Miljoenenschade in West-Brabant KNLC kommentaar ZLM roept op tot aktie tegen heffing op water Gewassen en glas vernield Per trekker naar vergadering Verplaatsingswet zo snel mogelijk invoeren Uitspraken FNV Hervorming EG-landbouwbeleid Akkerbouwers en tuinders in West- Brabant hebben maandagmiddag tijdens een hevige onweersbui scha de opgelopen. Binnen een tijds bestek van een uur viel er 30 tot 60 mm regen. Rond Etten-Leur en Prin senbeek zijn vrijwel alle vollegronds- groenten verhageld, terwijl hier in de kassen veel glasbreuk is opgetre den. Rond Oudemolen is sprake van grote wateroverlast. Hagelunie heeft 25 meldingen van glasschade, 120 meldingen van vollegrondstuin- ders en 85 meldingen uit de akker bouw binnengekregen. De totale schade loopt in de miljoenen. Bestuurslid J. Sonneveld van ZLM afdeling Noordwesthoek vertelde dat op dinsdagavond al het water nog niet uit de polder was. "De rug gen van aardappelen, winterpeen en witlof zijn weggespoeld. In een straal van 3 km rond OudernoSsn Z3' alles opnieuw gefreesd moeten worden. Op veel plaatsen zijn de stengels van plant- en zaaiuien ka pot. De schade aan witlof is groot en de verwachting is dat hier en daar de zaaimachine er weer aan te pas moet komen. Bij goed weer zul len de suikerbieten het wel redden". Sonneveld denkt dat het perceel spruiten bij hem een grote groeiach terstand heeft opgelopen. "Het blad is behoorlijk uitgedund. De hagel heeft bij veel plantjes het hart weg geslagen. Normaal gesproken heb ik in de 13 jaar dat ik hier zit nog geen overlast gehad. Tot diep in de nacht is met een kraan gewerkt om via een sleuf het water versneld af te voeren". Hagelschade Het gebied tussen Etten-Leur en Prinsenbeek heeft noodzakelijk ha gelschade. Praktisch alle groenten zijn afgeschreven. Zes uur na het noodweer waren de hagelstenen nog te zien. J. Clarijs uit Etten-Leur: "Bladgroenten en koolsoorten zijn onverkoopbaar geworden. Bij de aardbeien zijn zelfs de jonge groene vruchten eraf. Er zijn tuinders die binnen een uur tijd hun totale oogst zagen verdwijnen. Een hagelverze- kering heeft vrijwel niemand af gesloten omdat hagel van zo'n omvang in de regio nooit voorkomt. Enkele tuinders spreken van een ramp". Clarijs heeft schade aan spinazie, koolselderij en kervel. "Als de hagel een paar uur later was gevallen was mijn spinazie geruimd geweest. Nu staan de containers nog in het land. Van 4 ha. pas ingezaaide kervel is al het zaad weggespoeld. Dit zal wel opnieuw inzaaien worden. Alleen al de kosten van zaaizaad komen op f 600,— per ha. Hoe groot de averij aan de 3 ha. knolselderij is, is nog moeilijk te zien. Het blad is er alle maal af maar van KnoSSëri is bskend dat het hartje sterk is. Van de 2 ha. suikerbieten die ik heb is geen top- opbrengst meer te behalen". Je hebt gewone boeren en je hebt vergaderboeren. Akkerbou wer Jos de Regt uit Kapelle was vorige week woensdag eventjes allebei tegelijk. De Zeeuwse sui- kermaisteler kwam met zijn trek ker en pers rechtstreeks van het land naar een vergadering in het Landbouwhuis in Goes. Hij par keerde de combinatie keurig voor de deur en spoedde zich gewapend met een stapel papier naar de vergaderzaal. Na afloop bracht De Regt de pers voor re paratie naar het mechanisatiebe- drijf en reed vervolgens met de trekker linea recta terug naar het land, al waar hij zich ontdeed van stropdas en overhemd en het veldwerk hervatte. 'Zo gaat alles in één moeite door', aldus het laconieke commentaar van deze aktieve (vergader)boer. Tijdens het breed CLO-overleg in Utrecht over de mest is ook gespro ken over de invoering van de ver plaatsingswet. De Minister heeft op VERVOLG VAN VOORPAGINA de Banning. Ook omschakeling naar glastuinbouw ziet deze FNV-man niet zitten. "In de kassen gaan al leen nog mensen werken die werke lijk nergens anders aan de slag komen", zo tekende de pers uit zijn mond op. In een reaktie op de grote veront waardiging die zijn uitspraken heb ben opgeroepen zei Banning dat hij en zijn bond geen toekomst meer zien voor de akkerbouw, zeker niet uit een oogpunt van strukturele werkgelegenheid. Hij bevestigde de uitspraken zoals verwoord in de kranteartikelen en voegde er aan toe dat deze zijn gedaan in een open discussie over de toekomst van het westelijk deel van Brabant. De Voe dingsbond FNV gaat ervan uit dat de rol van de akkerbouw in dit ge bied is uitgespeeld. Banning ziet ook geen heil de inkomenssteun waar toe de ministers in Brussel nu heb ben besloten. "Dat houdt natuurlijk nooit lang stand". Overigens ziet de FNV Voedings bond nog wel perspectief voor een aantal boeren in West-Brabant. De genen die niet naar Oost-Europa willen, kunnen altijd nog een be heersovereenkomst afsluiten, waar bij zij (een deel van) hun land op natuurvriendelijke wijze gaan be boeren. "Dat zien wij als een goede mogelijkheid. Maar helaas is dat in de kranteartikelen niet terug te vin den", aldus Banning. 