Natuur- en landbouwgebied begrensd
Bent u al berekend op de
afrekening van de FOR?
Sociaal
onomisc
Voorlichting
Aanvraag uitstel betaling
van een aanslag gewijzigd
Landbouwgrond of Natuurontwikkelingsgebied
Momenteel staat de begrenzing van
de natuurontwikkelingsgebieden en
reservaatsgebieden sterk in de be
langstelling. Want het Natuurbe
leidsplan (NBP), dat in het kort in
een SEV-artikel van 16 maart j.l. is
aangeduid, vraagt in elke provincie
om een vaststelling van de loop van
de grens van dergelijke gebieden.
Het is belangrijk dat de vaststelling
van zowel reservaats- als natuuront
wikkelingsgebieden zorgvuldig
maar snel uitgevoerd wordt. De
landbouwbedrijven die door hun lig
ging ermee te maken krijgen, heb
ben graag en terecht zekerheid
omtrent de gebruikte en in de toe
komst te gebruiken landbouw
gronden.
Inspraakprocedure Begrenzingenplan
Wat te doen met de Fiscale Oude-
dags Reserve (FOR). Dit onderwerp
is vanuit verschillende gezichtspun
ten te benaderen. In dit artikel de vi
sie van Verzekeringen ZLM.
Na ingang van de Brede Herwaarde
ring per 01-01-1992 is de Fiscale
Oudedags Reserve (de FOR) op en
kele punten aangepast. De oor
spronkelijke doelstelling blijft nog
steeds hetzelfde. De FOR moet het
voor zelfstandigen mogelijk maken
om de belastingheffing over een
deel van de winst uit te stellen, zo
dat binnen het ondernemingsver
mogen voor de oude dag kan
worden gespaard.
Dit zou betekenen dat de zelfstandi
ge jaarlijks zijn bespaarde belasting
centen opzij zou moeten zetten,
zodat hij op zijn "oude dag" inklu-
sief rendement over de bespaarde
belastingcenten, een redelijk kapi
taaltje bezit als aanvulling op zijn
AOW. Dit kapitaaltje kan hij dan om
zetten in een stamrecht. Of hij kan
daarmee de toekomstige belasting
claim ad 45% van de FOR afkopen
en het restant gebruiken als aanvul
ling op de AOW.
Wat is er veranderd bij de opbouw?
De minimum toevoeging aan de
FOR is vervallen, dus bij geringe
winst hoeft niet meer zoals bijvoor
beeld in 1991 nog mogelijk was (in
dien daarvoor was gekozen!) een
minimum toevoeging plaats te vin
den van f 1.101,—. Dit is tevens de
enige wijziging in de opbouw van
de FOR.
Wat is er veranderd bij afbouw?
De afbouw van de FOR kent meer
dere veranderingen:
1. Men is niet meer verplicht af te
bouwen op 65-jarige leeftijd mits
men de onderneming voortzet.
Wel stopt de toevoeging aan de
FOR voor de 65-plusser;
Voor een zorgvuldige vaststelling
van de gebieden die de aanduiding
natuurontwikkeling of reservaat
hebben, is een officiéél begrenzin
genplan nodig. Om het begrenzin
genplan met afweging van alle
belangen definitief rond te krijgen
wordt de volgende procedure
gevolgd:
1. Het dagelijks bestuur van de pro
vincie, Gedeputeerde Staten
(GS), vraagt de Provinciale Com
missie Beheer Landbouwgron
den (afgekort PCBL) om advies
over het voorontwerp voor de
begrenzing.
2. De PCBL, waarin ook agrarische
leden van uw landbouworgani
satie zitting hebben, stelt een
voorontwerp-plan op.
