Inkomstencompensatie minstens
tot jaar 2000 zeker stellen
Nieuws uit het hoofdbestuur
Een akkerbouwer filosofeert
Verwarrende
begrippen
'Heffing waterverbruik is dubbel pakken'
Hoofdbestuur ZLM:
Koninklijk zilver voor
mevrouw C.M. Lucas
M. Boogerd
vice-voorzitter
Verzekeringen ZLM
\iiQi i\A/o on 1 nmmon+ocn
Het hoofdbestuur van de ZLM heeft
zich vierkant geschaard achter de
stellingname van algemeen voorzit
ter H.C. van der Maas, dat de land
bouw nu voluit moet kiezen voor
het plan MacSharry-plus. 'Als we
slechts kunnen kiezen uit twee
kwaden, namelijk prijsdaling zonder
meer of prijsdaling met hectare
toeslagen, dan gebiedt de politieke
realiteit ons nu te kiezen voor het
.laatste', aldus het hoofdbestuur.
jDe ZLM is van mening dat alles op
'alles moet worden gezet om ook in
COPA-verband op één lijn te komen
in een poging de MacSharry-
voorstellen bij te stellen in plaats
van zonder meer af te wijzen. Die
voorstellen houden onder meer in
een prijsverlaging van 35% voor
granen, gekoppeld aan een ingewik
keld systeem van inkomstencom
pensatie Het COPA streeft nog
altijd naar het min of meer op peil
houden van de prijzen en wijst di-
rekte toeslagen op de inkomsten
van de boeren af. In Nederland lijkt
zich intussen wél een meerderheid
te vormen voor inkomstencompen
satie per hectare en per dier in
plaats van prijssteun.
Onvoldoende
De ZLM is van mening dat de in
komstencompensatie in de voorstel-
De beurscommissie Goes in vergadering bijeen archieffoto
Takorganisatie Akkerbouw
In tegenstelling tot de CBTB West-
Nederland brengt de ZLM geen wij
ziging in haar financiële bijdrage aan
de Takorganisatie Akkerbouw Zee
land. De CBTB wil haar aandeel in
de komende drie jaar geleidelijk af
bouwen en vanaf 1994 geen bijdra
ge meer leveren. De NCB neemt een
besluit over voortzetting van de fi
nanciering na evaluatie in 1993. De
kosten van het secretariaat van de
Takorganisatie worden tot nu toe
voor de helft door de drie organisa
ties gedragen. De bijdrage van de
ZLM bedraagt f 7.500,— per jaar.
Brief aan CDA-partijbestuur
De ZLM zal op voorstel van C. Bran-
lerhorst (kring Biesbosch-Altena)
&en brief schrijven aan het partij
bestuur van het CDA naar aanlei
ding van uitspraken van de
landbouwspecialist van het CDA in
?le Tweede Kamer, de heer J. van
Moord. Van Noord heeft zich open
lijk uitgesproken voor het volledig
vrij laten van de prijzen van de
marktordeningsprodukten zonder
enige vorm van compensatie voor
de boeren. De ZLM vindt de uitspra
ken van Van Noord onbegrijpelijk en
onverteerbaar. Hij roept daarmee
bewust het faillissement af over de
akkerbouwsector in Nederland.
Aardappelteelt verordening
De invoering van een aardappel
teeltverordening naar het voorbeeld
van Friesland wordt door de ZLM
gesteund. Op basis van deze veror
dening moeten telers gebruik ma
ken van pootgoed dat door de NAK
is goedgekeurd. Klassen en rassen
worden door de Hoofdafdeling Ak
kerbouw van het Landbouwschap
aangewezen. Het gebruik van eigen
geteeld pootgoed is toegestaan
mits het door de NAK te velde is
goedgekeurd. Tevens richt de veror
dening zich op het beperken van
besmettingen vanuit belendende
percelen.
Reorganisatie NAK
De ZLM staat achter het 3 CLO-
standpunt inzake de voorgestelde
reorganisatie bij de NAK. Het stand
punt komt er op neer dat er één
centraal bestuur moet komen met
een sterke inbreng vanuit de vier re
gio's. In elk van de regio's moeten
regioraden worden gevormd. Daar
naast moeten er in de vier regio's
goed functionerende diensten blij
ven. Tevens is de ZLM uit kosten
besparingsoogpunt voorstander van
het idee om de lokatie Ede op te
heffen en samen te voegen met het
regiokantoor Emmeloord. De reorga
nisatie van de NAK en de noodzaak
tot efficiënter werken is ingegeven
door het besluit van de overheid om
de rijksbijdrage geleidelijk af te
bouwen.
Contractteelten
Het hoofdbestuur van de ZLM be
treurt het dat de nieuw opgezette
telersvereniging in de Kempen zich
niet heeft gehouden aan de prijs
afspraken zoals die binnen de con-
tractteeltcommissie Zuid-Nederland
waren gemaakt. Gevolg hiervan is
dat de contractteelt op Tholen en
St. Philipsland vrijwel is verdwenen.
