Nieuws en Commentaar Knelpunten over fiscale aspecten van grond nog niet opgelost aU KNLC kommentaar Agrarische informatiesystemen nu in één totaalpakket Inkomstencompensatie en agrificatie 5 Rapport KNLC: VOORJAARSKRIEBELS DLV start begeleiding ARGOS-Rundveehouderij De afgelopen jaren heeft de be lastingcommissie van het KNLC uit gebreid aandacht besteed aan het concept-rapport 'Fiscale aspecten van grond'. In de laatste vergadering van de belastingcommissie en in de bestuursvergadering van 31 maart is het definitieve rapport aan de or de geweest. Er zijn nog een aantal knelpunten rond grond en fiscus, waarvoor nog geen oplossing is ge vonden. Het is op het ogenblik volgens ex art. 17 Wet Inkomstenbelasting (IB) niet mogelijk om door te schuiven, wanneer de grond aan de opvolger wordt verpacht of in erfpacht wordt uitgegeven en de overige be drijfsmiddelen worden overgedra gen. Het KNLC vindt dat doorschuiving zonder dat de grond wordt overgedragen mogelijk moet zijn. Het moet dan wel duidelijk zijn dat de opvolger van plan is het be drijf duurzaam voort te zetten. Het KNLC is ook van mening dat in situaties van vrijwillige bedrijfsver- plaatsing de toepassing van vervan gingsreserve verruimd moet worden. Dit zou moeten kunnen, al dan niet vooruitlopend op mogelijke toekomstige ontwikkelingen op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu. Pacht Een ander knelpunt is dat bij vrijwil lige pachtontbinding omzetbe lasting geheven wordt. Dit moet evenals bij pachtontbinding ter voorkoming van gedwongen be drijfsbeëindiging achterwege blij ven. Ook doen zich problemen voor bij het verpachten van de grond aan de opvolger, waarbij de overige be drijfsmiddelen 'om niet' worden overgedragen. Wanneer in deze ge vallen het melkquotum 'om niet' wordt overgedragen moet heffing van successie- en schenkingsrecht over het melkquotum achterwege blijven. Landbouwgrond wordt bij de zoge naamde waarde 'going concern' voor de vermogensbelasting in de praktijk gewaardeerd tegen agrari sche waarde. Het KNLC vindt dat li beralisatie van de pachtwetgeving niet tot gevolg mag hebben dat de waardering van de grond voor de vermogensbelasting eveneens ho ger wordt. Dit laat onverlet het gro te belang van de liberalisatie van de pachtwetgeving. Kinderen Voor bedrijfsopvolging in de rechte lijn (kinderen) geldt vrijstelling van overdrachtsbelasting. Daarnaast is doorschuiving op basis van ex art. 17 Wet IB of afzonderlijk van het melkquotum mogelijk. Wanneer echter bedrijfsopvolging plaats vindt in de sfeer van broers/broers of oom/neef is er geen vrijstelling van overdrachtsbelasting. Er moet voor de vrije waarde afgerekend worden. Het lijkt het KNLC redelijk dat in de ze situaties voor de kring van be gunstigden wordt aangesloten bij de pachtvoordeelresolutie. De vrijstelling overdrachtsbelasting en het uitstel inkomstenbelasting is daarbij mogelijk tot in de derde graad. Tot slot vindt het KNLC dat bezien moet worden of het noodzakelijk is om de definitie van een landbouw bedrijf in relatie tot de landbouw- vrijstelling aan te passen. Dit is nodig in verband met het in zijn ge heel braak leggen van bedrijven. De voorjaarskriebels beginnen weer te komen, niet alleen bij boer en tuinder maar ook bij de jeugd. Gewapend met een netje en een em mer proberen deze twee Westbrabantse scholieren visjes en andere waterdiertjes te vangen in de sloot. Voor de biologieles op school. Ze hebben al één visje gevangen, vertellen ze trots. Met ingang van 1 april j.l. is het informatie-aanbod van de drie agra rische informatiesystemen VITAK, VeeNET en CANON samengevoegd tot één AgriNET-totaalpakket. Alle vrij toegankelijke informatie wordt nu aangeboden voor één abonne mentsprijs. Dit betekent voor de abonnees een flinke vergroting van het informatie-aanbod. De aanvullende abonnementen voor informatie uit andere sectoren beho ren door deze ingreep tot het verle den. Met behulp van het Groene Venster kan elke abonnee een indi viduele (takgerichte) selectie blijven maken uit het aanbod van vrij be schikbare informatie. Voor het weer bericht van Meteo Consult en een aantal