P Izlm rerzeterfnasfi/euu/s Groepschef automatisering Dingeman Welleman: Schade- betaling per telefoon Beveiliging "WIJ ZIJN I MACHINISTEN IN C u heeft een andere auto gekocht en wilt uw verzekering over laten schrijven. Eén tele foontje en het is geregeld. Bovendien valt de volgen de dag de polis al op uw deurmat. Dat is snel! Achter deze schijnbaar simpele acties gaat een we reld van automatisering schuil. We nemen eens een kijkje bij de mensen die daarvoor zorgen. Iedere medewerker bij Verzekeringen ZLM heeft een monitor die is aangesloten op de centrale computer. En voor alle denk bare werkzaamheden bij een verzekeraar is wel een speciaal computerprogramma gemaakt. Polisadministratie, schade-afhan deling, correspondentie en facturering zijn enkele voorbeelden van activiteiten die volledig geautomatiseerd verlopen. "Die programma's maken we, op het boekhoudprogramma na, alle maal zelf. Dat heeft als voordeel dat we het precies kunnen ont wikkelen zoals onze eigen mensen het willen hebben. Terwijl bij een gekocht programma de mensen zich meestal moeten aanpassen", aldus Dingeman Welleman, groepschef Automatisering. "Uiteindelijk doel van automatiseren is de klant zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Als een klant opbelt om iets te weten over zijn verze kering, dan moeten we direct antwoord kunnen geven. Door het intoetsen van zijn kenteken, brommer plaatje, naam of lid nummer (één van de vier is al genoeg) verschijnt direct de polis op het beeld scherm, dat is een kwestie van secon den. Sneller dan snel is de mogelijkheid om een offerte direct van ons beeldscherm naar de fax van een klant of toekomstige klant te zenden. Daar komt bij ons geen papier meer aan te pas." De snelheid van uitbetaling bij schade is belangrijk in de verzekeringsbranche. Voor een klant geldt terecht: hoe sneller ik mijn geld heb hoe beter. Dingeman: "Sinds kort seinen we de schade-uitkeringen per telefoon naar de bank-girocentrale. Als we dat voor half tien 's morgens doen dan wordt nog diezelfde dag het geld overgemaakt naar onze klanten. We zijn één van de vooruitstrevende verzeke raars in Nederland die via deze razendsnelle weg uitkeert." De jaarlijks terugkerende prolongatie ofwel verlenging van verzekeringen gebeurt ook geauto matiseerd. Gewijzigde no-claim kortin gen bij mensen aie schade hebben ge had of nieuwe tarieven worden door de computer berekend. "Aan het eind van het jaar zijn we in staat in enkele uren de computer voor 80.000 autoverzekerden een prolongatie te laten opstellen. Alleen het verzendklaar maken gebeurt nog met de hand", vertelt Dingeman. De computer als hart van de organisatie heeft dus veel voordelen. Maar er zijn tevens risico's aan verbonden. Als de stroom langer dan een half uur uitvalt of de centrale computer vastloopt, wat gebeurt er dan? "Aan net ein de van iedere werk dag worden de ge gevens in de computer automatisch overgeschreven naar tapes. Deze worden zorgvul dig op een veilige en Op de foto v.l.n.r. Ko Zuidweg, informatie-afdeling, vertaalt wensen van ZLM medewerkers op het gebied van automatisering in automatiseringstaai. Dingeman Welleman, groepschef en systeemanalist/programmeur. Pieter den Hollander, systeemanalist/programmeur. Eric Froiien, systeembeheerder, zorgt dat alle apparatuur blijft draaien.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 22