P Izlm tserzx&rfngsrifee/H/s Van Dijke, Poortvliet Hanse, Zierikzee De dynamiek van de zaak is het eerste dat opvalt bij een bezoek aan Hans van Dijke in Poortvliet. De telefoon staat bijna niet stil en bezoekers lopen af en aan. Hans en zijn medewerkers Jo Vermaas en Marjo Donders hebben het er druk mee, want de zaak groeit. Pa Van Dijke startte de zaak vlak na de oorlog. In 1964 trad Hans toe. Er was volop ruimte om te leren. Hij haalde eerst het diploma Assurantiën B en later A. Van Dijke is ges pecialiseerd in schadeverzekeringen en verzorgt daarnaast levensverzekeringen en zonodig financieringen. Het eiland Tholen is al lang niet meer het rustige gebied van twintig jaar geleden. Ook nier hebben vandalisme en inbra ken hun intrede gedaan. "Preventie zal in de toekomst een steeds grotere rol gaan spelen", meent Hans van Dijke. "Daar komt bij dat we veel klanten hebben. Mensen op dit eiland zijn behoudend en trouw. Als ze bij iemand klant zijn, gaan ze niet snel naar een ander. Dat is positief, maar een gevolg is vaak dat hun verzekeringen over twee of drie agenten verspreid zijn en dan kun je nu eenmaal niet de service verlenen die je aan klanten met een totaalpakket wel kunt leveren." En service staat bij Van Dijke hoog in het vaandel. Iedere klant die belt, wordt vakkundig geholpen. Aan het lijntje houden is er niet bij. Een antwoordapparaat is bij Van Dijke dan ook een noodzakelijk kwaad. Het staat alleen in geschakeld als het echt niet anders kan. Service houdt nu eenmaal niet op om vrijdag zes uur. De automatisering is bij Van Dijke niet meer wea te denken. De gegevens per klant zijn a la minuut opvraagbaar en veel routinewerk is overgenomen door de computer. Hans: "Daardoor kunnen we meer tijd besteden aan het oplossen van specifieke probleemgevallen. En we kunnen wat vaker op pad, want dat blijkt nog altijd de beste manier om ons produkt aan de man te brengen." Bij Van Dijke neemt Verzekeringen ZLM een belangrijke plaats in. Hans: "De samenwerking is perfect. Bijvoorbeeld op het gebied van mailingen. Als we een nieuw ZLM-produkt onder de aandacht van onze klanten willen brengen is er een perfecte taakverdeling tussen ons en het centrale kantoor in Goes. En dat is belangrijk, want zo kun je iedereen snel en vakkundig aan de juiste polis helpen. Daar is iedereen bij gebaat." Hij is geen prototype van een verzekeringsagent, maar tien jaar ontwikkelingswerk in Afrika geef je nem nu ook niet di rect. Schijn bedriegt, want Martie Hanse werkte tien jaar als landbouwadviseur in Ivoorkust en staat nu aan het hoofd van een bloeiende zaak in Zierikzee. De computer is niet meer uit zijn omgeving weg te denken. "Sommige contracten kun je pas om de tien jaar opzeggen. Als iemand belangstelling toont voor één van onze pro- dukten en het blijkt dat zijn contract nog enkele jaren loopt, dan verdwijnt het dossier meteen in de computer. Over en kele jaren komt het er dan exact op het juiste moment terug uit en staan wij weer op de stoep." Woorden van een alert zakenman, waar elke eilandbewo ner zich thuisvoelt. De opgestroopte mouwen spreken in dit geval boekdelen, want daar kijkt niemand in ait deel van Nederland vreemd van op. Martie Hanse nam de zaak in 1976 over van oom Frans die in 1946 aan de wiea stond van de Onderlinge in Noordwelle. Deze onderlinge stond model voor Verzekeringen ZLM en ging daar in 1953 in op. Het verzekeringsbedrijf van Hanse vond zodoende haar oorsprong in de agrarische sector. Nu maakt dit onderdeel nog twintig procent van de activiteiten uit. Onder Marties' inspirerende leiding werd de groei vooral gezocht in de particuliere markt. Evenals Verzekeringen ZLM groeide Hanse vooral tijdens de bloeiperiode aan het eind van de jaren '70. Het bedrijf telt nu vier medewerkers. Sinds I maart behoort de makelaardij ook tot de activiteiten. De groei zit er nog steeds in. Ook in de recreatiesector en in de middenstand is Hanse actief. Het komt bijvoorbeeld in de recreatie voor dat Verzekeringen ZLM bepaalde verzekeringen niet heeft. Hanse brengt ze dan onder bij andere maatschappijen. "En dat is in zekere zin jammer. Hoewel de samenwerking met andere verzekeraars ook goed verloopt, neemt Verzekeringen ZLM een bijzondere plaats in. Je hebt er een goed gevoel bij. Klanten zijn tevreden en de afwikkeling is perfect. Ook in moeilijke schadegevallen. En dat is belang rijk, want als puntje bij paaltje komt, hebben wij geen klanten, maar relaties. Je stelt alles in het werk om ook het volgend jaar weer zaken te kunnen doen. Het pakket van Verzekeringen ZLM is daarbij erg belangrijk. Als ik eerlijk ben is Verzekeringen ZLM vaak ae factor waarop je bij klanten binnenkomt. Als Verzekeringen ZLM een verzeke ringspolis niet kan leveren, moeten er andere oplossingen worden gevonden. Gelukkig kan dat door de goede relaties met tal van andere maatschappijen en makelaars."

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 30