Nieuws en Commentaar
Knelpunten over fiscale aspecten
van grond nog niet opgelost
aU KNLC
kommentaar
Agrarische informatiesystemen
nu in één totaalpakket
Inkomstencompensatie
en agrificatie
5
Rapport KNLC:
VOORJAARSKRIEBELS
DLV start begeleiding
ARGOS-Rundveehouderij
De afgelopen jaren heeft de be
lastingcommissie van het KNLC uit
gebreid aandacht besteed aan het
concept-rapport 'Fiscale aspecten
van grond'. In de laatste vergadering
van de belastingcommissie en in de
bestuursvergadering van 31 maart
is het definitieve rapport aan de or
de geweest. Er zijn nog een aantal
knelpunten rond grond en fiscus,
waarvoor nog geen oplossing is ge
vonden.
Het is op het ogenblik volgens ex
art. 17 Wet Inkomstenbelasting (IB)
niet mogelijk om door te schuiven,
wanneer de grond aan de opvolger
wordt verpacht of in erfpacht wordt
uitgegeven en de overige be
drijfsmiddelen worden overgedra
gen. Het KNLC vindt dat
doorschuiving zonder dat de grond
wordt overgedragen mogelijk moet
zijn. Het moet dan wel duidelijk zijn
dat de opvolger van plan is het be
drijf duurzaam voort te zetten.
Het KNLC is ook van mening dat in
situaties van vrijwillige bedrijfsver-
plaatsing de toepassing van vervan
gingsreserve verruimd moet
worden. Dit zou moeten kunnen, al
dan niet vooruitlopend op mogelijke
toekomstige ontwikkelingen op het
gebied van ruimtelijke ordening en
milieu.
Pacht
Een ander knelpunt is dat bij vrijwil
lige pachtontbinding omzetbe
lasting geheven wordt. Dit moet
evenals bij pachtontbinding ter
voorkoming van gedwongen be
drijfsbeëindiging achterwege blij
ven. Ook doen zich problemen voor
bij het verpachten van de grond aan
de opvolger, waarbij de overige be
drijfsmiddelen 'om niet' worden
overgedragen. Wanneer in deze ge
vallen het melkquotum 'om niet'
wordt overgedragen moet heffing
van successie- en schenkingsrecht
over het melkquotum achterwege
blijven.
Landbouwgrond wordt bij de zoge
naamde waarde 'going concern'
voor de vermogensbelasting in de
praktijk gewaardeerd tegen agrari
sche waarde. Het KNLC vindt dat li
beralisatie van de pachtwetgeving
niet tot gevolg mag hebben dat de
waardering van de grond voor de
vermogensbelasting eveneens ho
ger wordt. Dit laat onverlet het gro
te belang van de liberalisatie van de
pachtwetgeving.
Kinderen
Voor bedrijfsopvolging in de rechte
lijn (kinderen) geldt vrijstelling van
overdrachtsbelasting. Daarnaast is
doorschuiving op basis van ex art.
17 Wet IB of afzonderlijk van het
melkquotum mogelijk. Wanneer
echter bedrijfsopvolging plaats vindt
in de sfeer van broers/broers of
oom/neef is er geen vrijstelling van
overdrachtsbelasting. Er moet voor
de vrije waarde afgerekend worden.
Het lijkt het KNLC redelijk dat in de
ze situaties voor de kring van be
gunstigden wordt aangesloten bij
de pachtvoordeelresolutie. De
vrijstelling overdrachtsbelasting en
het uitstel inkomstenbelasting is
daarbij mogelijk tot in de derde
graad.
Tot slot vindt het KNLC dat bezien
moet worden of het noodzakelijk is
om de definitie van een landbouw
bedrijf in relatie tot de landbouw-
vrijstelling aan te passen. Dit is
nodig in verband met het in zijn ge
heel braak leggen van bedrijven.
De voorjaarskriebels beginnen weer te komen, niet alleen bij boer en
tuinder maar ook bij de jeugd. Gewapend met een netje en een em
mer proberen deze twee Westbrabantse scholieren visjes en andere
waterdiertjes te vangen in de sloot. Voor de biologieles op school. Ze
hebben al één visje gevangen, vertellen ze trots.
Met ingang van 1 april j.l. is het
informatie-aanbod van de drie agra
rische informatiesystemen VITAK,
VeeNET en CANON samengevoegd
tot één AgriNET-totaalpakket. Alle
vrij toegankelijke informatie wordt
nu aangeboden voor één abonne
mentsprijs. Dit betekent voor de
abonnees een flinke vergroting van
het informatie-aanbod.
De aanvullende abonnementen voor
informatie uit andere sectoren beho
ren door deze ingreep tot het verle
den. Met behulp van het Groene
Venster kan elke abonnee een indi
viduele (takgerichte) selectie blijven
maken uit het aanbod van vrij be
schikbare informatie. Voor het weer
bericht van Meteo Consult en een
aantal zogenoemde 'toepassingen'
(waaronder melkcontrole-gegevens)
blijven de aanvullende abonnemen
ten gelden.
