over
Nieuws
Overeenstemming Landbouwraad
hervorming EG-landbouwbeleid
Veehouderij KNLC wijst
voorstellen PvdA af
Zienswijze Van Noord (CDA)
funest voor land- en tuinbouw
Graanprijs daalt in drie jaar met 21 procent
De graanprijs daalt met ingang van
seizoen 1993/1994 in drie stappen
met ongeveer 27 procent. Deze
prijsdaling wordt gecompenseerd
door een inkomenssteun per ha, op
voorwaarde dat 15 procent van het
areaal graan, oliezaden of eiwitge
wassen wordt braak gelegd. Bij een
graanopbrengst van 6,66 ton per ha
komt dat in 1995/1996 in Neder
land neer op een compensatie van
f 800,— per ha. De zuivelquota blij
ven tot het jaar 2000 gehandhaafd.
Voor 1992/1993 komt er geen quo
tumkorting, terwijl in de twee daar
opvolgende quotumjaren de quota
jaarlijks met één procent gekort
worden.
Deze besluiten maken onderdeel uit
van de hervorming van het Ge
meenschappelijk Landbouwbeleid
die de EG-landbouwministers vorige
week donderdag zijn overeen geko
men. De Landbouwraad heeft ook
een akkoord bereikt over de land
bouwprijzen 1992/1993.
Prijzen 1992/1993
De Europese Commissie stelde een
status quo van het bestaande beleid
voor. Konkreet mondde dit uit in de
volgende besluiten:
- Toepassing van het stabilisator
mechanisme voor granen. Orq-
dat de graanproduktie in het
seizoen 1991/1992 een omvang
van 169 min ton had en dus de
drempel van 160 min ton is over
schreden worden de prijzen voor
het seizoen 1992/1993 met 3%
verlaagd. De basismedeverant-
woordelijkheidsheffing van 5%
wordt afgeschaft en er wordt
geen extra medeverantwoorde
lijkheidsheffing (m.v.h.) opge
legd. De netto-prijs wordt
daardoor 2% hoger dan in het
seizoen 1991/1992.
De eenjarige braaklegging van
akkerbouwgrond waarvoor een
teruggave gold van de basis-
m.v.h. wordt afgeschaft. Wel is in
1992/1993 de braakleggingsre
geling van kracht, die geldt in
het kader van de hervorming van
het Gemeenschappelijk Land
bouwbeleid (GLB). De steunre
geling voor kleine producenten
verdwijnt. Daarvoor in de plaats
worden de producenten met een
produktie van minder dan 92 ton
graan (in Nederland ongeveer 14
ha) vrijgesteld van de braakleg-
verplichting.
De minimumprijs voor fabrieks
aardappelen volgt de graan
prijsdaling van 3%. De status
quo in het beleid houdt hier in
dat ook de evenwichtspremie
met een jaar verlengd wordt.
Voor zuivel worden de prijzen be
vroren. De quotaregeling blijft
gelden tot het jaar 2000. Voor
De Tweede Kamer-fractie van de
Partij van de Arbeid heeft een nota
uitgebracht over superheffing en
structuurbeleid. De afdeling vee
houderij van het KNLC heeft het
voeren van structuurbeleid met su
perheffing altijd afgewezen en is
ook door de PvdA-nota niet van dat
standpunt afgebracht.
De nota van de PvdA zegt dat het
huidige structuurbeleid vanuit maat
schappelijk oogpunt niet zo ge
wenst is. Daarnaast vindt de fractie
dat het huidige prijsbeleid de
meeste steun geeft aan de grote be
drijven. Verder stelt de PvdA dat mi
lieu en natuuroverwegingen in de
toekomst grenzen zullen stellen aan
de veehouderij. Hierdoor zal de
structuur van de veehouderij moe
ten veranderen.
De PvdA doet daar de volgende
voorstellen voor:
nivellering; bedrijven onder de
10.000 kilogram melk worden
ontzien bij quotumkortingen,
afroming, bijvoorbeeld door een
jaarlijkse korting van 3% toe te
passen en hiervan 1% weer no
minaal terug te geven,
het toewijzen van extra melk aan
bedrijven, die minder dan
350.000 kg hebben en aan bio
logische bedrijven of bedrijven
met bijvoorbeeld een beheers
vergoeding.
Een andere variant zou volgens de
PvdA kunnen zijn een regionalise
ring van de superheffingspraktijk.
Hierbij zouden de totale quota voor
bepaalde Nederlandse regio's vast
gelegd moeten worden. Binnen de
regio kan dan een quotumkorting
plaatsvinden, die dan weer binnen
regio herverdeeld kan worden.