Zoommeer
De ZLM blijft de ontwikkelingen
met betrekking tot het waterbeheer
in het Zoommeer op de voet volgen.
Rijkswaterstaat koerst aan op een
chloridegehalte van 450 mg per liter
op het inlaatpunt. Voor de land
bouw is 400 mg per liter het abso
lute maximum. Een hoger gehalte
maakt het water minder geschikt
voor bevloeiing en beregening van
gespecialiseerde landbouw- en fruit
teeltpercelen.
Beurscommissie
Nu het Landbouwschap de financie
ring van de beurscommissie in Goes
beëindigt, moeten de landbouwor
ganisaties deze taak overnemen, al
dus het hoofdbestuur van de ZLM.
De ZLM is in ieder geval bereid een
financiële bijdrage voor de beurs
commissie te verstrekken. De
beursnoteringen in Goes mogen
niet verdwijnen.
len van MacSharry onvoldoende is.
Deze wordt namelijk voor de akker
bouw afhankelijk gesteld van de
grootte van de bedrijven en voor de
rundveehouderij gekoppeld aan ex-
tensiveringseisen (max. 2 grootvee-
eenheden per ha). De ZLM vindt dat
er bij compensatie geen onder
scheid mag worden gemaakt tus
sen grote en kleine bedrijven dan
wel tussen intensieve en extensieve
bedrijfsvoering.
Ook de ommezwaai van minister
Bukman, die vorige week in Brussel
achter de ideeën van MacSharry is
gaan staan, biedt weinig perspectief
aan de Nederlandse landbouw. De
minister wil na lang aarzelen wel ak
koord gaan met inkomstencompen
satie, maar dan moet deze
compensatie tijdelijk, aflopend en
beperkt zijn. De ZLM vindt dat de
boeren zekerheid moeten hebben
tot minstens het jaar 2000 over de
steun die zij kunnen verwachten.
Die steun moet structureel en van
behoorlijke omvang zijn. Elke pro
cent prijsverlaging moet structureel
en volledig gecompenseerd worden.
Positief is overigens dat Bukman
ook van mening is, dat inko
menstoeslagen aan alle bedrijven,
grote en kleine, ten goede moeten
komen.
Graanprijs -20%
Het hoofdbestuur van de ZLM heeft
als zijn mening uitgesproken dat de
georganiseerde landbouw in Europa
gezien de politieke realiteit aanslui
ting moet zoeken bij het standpunt
van het Europees parlement. Dit
komt globaal op het volgende neer:
geen 35%, maar 20% prijsverlaging
voor granen en volledige compensa
tie voor gederfde inkomsten, gekop
peld aan verplichte braaklegging
van 15% van het graanareaal op be
drijfsniveau. Bovendien vindt de
ZLM dat de inkomenscompensatie
al in 1992 moet ingaan. Ook voor
oogst 1992 wordt immers door de
Europese Commissie een graan
prijsdaling van ca. 6% voorgesteld
en dat betekent een slechtere uit
gangspositie voor het berekenen
van de compensatie in 1993. Verder
is de ZLM van mening dat de rege
ling in alle lidstaten op dezelfde wij
ze moet worden toegepast. Het
moet niet mogelijk zijn dat landen
met eigen toeslagen of andere facili
teiten gaan werken.
Mevrouw C.M. Lucas-den En
gelsen te Lage Zwaluwe is ter
gelegenheid van de verjaardag
van Hare Majesteit de Konin
gin, tijdens de zgn. 'lintjesre
gen' onderscheiden met de
ere-medaille, verbonden aan de
Orde van Oranje-Nassau, in zil
ver. Deze onderscheiding kreeg
zij onder andere voor haar
werk ten behoeve van de
streek verbetering en de ruilver
kavelingscommissie, waarvan
zij 10 jaar lang lid was.
In deze tijd van zaaien en poten
brengt de boer vele uurtjes al
leen op de trekker door. Dan is er
tijd om te filosoferen over de
toekomst. Dat deed in de afgelo
pen weken ook Jan Geluk, ak
kerbouwer in Dinteloord en
voorzitter van de akkerbouw-
commissie van de ZLM. Hij
maakte het hoofdbestuur van de
ZLM deelgenoot van de volgen
de overpeinzingen, waarin vele
bedrijfsgenoten zich zullen her
kennen.
