Natuur- en landbouwgebied begrensd Bent u al berekend op de afrekening van de FOR? Sociaal onomisc Voorlichting Aanvraag uitstel betaling van een aanslag gewijzigd Landbouwgrond of Natuurontwikkelingsgebied Momenteel staat de begrenzing van de natuurontwikkelingsgebieden en reservaatsgebieden sterk in de be langstelling. Want het Natuurbe leidsplan (NBP), dat in het kort in een SEV-artikel van 16 maart j.l. is aangeduid, vraagt in elke provincie om een vaststelling van de loop van de grens van dergelijke gebieden. Het is belangrijk dat de vaststelling van zowel reservaats- als natuuront wikkelingsgebieden zorgvuldig maar snel uitgevoerd wordt. De landbouwbedrijven die door hun lig ging ermee te maken krijgen, heb ben graag en terecht zekerheid omtrent de gebruikte en in de toe komst te gebruiken landbouw gronden. Inspraakprocedure Begrenzingenplan Wat te doen met de Fiscale Oude- dags Reserve (FOR). Dit onderwerp is vanuit verschillende gezichtspun ten te benaderen. In dit artikel de vi sie van Verzekeringen ZLM. Na ingang van de Brede Herwaarde ring per 01-01-1992 is de Fiscale Oudedags Reserve (de FOR) op en kele punten aangepast. De oor spronkelijke doelstelling blijft nog steeds hetzelfde. De FOR moet het voor zelfstandigen mogelijk maken om de belastingheffing over een deel van de winst uit te stellen, zo dat binnen het ondernemingsver mogen voor de oude dag kan worden gespaard. Dit zou betekenen dat de zelfstandi ge jaarlijks zijn bespaarde belasting centen opzij zou moeten zetten, zodat hij op zijn "oude dag" inklu- sief rendement over de bespaarde belastingcenten, een redelijk kapi taaltje bezit als aanvulling op zijn AOW. Dit kapitaaltje kan hij dan om zetten in een stamrecht. Of hij kan daarmee de toekomstige belasting claim ad 45% van de FOR afkopen en het restant gebruiken als aanvul ling op de AOW. Wat is er veranderd bij de opbouw? De minimum toevoeging aan de FOR is vervallen, dus bij geringe winst hoeft niet meer zoals bijvoor beeld in 1991 nog mogelijk was (in dien daarvoor was gekozen!) een minimum toevoeging plaats te vin den van f 1.101,—. Dit is tevens de enige wijziging in de opbouw van de FOR. Wat is er veranderd bij afbouw? De afbouw van de FOR kent meer dere veranderingen: 1. Men is niet meer verplicht af te bouwen op 65-jarige leeftijd mits men de onderneming voortzet. Wel stopt de toevoeging aan de FOR voor de 65-plusser; Voor een zorgvuldige vaststelling van de gebieden die de aanduiding natuurontwikkeling of reservaat hebben, is een officiéél begrenzin genplan nodig. Om het begrenzin genplan met afweging van alle belangen definitief rond te krijgen wordt de volgende procedure gevolgd: 1. Het dagelijks bestuur van de pro vincie, Gedeputeerde Staten (GS), vraagt de Provinciale Com missie Beheer Landbouwgron den (afgekort PCBL) om advies over het voorontwerp voor de begrenzing. 2. De PCBL, waarin ook agrarische leden van uw landbouworgani satie zitting hebben, stelt een voorontwerp-plan op. 2. Bovenstaande houdt tevens in dat de gespreide afwikkeling in 5 jaar ook komt te vervallen. Die genen die hiermee bezig waren hoeven dus vanaf 01-01-1992 niet meer verder hun FOR af te wikkelen. Men kan hiermee wachten totdat men volledig staakt met de ondernemingsak- tiviteiten. Dan kan men een stamrecht kopen voor de reste rende FOR of afrekenert tegen 45% van het restant; 3. De volgorde van .afneming van de FOR is gewijzigd. Voor 1 ja nuari 1992 ging afneming van de FOR wegens onvoldoende bedrijfsvermogen voor op de af neming wegens het bedingen van een stamrecht. Nu is dit an dersom zodat de mogelijkheid ontstaat (beneden de 65-jarige leeftijd) dat meer oudedagsre- serve wordt opgebouwd en om gezet in lijfrenten dan ooit aan bedrijfsvermogen aanwezig is geweest. Zie voorbeeld. Het uiteindelijke resultaat mag het bedrijfsvermogen niet te boven gaan en dat is in dit voorbeeld niet het geval. Wel moet reke ning gehouden worden met de maximale aftrekmogelijkheid van f 5.150,— voor 1992. Ook moet de ondernemer binnen een half jaar na het kalenderjaar bepalen of hij van deze mogelijkheid ge bruik maakt en dit schriftelijk bij zijn aangifte verzoeken onder vermelding van het gewenste bedrag. Het gewenste bedrag op deze wijze aangewend komt bo venop de vaste aftrekmogelijk heid van f 5.150,— (1992) zodat eigenlijk 2x een koopsomaftrek mogelijk is voor één on dernemer. 