zogenoemde 'toepassingen' (waaronder melkcontrole-gegevens) blijven de aanvullende abonnemen ten gelden. Tegelijk met de samenvoeging van het informatie-aanbod is een flexi beler tariefstruktuur van kracht ge worden. Een AgriNET-abonnement wordt nu aangegaan voor een kwar taal (was een jaar) en kost f 45,— (ex. BTW) per kwartaal. Voor de meeste abonnees betekent dit dat 'Ik zal niet ontkennen dat er problemen zijn in de landbouw, maar boeren vergeten dat wanneer je iets produceert dat je niet verkoopt, dat je dan naar iets anders toe moet. Net als een fietsenmaker, die geen fietsen meer ver kocht krijgt. Die zal ook op moeten houden'. Henk Lichtenberg, secretaris Voedingsbond FNV op een spreekbeurt in Sint Maartensdijk (Eendrachtbode, 2 april 1992). 'Natuurlijk zijn wij vergeleken met de WLTO een klein clubje. Maar ik ben niet bang dat we onder de voet worden gelopen door de WLTO. Daar zullen we ook voor waken'. C. Overkleeft, voorzitter CBTB West-Nederland (Agrarisch Dagblad, 28 maart 1992). 'De voorlichters willen ook eigen persoonlijke, direkte contacten. Ook af en toe een schouderklopje als waardering van een geslaagd geholpen on dernemer'. W. Tacken, direkteur DLV (Agrarisch Dagblad, 3 april 1992). de tarieven gelijk blijven of zelfs da len. Het abonnement wordt auto matisch verlengd, maar kan per kwartaal worden opgezegd. Bij het aangaan van een abonnement wordt f 50,— inschrijfkosten in re kening gebracht. De communicatie kosten van AgriNET bedragen f 0,25 per minuut. In AgriNET zijn inmiddels ruim 70 bedrijven en instellingen actief als informatieleverancier. Ook zij profi teren van de samenvoeging van het informatie-aanbod. Agrariërs die kennis willen maken met AgriNET kunnen gebruik maken van een gratis proefabonnement. DLV start in samenwerking met Argos-Nederland de begeleiding van veehouders die het PC- managementprogramma Argos- Rundvee op hun bedrijf gebruiken. De begeleiding door de DLV- bedrijfsdeskundigen richt zich op veehouders die al enige tijd met een Argos-pakket werken. Doelstelling van deze begeleiding is om melkveehouders te ondersteu nen bij de interpretatie van de infor matie uit het management-programma. Tijdens de aanloopfase zal de begeleiding worden aangeboden aan veehou ders in de regio's Almelo, Doetin- chem en Boxtel. Deelnemende veehouders krijgen twee keer een bedrijfsbezoek van DLV-bedrijfsdeskundigen. Daarnaast wordt door DLV tweemaal een groepsbijeenkomst georganiseerd om met kollega-Argos-gebruikers uit de regio de resultaten te analyseren en te vergelijken. Voor de begelei ding van de bedrijven hanteert DLV in 1992 vooralsnog een geredu ceerd tarief. Al verscheidene jaren hangt bo ven de boeren en tuinders van Europa een wolk van onzeker heid. Een wolk van onzekerheid waarvan optimisten hopen dat, na mogelijk wat regen, er zonni ger periodes aanbreken. Maar waarvan pessimisten verwach ten dat het zal ontaarden in een donderbui. Die wolk van onze kerheid wordt gevormd door voorstellen ten aanzien van landbou wbeleid-hervormingen enerzijds en handelsbesprekin gen in GATT-verband anderzijds. Waarbij nu ook van officiële zijde wordt gesteld dat deze twee 'is sues' niet afzonderlijk maar in samenhang moeten worden be zien. In algemene zin wordt ook in de agrarische sector onder kend dat onbeperkt produceren - met een bepaalde prijsgarantie, met als resultante toenemende export naar de wereldmarkt met subsidies- een financieel en maatschappelijk niet-duurzaam systeem is. Aanpasisngen zijn dus noodzakelijk. Alleen hoe? Beheersbaar EG-commissaris Andriessen is na het uitbrengen van z'n Groen boek gekomen met een stelsel van restrictief prijsbeleid voor de niet-gequoteerde produkten. Toen dit onvoldoende zicht bood op de gewenste budgettaire aan passing is op een Europese top besloten het zogenaamde stabi/i- satorenbeleid in gang te zetten. Beiden zijn prijsbeleid- elementen waarbij getracht werd via het prijsmechanisme het budget be heersbaar te houden en het pro- duktievolume te verminderen. Het budget is inderdaad binnen de Europese 'guideline' gebleven. Maar ondanks forse prijsdalin gen, met daarmee gepaard