Trek tijdig
aan
de bel!
Jan
Recht uit de praktijk
Verzekeringen ZLM
weer bij de tijd
Accountantsunie
ZLM
Nieuwe civiele kantongerechtsprocedure
Vereniging van Agrarisch
Recht Advocaten opgericht
Kontrole bij milieu-investeringen
Sociaal
Ekonomische
Voorlichting
4
In de afgelopen periode zijn de prij
zen van een aantal produkten matig
tot slecht geweest, met name van
aardappelen. De gevolgen beginnen
nu reeds naar voren te komen.
In de afgelopen weken zijn er al en
kele vragen gesteld aan de SEV over
het oplossen van de financieel
moeilijke situatie. Het tijdig onder
kennen van de situatie is zeer be
langrijk, daarom: trek tijdig aan de
bel.
Liquiditeitsbegroting
Om een goed inzicht te krijgen in de
stand van zaken is het wenselijk om
een liquiditeitsbegroting op te (la
ten) stellen. Naast een overzicht op
dit moment, wordt eveneens geke
ken naar de ontwikkeling van de li
quiditeit op korte termijn (van enkele
maanden tot ongeveer een jaar).
Vooral in de meeste plantaardige
sektoren zoals de akkerbouw duurt
het nog drie tot vier maanden voor
dat op de bedrijven geldmiddelen
binnenkomen. De uitgaven blijven
gewoon doorgaan. Naast de uitga
ven voor gewasbeschermingsmid
delen, kunstmest e.d. spelen ook de
privé-uitgaven, te betalen rente en
aflossingen (vaak per 1-7) e.d. een
belangrijke rol.
Met een liquiditeitsbegroting is er
een beeld te krijgen van de momen
ten waarop er een tekort aan geld
middelen ontstaat en hoe groot dit
tekort is. Op basis hiervan kan nage
gaan worden welke alternatie
ven/oplossingen mogelijk zijn. Vaak
blijkt dit in de praktijk niet eenvou
dig te zijn. Van belang hierbij is met
name ruimte in de rekening-courant.
Het percentage rente is vaak hoger
dan bij een andere financierings-
vorm. De rekeningen dienen vaak
binnen een maand te worden
betaald.
Bij het niet tijdig betalen van reke
ningen dient vaak ook 1% rente per
maand te worden betaald. Al met al
kan het al gauw om een behoorlijk
bedrag gaan dat extra betaald moet
worden aan rente van de rekening
courant en te betalen rekeningen.
Hoe later dit inzicht in de financiële
positie er is, hoe moeilijker het is.
Daarom nogmaals: trek tijdig aan de
bel! j. Withagen
Op 30 december 1991 is de wette
lijke regeling inzake de herziening
van de civiele procedure voor de
kantonrechter in werking getreden.
Naast allerlei andere vernieuwingen
heeft de regeling o.a. betrekking op
de wijze waarop een rechtszaak
voor de kantonrechter kan worden
gestart.
Vanaf nu is het mogelijk de gedaag
de op te roepen door middel van
een zogenaamd dagvaardingsfor
mulier. Daarnaast blijft het mogelijk
de gedaagde op te roepen door mid
del van een deurwaardersexploot. In
sommige gevallen is dat zelfs de
enige mogelijkheid.
Het dagvaardingsformulier is een
standaarddocument dat - inclusief
toelichting - verkrijgbaar is bij de
griffie en de bureaus van rechtshulp.
Als eisende partij kunt u het formu
lier zelfs invullen en vervolgens aan
de griffie toesturen. U hoeft daarbij
geen advocaat of deurwaarder in te
schakelen. Wel kunt u iemand
machtigen om namens u in de pro
cedure op te treden.
Wanneer formulier gebruiken
Het formulier kunt u gebruiken als
uw vordering betrekking heeft op
een arbeids-, huur-, agentuur-,
huurkoop- of pachtovereenkomst,
of indien u op gedaagde een geld
vordering heeft van maximaal
f 5.000,—. U kunt het dagvaar
dingsformulier echter niet gebruiken
indien de wet de indiening van een
verzoekschrift voorschrijft.