3. De PCBL overlegt o.a. met Ge meenten, Waterschappen en Landinrichtingscommissies. Zij verzorgt de voorlichting en de verwerking van de inspraak in het betrokken gebied. 4. Via een advertentie in een krant wordt de periode van indiening van bezwaren bekend gemaakt. De inspraak op het begrenzin genplan loopt gedurende een pe riode van 4 weken tijdens de ter inzage legging van het vooront werp. Uw bezwaarschrift zendt u naar het adres van GS in uw pro vincie. 5. Na behandeling van de ingedien de bezwaren zal de PCBL een advies aan GS over het voorontwerp-begrenzingenplan uitbrengen. 4. Afbouw bij overlijden. Als de echtgenoot/partner de onderne ming voortzet hoeft de FOR niet te worden afgerekend. Voor 01-01-1992 gold hiervoor een leeftijdsgrens van 69 jaar. Deze grens is vervallen. Ook is het mogelijk een stamrecht te bedin gen ter hoogte van de FOR bin nen 6 maanden. Op verzoek worden de lijfrente of stamrecht- premies dan bij de aangifte van de overledene als persoonlijke verplichting in aanmerking geno men. In de stamrechtovereen- komst moet dan worden opgenomen dat dit verzoek wordt gedaan en de premies moeten zijn betaald binnen 6 maanden na het overlijden. Het bedingen van een stamrecht kan geregeld worden bij een ver zekeraar, een overnemende on dernemer niet zijnde de echtgenoot, of bij een overne mend lichaam (NV of BV) in Ne derland wonend of gevestigd zijnde. Ook is het mogelijk tegen 45% af te rekenen op verzoek binnen een half jaar. Konklusie De Fiscale Oudedags Reserve (FOR) kan op twee manieren worden af gebouwd: 1. Afrekenen tegen 45%. 2. Lijfrente of stamrecht bedingen. In beide gevallen is op korte termijn veel geld nodig. Wij adviseren u hiervoor eens te kijken naar uw ei gen FOR-stand. De 45% die u hier van moet afdragen als belasting dient bij bedrijfsbeëindiging aanwe zig te zijn. Bedenk daarbij wel dat ook middelen nodig zijn om eventu ele stille reserves af te wikkelen te gen 45% en dat u misschien ook nog een woning wilt kopen. Bij al deze behoeftes komt dan ook nog de overweging of uw opvolger niet te veel op kosten jaagt omdat hij als overnamekandidaat al deze behoeftes moet financieren. Verzekeringen ZLM wilt u hierover van advies dienen. U begrijpt dat het advies van ieders persoonlijke situatie afhankelijk is en dat mede de adviezen van uw accountant moeten worden meegenomen. Van belang is het bovenstaande, niet al leen voor bedrijfsbeëindigers, maar zeker ook voor diegenen die nu zo'n tiental jaren aan de FOR meedoen. Deze ondernemers zijn nu nog volop aan het opbouwen en moeten nu reeds rekening houden met hun toe komstige belastingclaim. Zoals in de inleiding al is gesteld zouden de bespaarde belastingcenten opzij ge zet moeten worden. Dit is naar wij verwachten in de meeste situaties niet het geval. Wel is erg belangrijk om er reeds nu over te denken en aktie te ondernemen. A.J. Hoondert 6. Uiteindelijk zal GS van uw pro vincie, na enige tussenstappen, het begrenzingenplan vaststellen en dit besluit publiceren. Voorlichtingsronde per provincie Op dit moment is in de provincie Noord-Brabant nog geen zicht op de periode waarop voorlichting door de PCBL en inspraak kan worden ge houden. De verwachting is dat in de tweede helft van 1992 in enkele deelgebieden van Noord-Brabant een start kan worden gemaakt. In de provincie Zeeland zal de fase van voorlichting en inspraak voor Noord-Zeeland en Walcheren in mei 1992 starten, vervolgens zal Zeeuwsch-Vlaanderen onder voor behoud in oktober 1992 aan de beurt zijn en de Bevelanden in de tweede maand van 1993. Hoe en waarop kunt u reageren? In de periode dat de aanwijzing en begrenzing van natuurgebieden in Belastingen worden in een aantal gevallen geheven middels een aan slag. Deze aanslag wordt vast gesteld door de inspecteur en vervolgens door de ontvanger inge vorderd. We hebben het dan bij voorbeeld over de aanslag inkomstenbelasting of vermogens belasting. Deze aanslagen komen tot stand nadat een aangiftebiljet is ingevuld en aan de inspectie ge zonden. Het aangiftebiljet voor deze be lastingen is enige tijd terug weer massaal aan de inwoners van ons landje toegezonden, met het ver zoek het biljet voor 1 april weer ter inspectie in te leveren. Al degenen