Aantrekkelijk
Gevoelsmatig lijken de voorstellen
van de PvdA wel aantrekkelijk. Maar
de afdeling veehouderij ziet grote
problemen bij de diverse opties. In
de eerste plaats: wat is een klein be
drijf en wie bepaalt dat. En wat doe
je met bedrijven die naast een vee-
houderijtak nog een andere tak heb
ben, zoals varkens of slachtkuikens?
Hoe zit het met het toekomst
perspectief van de diverse bedrij
ven? Komt er geen
onrechtvaardigheid met mensen die
hebben geïnvesteerd in quotum om
hun bedrijf voor de toekomst veilig
te stellen?
Het is tegen de filosofie van het
KNLC om te treden in het onderne
merschap. Daarbij heeft ook bij het
toedelen van melk niet iedereen de
zelfde mogelijkheden. Wat te doen
met boeren die hun bedrijf niet kun
nen uitbreiden vanwege de ecologi
sche richtlijn? De afdeling
onderkende wel het gevaar dat er
melk uit bepaalde gebieden weg
gaat, waardoor die gebieden drei
gen te verpauperen, omdat er geen
goede bedrijven meer voorkomen.
Ze vinden dat eerst de overheid haar
visie maar eens moet geven op be
paalde gebieden, dan weten de boe
ren tenminste waar ze aan toe zijn.
Daarbij is het belangrijk dat er meer
mogelijkheden komen voor bedrijfs-
verplaatsing en meer mogelijkheden
voor financiering van bedrijven van
starters.
Ingeborg Schuitemaker
In de seizoenen 1993/1994 t/m
1995/1996 daalt de graanprijs
stapsgrwijs met 27 procent. De
ze daling wordt gecompenseerd
met een steun van omgerekend
f 800,— per ha bij een gemid
delde graanopbrengst.
1992/1993 komt er geen quo
tumkorting.
- Voor de overige produkten geldt
een prijsbevriezing, met indien
nodig een korting bij overschrij
ding van de maximale gegaran
deerde hoeveelheden of het
onverkort doorvoeren van kortin
gen, waartoe reeds eerder was
besloten.
- Voor oliezaden geldt in
1992/1993 het systeem van
hektaretoeslagen, waartoe in
1991 reeds is besloten. De soja-
ab-panel diskussie heeft hierop
geen invloed.
Hervorming Landbouwbeleid
Uitwerking voor de jaren
1993/1994 tot en met 1995/1996
Met betrekking tot de herziening
van het Gemeenschappelijk Land
bouwbeleid heeft de Europese
Commissie voorstellen gedaan voor
veranderingen van de marktordenin
gen van onder meer granen, olieza
den, eiwitgewassen, melk,
rundvlees en schapevlees. Verder
stelde de Commissie begeleidende
maatregelen voor inzake een
landbouw-milieu aktieprogramma,
bebossing van landbouwgrond en
vervroegde uittreding. De regelin
gen dienen volgens de Commissie
geleidelijk over een periode van
1993 tot 1996 te worden doorge
voerd. Puntsgewijs komen de geno
men besluiten op het volgende neer:
Granen
Handhaving van het bestaande
marktordeningsstelsel, waardoor
wereldmarktprijsschommelingen
niet doorwerken op de interne
markt en de communautaire pre
ferentie en het restitutiestelsel
blijven bestaan.
- Verlaging in drie stappen van het
prijsniveau met ongeveer 27%.
De richtprijs wordt in
1993/1994, 1994/1995 en
1995/1996 respektievelijk 130,
120 en 110 ECU per ton. De in
terventieprijs wordt respektieve
lijk 117, 108 en 100 ECU per ton.
Deze is in 1992/1993 voor gra
nen gemiddeld 150 ECU per ton.
- Compensatie van deze prijsda
ling door inkomenssteun per ha:
deze steun wordt berekend op
basis van een bedrag dat in
1993/1994, 1994/1995 en
1995/1996 respektievelijk 25,
35 en 45 ECU per ton bedraagt.
De inkomenscompensatie vindt
alleen plaats als 15% van het
areaal granen, oliezaden en ei
witgewassen wordt braak ge
legd. Bij een gemiddelde
graanopbrengst van 6,66 ton per
ha komt dat in Nederland in
1995/1996 neer op bijna 300
ECU ofwel f 800,00 per ha. De
ze toeslag geldt ook voor snij-
mais onder voorwaarde dat daar
ook 15% wordt braak gelegd.
- De braakgelegde grond mag ge
bruikt worden voor niet-voedsel
doeleinden.
Oliezaden en eiwitgewassen
- Integratie van het in oktober
1991 overeengekomen systeem
van inkomenstoeslagen per hek-
tare in de algemene compensa
ties voor akkerbouwprodukten.
