Auto rijden op biodiesel Fosfaatproduktie 25% omlaag In memoriam Piet Frijters Vanuit de ZLM Inkomstencompensatie...? Mineraal Centraal breed gedragen 3 'Dit is ons eindbod', zo vatte CLO- voorzitter Varekamp de reacties op het rapport Mineraal Centraal kern achtig samen. De 3 Centrale Land bouworganisaties, waaronder het KNLC, stemden in een breed overieg op maandag 25 mei in met de con clusies van het rapport hoe de mestproblematiek het best opgelost kan worden. 'Het zal beslist niet ge makkelijk zijn, maar we nemen de uitdaging aan om de problemen op te lossen', was het algemene gevoel bij het overleg. fcLO-voorzitter Varekamp benadruk te in zijn inleiding dat Mineraal Cen traal als alternatief gezien moet worden voor de overheidsplannen om de mestproduktie te verminde ren. Het grote verschil met die plan nen is dat de verantwoordelijkheid voor het verminderen van de mest produktie ligt bij de individuele boe ren en tuinders. De overheid gaat uit van regelen van bovenaf. In Mineraal Centraal gaat het om het verminderen van de mineralen in de mest. Wil iemand daaraan niet meedoen, dan moet hij of zij over de teveel geproduceerde mineralen vanaf 1995 'superheffing' gaan be talen (dan pas kan de wettelijke re geling ingaan). 'Dit bedrag moet zodanig hoog zijn, dat het absoluut onaantrekkelijk is om dat te moeten betalen', vond de vergadering. Reduktie 25% Een van de speerpunten in het plan is een reduktie van de fosfaatuit scheiding voor varkens en kippen met 25% ten opzichte van de forfai taire norm. Om een teveel aan stikstof te voorkomen wordt daarbij uitgegaan van een koppeling van de stikstof met fosfaat in de mest in een verhouding van 2:1. De hiermee gepaard gaande kostenstijgingen van het voer mag niet boven de 5% uitkomen. Doordat de koppeling stikstof/fos faat wordt gehandhaafd kunnen de mogelijkheden tot verlaging van het fosfaatgehalte in het voer niet opti maal benut worden. In 1995 kan de ze koppeling op basis van de mineralenboekhouding worden los gelaten. Desgewenst kan er ook een differentiatie van de reduktie- doelstelling naar diersoort doorge voerd worden. Er moet nader bekeken worden of het mogelijk is de stikstof/fosforverhouding binnen het huidige MARS per 1-1-1993 per diersoort te laten fluctueren. De korting van 25% betreft zowel de niet-grondgebonden produktie- rechten als de grondgebonden pro- duktierechten met dien verstande dat de korting nooit de grondgebon den produktierechten van 125 kg fosfaat per ha aantast. Elke boer be houdt die rechten. Dit was ook een eis van de landbouworganisaties. Binnen het KNLC was er nog een vraag hoe het zit met de stapelbare pluimveemest, die geëxporteerd wordt. Er zijn nu al geluiden uit Frankrijk te horen dat er te weinig mineralen in de mest zitten. Men vond dat boeren die kunnen aanto nen dat ze via erkende expediteurs pluimveemest exporteren gevrij waard moeten worden van het be talen van de voorgestelde 'superheffing'. Dit is een punt van aandacht, maar in eerste instantie moet het mineralenspoor worden vastgehouden. Stikstof Voor de rundveehouderij ligt de na druk op het terugdringen van de mi- Op 61-jarige leeftijd is zondag 24 mei j.l. toch nog onverwacht overle den de heer Piet Frijters uit Bos- schenhoofd. Piet was vice-voorzitter van ZLM afdeling Breda-Roosendaal en bestuurslid van ZLM kring West-Brabant. Hij was in 1985 inititiefnemer tot de oprichting van de regionale tuin- bouwcommissie van de ZLM. Van deze commissie was hij voorzitter en hij had als zodanig zitting in de tuinbouwcommissie van de ZLM. Tevens was hij bestuurslid van de Tuinbouwbond regio Oudenbosch. In een zittingsperiode van 4 jaar heeft Piet zich als wethouder inge zet voor de gemeente Hoeven. De bestuursfunctie die Piet had nam hij uiterst serieus. Niet zelden moest zijn werk op zijn eigen glas- en volle- grondstuinbouwbedrijf er voor blij ven staan. Piet was niet direct een man van vernieuwingen. Hij hechtte aan de traditie. Desondanks heeft hij van de grond af een gezond tuin- neralenverliezen per hectare. De projectgroep, die Mineraal Centraal heeft opgesteld, denkt dat een te rugdringing van het kunstmestge- bruik van 20 tot 30% ten opzichte van 1990 in de periode tot 1995 mogelijk is. Vanwege de ingewik keldheid is er op het ogenblik bin nen de rundveehouderij