'Samen met mijn zoon, aspirant
opvolger en maatschapslid, was
ik het afgelopen weekend de
aardappels aan het poten. Wan
neer je dan bezig bent het land
klaar te leggen en weer eens ge
niet van het landwerk, draaien
de gedachten-spinsels door je
hoofd. Aan de ene kant trots dat
je samen niet kijkt naar uur of
dag. Aan de andere kant: hoe
moet hij nu eigenlijk dadelijk het
bedrijf overnemen? Is er voor
hem nog wel perspectief? Moet
ik hem nog meer stimuleren of
eigenlijk afremmen? Hij is op een
leeftijd gekomen dat hij echt al
wel zelf kan kiezen, maar toch
Hij heeft gekozen voor het bedrijf
en een part-time baan. Intensie
ve teelten ziet hij met de be
schikbare arbeid op het bedrijf
niet zitten. Is part-time al een af
bouw? Volgens een aantal wel,
zelf denk ik daar wat anders
over. Hij zegt zelf dat hij even af
wil wachten omdat een aantal
mensen links en rechts onderne
men en investeren, dikwijls ook
met een wisselend succes. Zijn
part-time baan is annex land
bouw, dus voldoende dichtbij
om alert te blijven om het bedrijf
op een goede manier te blijven
runnen en straks waar nodig ho
pelijk de goede stappen te zet
ten. Dat alles zit je, rijdende weg,
te overdenken. Je gunt hem zo
dat ook hij aan een toekomst
kan bouwen met perspectief!
Maar wanneer je dan al de regel
geving op je af ziet komen, het
politiek geleuter van een kamer
lid als Van Noord en de onmacht
van de landbouwkopstukken om
spijkers met koppen te slaan en
keuzes te maken, bekruipt je het
angstige gevoel: zal het hem en
anderen lukken? Iedere keer
wordt de akkerbouw extra ge
kort en waarom, vraag je je af.
Zijn er minder zuiveloverschot-
ten dan graan? Intussen is de
prijs van graan de laatste 7 jaar
met 40% gekelderd. Een pro-
duktiviteitstijging van 2% per
jaar kan dat niet opvangen. Maar
ook op alle andere akkerbouw
producten heeft dit een sterk
prijsdrukkend effect. De akker
bouw zit wel in de hoek waar de
klappen vallen.
Maar er is gelukkig toch nog een
lichtpuntje: met goede be
drijfsstructuren en goede vak
kennis hebben we een goede
uitgangspositie ten opzichte van
veel bedrijven in de EG'.
In de discussie over de hervorming
van het EG-landbouwbeleid worden
regelmatig diverse begrippen ge
bruikt, die mogelijk voor verwarring
kunnen zorgen. Hieronder een glo
bale verduidelijking.
Prijssteun:
Financiële bijdrage uit de algemene
middelen van de EG, bedoeld om de
boeren voor hun produkten een prijs
te kunnen uitbetalen, die ligt boven
de wereldmarktprijs. Prijssteun is
een van de pijlers van het huidige
EG-landbouwbeleid.
Inkomenssteun:
Financiële bijdrage uit de algemene
middelen van de EG, bedoeld ter
compensatie van het geheel of ge
deeltelijk vervallen van prijssteun.
Het is een toeslag op het inkomen
van de boeren met de laagste inko
mens, te vergelijken met een sociale
uitkering. Vooral de zuidelijke lidsta
ten in de EG pleiten voor deze optie
Inkomstencompensatie:
Financiële bijdrage uit de algemene
middelen van de EG per eenheid
produktiemiddel (hectare of dier) als
compensatie voor het geheel of ge
deeltelijk vervallen van de
prijssteun. Deze steun is dus niet
gerelateerd aan het inkomen van de
boer, maar aan de produktie van het
boerenbedrijf. De ZLM kiest nadruk
kelijk voor deze optie.
M. Boogerd
Het hoofdbestuur van de ZLM heeft
de heer M. Boogerd, voorzitter van
de kring Axel, benoemd tot eerste
vice-voorzitter van Verzekeringen
ZLM. Als tweede vice-voorzitter is
benoemd de heer C.J. Bierens, voor
zitter van de kring Walcheren. De
benoemingen houden verband met
het statutaire aftreden van de huidi
ge vice-voorzitter, de heer A.J.G.
Doeleman.
Het hoofdbestuur van de ZLM ver
zet zich al bijvoorbaat tegen heffin
gen die de landbouw moet gaan
betalen in het kader van het integra
le waterbeheer. Een dergelijke hef
fing wordt in het 'rapport-
Zevenbergen' over de financiering van
het waterbeheer voorgesteld. Dit met
een beroep op de Wet Verontreinging
O ppervlaktewateren
De voorstellen van het rapport-
Zevenbergen gaan in de richting van
een heffing van een halve inwoner
equivalent per hectare De hoogte
van de heffing kan per regio ver
schillend zijn. Voor Zeeland kan het
neerkomen op f 60,— tot
f 100,— per ha. In Brabant gaat
het om f 30,— tot f 50,— per ha.
Het hoofdbestuur van de ZLM wijst
een heffing zoals voorgesteld in het
rapport-Zevenbergen radikaal af. Het
zou betekenen dat de boeren em
tuinders dubbel moeten betalen1
voor het milieu. Deze heffing komt
immers boven op de kosten, die al
moeten worden gemaakt in het ka
der van het Meerjarenplan Gewas
bescherming, het mestbeleid en
andere milieumaatregelen.