op een arbeids-, huur-, agentuur-, huurkoop- of pachtovereenkomst, of indien u op gedaagde een geld vordering heeft van maximaal f 5.000,—. U kunt het dagvaar dingsformulier echter niet gebruiken indien de wet de indiening van een verzoekschrift voorschrijft. Dit is o.a. het geval bij procedures inzake bijstandsuitkeringen, voogdij en ouderlijke macht. Ook bepaalde huurzaken dient u met een verzoek schrift in te dienen, als ook het ver zoek aan de kantonrechter tot ontbinding van een arbeidsovereen komst op grond van gewichtige redenen. U kunt een zaak uitsluitend begin nen door het inschakelen van een deurwaarder in de volgende ge vallen: - als de gedaagde geen bekende woonplaats in Nederland heeft; - als u wilt dat de gedaagde op korte termijn (korter dan de ge wone termijn van vier weken) op de dagvaarding reageert; - als u alleen een voorlopige voor ziening aan de rechter wilt vragen. Procedure Het volledig ingevulde formulier stuurt u aan de griffie van het kan tongerecht dat bevoegd is van de zaak kennis te nemen. Als hoofdre gel geldt dat bevoegd is het kanton gerecht in het gebied van de woonplaats of plaats van vestiging van de gedaagde. Betreft de zaak een pachtovereenkomst of huur van onroerend goed dan is bevoegd de kantonrechter van de plaats waar het onroerend goed zich bevindt. Eventuele bijlagen en kopieën voor de wederpartij dient u zelf mee te sturen. Stukken die tot bewijs van uw vordering dienen, bijvoorbeeld originele documenten zoals contrac ten en facturen, dient u niet mee te sturen. Deze kunt u in een latere fa se aan de kantonrechter overhandi gen. Als het formulier goed is ingevuld stuurt de griffier - zodra het griffierecht door u is voldaan - het door naar de gedaagde(n) met vermelding van tijd en plaats van de terechtzitting. Indien de griffier het formulier van gedaagde terugontvangt omdat het is geweigerd of onbestelbaar is dan krijgt u daarvan bericht. U kunt de zaak dan opnieuw opstarten maar wel uitsluitend door middel van een dagvaarding die door een deurwaar der is uitgebracht! In dat geval moet u weer opnieuw griffierecht betalen. Aan de ene kant is het een goede zaak dat de wetgever iedere burger mans genoeg acht om zelf een kan tongerechtsprocedure te voeren en daarbij niemand dwingt tot het in schakelen van een jurist of deur waarder. Aan de andere kant is en blijft procederen voor 'leken' een onbekend terrein met vele valkuilen. Mijn advies blijft dan ook: bij twijfel, raadplèeg (op tijd) uw adviseur! Mr. J.K. van Arenthals Sinds afgelopen dinsdag bevindt er zich weer een tijd- en tempe- ratuurmelder op het dak van het kantoor van Verzekeringen ZLM. Met een hoogwerker werd de oude klok voor de nieuwe ver wisseld. "Men was er al hele maal aan gewend geraakt dat op ons kantoor in het voorbijgaan tijd en temperatuur afgelezen konden worden", vertelt direc teur J. Visscher van Verzekerin gen ZLM. "Vlak voor de Kerst was de oude klok zo vaak van slag af dat we hem maar uit heb ben gezet. Vanaf die tijd hebben veel mensen gevraagd wanneer er weer een klok op kwam. Daaruit blijkt wel dat men de blikvanger boven op ons kantoor op prijs stelt". Net als de gevelbelettering zijn de cijfers op de nieuwe digitale klok in het groen uitgevoerd, de eigen kleur van Verzekeringen ZLM. Het groen zorgt er boven dien voor dat tijd en temperatuur scherp kunnen worden afgele zen. De gele letters op de oude klok waren door overstraling niet echt scherp. OP 20 mei 1992 is opgericht de Vereniging van Agrarisch Recht Ad vocaten. De oprichting houdt ver band met het landelijk beleid van de Nederlandse Orde van Advocaten het totstandkomen van specialisa tieverenigingen binnen de advoca tuur te stimuleren. Het doel van de vereniging is het bevorderen van de deskundige be roepsuitoefening door advocaten op het