25 november 1991 deze wet aan de Tweede Kamer aangeboden. Deze wet moet er zo snel mogelijk komen was de conclusie van het KNLC. De andere twee landbouworganisaties vonden dit ook. Een van de belangrijkste aanpassin gen van de verplaatsingswet is dat ongebruikte mestproduktierechten niet verhandeld mogen worden. Het KNLC verkiest deze optie boven een afroming bij het verhandelen van mest, omdat er op deze manier geen beesten meer bij komen. Daar bij bestaat er een kans dat in 1995 de mestproduktierechten vervallen, waardoor de latente ruimte alsnog verhandeld zou kunnen worden. De belangrijkste reden voor de CLO's om toch te kiezen voor het nu voorliggende ontwerp is dat de sec tor volkomen op slot zit en er zonder verplaatsingswet absoluut geen mogelijkheid is voor bedrijven om uit te breiden. Veel bedrijven zullen toch al gehinderd worden door de ecologische richtlijn bij hun uitbrei dingsplannen. Een bezwaar kan zijn dat de wet mogelijk maar voor twee jaar gaat gelden. 'Maar', zei Jan Venneman, secretaris veehouderij van het Land bouwschap, 'het is nog niet geheel zeker dat in 1995 de mestproduktie rechten verdwijnen. Daarbij, ver wacht hij, zullen de bedragen die voor de mest geboden worden niet zo hoog zijn, omdat de wet naar verwachting maar voor twee jaar zal gelden. Ingeborg Schuitemaker "MacSharry belooft dingen die hij niet kan waarmaken. Ik heb nog nooit iemand zo horen liegen als hij. Er is domweg geen geld voor compensatie in de inkomenssfeer. Brussel trekt de politieke macht naar zich toe en schuift de financiële verantwoordelijkheid af op de EG-lidstaten." Herman Verbeek, lid van het Europees Parlement (Groene frak- tie) (Boerderij, 19 mei 1992). "Het melkquotum wordt met twee procent gekort. Ik ben bang dat de ak kerbouw daar de dupe van wordt. Zij krijgen meer ruimte voor de eigen voedselproduktie en hebben daar de akkerbouw nog minder voor nodig. A/s het aan mij zou liggen had de Europese Gemeenschap gekozen voor melk prijsdaling." H. van Gorsel, akkerbouwer te Oud-Vossemeer en lid hoofd bestuur ZLM (Agrarisch Dagblad, 26 mei 1992). "Er zijn nog te veel vrije telers, die hun aardappelen in oktober opslaan en zich dan pas afvragen aan wie zij die zullen aanbieden. Of er vraag is naar hun produkten weten zij in feite niet en ook niet of ze de juiste rassen in huis hebben Dat alles heeft uiteraard niets met marktgericht optreden te maken. Het is veel eerder vragen om moeilijkheden, die vervolgens de he le bedrijfstak treffen." Drs. A.J.M. Wachter, direkteur coöperatie ZPC te Leeuwarden (AGF-Magazine, april 1992). Grote gebeurtenissen werpen hun schaduwen vooruit. Met dit gezegde in het achterhoofd roept de besluitvorming in Brus sel van de EG- landbouwministers enorme ver bazing op. Op zich is de ontkop peling van prijs- en inkomenssteun zoals deze nu bij de granen gaat plaatsvinden historisch, maar niet uniek. In sommige sektoren waren toesla gen, c.q. hektaretoeslagen reeds eerder een begrip. Alleen wordt dit systeem nu doorgetrokken naar een van de grootste "com modities" van de Europese agra rische sektor. Al eerder was in KNLC-verband om pragmatische reden hier de voorkeur voor uitgesproken. Een voorkeur die gebaseerd is op het feit dat alleen prijsdruk onvol doende tegemoet zou komen om vraag en aanbod meer met el kaar in evenwicht te brengen. Zekerheid dat dit met deze ande re wijze van landbouwbeleidsbe- vordering wel lukt is er niet, maar naar mijn mening zijn er wel enige en betere mogelijkhe den geschapen om dat te berei ken. Betere konkurrentie van granen t.o.v. substituten, snellere mogelijkheden tot agrificatie en volumevermindering dóór het verplichte element van set-aside zijn hierbij de kernelementen. Wat de agrificatie betreft is het een misser dat de EG- landbouwministers daar niet te gelijk nadere besluiten over heb ben genomen. In