over Nieuws Overeenstemming Landbouwraad hervorming EG-landbouwbeleid Veehouderij KNLC wijst voorstellen PvdA af Zienswijze Van Noord (CDA) funest voor land- en tuinbouw Graanprijs daalt in drie jaar met 21 procent De graanprijs daalt met ingang van seizoen 1993/1994 in drie stappen met ongeveer 27 procent. Deze prijsdaling wordt gecompenseerd door een inkomenssteun per ha, op voorwaarde dat 15 procent van het areaal graan, oliezaden of eiwitge wassen wordt braak gelegd. Bij een graanopbrengst van 6,66 ton per ha komt dat in 1995/1996 in Neder land neer op een compensatie van f 800,— per ha. De zuivelquota blij ven tot het jaar 2000 gehandhaafd. Voor 1992/1993 komt er geen quo tumkorting, terwijl in de twee daar opvolgende quotumjaren de quota jaarlijks met één procent gekort worden. Deze besluiten maken onderdeel uit van de hervorming van het Ge meenschappelijk Landbouwbeleid die de EG-landbouwministers vorige week donderdag zijn overeen geko men. De Landbouwraad heeft ook een akkoord bereikt over de land bouwprijzen 1992/1993. Prijzen 1992/1993 De Europese Commissie stelde een status quo van het bestaande beleid voor. Konkreet mondde dit uit in de volgende besluiten: - Toepassing van het stabilisator mechanisme voor granen. Orq- dat de graanproduktie in het seizoen 1991/1992 een omvang van 169 min ton had en dus de drempel van 160 min ton is over schreden worden de prijzen voor het seizoen 1992/1993 met 3% verlaagd. De basismedeverant- woordelijkheidsheffing van 5% wordt afgeschaft en er wordt geen extra medeverantwoorde lijkheidsheffing (m.v.h.) opge legd. De netto-prijs wordt daardoor 2% hoger dan in het seizoen 1991/1992. De eenjarige braaklegging van akkerbouwgrond waarvoor een teruggave gold van de basis- m.v.h. wordt afgeschaft. Wel is in 1992/1993 de braakleggingsre geling van kracht, die geldt in het kader van de hervorming van het Gemeenschappelijk Land bouwbeleid (GLB). De steunre geling voor kleine producenten verdwijnt. Daarvoor in de plaats worden de producenten met een produktie van minder dan 92 ton graan (in Nederland ongeveer 14 ha) vrijgesteld van de braakleg- verplichting. De minimumprijs voor fabrieks aardappelen volgt de graan prijsdaling van 3%. De status quo in het beleid houdt hier in dat ook de evenwichtspremie met een jaar verlengd wordt. Voor zuivel worden de prijzen be vroren. De quotaregeling blijft gelden tot het jaar 2000. Voor De Tweede Kamer-fractie van de Partij van de Arbeid heeft een nota uitgebracht over superheffing en structuurbeleid. De afdeling vee houderij van het KNLC heeft het voeren van structuurbeleid met su perheffing altijd afgewezen en is ook door de PvdA-nota niet van dat standpunt afgebracht. De nota van de PvdA zegt dat het huidige structuurbeleid vanuit maat schappelijk oogpunt niet zo ge wenst is. Daarnaast vindt de fractie dat het huidige prijsbeleid de meeste steun geeft aan de grote be drijven. Verder stelt de PvdA dat mi lieu en natuuroverwegingen in de toekomst grenzen zullen stellen aan de veehouderij. Hierdoor zal de structuur van de veehouderij moe ten veranderen. De PvdA doet daar de volgende voorstellen voor: nivellering; bedrijven onder de 10.000 kilogram melk worden ontzien bij quotumkortingen, afroming, bijvoorbeeld door een jaarlijkse korting van 3% toe te passen en hiervan 1% weer no minaal terug te geven, het toewijzen van extra melk aan bedrijven, die minder dan 350.000 kg hebben en aan bio logische bedrijven of bedrijven met bijvoorbeeld een beheers vergoeding. Een andere variant zou volgens de PvdA kunnen zijn een regionalise ring van de superheffingspraktijk. Hierbij zouden de totale quota voor bepaalde Nederlandse regio's vast gelegd moeten worden. Binnen de regio kan dan een quotumkorting plaatsvinden, die dan weer binnen regio herverdeeld kan worden. Aantrekkelijk Gevoelsmatig