"GOEDENACHT, MET VI 9 Izlm t/erzefór/nasn/ei/H/s Schade service 24 uur bereikbaar Even je verhaal kwijt kunnen Noodreparatie Reis verzekering noodzaak No Comprendo De schadeservice van Verzekeringen ZLM is dag en nacht, 24 uur, 365 dagen per jaar bereikbaar. Als uw auto, motor, scooter, camper of aanhangwagen na een ongeval, brand of andere verzekerde calamiteit niet meer kan rijden en is verzekerd bij Verzekeringen ZLM heeft u recht op hulp. Dus ook als u 's nachts om drie uur in lichte paniek vanuit Italië ons nummer 01100 - 38888 belt omdat uw caravan door een vrachtwagen in elkaar is gereden, kunt u erop rekenen dat er aan de andere kant wordt opgenomen met: 'Goedenacht, met Verzekeringen ZLM'. Veel mensen zoeken in de komende vakantieperiode het buitenland weer op. Dat gebeurt in veel geval len met de eigen auto. Deelnemen aan het ver keer in het buitenland brengt grotere risico's met zich mee. Andere ver keersregels, onbekend heid met de wegen, een andere rijstijl en overvolle wegen maken de kans op een aanrijding in het buitenland groter. Een aanrijding is nooit leuk. En als dat in het buiten land gebeurt, zijn er nog extra problemen door de andere taal, regels en gewoonten. Joop Driesse en Ria Kootstra bemannen de telefoon van de Schadeservice na kantooruren en krijgen jaarlijks ruim 3000 telefoontjes binnen. Joop: "Zo'n 300 daarvan zijn van verzekerden die in het buitenland een aanrijding hebben gehad. De eerste vraag die me altijd wordt gesteld is: Wat moet ik doen? Dat kunnen we ze haarfijn vertellen. Maar het is in de meeste gevallen belangrijker dat mensen hun verhaal kwijt kunnen. Het is fijn om even tegen iemand aan te kunnen kletsen die ook noa weet welke stappen het beste genomen kunnen worden. In ae kou (of juist hitte) laten staan is er niet bij. We helpen iedereen op weg. Toch is onze eerste vraag altijd of men een Internationale Reis- en Kredietbrief (IRK) heeft. Als dat het geval is, verwijzen we direct door naar de alarmcentrale van de ANWB, omdat dat het aanspreekpunt is voor IRK bezitters. We hebben goede afspraken over deze verwijsfuntie met de ANWB. Heert men geen IRK dan bieden wij hulp. In eerste instantie is het belangrijk dat men voldoende gegevens verza melt over het ongeval. Het Europees aanrijdingsrormulier, getui gen, foto's en een schets van het ongeval zijn van onschatbare waarde bij het verkrijgen van een schadevergoeding. Alles draait om bewijsmateriaal. Gegevens van de tegenpartij kunnen bijvoorbeeld overgenomen worden van de groene kaart. Als iemand als naam Johnny Holliday opgeeft, zoals in het verleden wel is voorgekomen, is enige achterdocht op zijn plaats. Bij schade adviseren we om het voertuig naar een gara ge te laten slepen. Daar wordt bepaald of een noodreparatie zin heeft. Mocht het nodig zijn dan nemen we zelf contact op met de betreffende garage. Er wordt sowieso altijd een concrete oplossing geboden." Leo Remijn, chef schade-acceptatie: "In de meeste schadegeval len kan een noodreparatie voldoende zijn om het motorvoertuig rijdend terug naar Nederland te krijgen. Veel mensen hebben dat ook het liefste. Het overige schaaeherstel kan dan dicht bij huis worden uitgevoerd. Richtlijn bij zo'n noodre paratie is dat het tech nisch en economisch ver antwoord moet zijn. Is dat onmogelijk of duurt het te lang dan wordt de auto, indien de waarde dat rechtvaardigt, met een berger naar Nederland gehaald. De verzekerden komen in zo'n geval per trein terug." Naast de verplichte motorrijtuigenverzekering is een goede reisverzeke ring een 'must' als men op vakantie gaat. Zaken als vervangend vervoer, repatriëring van het voertuig na pech of sleep- kosten door een defect vallen immers niet onder de motorrijtui genverzekering. Veel klanten verzekeren daarom niet alleen nun voertuig bij Verzekeringen ZLM maar regelen zo ook hun reisverzekering. Alles verzekerd onder één aak is wel net zo makkelijk. H. Meeuwsen, hoofd schade wijst ook op een tijdelij ke uitbreiding van een W.A. verzekering tijdens de vakantie. "Wie alleen W.A. verzekerd is, maar zijn auto wel tegen de grotere risico's in het buitenland wil verzekeren, kan zich gedurende één maand All Risks verzekeren." "We zijn één van de weinige verzekeraars die een eigen Schadeservice hebben. We vinden het enorm belangrijk dat onze eigen medewerkers gedupeerden te woord kunnen staan en op weg kunnen helpen. Dat is zeker van belang in sommige situaties waarin iemand in het buitenland verzeild kan raken. We hebben in de belangrijkste vakantielanden vertegenwoor digers die we inschakelen als er echt ingewikkelde zaken aan de orde zijn. In veel landen zal de politie alleen naar de plaats van het ongeval komen als er gewonden zijn. Bij blikschade zal meestal geen proces-verbaal worden opgemaakt. En als dat wel gebeurt 14

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 31