Tegelijk met de samenvoeging van
het informatie-aanbod is een flexi
beler tariefstruktuur van kracht ge
worden. Een AgriNET-abonnement
wordt nu aangegaan voor een kwar
taal (was een jaar) en kost f 45,—
(ex. BTW) per kwartaal. Voor de
meeste abonnees betekent dit dat
'Ik zal niet ontkennen dat er problemen zijn in de landbouw, maar boeren
vergeten dat wanneer je iets produceert dat je niet verkoopt, dat je dan naar
iets anders toe moet. Net als een fietsenmaker, die geen fietsen meer ver
kocht krijgt. Die zal ook op moeten houden'.
Henk Lichtenberg, secretaris Voedingsbond FNV op een
spreekbeurt in Sint Maartensdijk (Eendrachtbode, 2 april
1992).
'Natuurlijk zijn wij vergeleken met de WLTO een klein clubje. Maar ik ben
niet bang dat we onder de voet worden gelopen door de WLTO. Daar zullen
we ook voor waken'.
C. Overkleeft, voorzitter CBTB West-Nederland (Agrarisch
Dagblad, 28 maart 1992).
'De voorlichters willen ook eigen persoonlijke, direkte contacten. Ook af en
toe een schouderklopje als waardering van een geslaagd geholpen on
dernemer'.
W. Tacken, direkteur DLV (Agrarisch Dagblad, 3 april 1992).
de tarieven gelijk blijven of zelfs da
len. Het abonnement wordt auto
matisch verlengd, maar kan per
kwartaal worden opgezegd. Bij het
aangaan van een abonnement
wordt f 50,— inschrijfkosten in re
kening gebracht. De communicatie
kosten van AgriNET bedragen
f 0,25 per minuut.
In AgriNET zijn inmiddels ruim 70
bedrijven en instellingen actief als
informatieleverancier. Ook zij profi
teren van de samenvoeging van het
informatie-aanbod.
Agrariërs die kennis willen maken
met AgriNET kunnen gebruik maken
van een gratis proefabonnement.
DLV start in samenwerking met
Argos-Nederland de begeleiding van
veehouders die het PC-
managementprogramma Argos-
Rundvee op hun bedrijf gebruiken.
De begeleiding door de DLV-
bedrijfsdeskundigen richt zich op
veehouders die al enige tijd met een
Argos-pakket werken.
Doelstelling van deze begeleiding is
om melkveehouders te ondersteu
nen bij de interpretatie van de infor
matie uit het
management-programma. Tijdens
de aanloopfase zal de begeleiding
worden aangeboden aan veehou
ders in de regio's Almelo, Doetin-
chem en Boxtel.
Deelnemende veehouders krijgen
twee keer een bedrijfsbezoek van
DLV-bedrijfsdeskundigen. Daarnaast
wordt door DLV tweemaal een
groepsbijeenkomst georganiseerd
om met kollega-Argos-gebruikers uit
de regio de resultaten te analyseren
en te vergelijken. Voor de begelei
ding van de bedrijven hanteert DLV
in 1992 vooralsnog een geredu
ceerd tarief.
Al verscheidene jaren hangt bo
ven de boeren en tuinders van
Europa een wolk van onzeker
heid. Een wolk van onzekerheid
waarvan optimisten hopen dat,
na mogelijk wat regen, er zonni
ger periodes aanbreken. Maar
waarvan pessimisten verwach
ten dat het zal ontaarden in een
donderbui. Die wolk van onze
kerheid wordt gevormd door
voorstellen ten aanzien van
landbou wbeleid-hervormingen
enerzijds en handelsbesprekin
gen in GATT-verband anderzijds.
Waarbij nu ook van officiële zijde
wordt gesteld dat deze twee 'is
sues' niet afzonderlijk maar in
samenhang moeten worden be
zien. In algemene zin wordt ook
in de agrarische sector onder
kend dat onbeperkt produceren -
met een bepaalde prijsgarantie,
met als resultante toenemende
export naar de wereldmarkt met
subsidies- een financieel en
maatschappelijk niet-duurzaam
systeem is. Aanpasisngen zijn
dus noodzakelijk. Alleen hoe?
Beheersbaar
EG-commissaris Andriessen is
na het uitbrengen van z'n Groen
boek gekomen met een stelsel
van restrictief prijsbeleid voor de
niet-gequoteerde produkten.
Toen dit onvoldoende zicht bood
op de gewenste budgettaire aan
passing is op een Europese top
besloten het zogenaamde stabi/i-
satorenbeleid in gang te zetten.
Beiden zijn prijsbeleid- elementen
waarbij getracht werd via het
prijsmechanisme het budget be
heersbaar te houden en het pro-
duktievolume te verminderen.