die zelf hun biljet hebben ingevuld zullen dit inmiddels wel hebben in gezonden. De gegevens van dit bil jet worden gecontroleerd aan de hand van cijfers op de inspectie die op andere wijze reeds werden ont vangen. Als de opgegeven cijfers daarmee in overeenstemming zijn en ook overigens geen onjuistheden zijn gevonden, kan op basis hiervan de definitieve aanslag worden vast gesteld. Doordat er in het kader van werkspreiding zeker een jaar mee gemoeid istom alle aangiftebiljetten te beoordelen, zal de definitieve aanslag van velen nog wel even op zich laten wachten. Dat zou beteke nen dat daarmee ook de geldstroom voor de overheid ver in de tijd naar achteren zou worden verschoven. Omdat deze overheid echter het geld veel eerder nodig heeft, is het systeem van voorlopige aanslagen bedacht. De moderne tijd brengt mee dat deze voorlopige aanslagen geheel langs geautomatiseerde weg kunnen worden opgelegd. De com puter van de belastingdienst kijkt in zijn bestand naar de inkomens van de drie laatste jaren en vervaardigt op basis hiervan geheel zelfstandig een voorlopige aanslag. De aanslag het voorontwerp-begrenzingenplan aan het deelgebied wordt gepresen teerd kunt u het plan ter inzage vra gen bij uw gemeente of waterschap of provinciale griffie. Is er een Land- inrichtingsprojekt in uw gebied, vraagt u dan de landinrichtingscom missie naar de invulling van het NBP voor het ruilverkavelingsblok. Wilt u op grond van uw bevindingen rea geren met een bezwaarschrift, dan kan overleg vooraf met de agrari sche leden van de PCBL of de Land inrichtingscommissie nuttig zijn. Let op: Bezwaren op het vooront werpplan kunt u tot uiterlijk 2 we ken na de periode van ter inzage legging schriftelijk bij GS indienen. De totale periode van bezwaarindie- ning is dus 6 weken. In een volgend artikel zal o.a. de koopplicht (die het gevolg is van een vaststelling van het begrenzingen plan) en de voorgestelde regeling voor verplaatsing aan de orde komen. Tom van der Mijden wordt reeds in januari van het be treffende jaar verzonden en mag dan worden betaald in de resteren de maanden van,het jaar. Als de de finitieve aanslag te zijner tijd wordt opgelegd wordt daarmee automa tisch de voorlopige aanslag ver rekend. Bezwaar Nu doet zich in de praktijk het ver schijnsel voor dat een aanslag wel eens onjuist kan zijn. De wetgever heeft dit onderkend en het mogelijk gemaakt dat tegen een definitieve aanslag een bezwaarschrift kan worden ingediend. Bij voorlopige aanslagen kan geen bezwaar wor den gemaakt, wel echter een ver zoek worden ingezonden. In beide gevallen, dus zowel bij bezwaar als bij een verzoek, moest tot voor kort toch de betaling op de aanslag wor den verricht. Dit onder het motto: bezwaar schort de betaling niet op. Door evenwel een brief aan de ont vanger te richten met daarbij ge voegd een kopie van het bezwaar/verzoekschrift kon om uit stel van betaling worden gevraagd voor het omstreden deel van de aanslag. Op deze wijze werd voor komen dat niet verschuldigde be lasting toch eerst moest worden betaald. Vanaf 1 februari van dit jaar is het echter niet meer nodig afzonderlijk een verzoek om uitstel van betaling bij de ontvanger in te dienen. Als gevolg van de reorganisatie van de belastingdienst is het mogelijk ge worden dat een ingediend bezwaar- of verzoekschrift tevens wordt aan gemerkt als een verzoek om uitstel van betaling voor het bestreden be drag. Een verandering die in de praktijk goed zal overkomen omdat daarmee een extra handeling is ko men te vervallen. Wel zal vanuit de belastingdienst op normale wijze worden nagegaan of het uitstel kan en mag worden verleend. Voorbeeld volgorde van afneming FOR in oude en nieuwe regeling (zie 'Wat is er veranderd bij afbouw?' punt 3) gegevens: FOR 1/1 f 150.000,- Bedrijfsvermogen 31/12 f 155.000,— Toevoeging FOR f 10.000,— Aankoop stamrecht met privévermogen f 5.000,— uitwerking: FOR 1/1 Toevoeging FOR f 10.000,— f 10.000,— oude regeling nieuwe regeling FOR 1/1 f 150.000,- f 150.000,- f 160.000,- f 160.000,- Afneming wegens onvoldoende be drijfsvermogen 150.000 10.000 - 155.000 f 5.000,- f 155.000,- f 160.000,- Afneming wegens bedingen van stamrecht f 5.000,— f 5.000,— - f 5.000,— Stand FOR 1/1 f 150.000,- f 155.000,-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 4