feite maakt dat de besluitvorming onvolledig. Ten aanzien van uitvoerbaarheid, kontrole en effekt op het Europe se budget zijn best opmerkingen en vraagtekens te plaatsen. Vooralsnog denk ik dat we van uit Nederland het een en ander zó op de rails moeten zetten dat de nieuwe systematiek snel ope rationeel kan worden. In de hui dige fase is dat het belangrijkste. Enige onverwachte uitkomst van de besluitvorming is naar mijn mening dat door het vervallen van de medeverantwoordelijk heidsheffing bij de granen de prijs met 2% omhoog gaat. Zuur is het dat de fabrieksaardappelen voor het komende prijsjaar nog met een verlaging van 3% wor den gekonfronteerd. In relatie met de granen is dat een one venwichtige uitwerking. Vraagtekens zijn er op zijn zachtst gezegd te plaatsen bij hektaretoeslagen bij snijmais. Deze toeslag is er in gekomen omdat de Fransen geen verschil zouden kunnen maken tussen snijmais en korrelmais, welke laatste a/s een "graan" meeloopt in de graansystematiek. Op het eerste gezicht mag deze hektare- toeslag een leuke meenemer zijn, echter reëel is het niet en het is ook niet goed voor een evenwichtig landbouwbeleid in de grondgebonden sektoren. De zuivelbesluiten liggen in grote mate in de lijn zoals we die van uit Nederland op dit moment zien. Alhoewel het op z'n minst frustrerend is om waar te nemen hoe zuidelijke landen met het quotafenomeen zijn omgegaan. Een straf op goed gedrag en een beloning voor slecht gedrag is in deze onaanvaardbaar. Wat dat betreft is het zeer verstandig orr. 'net landbouwbeleid niet verder te bureaucratiseren met o.a. koe premies. Trouwens, hoe men ook tegen de besluitvorming aankijkt, posi tief is: geen differentiatie elementen naar bedrijfsgrootte bij de meeste besluiten. Positief is ook dat uitgesproken is dat de EG behoefte heeft aan een com munautair landbouwbeleid. Wat dat betreft ergeren mij herhaal delijk EOCD-uitspraken over de landbouw en de daarmee ge moeide subsidies. Enig gevoel kan men nog opbrengen voor het feit dat exportrestituties a/s subsidie worden bezien. Geen begrip heb ik ervoor dat men het verschil tussen de EG- konsumentenprijzen en wereld marktprijs als subsidie aanmerkt. Allereerst is dat een groothan delsmarkt vergelijken met een detailmarkt, daar zitten per saldo al verschillen in. Maar de interne EG-prijs moet bezien worden in de Europese landbouwstruktuur en de daaraan verbonden kost prijs c.q. benodigde opbrengst- prijs voor de boeren. Dat verschil aanmerken als subsidie is on werkelijk. Gesteld wordt toch ook niet dat het verschil tussen de lonen op de wereldmarkt en de interne lonen in de EG als subsidie moeten worden bezien? Overigens is het in deze opval lend hoe ambivalent dit soort za ken worden benaderd. De grootst mogelijke vrijheid bij han del wordt door velen, zowel overheid als ook respektabele Nederlandse organisaties, ge- kombineerd met een enge bena dering van de arbeidsmarkt, waarbij regionale en communau taire voorrang toch principieel met elkaar in tegenstelling zijn. En beide uitersten raken met na me in nadelige zin de agrarische sektor. Het beste lijkt me onver schrokken voort te gaan. Met boerenverstand en platvoeten komt men ongetwijfeld het verst. Marius Varekamp voorzitter KNLC In een brief aan het bestuur van het KNLC heeft de ZLM haar grote ver ontrusting uitgesproken over de voorstellen van de kommissie- Zevenbergen met betrekking tot de financiering van het waterbeheer. De door de kommissie voorgestelde heffing op landbouwgronden op ba sis van de Wet Verontreiniging Op pervlaktewateren wordt door de ZLM volstrekt afgewezen. Volgens de brief wordt de landbouw door deze heffing dubbel gepakt. Zij komt bovenop de kosten die aan de inputzijde moeten worden gemaakt in het kader van het Meerjarenplan Gewasbescherming, het mestbeleid en andere milieumaatregelen. De heffing werkt demotiverend omdat de praktijk zich in feite gestraft ziet voor alle inspanningen ten behoeve van het milieu. Verder noemt de ZLM de heffing onbillijk, omdat alle bedrijven over één kam worden ge schoren. De ZLM zal alle (agrarische) hoofd ingelanden in Brabant en Zeeland informeren en hen vragen aktie te ondernemen teneinde te voorkomen dat de heffing daadwerkelijk wordt ingevoerd. De ZLM hoopt dat ande re regionale landbouworganisaties dit initiatief overnemen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 5