lijken de voorstellen van de PvdA wel aantrekkelijk. Maar de afdeling veehouderij ziet grote problemen bij de diverse opties. In de eerste plaats: wat is een klein be drijf en wie bepaalt dat. En wat doe je met bedrijven die naast een vee- houderijtak nog een andere tak heb ben, zoals varkens of slachtkuikens? Hoe zit het met het toekomst perspectief van de diverse bedrij ven? Komt er geen onrechtvaardigheid met mensen die hebben geïnvesteerd in quotum om hun bedrijf voor de toekomst veilig te stellen? Het is tegen de filosofie van het KNLC om te treden in het onderne merschap. Daarbij heeft ook bij het toedelen van melk niet iedereen de zelfde mogelijkheden. Wat te doen met boeren die hun bedrijf niet kun nen uitbreiden vanwege de ecologi sche richtlijn? De afdeling onderkende wel het gevaar dat er melk uit bepaalde gebieden weg gaat, waardoor die gebieden drei gen te verpauperen, omdat er geen goede bedrijven meer voorkomen. Ze vinden dat eerst de overheid haar visie maar eens moet geven op be paalde gebieden, dan weten de boe ren tenminste waar ze aan toe zijn. Daarbij is het belangrijk dat er meer mogelijkheden komen voor bedrijfs- verplaatsing en meer mogelijkheden voor financiering van bedrijven van starters. Ingeborg Schuitemaker In de seizoenen 1993/1994 t/m 1995/1996 daalt de graanprijs stapsgrwijs met 27 procent. De ze daling wordt gecompenseerd met een steun van omgerekend f 800,— per ha bij een gemid delde graanopbrengst. 1992/1993 komt er geen quo tumkorting. - Voor de overige produkten geldt een prijsbevriezing, met indien nodig een korting bij overschrij ding van de maximale gegaran deerde hoeveelheden of het onverkort doorvoeren van kortin gen, waartoe reeds eerder was besloten. - Voor oliezaden geldt in 1992/1993 het systeem van hektaretoeslagen, waartoe in 1991 reeds is besloten. De soja- ab-panel diskussie heeft hierop geen invloed. Hervorming Landbouwbeleid Uitwerking voor de jaren 1993/1994 tot en met 1995/1996 Met betrekking tot de herziening van het Gemeenschappelijk Land bouwbeleid heeft de Europese Commissie voorstellen gedaan voor veranderingen van de marktordenin gen van onder meer granen, olieza den, eiwitgewassen, melk, rundvlees en schapevlees. Verder stelde de Commissie begeleidende maatregelen voor inzake een landbouw-milieu aktieprogramma, bebossing van landbouwgrond en vervroegde uittreding. De regelin gen dienen volgens de Commissie geleidelijk over een periode van 1993 tot 1996 te worden doorge voerd. Puntsgewijs komen de geno men besluiten op het volgende neer: Granen Handhaving van het bestaande marktordeningsstelsel, waardoor wereldmarktprijsschommelingen niet doorwerken op de interne markt en de communautaire pre ferentie en het restitutiestelsel blijven bestaan. - Verlaging in drie stappen van het prijsniveau met ongeveer 27%. De richtprijs wordt in 1993/1994, 1994/1995 en 1995/1996 respektievelijk 130, 120 en 110 ECU per ton. De in terventieprijs wordt respektieve lijk 117, 108 en 100 ECU per ton. Deze is in 1992/1993 voor gra nen gemiddeld 150 ECU per ton. - Compensatie van deze prijsda ling door inkomenssteun per ha: deze steun wordt berekend op basis van een bedrag dat in 1993/1994, 1994/1995 en 1995/1996 respektievelijk 25, 35 en 45 ECU per ton bedraagt. De inkomenscompensatie vindt alleen plaats als 15% van het areaal granen, oliezaden en ei witgewassen wordt braak ge legd. Bij een gemiddelde graanopbrengst van 6,66 ton per ha komt dat in Nederland in 1995/1996 neer op bijna 300 ECU ofwel f 800,00 per ha. De ze toeslag geldt ook voor snij- mais onder voorwaarde dat daar ook 15% wordt braak gelegd. - De braakgelegde grond mag ge bruikt worden voor niet-voedsel doeleinden. Oliezaden en eiwitgewassen - Integratie van het in oktober 1991 overeengekomen systeem van inkomenstoeslagen per hek- tare in de