nog geen instrument om mineralen te re gistreren, dat regulerend kan wer ken. Invoering van de mineralenboekhouding moet tot 1995 op vrijwillige basis plaatsvin den. Zeer belangrijk daarbij zijn de landbouwkundige normen, hoeveel mineralen zijn er nodig om het ge was te kunnen laten groeien en hoe veel verliezen zijn daarbij acceptabel. Het is een utopie dat er bij bemesting helemaal geen verlie zen zullen optreden. Er moet zeer snel duidelijkheid hierover komen. Er komt op zeer korte termijn een projectgroep die de invoering van de mineralenboekhouding en de ont wikkeling van mineralenaangifte ter hand zal nemen. Alles is gericht om het gebruik daarvan per 1995 ver plicht te stellen met een regulerende werking. Ingeborg Schuitemaker bouwbedrijf opgezet. Met vaak scherpe en heldere bewoordingen kwam hij op voor de belangen van de tuinders. 'De verdergaande op voering van de produktie zal uitein delijk niet in het belang van de individuele tuinder zelf werken', is zo'n zinsnede. De malaise waarin veel groenteteelten zich momenteel bevinden had hij jaren terug al voor speld. 'Zolang de landbouw niet eensgezind naar buiten komt zal het niet beter worden'. Om deze reden was Piet Frijters een groot voorstan der van algehele samenvoeging van de landbouworganisaties in Ne derland. Wij zullen zijn brede kennis van za ken, zijn duidelijke visie en zijn inzet missen. Bij de besluitvorming was de mening van Piet medebepalend. Zijn vrouw Cor, kinderen en klein kinderen wensen wij sterkte toe om dit veel te vroege verlies te dragen. ZLM-afdeling Breda/Roosendaal ZLM kring West-Brabant Twee landbouwvoormannen en een Groningse gedeputeerde rijden sinds maandag j.l. op biodiesel. Zij vulden hun tank met deze milieu vriendelijke, plantaardige brandstof voor het provinciehuis in Groningen en toonden daarmee aan dat biodie sel in Nederland geen fiktie meer is. Het gaat hier om een initiatief van de koolzaadstudieclub Noord- Groningen, gesteund door een aan tal organisaties en bedrijven waar onder Cebeco-Handelsraad. Biodiesel is een produkt dat een oplossing kan bieden aan akkerbou wers die op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden. Kennis van de kool zaadteelt is immers aanwezig en de toepassingsmogelijkheden zijn be kend. Bovendien ligt er een plan klaar voor de bouw van een proeffa briek in Dronten voor de produktie van biodiesel. Later kunnen hier ook andere oliehoudende zaden worden verwerkt. De proeffabriek krijgt een capaciteit van 5.000 ton, voldoende voor de verwerking van 5.000 hec tare koolzaad. Op de foto: de Groningse gedepu teerde J. van Dijk tankt zijn auto vol met biodiesel. Op de achtergrond kijken o.a. J. Koning (voorzitter CBTB Groningen) en ir. M. Calon (voorzitter Groninger Mij. van Land bouw) toe (Foto: Frigro Fotopers). Vorige week heeft men in Brussel een akkoord bereikt over een met ingang van 1993 in te voeren hervorming van het EG-landbouwbeleid. De eerste reakties van het Landbouwschap en de Centrale Landbouw Organisaties zijn gematigd positief. Voor wat betreft de zuivelsector sluiten we ons daar zeker bij aan. Alles blijft er praktisch gesproken bij het oude. De quotumkor ting zal in de volgende 3 jaar slechts (en dan nog 'eventueel') 1 bedragen en de prijsdaling zal beperkt blijven tot 5% voor alleen botervet. Compensa tie voor te derven inkomsten komt dan ook niet aan de orde en is, wat ons betreft, ook niet opportuun. Met betrekking tot de besluitvorming voor de rundvleessector is een positie ve reaktie echter compleet misplaatst. Bovenop de prijsverlagingen van de voorgaande jaren zal in de komende 3 jaar namelijk nog eens 15 interven tieprijsdaling toegepast worden. Die prijsdaling wordt weliswaar zogenaamd totaal gecompenseerd (middels een (extra) premie/toeslag per stier, os of zoogkoe) maar de compensatie wordt alleen toegekend a/s voldaan wordt 3Sn de voorwaarde dat niet meer dan 2 grootvee-eenheden per hectare groenvoergewassen gehouden worden. Bovendien geldt de toeslag slechts tot een maximum van 90 dieren per be drijf. Vooral de Nederlandse roodvleesmesterij a/s tweede tak op akker bouwbedrijven komt hierdoor weer buiten de boot te vallen. Vanuit de ZLM zullen we daarom andermaal met klem trachten te bevorderen dat ook de oppervlakte niet-groenvoergewassen op een akkerbouwbedrijf