Melk
- Voortzetting van het quotastel
sel tot het jaar 2000.
- Een extra globale quotakorting
van 1% bij het begin van ieder
van de quotumjaren 1993/1994
en 1994/1995. Zoals eerder ver
meld, gaat de 1% quotumkorting
met ingang van het jaar
1992/1993 plus de 1% extra
korting ten behoeve van herver
deling niet door.
- Compensatie van de quotakor
ting van 5 ECU/100 kg geduren
de 1 jaar.
- Een opkoopregeling om produ
centen met een produktie van
minder dan 200.000 kg zoveel
mogelijk te vrijwaren van quota
korting.
- Een prijsdaling van 2,5% van bo
ter bij het begin van ieder van de
melkprijsjaren 1993/1994 en
1994/1995.
- Zowel de quotumkortingen als
de boterprijsdalingen kunnen
worden herzien als de marktsitu
atie daartoe aanleiding geeft.
Rundvlees
15% daling van de interventie
prijs waarvan 10% samenhangt
met veevoerprijsdaling en 5%
met de marktsituatie in de sektor
rundvlees. Deze prijsdaling
wordt in 1993/1994 en
1994/1995 en 1995/1996 in drie
gelijke stappen doorgevoerd.
Compensatie van deze prijsda
ling door (verhoogde) premies
per stier, os en zoogkoe. Deze
premies gelden vanaf 1996 tot
een maximum van 2 grootvee-
eenheden per ha. Deze grootvee-
eenhedennorm wordt de komen
de jaren geleidelijk ingevoerd.
Voor stieren en ossen geldt een
maximum van 90 dieren per be
drijf. Tenslotte wordt per regio in
de EG het voor premies in aan
merking komende aantal dieren
bevroren op het niveau 1990,
1991 of 1992.
- Slachtpremie op kalveren van 8
tot 10 dagen (100 ECU), dan wel
naar keuze van de lidstaten de
interventieregeling voor jonge
dieren (evt. geslacht gewicht
tussen 150 en 200 kg).
Schapevlees
- Invoering van een "quota'^stelsel
door de ooipremie te baseren op
het aantal dieren per bedrijf in
1989, 1990 of 1991.
- Maximering van de ooipremie tot
1000 ooien per bedrijf in bergge
bieden en 500 ooien elders.
Landbouw-milieu aktieprogramma
- Introduktie van verschillende
steunstelsels voor milieuvriende
lijke produktiemethoden.
- Langjarige braakregeling (20
jaar).
Bebossing landbouwgronden
Een verhoging van bestaande
premies en de introduktie van
nieuwe.
Vervroegde uittreding
- De lidstaten kunnen fakultatief
met EG-bijdrage een vervroegde
uittredingsregeling openstellen
voor hoofdberoepslandbouwers
van 56 jaar en ouder.
Het beschikbaar stellen vrijgeko
men grond voor bedrijfsvergro-
ting of niet-landbouwdoeleinden.
Zie ook pag. 3, Vanuit de ZLM
gezien.
De ZLM heeft in een brief aan het
partijbestuur van het CDA gevraagd
afstand te nemen van de zienswijze
van het Tweede-Kamerlid J. van
Noord ten aanzien van prijs- en in
komenssteun voor de boeren. Van
Noord pleit in diverse kranteartike
len voor afschaffing van de prijson
dersteuning van de
EG-marktordeningsprodukten zon
der dat daar compenserende maat
regelen tegenover staan.
Volgens de ZLM betekent dit stand
punt dat de Nederlandse land- en
tuinbouw 'binnen de kortste keren
te loor gaat'. Behalve de akkerbouw
zou ook de tuinbouw klappen oplo
pen omdat deze sector immers te
maken krijgt met onoverkomelijke
verdringingseffecten vanuit de ak
kerbouw en de melkveehouderij.
'De ZLM betreurt het zeer dat de
heer Van Noord er een dergelijke
zienswijze op na houdt. Vanuit zo
wel menselijk als economisch oog
punt is een dergelijke zienswijze niet
te verantwoorden, nog afgezien van
de gevolgen voor het platteland als
zodanig. De ZLM gaat er van uit dat
de zienswijze van de heer Van
Noord niet door (het partijbestuur
van) het CDA wordt gedeeld, maar
zou dat niettemin graag nog eens
bevestigd zien', aldus de brief. Een
afschrift van de brief is gestuurd
aan de heer Van Noord, de fraktie-
voorzitter van het CDA in de Twee
de Kamer, drs. L.C. Brinkman, het
CDA in Zeeland en Noord-Brabant,
het KNLC en het Landbouwschap.