algemene compensa ties voor akkerbouwprodukten. Melk - Voortzetting van het quotastel sel tot het jaar 2000. - Een extra globale quotakorting van 1% bij het begin van ieder van de quotumjaren 1993/1994 en 1994/1995. Zoals eerder ver meld, gaat de 1% quotumkorting met ingang van het jaar 1992/1993 plus de 1% extra korting ten behoeve van herver deling niet door. - Compensatie van de quotakor ting van 5 ECU/100 kg geduren de 1 jaar. - Een opkoopregeling om produ centen met een produktie van minder dan 200.000 kg zoveel mogelijk te vrijwaren van quota korting. - Een prijsdaling van 2,5% van bo ter bij het begin van ieder van de melkprijsjaren 1993/1994 en 1994/1995. - Zowel de quotumkortingen als de boterprijsdalingen kunnen worden herzien als de marktsitu atie daartoe aanleiding geeft. Rundvlees 15% daling van de interventie prijs waarvan 10% samenhangt met veevoerprijsdaling en 5% met de marktsituatie in de sektor rundvlees. Deze prijsdaling wordt in 1993/1994 en 1994/1995 en 1995/1996 in drie gelijke stappen doorgevoerd. Compensatie van deze prijsda ling door (verhoogde) premies per stier, os en zoogkoe. Deze premies gelden vanaf 1996 tot een maximum van 2 grootvee- eenheden per ha. Deze grootvee- eenhedennorm wordt de komen de jaren geleidelijk ingevoerd. Voor stieren en ossen geldt een maximum van 90 dieren per be drijf. Tenslotte wordt per regio in de EG het voor premies in aan merking komende aantal dieren bevroren op het niveau 1990, 1991 of 1992. - Slachtpremie op kalveren van 8 tot 10 dagen (100 ECU), dan wel naar keuze van de lidstaten de interventieregeling voor jonge dieren (evt. geslacht gewicht tussen 150 en 200 kg). Schapevlees - Invoering van een "quota'^stelsel door de ooipremie te baseren op het aantal dieren per bedrijf in 1989, 1990 of 1991. - Maximering van de ooipremie tot 1000 ooien per bedrijf in bergge bieden en 500 ooien elders. Landbouw-milieu aktieprogramma - Introduktie van verschillende steunstelsels voor milieuvriende lijke produktiemethoden. - Langjarige braakregeling (20 jaar). Bebossing landbouwgronden Een verhoging van bestaande premies en de introduktie van nieuwe. Vervroegde uittreding - De lidstaten kunnen fakultatief met EG-bijdrage een vervroegde uittredingsregeling openstellen voor hoofdberoepslandbouwers van 56 jaar en ouder. Het beschikbaar stellen vrijgeko men grond voor bedrijfsvergro- ting of niet-landbouwdoeleinden. Zie ook pag. 3, Vanuit de ZLM gezien. De ZLM heeft in een brief aan het partijbestuur van het CDA gevraagd afstand te nemen van de zienswijze van het Tweede-Kamerlid J. van Noord ten aanzien van prijs- en in komenssteun voor de boeren. Van Noord pleit in diverse kranteartike len voor afschaffing van de prijson dersteuning van de EG-marktordeningsprodukten zon der dat daar compenserende maat regelen tegenover staan. Volgens de ZLM betekent dit stand punt dat de Nederlandse land- en tuinbouw 'binnen de kortste keren te loor gaat'. Behalve de akkerbouw zou ook de tuinbouw klappen oplo pen omdat deze sector immers te maken krijgt met onoverkomelijke verdringingseffecten vanuit de ak kerbouw en de melkveehouderij. 'De ZLM betreurt het zeer dat de heer Van Noord er een dergelijke zienswijze op na houdt. Vanuit zo wel menselijk als economisch oog punt is een dergelijke zienswijze niet te verantwoorden, nog afgezien van de gevolgen voor het platteland als zodanig. De ZLM gaat er van uit dat de zienswijze van de heer Van Noord niet door (het partijbestuur van) het CDA wordt gedeeld, maar zou dat niettemin graag nog eens bevestigd zien', aldus de brief. Een afschrift van de brief is gestuurd aan de heer Van Noord, de fraktie- voorzitter van het CDA in de Twee de Kamer, drs. L.C. Brinkman, het CDA in Zeeland en Noord-Brabant, het KNLC en het Landbouwschap.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 6