Dit is o.a. het geval bij procedures
inzake bijstandsuitkeringen, voogdij
en ouderlijke macht. Ook bepaalde
huurzaken dient u met een verzoek
schrift in te dienen, als ook het ver
zoek aan de kantonrechter tot
ontbinding van een arbeidsovereen
komst op grond van gewichtige
redenen.
U kunt een zaak uitsluitend begin
nen door het inschakelen van een
deurwaarder in de volgende ge
vallen:
- als de gedaagde geen bekende
woonplaats in Nederland heeft;
- als u wilt dat de gedaagde op
korte termijn (korter dan de ge
wone termijn van vier weken) op
de dagvaarding reageert;
- als u alleen een voorlopige voor
ziening aan de rechter wilt
vragen.
Procedure
Het volledig ingevulde formulier
stuurt u aan de griffie van het kan
tongerecht dat bevoegd is van de
zaak kennis te nemen. Als hoofdre
gel geldt dat bevoegd is het kanton
gerecht in het gebied van de
woonplaats of plaats van vestiging
van de gedaagde. Betreft de zaak
een pachtovereenkomst of huur van
onroerend goed dan is bevoegd de
kantonrechter van de plaats waar
het onroerend goed zich bevindt.
Eventuele bijlagen en kopieën voor
de wederpartij dient u zelf mee te
sturen. Stukken die tot bewijs van
uw vordering dienen, bijvoorbeeld
originele documenten zoals contrac
ten en facturen, dient u niet mee te
sturen. Deze kunt u in een latere fa
se aan de kantonrechter overhandi
gen. Als het formulier goed is
ingevuld stuurt de griffier - zodra
het griffierecht door u is voldaan -
het door naar de gedaagde(n) met
vermelding van tijd en plaats van de
terechtzitting.
Indien de griffier het formulier van
gedaagde terugontvangt omdat het
is geweigerd of onbestelbaar is dan
krijgt u daarvan bericht. U kunt de
zaak dan opnieuw opstarten maar
wel uitsluitend door middel van een
dagvaarding die door een deurwaar
der is uitgebracht! In dat geval moet
u weer opnieuw griffierecht betalen.
Aan de ene kant is het een goede
zaak dat de wetgever iedere burger
mans genoeg acht om zelf een kan
tongerechtsprocedure te voeren en
daarbij niemand dwingt tot het in
schakelen van een jurist of deur
waarder. Aan de andere kant is en
blijft procederen voor 'leken' een
onbekend terrein met vele valkuilen.
Mijn advies blijft dan ook: bij twijfel,
raadplèeg (op tijd) uw adviseur!
Mr. J.K. van Arenthals
Sinds afgelopen dinsdag bevindt
er zich weer een tijd- en tempe-
ratuurmelder op het dak van het
kantoor van Verzekeringen ZLM.
Met een hoogwerker werd de
oude klok voor de nieuwe ver
wisseld. "Men was er al hele
maal aan gewend geraakt dat op
ons kantoor in het voorbijgaan
tijd en temperatuur afgelezen
konden worden", vertelt direc
teur J. Visscher van Verzekerin
gen ZLM. "Vlak voor de Kerst
was de oude klok zo vaak van
slag af dat we hem maar uit heb
ben gezet. Vanaf die tijd hebben
veel mensen gevraagd wanneer
er weer een klok op kwam.
Daaruit blijkt wel dat men de
blikvanger boven op ons kantoor
op prijs stelt".
Net als de gevelbelettering zijn
de cijfers op de nieuwe digitale
klok in het groen uitgevoerd, de
eigen kleur van Verzekeringen
ZLM. Het groen zorgt er boven
dien voor dat tijd en temperatuur
scherp kunnen worden afgele
zen. De gele letters op de oude
klok waren door overstraling niet
echt scherp.
OP 20 mei 1992 is opgericht de
Vereniging van Agrarisch Recht Ad
vocaten. De oprichting houdt ver
band met het landelijk beleid van de
Nederlandse Orde van Advocaten
het totstandkomen van specialisa
tieverenigingen binnen de advoca
tuur te stimuleren.
