9 Izlm mzeferihasriëuMs Overbeeke, Tholen Als u regelmatig zaken doet met Verzekeringen ZLM is er een goede kans dat u dit via één van de ZLM-adviseurs in uw regio doet. De ZLM-adviseurs zijn er om uw belangen zo goed mogelijk te behartigen. Ze bieden u een totaal-pakket op verzekeringscjebied, soms uitgebreid met hypotheken/ financiering en andere vormen van dienstverlening. Iedere adviseur heeft zijn eigen manier van werken. Zijn verzeke ringswinkel heeft een eigen cultuur/ nauw verweven met het karakter van de streek. Er is echter één overeenkomst: alle adviseurs hebben Verzekeringen ZLM in hun pakket omdat ze vinden dat ze hun klanten er een goede dienst mee bewijzen. Dat wordt meteen duidelijk als we in gesprek zijn met de ZLM-adviseurs in Noord-Zeeland. Jan Overbeeke in Tholen: "Het belang van de klant staat voorop. Het ZLM-produkt is goed en niet duur. In de praktijk komt net maar zelden voor dat we iemand voor een particu liere verzekering ergens anders onderbrengen. Meestal kun nen we in goed overleg een pasklare polis bieden. Ik hecht daar veel waarde aan." Jan Overbeeke nam de zaak in 1970 over van ziin oom. Het is nog steeds een eenmanszaak en dat zal ook zo blijven. "Ik wil de zaken zelf blijven overzien. Vandaar dat er grenzen zijn aan onze groei. Ik heb één medewerkster, Ria Rietkerk, op kantoor en soms springt mijn vrouw bij. De administratie wordt verzorgd door een extern boekhouder die twee halve dagen op ons kantoor aanwezig is. Vaak moet je een stap harder lopen om iedereen de service te verlenen die men verdient. Een dag heeft dan vaak meer dan acht werkuren. We hebben ons met name toegespitst op de particuliere en agrarische markt.'Dit werkterrein sluit uitstekend aan bij het pakket van Verzekeringen ZLM." De persoonlijke aanpak van Jan Overbeeke zal veel mensen aanspreken. Hij kent zijn klanten en zijn klanten kennen hem. Vaak signaleert hij een zekere behoefte en biedt klanten een goede oplossing. De reactie kan in deze streek wel eens even op zich laten wachten: "Toen in Nederland de brandverzekering plaats maakte voor een uit gebreide verzekering, keken de Zeeuwen de kat uit de boom. Pas jaren later stapte Zeeland over op deze betere manier van verzekeren. Ten Opzichte van de rest van Zeeland bleef Tholen weer wat achter. Zo gaat dat hier. Je vertelt je verhaal en de mensen zeggen dat ze het begrij pen. Soms duurt het enkele jaren voor men erop teruglcomt, maar vergeten is men het zeer zeker niet." Daar is het verhaal van Jan Overbeeke dan waarschijnlijk één van de oorzaken van, want hij is als geen ander in staat om het moeilijke verzekeringsjargon te vertalen in een helder verhaal. Klantgerichtheid kent geen grenzen. En dat geldt ook voor de papierwinkel: "Voor boeren die hier een nagelverzekering afsluiten, vul ik meestal zelf de teeltplan nen in. Als er iets gebeurt, ben ik goed op de hoogte. Dat geldt ook voor andere schadeverzekeringen. Verreweg de meeste schadeformulieren worden hier op kantoor ingevuld. In andere gevallen vraag ik de mensen om mij een kopie te sturen, zodat ik hiervan op de hoogte ben." 10

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 29