Het budget is inderdaad binnen
de Europese 'guideline' gebleven.
Maar ondanks forse prijsdalin
gen, met daarmee gepaard
gaande negatieve inkomensge
volgen, is van produktievolume-
vermindering geen sprake.
Duidelijk is dat via het prijsme
chanisme het produktievolume
in de grondgebonden agrarische
sectoren makkelijker te verhogen
is dan te verlagen. De verdere
voorgestane prijsdalingen van de
EG-commissie zullen daarom
geen structurele oplossing bren
gen en moeten uit dien hoofde
worden verworpen.
Bij de tot nu toe gevoerde dis
cussie in Nederland en Europa
over hervormingen in het land
bouwbeleid, waar overigens de
noodzaak van een landbouwbe
leid niet ter discussie staat, heeft
het bedrijfsleven steeds als uit
gangspunt genomen dat de
agrarische sector primair als een
economische sector moet wor
den gezien. Dat houdt in dat het
inkomen verworven moet wor
den op basis van het verschil
tussen kosten en opbrengsten
op ondernemingsniveau. Markt
en prijsbeleid moeten dit moge
lijk maken. Een kostendekkende
prijs aan de poort van het
boeren- en tuindersbedrijf is
daartoe benodigd. Want waar in
de Westerse samenleving wordt
structureel onder de kostprijs de
arbeid betaald of de produkten
verhandeld?
Dit nu is de essentie van de
MacSharry voorstellen. Een es
sentie die het bedrijfsleven tot nu
toe heeft afgewezen en in feite
fundamenteel blijft afwijzen. Im
mers, los van de structuur waar
in de produktie plaatsvindt en los
van natuurlijk voordelen, kosten
dekkende prijzen doen het meest
recht aan het zijn van een econo
mische aktiviteit.
Pragmatisme
Maar gelet op de doorgaande
ontwikkelingen rond het EG-
markt en prijsbeleid en de GATT-
onderhandelingen wordt steeds
duidelijker dat pragmatisme ge
wenst is. Pragmatisme omdat in
komens onder voortdurende
druk staan en we niet door fun
damentalisme ten gronde mogen
gaan. Of, en in hoeverre, er na
hervormingen en nadere GATT-
afspraken een beloofd land op
doemt is nog met vele onzeker
heden en vraagtekens omgeven.
Maar onderweg naar het beloof
de land mag er in ieder geval
geen honger worden geleden.
Het is om die reden dat ik in de
laatste openbare bestuursverga
dering van het Landbouwschap
aandacht gevraagd heb of gelet
op ontwikkelingen zowel in
GATT-verband a/s in hervor-
mingsverband inkomstentoesla
gen niet in onze afwegingen
meegenomen moeten worden.
Niet dat er geloof is in een duur
zaam systeem van prijzen bene
den de kostprijs gecompenseerd
via inkomstentoeslagen. Hoe
wel, de 'deficiency payments' in
de USA bestaan ook al zo'n 50
jaar. Maar verdere prijsdalingen
zonder compenstatie zijn niet te
verdragen. Daarvoor staan de in
komens teveel onder druk en
compensatie via structuuraan
passingen, produktiviteitsverho-
ging en alternatieven kunnen
hier geen pas mee houden.
Als syteem van inkomstencom
pensatie lijkt het systeem de
Veer om diverse redenen de
voorkeur te hebben boven het
systeem MacSharry. Eenvoudig
weg simpeler, minder bureaucra-
tich en eerlijker, nl. geen diffe
rentiatie naar bedrijfsgrootte.
Voordeel zou ook zijn dat het
landbouwbeleid in de USA en de
EG meer gelijkwaardig aan el
kaar worden. Tevens zou door
geheel andere prijsverhoudingen
alternatieven en alternatieve aan
wending van agrarische produk
ten in een geheel andere context
komen.
Agrificatie
Dat brengt mij bij het punt van
agrificatie. In dezelfde Land
bouwschapsvergadering heb ik
gesteld dat voor agrificatie, en
meer speciaal voor bio-ethanol,
er een commissie de Bekker II
zou moeten komen. Want er zit
ten enige economische parallel
len tussen mest en b.v. granen; in
de huidige situatie een niet-
plaatsbaar overschot, althans in
de huidige fysieke vorm. Waar
om voor bio-ethanol dan ook
geen opwerkingsfabrieken met
investeringssubsidies en even
tueel een Europese bestem
mingsheffing om dit te
realiseren? Willen we landbouw
gronden in de EG zo ruim moge
lijk blijven inzetten dan zal er
toch iets moeten gebeuren. Alle
maal niet ideaal misschien, maar
naar mijn mening moeten we
enerzijds niet te licht van stand
punt veranderen, anderzijds
moet pragmatisme niet als vij
and worden gezien tegen beter
weten in, en tegen de loop der
ontwikkelingen in.
Marius Varekamp
Voorzitter KNLC