alsnog bij deze normering betrokken zal worden. Vraagtekens Ook bij de positieve opmerkingen van onze landelijke organisatietop ten aanzien van de hervormingsmaatregelen in het akkerbouwgraanbeleid zet ten wij vooralsnog vraagtekens. Sinds vorig jaar hebben wij op basis van de klaarblijkelijk politieke realiteit gepleit voor een MacShary-'plus'plan. Dat wil zeggen, ieder procent graanprijsdaling dient middels een hectaretoeslag voor alle bedrijven evenredig en structureel gecompenseerd te worden. In de voorliggende besluitvorming is de 'plus' echter slechts ten dele gereali seerd. Weliswaar komen de grote bedrijven (meer dan 230 ton graan, droge erwten en/of oliezaden) nu ook in aanmerking voor inkomstencompensatie; maar het onderscheid in bedrijfsgrootte (met als kritische grens 92 ton graan etc.) in relatie tot het al dan niet verplicht braken van 15 van het historische bedrijfsareaal, dat met die gewassen beteeld werd, is niet weg- genomen. Ongeveer een derde deel van de gespecialiseerde akkerbouwbedrijven in ons werkgebied zal dientengevolge een 15% braakverplichting opgelegd krijgen. Bij een aanname van een regio-referentieopbrengst van 7.000 kg per hectare met een daarbij behorende compensatie van ongeveer 800 gul den per hectare (zonder onderscheid tussen braakgrond en produktieareaal) geven praktische rekensommetjes aan, dat een bedrijf met braakverplich ting 200 a 300 gulden per hectare 'over-all' inlevert ten opzichte van bedrij ven zonder braakverplichting. Eén en ander veroorzaakt dus een zelfde effect a/s een 7 a 8% prijsverlaging. We beschouwen dat als een substan tieel en discriminerend verschil. Dat verschil zal in de oogstjaren '93 en '94 nog groter zijn, omdat de prijsdaling - en dus ook de compensatie - in drie gelijke stappen tot en met oogst '95 doorgevoerd zal worden, terwijl vanaf '93 al wel de 15% braakverplichting geldt. We zullen ons daarom inspannen om alsnog gedaan te krijgen dat, wat dat betreft, ook synchroniteit betracht wordt, en de braakverplichting over de oogstjaren '93, '94 en '95 in evenre dige stappen (5%, 10% en 15%) ingevoerd zal worden. Beducht Omdat we bij voorbaat beducht zijn voor een wederom toeslaande Neder landse ambtenarij en regelzucht zullen we ons eveneens inspannen om te bewerkstelligen, dat de uitvoering van de braakverplichting op bedrijfsni veau zo praktisch mogelijk kan zijn. Ik denk daarbij o.a. aan de (legale) mo gelijkheid om alléén (alle) wendakkers te braken en ik denk daarbij ook aan de veel voorkomende praktijkwens om in braakland gewassen te mogen zaaien, die anders onder dekvrucht geteeld moeten worden (graszaad, lu cerne, karwij). Tenslotte vragen wij ons wat betreft het hoofdstuk braakverplichting af of we te maken krijgen met een vaste historische referentie of met een zoge naamde voortschrijdende referentie. Het laatste lijkt ons volstrekt logisch en eerlijk. Iemand die zijn graanareaal inkrimpt moet immers ook een naar ver houding mindere braakverplichting opgelegd krijgen. Uiteraard zullen we ook hier de vinger aan de pols houden. Onzekerheid Behoudens het hiervoor weergegevene, resten ons nog al wat meer frustra ties en vraagtekens betreffende het nieuwe EG-graanbeleid. Besloten is, dat in drie gelijke stappen tot en met oogstjaar '95 een graan prijsverlaging doorgevoerd zal worden van -33% vergeleken met oogstjaar '91. (Let wel: 33%, en niet 27% of 29%! Ook in oogstjaar '92 wordt name lijk 3% interventieprijsverlaging geëffectueerd. Wel zal in dat jaar de mede verantwoordelijkheidsheffing niet meer toegepast worden en dat geeft - eenmalig - een klein plusje in de boerenprijs, ten opzichte van 1991). Besluitvorming dus over een zeer drastische prijsverlaging, gekoppeld aan hectaretoeslagen, slechts tot en met 1995. Over het traject na '95 heeft geen besluitvorming plaatsgevonden. Aan onze cruciale eis, dat volledige compensatie gegarandeerd zou moeten zijn tot minstens het jaar 2000 is dus niet voldaan. Onze grootste en blijvende zorg concentreert zich dan ook met name op dit feit. De politiek is en blijft onbetrouwbaar. Een rampensce nario van extreem lage prijzen zonder compensatie blijft daarom op termijn als een zwaard van Damocles boven onze boerenhoofden hangen. Van der Maas

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 3