Nieuws uit de stuurgroep erichten IllIM 1^— a—i— Streefdatum besluit fusie 2 juli 1992 ZLM: uitzonderingen op mestregels mogelijk maken Geldersche overweegt garant stelling mestfabrieken 'Wat wordt ik er beter van?' Bestemmingsheffingen komen dit jaar boven 100 min. gulden Landbouwschap hekelt procedure verbod metamnatrium In de ZLM-krant van vorige week werd melding gemaakt van de stuurgroepvergadering van 23 maart jl. In die krant werd tevens verteld dat de stuurgroep aankoerst op een eigen blad dat aansluit bij 'Oogst'. Deze week iets over de an dere besluiten, genomen tijdens de ze stuurgroepvergadering. Huisvesting In principe wordt er van uitgegaan dat het hoofdkantoor gevestigd wordt in het gebied van de steden driehoek Arnhem, Utrecht en Den Bosch. Inmiddels heeft een make laar opdracht gekregen een onder zoek in te stellen naar geschikte locaties, naar mogelijkheden en naar de prijsverschillen in de diverse steden. Vanuit het hoofdkantoor zal de nieu we organisatie geleid en bestuurd worden. Het wordt het zenuwcen trum, de beleids- en denktank van de organisatie. De vestiging van een hoofdkantoor betekent overigens niet dat de regio's verwaarloosd gaan worden. Integendeel, het is de bedoeling dat in alle povincies ster ke en goed bemande regiokantoren komen van waaruit de dienstverle ning en regionale en de lokale belan genbehartiging gaan of blijven plaatsvinden. Korte lijnen tussen le den, afdelingen en kringen kunnen zodoende gewaarborgd worden. Ui teraard moet er intensief contact zijn vanuit de regiokantoren naar het hoofdkantoor dat stuurt en leiding geeft. Bestuurssamenstelling In de stuurgroep is inmiddels ook enkele malen uitvoerig van gedach ten gewisseld over een mogelijke bestuurssamenstelling van de nieu we organisatie. In grote lijnen bestaat er overeenstemming over de verhouding van 6 bestuursleden van GMvL en ZLM en 2 bestuursle den van het ULG onder leiding van een onafhankelijk voorzitter. Daar naast komen de voorzitters van de vier te vormen vakgroepen (akker bouw, tuinbouw, rundveehouderij en intensieve veehouderij) in het bestuur. Het dagelijks bestuur zal bestaan uit de algemeen voorzitter, twee leden van de GMvL, twee van de ZLM en één van het ULG, onder wie de voorzitters van de in stand te houden afzonderlijke verenigingen. Het dagelijks bestuur zal geko zen/aangewezen worden uit het hoofdbestuur. Uiteraard zullen de verhoudingen in het hoofdbestuur Vragen en de provinciale vertegenwoordi gingen hun weerslag krijgen in het dagelijks bestuur. Het is overigens niet de bedoeling dat er vóór 2 juli al namen worden ingevuld. In de eerste fase gaat er alleen om dat de organisaties een zakelijke basis vinden om gezamen lijk verder te gaan. Wordt die basis van samenwerking door leden, door afdelingen, door kringen en bestu ren deugdelijk bevonden, dan gaat na 2 juli de volgende fase in. Werkgroepen Op diverse onderdelen hebben in tussen werkgroepjes rapport uitge bracht. Op basis van die rapporten krijgen sommige functionarissen vervolgopdrachten. Zo gaan de ad ministrateurs aan het werk om een inventarisatie te maken van de mo- gelijjkheden om de verschillende contributiegelden van de drié orga nisaties op elkaar af te stemmen. Want uiteindelijk zal er één nieuwe contributieregeling moeten komen die gelijkelijk van toepassing wordt op alle leden van de nieuwe organi satie. Ook voor de personeelsleden moeten de rechtspositie en arbeids voorwaarden geleidelijk aan of reeds met de start van de nieuwe organisatie geharmoniseerd worden. I g Nog voor het einde van dit jaar moe ten veehouders een zekere oplos sing voor mestoverschotten aangereikt krijgen. Dit sprak het hoofdbestuur van de Geldersche Mij. van Landbouw deze week uit naar aanleiding van het Brusselse besluit over het plan-De Bekker waardoor de financiering van mest verwerkingsfabrieken op losse schroeven komt te staan. De Geldersche Mij wil alles op alles zetten om veehouders de zekerheid te geven dat zij in 1995 hun veesta pel niet behoeven in te krimpen. Voorzitter J.G. van Leeuwen vindt dat de oplossingen nu in de regio's moeten worden gevonden. De ver schillende mestinitiatieven moeten aan elkaar worden geknoopt. Getracht wordt de Geldersche vee houders nog voor het einde van dit jaar een langjarig