2. Bovenstaande houdt tevens in
dat de gespreide afwikkeling in 5
jaar ook komt te vervallen. Die
genen die hiermee bezig waren
hoeven dus vanaf 01-01-1992
niet meer verder hun FOR af te
wikkelen. Men kan hiermee
wachten totdat men volledig
staakt met de ondernemingsak-
tiviteiten. Dan kan men een
stamrecht kopen voor de reste
rende FOR of afrekenert tegen
45% van het restant;
3. De volgorde van .afneming van
de FOR is gewijzigd. Voor 1 ja
nuari 1992 ging afneming van
de FOR wegens onvoldoende
bedrijfsvermogen voor op de af
neming wegens het bedingen
van een stamrecht. Nu is dit an
dersom zodat de mogelijkheid
ontstaat (beneden de 65-jarige
leeftijd) dat meer oudedagsre-
serve wordt opgebouwd en om
gezet in lijfrenten dan ooit aan
bedrijfsvermogen aanwezig is
geweest.
Zie voorbeeld.
Het uiteindelijke resultaat mag het
bedrijfsvermogen niet te boven
gaan en dat is in dit voorbeeld
niet het geval. Wel moet reke
ning gehouden worden met de
maximale aftrekmogelijkheid van
f 5.150,— voor 1992. Ook moet
de ondernemer binnen een half
jaar na het kalenderjaar bepalen
of hij van deze mogelijkheid ge
bruik maakt en dit schriftelijk bij
zijn aangifte verzoeken onder
vermelding van het gewenste
bedrag. Het gewenste bedrag op
deze wijze aangewend komt bo
venop de vaste aftrekmogelijk
heid van f 5.150,— (1992) zodat
eigenlijk 2x een koopsomaftrek
mogelijk is voor één on
dernemer.
3. De PCBL overlegt o.a. met Ge
meenten, Waterschappen en
Landinrichtingscommissies. Zij
verzorgt de voorlichting en de
verwerking van de inspraak in
het betrokken gebied.
4. Via een advertentie in een krant
wordt de periode van indiening
van bezwaren bekend gemaakt.
De inspraak op het begrenzin
genplan loopt gedurende een pe
riode van 4 weken tijdens de ter
inzage legging van het vooront
werp. Uw bezwaarschrift zendt u
naar het adres van GS in uw pro
vincie.
5. Na behandeling van de ingedien
de bezwaren zal de PCBL een
advies aan GS over het
voorontwerp-begrenzingenplan
uitbrengen.
4. Afbouw bij overlijden. Als de
echtgenoot/partner de onderne
ming voortzet hoeft de FOR niet
te worden afgerekend. Voor
01-01-1992 gold hiervoor een
leeftijdsgrens van 69 jaar. Deze
grens is vervallen. Ook is het
mogelijk een stamrecht te bedin
gen ter hoogte van de FOR bin
nen 6 maanden. Op verzoek
worden de lijfrente of stamrecht-
premies dan bij de aangifte van
de overledene als persoonlijke
verplichting in aanmerking geno
men. In de stamrechtovereen-
komst moet dan worden
opgenomen dat dit verzoek
wordt gedaan en de premies
moeten zijn betaald binnen 6
maanden na het overlijden.
Het bedingen van een stamrecht
kan geregeld worden bij een ver
zekeraar, een overnemende on
dernemer niet zijnde de
echtgenoot, of bij een overne
mend lichaam (NV of BV) in Ne
derland wonend of gevestigd
zijnde. Ook is het mogelijk tegen
45% af te rekenen op verzoek
binnen een half jaar.
Konklusie
De Fiscale Oudedags Reserve (FOR)
kan op twee manieren worden af
gebouwd:
1. Afrekenen tegen 45%.
2. Lijfrente of stamrecht bedingen.
In beide gevallen is op korte termijn
veel geld nodig. Wij adviseren u
hiervoor eens te kijken naar uw ei
gen FOR-stand. De 45% die u hier
van moet afdragen als belasting
dient bij bedrijfsbeëindiging aanwe
zig te zijn. Bedenk daarbij wel dat
ook middelen nodig zijn om eventu
ele stille reserves af te wikkelen te
gen 45% en dat u misschien ook
nog een woning wilt kopen. Bij al
deze behoeftes komt dan ook nog
de overweging of uw opvolger
niet te veel op kosten jaagt omdat
hij als overnamekandidaat al deze
behoeftes moet financieren.