Het doel van de vereniging is het
bevorderen van de deskundige be
roepsuitoefening door advocaten op
het gebied van het agrarisch recht,
en het kenbaar en herkenbaar ma
ken van het specialisme agrarisch
recht voor derden. Onder agrarisch
recht wordt daarbij verstaan het
recht betreffende de exploitatie van
het landelijk gebied (zoals pach-
trecht, superheffing, mestwetge
ving, landinrichting e.d., maar ook
(agrarische) onteigeningen, en de
primaire en secundaire produktie-
en handelsbedrijven (teelt- en ver
koopcontracten, recht betreffende
coöperaties e.d.).
Voor nadere informatie kan men
zich wenden tot de secretaris van
de nieuwe vereniging, tel.
030-333244.
Met ingang van 1 september 1991
is er de regeling van de vervroegde
afschrijving milieu-investeringen
(VAMil). Deze regeling betekent dat
bepaalde investeringen in be
drijfsmiddelen die in het belang zijn
van de bescherming van het milieu
versneld mogen worden afgeschre
ven. Bepaalde investeringen wil in
dit geval zeggen dat de bedrijfsmid
delen moeten voorkomen op de mi-
lieulijst welke periodiek wordt
opgesteld door het ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Orde
ning en Milieubeheer (VROM).
Om in aanmerking te komen voor de
vervroegde afschrijving op een aan
gewezen bedrijfsmiddel dient een
meldingsformulier binnen zes we
ken na de investering aan het Bu
reau VAMil te worden gezonden.
Het meldingsformulier moet tevens
een verklaring van een accountant
bevatten, welke verklaring ook in af
schrift bij de boekhouding moet
worden bewaard.
Thans zijn de kontrolemaatregelen
rond de regeling milieu
investeringen bekend gemaakt. Het
is de bedoeling dat er op twee ma
nieren onderzoek kan worden ge
daan. Enerzijds door de eenheden
van de Belastingdienst in het kader
van het periodieke boekenonder
zoek. Daarbij zal met name worden
gelet op het juiste tijdstip van aan
gaan van de verplichtingen, de om
vang van de betalingen, het tijdstip
van ingebruikname exi.
Naast dit financieel/administratief
onderzoek kan er een milieu
technisch onderzoek worden in
gesteld door deskundigen van
VROM, danwel door andere des
kundigen zoals medewerkers van in
genieursbureaus welke worden
ingeschakeld door tussenkomst van
VROM. Bij dit onderzoek is het met
name de bedoeling na te gaan of
het aangemelde bedrijfsmiddel
waarvoor vervroegde afschrijving
wordt geclaimd, overeenkomt met
het op de Milieulijst voorkomende
bedrijfsmiddel.
Het onderzoek zal zich daarbij rich
ten op de vraag in hoeverre het be
drijfsmiddel voldoet aan de
technologische eisen zoals die in de
Milieulijst worden gesteld, en meer
in het bijzonder de plaats en de toe
passing die het bedrijfsmiddel in het
produktieproces vervult. Dit tech
nisch onderzoek zal een ondersteu
ning vormen voor de ambtenaar van
de Belastingdienst die administratief
moet vaststellen of vervroegde af
schrijving toelaatbaar is.
Omdat de Belastingdienst eventuele
kontrole pas kan instellen nadat het
betreffende aangiftebiljet op de in-
spektie is ingeleverd en in behande
ling wordt genomen, zal er wel de
nodige tijd overheen gaan voordat
een mogelijke kontrole zal plaats
vinden. Een technische kontrole zal
evenwel sneller kunnen plaats vin
den. Doordat het Bureau VAMil aan
VROM gegevens over aangemelde
investeringen doorgeeft, kan het
kontroleteam van VROM sneller rea
geren. Van een voorgenomen on
derzoek bij een belastingplicht
wordt ook de Belastingdienst in
kennis gesteld. Deze dienst krijgt na
afloop het kontrolerapport toege
zonden en de Belastingdienst zal
daarvan de belastingplichtige weer
op de hoogte stellen.
Overigens ligt het niet in de lijn dat
iedereen met een kontrolebezoek
wordt vereerd. Ook een telefonisch
overleg over de investering behoort
tot de mogelijkheden. Het zullen
met name de omvangrijke milieu
investeringen zijn die de eerste aan
dacht krijgen. B. Veerbeek