contract aan te bieden. Met die contracten kan mestverwerking van de grond ko men. In 1995 zouden er dan in het oosten van het land drie mestfabrie ken kunnen staan. De Geldersche Mij. zal in een volgende hoofd bestuursvergadering besluiten over een garantstelling voor de bouw van mestfabrieken. Het hoofdbestuur van de ZLM is in zijn vergadering van maandag j.l. geïnformeerd over de stand van za ken in het fusie-overleg tussen de Geldersche Mij. van Landbouw, het Utrechts Landbouw Genootschap en de ZLM. Op basis van het eerder afgespro ken tijdschema zal het fusierapport de volgende procedure doorlopen: - concept-rapport verschijnt om streeks 10 mei 1992; - bespreking concept-rapport in kringen en per soneel tussen 10 en 25 mei 1992; - extra hoofdbestuursvergadering omstreeks 25 mei 1992; - direkt na de hoofd bestuursvergadering stelt de stuurgroep definitief rapport vast en legt dit voor aan de Ledenraden van GMvL, ULG en ZLM. De Leden raden zullen op 2 juli 1992 een besluit nemen. Bovengenoemd tijdschema is voor lopig. Als de tijd voor een evenwich tig en doordacht voorstel te kort blijkt te zijn, zal de besluitvorming over de zomervakantie heen getild worden. Bij elke fusie komt de vraag naar bo ven: wat is voor mij - als individueel lid - het voordeel? Wat word ik er beter van? Antwoord van de werkgroep van secretarissen: Het samenvoegen van drie organi saties leidt in elk geval tot een meer efficiënte inzet van menskracht en middelen. Wat nu drie keer gebeurt, kan straks in één keer worden ge daan. Dat betekent dat er capaciteit vrijkomt, die voor andere nuttige za ken kan worden gebruikt. Zo kan de dienstverlening worden verbeterd. Ook kan er meer aandacht worden gegeven aan de ondersteuning van afdelingen, ringen en kringen en aan de organisatie als geheel. Het gaat dus om een herinvestering in kwali teitsverbetering. Op die manier krijgt de boer meer waar voor zijn (contri- butie)geld. Meer kwaliteit kan zich tevens ver talen in een betere stroomlijning en een betere samenhang van de dien sten, waarvan de leden gebruik kun nen maken. Te denken valt hierbij aan de SEV, de accountantsdienst, juridische zaken, het landbouwblad, etc. Er zal een duidelijk aanspreek punt komen, zodat de boer niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Ook dat is een stukje kwaliteitsverbetering. Het is tevens mogelijk in de nieuwe organisatie de dienstverlening uit te breiden. In dat geval komt het pro fijtbeginsel om de hoek kijken. We zijn momenteel druk bezig de mogelijkheden tot verbetering van de dienstverlening zichtbaar te ma ken voor de leden. Als de bevindin gen eenmaal op papier staan, zal de meerwaarde in de praktijk natuurlijk nog altijd moeten worden waar gemaakt. Ten aanzien van het personeel van de landbouworganisaties kan wor den opgemerkt dat de fusie een groter draagvlak schept, wat betere mogelijkheden biedt om de werkge legenheid op termijn in stand te houden. Daarnaast biedt het wer ken in een grotere organisatie meer mogelijkheden voor de mede- werk(st)ers om zich te ontwikkelen. Het bestuur van het Landbouw schap heeft besloten voor 16 mil joen gulden meer aan bestemmingsheffingen en opcenten te begroten over het boekjaar 1992 ten opzichte van 1990. In totaal wordt iets meer dan 100 miljoen gulden geïnd. De stijging wordt onder meer ver oorzaakt door een centralisering van de financiering van de regionale on derzoekscentra en de onderbren ging van de heffing voor runderziektebestrijding van Gelder land in de landelijke verordening. Daarnaast is meer geld nodig voor de private financiering van het prak tijkonderzoek en \/"an de agrarische automatisering door terugtreding van de overheid. Als gevolg van eer der gemaakte cao-afspraken stijgen verder de kosten voor de Stichting Gezondheidszorg Agrarische Secto ren (Stigas) en voor onderwijs en scholing voor agrarische werkne mers via het Stosas-fonds. De opbrengst uit de heffing poot- aardappelen vermindert in 1992 ten aanzien van 1990 naar schat ting met ruim 2 miljoen gulden. Om dat nog onduidelijk is hoeveel pootaardappelen dit jaar voor de Stopa-regeling zullen worden aan geboden, is de uitkomst van deze heffing echter nog onzeker. In de hoofdbestuursvergadering van de ZLM is begrip getoond voor de akties van de