Verzekeringen ZLM wilt u hierover
van advies dienen. U begrijpt dat
het advies van ieders persoonlijke
situatie afhankelijk is en dat mede
de adviezen van uw accountant
moeten worden meegenomen. Van
belang is het bovenstaande, niet al
leen voor bedrijfsbeëindigers, maar
zeker ook voor diegenen die nu zo'n
tiental jaren aan de FOR meedoen.
Deze ondernemers zijn nu nog volop
aan het opbouwen en moeten nu
reeds rekening houden met hun toe
komstige belastingclaim. Zoals in de
inleiding al is gesteld zouden de
bespaarde belastingcenten opzij ge
zet moeten worden. Dit is naar wij
verwachten in de meeste situaties
niet het geval. Wel is erg belangrijk
om er reeds nu over te denken en
aktie te ondernemen.
A.J. Hoondert
6. Uiteindelijk zal GS van uw pro
vincie, na enige tussenstappen,
het begrenzingenplan vaststellen
en dit besluit publiceren.
Voorlichtingsronde per provincie
Op dit moment is in de provincie
Noord-Brabant nog geen zicht op de
periode waarop voorlichting door de
PCBL en inspraak kan worden ge
houden. De verwachting is dat in de
tweede helft van 1992 in enkele
deelgebieden van Noord-Brabant
een start kan worden gemaakt.
In de provincie Zeeland zal de fase
van voorlichting en inspraak voor
Noord-Zeeland en Walcheren in mei
1992 starten, vervolgens zal
Zeeuwsch-Vlaanderen onder voor
behoud in oktober 1992 aan de
beurt zijn en de Bevelanden in de
tweede maand van 1993.
Hoe en waarop kunt u reageren?
In de periode dat de aanwijzing en
begrenzing van natuurgebieden in
Belastingen worden in een aantal
gevallen geheven middels een aan
slag. Deze aanslag wordt vast
gesteld door de inspecteur en
vervolgens door de ontvanger inge
vorderd. We hebben het dan bij
voorbeeld over de aanslag
inkomstenbelasting of vermogens
belasting. Deze aanslagen komen
tot stand nadat een aangiftebiljet is
ingevuld en aan de inspectie ge
zonden.
Het aangiftebiljet voor deze be
lastingen is enige tijd terug weer
massaal aan de inwoners van ons
landje toegezonden, met het ver
zoek het biljet voor 1 april weer ter
inspectie in te leveren. Al degenen
die zelf hun biljet hebben ingevuld
zullen dit inmiddels wel hebben in
gezonden. De gegevens van dit bil
jet worden gecontroleerd aan de
hand van cijfers op de inspectie die
op andere wijze reeds werden ont
vangen. Als de opgegeven cijfers
daarmee in overeenstemming zijn
en ook overigens geen onjuistheden
zijn gevonden, kan op basis hiervan
de definitieve aanslag worden vast
gesteld.
Doordat er in het kader van
werkspreiding zeker een jaar mee
gemoeid istom alle aangiftebiljetten
te beoordelen, zal de definitieve
aanslag van velen nog wel even op
zich laten wachten. Dat zou beteke
nen dat daarmee ook de geldstroom
voor de overheid ver in de tijd naar
achteren zou worden verschoven.