gaande negatieve inkomensge volgen, is van produktievolume- vermindering geen sprake. Duidelijk is dat via het prijsme chanisme het produktievolume in de grondgebonden agrarische sectoren makkelijker te verhogen is dan te verlagen. De verdere voorgestane prijsdalingen van de EG-commissie zullen daarom geen structurele oplossing bren gen en moeten uit dien hoofde worden verworpen. Bij de tot nu toe gevoerde dis cussie in Nederland en Europa over hervormingen in het land bouwbeleid, waar overigens de noodzaak van een landbouwbe leid niet ter discussie staat, heeft het bedrijfsleven steeds als uit gangspunt genomen dat de agrarische sector primair als een economische sector moet wor den gezien. Dat houdt in dat het inkomen verworven moet wor den op basis van het verschil tussen kosten en opbrengsten op ondernemingsniveau. Markt en prijsbeleid moeten dit moge lijk maken. Een kostendekkende prijs aan de poort van het boeren- en tuindersbedrijf is daartoe benodigd. Want waar in de Westerse samenleving wordt structureel onder de kostprijs de arbeid betaald of de produkten verhandeld? Dit nu is de essentie van de MacSharry voorstellen. Een es sentie die het bedrijfsleven tot nu toe heeft afgewezen en in feite fundamenteel blijft afwijzen. Im mers, los van de structuur waar in de produktie plaatsvindt en los van natuurlijk voordelen, kosten dekkende prijzen doen het meest recht aan het zijn van een econo mische aktiviteit. Pragmatisme Maar gelet op de doorgaande ontwikkelingen rond het EG- markt en prijsbeleid en de GATT- onderhandelingen wordt steeds duidelijker dat pragmatisme ge wenst is. Pragmatisme omdat in komens onder voortdurende druk staan en we niet door fun damentalisme ten gronde mogen gaan. Of, en in hoeverre, er na hervormingen en nadere GATT- afspraken een beloofd land op doemt is nog met vele onzeker heden en vraagtekens omgeven. Maar onderweg naar het beloof de land mag er in ieder geval geen honger worden geleden. Het is om die reden dat ik in de laatste openbare bestuursverga dering van het Landbouwschap aandacht gevraagd heb of gelet op ontwikkelingen zowel in GATT-verband a/s in hervor- mingsverband inkomstentoesla gen niet in onze afwegingen meegenomen moeten worden. Niet dat er geloof is in een duur zaam systeem van prijzen bene den de kostprijs gecompenseerd via inkomstentoeslagen. Hoe wel, de 'deficiency payments' in de USA bestaan ook al zo'n 50 jaar. Maar verdere prijsdalingen zonder compenstatie zijn niet te verdragen. Daarvoor staan de in komens teveel onder druk en compensatie via structuuraan passingen, produktiviteitsverho- ging en alternatieven kunnen hier geen pas mee houden. Als syteem van inkomstencom pensatie lijkt het systeem de Veer om diverse redenen de voorkeur te hebben boven het systeem MacSharry. Eenvoudig weg simpeler, minder bureaucra- tich en eerlijker, nl. geen diffe rentiatie naar bedrijfsgrootte. Voordeel zou ook zijn dat het landbouwbeleid in de USA en de EG meer gelijkwaardig aan el kaar worden. Tevens zou door geheel andere prijsverhoudingen alternatieven en alternatieve aan wending van agrarische produk ten in een geheel andere context komen. Agrificatie Dat brengt mij bij het punt van agrificatie. In dezelfde Land bouwschapsvergadering heb ik gesteld dat voor agrificatie, en meer speciaal voor bio-ethanol, er een commissie de Bekker II zou moeten komen. Want er zit ten enige economische parallel len tussen mest en b.v. granen; in de huidige situatie een niet- plaatsbaar overschot, althans in de huidige fysieke vorm. Waar om voor bio-ethanol dan ook geen opwerkingsfabrieken met investeringssubsidies en even tueel een Europese bestem mingsheffing om dit te realiseren? Willen we landbouw gronden in de EG zo ruim moge lijk blijven inzetten dan zal er toch iets moeten gebeuren. Alle maal niet ideaal misschien, maar naar mijn mening moeten we enerzijds niet te licht van stand punt veranderen, anderzijds moet pragmatisme niet als vij and worden gezien tegen beter weten in, en tegen de loop der ontwikkelingen in. Marius Varekamp Voorzitter KNLC

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 5