boeren in het noorden van het land tegen de strenge mestregels. Maatregelen, die in de praktijk onuitvoerbaaar zijn, roepen naar de mening van de ZLM terecht veel weerstand op. Bovendien we ten de boeren en met name de vee houders met de huidige regelgeving niet waar ze aan toe zijn. Ze willen wel investeren, maar ze durven niet, omdat bij wijze van spreken het overheidsbeleid morgen al weer an ders kan zijn dan vandaag. Namens de kring Oost- en Midden- Brabant vroeg K. van Steenbergen aandacht voor de problemen met de zodebemesting op laag gelegen gronden in zijn gebied. Injecteren is hier in feite onmogelijk. Van Steen bergen vroeg zich af waarom de sleepvoetmethode niet wordt toe gelaten, terwijl deze in Duitsland no ta bene verplicht is. De strenge regels lokken illegale praktijken uit. De ZLM zal er bij de centrale organi saties op aandringen uitzonderingen op de huidige mestregels te be pleiten. Anti-stankplan De voorzitter van de commissie vee houderij, W. van Veldhuizen, vroeg aandacht vn het hoofdbestuur voor het aktieplan "Stank" van het mi nisterie van VROM. Dit zal binnen kort aan de Tweede Kamer worden aangeboden. Volgens dit plan zou emissie-arme aanwending binnen een afstand van 400 meter van de bebouwing niet voldoende zijn. Van Veldhuizen riep zijn medebesuur- ders op attent te zijn op het ge meentelijk beleid. Sommige gemeenten lopen al vooruit op de nog af te kondigen maatregelen. Via de Gewestelijke Raden van het Landbouwschap zal dit punt even eens aan de orde worden gesteld. Een ander onderwerp, dat Van Veld huizen aan de orde stelde, was de uitbraak van abortus bang op een enkel bedrijf in Brabant. Alles wijst er op dat de oorzaak van deze besmetting gelegen is in onzorgvul dig handelen van de veehouder. Ge volg hiervan is dat collega-veehouders op hoge kosten worden gejaagd. Ook de gebrekkige aanpak in België speelt hierbij een rol. Van Veldhuizen riep de veehou ders op de geldende regels in acht te nemen. Zo is bij geïmporteerd vee onderzoek noodzakelijk. Dit onder zoek wordt gratis uitgevoerd. Nitraatnormen In het kader van het mestbeleid ko men na de fosfaat- ook de stikstof maatregelen in zicht. De EG-richtlijn gaat uit van een bemestingsnorm van 210 kg N/ha. In een periode van 12 jaar zou deze norm terug moeten naar 170 kg N/ha. In Nederland gaan stemmen op om nog strengere normen toe te passen. Het hoofd bestuur van de ZLM heeft zich na drukkelijk uitgesproken voor toepassing van landbouwkundige normen. Het Landbouwschap heeft bij de Tweede Kamer ernstig bezwaar ge maakt tegen de zeer ongebruikelijke procedure die minister De Vries van sociale zaken en werkgelegenheid heeft gevolgd met zijn beleidsvoor nemen om de grondontsmet- tingsmiddelen metamnatrium en methylisothiocyanaat te verbieden. Normaal gesproken wordt een der gelijk beleidsvoornemen eerst voor gelegd aan de Commissie Toelating Bestrijdingsmiddelen. Dat is niet ge beurd. Ook het Landbouwschap of de Stichting Gezondheidszorg Agra rische Sektoren zijn vooraf niet ge raadpleegd. Over de vraag of het verbod al dan niet terecht is heeft het Landbouw schap zich nog geen oordeel kun nen vormen. De studies die aan het TNO-rapport over de blootstelling van middelen in de bloembollenteelt ten grondslag liggen zijn nog niet gepubliceerd. Wel stelt het schap vast dat de minister kennelijk geen reden ziet om via een zogenaamde spoedeisende procedure het ge bruik van metamnatrium in de bloembollenteelt met onmiddellijke ingang te verbieden. Daarom hoefde ook het beginsel van zorgvuldigheid geen geweld te worden aangedaan. Eén van de beide middelen die mi nister De Vries wil verbieden, me thylisothiocyanaat, is vorig jaar om technische reden al uit de markt ge nomen. Met het principe dat het ge bruik van bestrijdingsmiddelen geen schadelijke werking mag hebben voor de mensen die ermee moeten omgaan is het Landbouwschap het volstrekt eens. Ook het Laboratorium voor Bloem- bollenonderzoek te Lisse en het Sta ring Centrum te Wageningen hebben het voornemen van De Vries om de twee middelen te ver bieden gelaakt. Volgens het Staring Centrum was het TNO-onderzoek oriënterend van aard, en is er boven dien twijfel aan de juistheid van sommige toxiciteitsgegevens.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 9