Omdat deze overheid echter het
geld veel eerder nodig heeft, is het
systeem van voorlopige aanslagen
bedacht. De moderne tijd brengt
mee dat deze voorlopige aanslagen
geheel langs geautomatiseerde weg
kunnen worden opgelegd. De com
puter van de belastingdienst kijkt in
zijn bestand naar de inkomens van
de drie laatste jaren en vervaardigt
op basis hiervan geheel zelfstandig
een voorlopige aanslag. De aanslag
het voorontwerp-begrenzingenplan
aan het deelgebied wordt gepresen
teerd kunt u het plan ter inzage vra
gen bij uw gemeente of waterschap
of provinciale griffie. Is er een Land-
inrichtingsprojekt in uw gebied,
vraagt u dan de landinrichtingscom
missie naar de invulling van het NBP
voor het ruilverkavelingsblok. Wilt u
op grond van uw bevindingen rea
geren met een bezwaarschrift, dan
kan overleg vooraf met de agrari
sche leden van de PCBL of de Land
inrichtingscommissie nuttig zijn.
Let op: Bezwaren op het vooront
werpplan kunt u tot uiterlijk 2 we
ken na de periode van ter inzage
legging schriftelijk bij GS indienen.
De totale periode van bezwaarindie-
ning is dus 6 weken.
In een volgend artikel zal o.a. de
koopplicht (die het gevolg is van een
vaststelling van het begrenzingen
plan) en de voorgestelde regeling
voor verplaatsing aan de orde
komen.
Tom van der Mijden
wordt reeds in januari van het be
treffende jaar verzonden en mag
dan worden betaald in de resteren
de maanden van,het jaar. Als de de
finitieve aanslag te zijner tijd wordt
opgelegd wordt daarmee automa
tisch de voorlopige aanslag ver
rekend.
Bezwaar
Nu doet zich in de praktijk het ver
schijnsel voor dat een aanslag wel
eens onjuist kan zijn. De wetgever
heeft dit onderkend en het mogelijk
gemaakt dat tegen een definitieve
aanslag een bezwaarschrift kan
worden ingediend. Bij voorlopige
aanslagen kan geen bezwaar wor
den gemaakt, wel echter een ver
zoek worden ingezonden. In beide
gevallen, dus zowel bij bezwaar als
bij een verzoek, moest tot voor kort
toch de betaling op de aanslag wor
den verricht. Dit onder het motto:
bezwaar schort de betaling niet op.
Door evenwel een brief aan de ont
vanger te richten met daarbij ge
voegd een kopie van het
bezwaar/verzoekschrift kon om uit
stel van betaling worden gevraagd
voor het omstreden deel van de
aanslag. Op deze wijze werd voor
komen dat niet verschuldigde be
lasting toch eerst moest worden
betaald.
Vanaf 1 februari van dit jaar is het
echter niet meer nodig afzonderlijk
een verzoek om uitstel van betaling
bij de ontvanger in te dienen. Als
gevolg van de reorganisatie van de
belastingdienst is het mogelijk ge
worden dat een ingediend bezwaar-
of verzoekschrift tevens wordt aan
gemerkt als een verzoek om uitstel
van betaling voor het bestreden be
drag. Een verandering die in de
praktijk goed zal overkomen omdat
daarmee een extra handeling is ko
men te vervallen. Wel zal vanuit de
belastingdienst op normale wijze
worden nagegaan of het uitstel kan
en mag worden verleend.
Voorbeeld volgorde van afneming FOR in oude en nieuwe regeling (zie 'Wat
is er veranderd bij afbouw?' punt 3)
gegevens:
FOR 1/1 f 150.000,-
Bedrijfsvermogen 31/12 f 155.000,—
Toevoeging FOR f 10.000,—
Aankoop stamrecht met privévermogen f 5.000,—
uitwerking:
FOR 1/1
Toevoeging FOR f 10.000,— f 10.000,—
oude regeling nieuwe regeling
FOR 1/1 f 150.000,- f 150.000,-
f 160.000,- f 160.000,-
Afneming wegens onvoldoende be
drijfsvermogen 150.000 10.000
- 155.000 f 5.000,-
f 155.000,- f 160.000,-
Afneming wegens bedingen van
stamrecht f 5.000,— f 5.000,— - f 5.000,—
Stand FOR 1/1 f 150.000,- f 155.000,-