gebied van het agrarisch recht, en het kenbaar en herkenbaar ma ken van het specialisme agrarisch recht voor derden. Onder agrarisch recht wordt daarbij verstaan het recht betreffende de exploitatie van het landelijk gebied (zoals pach- trecht, superheffing, mestwetge ving, landinrichting e.d., maar ook (agrarische) onteigeningen, en de primaire en secundaire produktie- en handelsbedrijven (teelt- en ver koopcontracten, recht betreffende coöperaties e.d.). Voor nadere informatie kan men zich wenden tot de secretaris van de nieuwe vereniging, tel. 030-333244. Met ingang van 1 september 1991 is er de regeling van de vervroegde afschrijving milieu-investeringen (VAMil). Deze regeling betekent dat bepaalde investeringen in be drijfsmiddelen die in het belang zijn van de bescherming van het milieu versneld mogen worden afgeschre ven. Bepaalde investeringen wil in dit geval zeggen dat de bedrijfsmid delen moeten voorkomen op de mi- lieulijst welke periodiek wordt opgesteld door het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Orde ning en Milieubeheer (VROM). Om in aanmerking te komen voor de vervroegde afschrijving op een aan gewezen bedrijfsmiddel dient een meldingsformulier binnen zes we ken na de investering aan het Bu reau VAMil te worden gezonden. Het meldingsformulier moet tevens een verklaring van een accountant bevatten, welke verklaring ook in af schrift bij de boekhouding moet worden bewaard. Thans zijn de kontrolemaatregelen rond de regeling milieu investeringen bekend gemaakt. Het is de bedoeling dat er op twee ma nieren onderzoek kan worden ge daan. Enerzijds door de eenheden van de Belastingdienst in het kader van het periodieke boekenonder zoek. Daarbij zal met name worden gelet op het juiste tijdstip van aan gaan van de verplichtingen, de om vang van de betalingen, het tijdstip van ingebruikname exi. Naast dit financieel/administratief onderzoek kan er een milieu technisch onderzoek worden in gesteld door deskundigen van VROM, danwel door andere des kundigen zoals medewerkers van in genieursbureaus welke worden ingeschakeld door tussenkomst van VROM. Bij dit onderzoek is het met name de bedoeling na te gaan of het aangemelde bedrijfsmiddel waarvoor vervroegde afschrijving wordt geclaimd, overeenkomt met het op de Milieulijst voorkomende bedrijfsmiddel. Het onderzoek zal zich daarbij rich ten op de vraag in hoeverre het be drijfsmiddel voldoet aan de technologische eisen zoals die in de Milieulijst worden gesteld, en meer in het bijzonder de plaats en de toe passing die het bedrijfsmiddel in het produktieproces vervult. Dit tech nisch onderzoek zal een ondersteu ning vormen voor de ambtenaar van de Belastingdienst die administratief moet vaststellen of vervroegde af schrijving toelaatbaar is. Omdat de Belastingdienst eventuele kontrole pas kan instellen nadat het betreffende aangiftebiljet op de in- spektie is ingeleverd en in behande ling wordt genomen, zal er wel de nodige tijd overheen gaan voordat een mogelijke kontrole zal plaats vinden. Een technische kontrole zal evenwel sneller kunnen plaats vin den. Doordat het Bureau VAMil aan VROM gegevens over aangemelde investeringen doorgeeft, kan het kontroleteam van VROM sneller rea geren. Van een voorgenomen on derzoek bij een belastingplicht wordt ook de Belastingdienst in kennis gesteld. Deze dienst krijgt na afloop het kontrolerapport toege zonden en de Belastingdienst zal daarvan de belastingplichtige weer op de hoogte stellen. Overigens ligt het niet in de lijn dat iedereen met een kontrolebezoek wordt vereerd. Ook een telefonisch overleg over de investering behoort tot de mogelijkheden. Het zullen met name de omvangrijke milieu investeringen zijn die de eerste aan dacht krijgen. B. Veerbeek

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 4