Nieuws uit de stuurgroep
erichten
IllIM 1^— a—i—
Streefdatum besluit fusie 2 juli 1992
ZLM: uitzonderingen op
mestregels mogelijk maken
Geldersche overweegt garant
stelling mestfabrieken
'Wat wordt ik er beter van?'
Bestemmingsheffingen komen dit
jaar boven 100 min. gulden
Landbouwschap hekelt procedure
verbod metamnatrium
In de ZLM-krant van vorige week
werd melding gemaakt van de
stuurgroepvergadering van 23
maart jl. In die krant werd tevens
verteld dat de stuurgroep aankoerst
op een eigen blad dat aansluit bij
'Oogst'. Deze week iets over de an
dere besluiten, genomen tijdens de
ze stuurgroepvergadering.
Huisvesting
In principe wordt er van uitgegaan
dat het hoofdkantoor gevestigd
wordt in het gebied van de steden
driehoek Arnhem, Utrecht en Den
Bosch. Inmiddels heeft een make
laar opdracht gekregen een onder
zoek in te stellen naar geschikte
locaties, naar mogelijkheden en
naar de prijsverschillen in de diverse
steden.
Vanuit het hoofdkantoor zal de nieu
we organisatie geleid en bestuurd
worden. Het wordt het zenuwcen
trum, de beleids- en denktank van
de organisatie. De vestiging van een
hoofdkantoor betekent overigens
niet dat de regio's verwaarloosd
gaan worden. Integendeel, het is de
bedoeling dat in alle povincies ster
ke en goed bemande regiokantoren
komen van waaruit de dienstverle
ning en regionale en de lokale belan
genbehartiging gaan of blijven
plaatsvinden. Korte lijnen tussen le
den, afdelingen en kringen kunnen
zodoende gewaarborgd worden. Ui
teraard moet er intensief contact
zijn vanuit de regiokantoren naar het
hoofdkantoor dat stuurt en leiding
geeft.
Bestuurssamenstelling
In de stuurgroep is inmiddels ook
enkele malen uitvoerig van gedach
ten gewisseld over een mogelijke
bestuurssamenstelling van de nieu
we organisatie. In grote lijnen
bestaat er overeenstemming over
de verhouding van 6 bestuursleden
van GMvL en ZLM en 2 bestuursle
den van het ULG onder leiding van
een onafhankelijk voorzitter. Daar
naast komen de voorzitters van de
vier te vormen vakgroepen (akker
bouw, tuinbouw, rundveehouderij
en intensieve veehouderij) in het
bestuur. Het dagelijks bestuur zal
bestaan uit de algemeen voorzitter,
twee leden van de GMvL, twee van
de ZLM en één van het ULG, onder
wie de voorzitters van de in stand te
houden afzonderlijke verenigingen.
Het dagelijks bestuur zal geko
zen/aangewezen worden uit het
hoofdbestuur. Uiteraard zullen de
verhoudingen in het hoofdbestuur
Vragen
en de provinciale vertegenwoordi
gingen hun weerslag krijgen in het
dagelijks bestuur.
Het is overigens niet de bedoeling
dat er vóór 2 juli al namen worden
ingevuld. In de eerste fase gaat er
alleen om dat de organisaties een
zakelijke basis vinden om gezamen
lijk verder te gaan. Wordt die basis
van samenwerking door leden, door
afdelingen, door kringen en bestu
ren deugdelijk bevonden, dan gaat
na 2 juli de volgende fase in.
Werkgroepen
Op diverse onderdelen hebben in
tussen werkgroepjes rapport uitge
bracht. Op basis van die rapporten
krijgen sommige functionarissen
vervolgopdrachten. Zo gaan de ad
ministrateurs aan het werk om een
inventarisatie te maken van de mo-
gelijjkheden om de verschillende
contributiegelden van de drié orga
nisaties op elkaar af te stemmen.
Want uiteindelijk zal er één nieuwe
contributieregeling moeten komen
die gelijkelijk van toepassing wordt
op alle leden van de nieuwe organi
satie. Ook voor de personeelsleden
moeten de rechtspositie en arbeids
voorwaarden geleidelijk aan of
reeds met de start van de nieuwe
organisatie geharmoniseerd worden.
I g
Nog voor het einde van dit jaar moe
ten veehouders een zekere oplos
sing voor mestoverschotten
aangereikt krijgen. Dit sprak het
hoofdbestuur van de Geldersche
Mij. van Landbouw deze week uit
naar aanleiding van het Brusselse
besluit over het plan-De Bekker
waardoor de financiering van mest
verwerkingsfabrieken op losse
schroeven komt te staan.
De Geldersche Mij wil alles op alles
zetten om veehouders de zekerheid
te geven dat zij in 1995 hun veesta
pel niet behoeven in te krimpen.
Voorzitter J.G. van Leeuwen vindt
dat de oplossingen nu in de regio's
moeten worden gevonden. De ver
schillende mestinitiatieven moeten
aan elkaar worden geknoopt.
Getracht wordt de Geldersche vee
houders nog voor het einde van dit
jaar een langjarig contract aan te
bieden. Met die contracten kan
mestverwerking van de grond ko
men. In 1995 zouden er dan in het
oosten van het land drie mestfabrie
ken kunnen staan. De Geldersche
Mij. zal in een volgende hoofd
bestuursvergadering besluiten over
een garantstelling voor de bouw van
mestfabrieken.
Het hoofdbestuur van de ZLM is in
zijn vergadering van maandag j.l.
geïnformeerd over de stand van za
ken in het fusie-overleg tussen de
Geldersche Mij. van Landbouw, het
Utrechts Landbouw Genootschap
en de ZLM.
Op basis van het eerder afgespro
ken tijdschema zal het fusierapport
de volgende procedure doorlopen: -
concept-rapport verschijnt om
streeks 10 mei 1992; - bespreking
concept-rapport in kringen en per
soneel tussen 10 en 25 mei 1992; -
extra hoofdbestuursvergadering
omstreeks 25 mei 1992; - direkt na
de hoofd bestuursvergadering stelt
de stuurgroep definitief rapport vast
en legt dit voor aan de Ledenraden
van GMvL, ULG en ZLM. De Leden
raden zullen op 2 juli 1992 een
besluit nemen.
Bovengenoemd tijdschema is voor
lopig. Als de tijd voor een evenwich
tig en doordacht voorstel te kort
blijkt te zijn, zal de besluitvorming
over de zomervakantie heen getild
worden.
Bij elke fusie komt de vraag naar bo
ven: wat is voor mij - als individueel
lid - het voordeel? Wat word ik er
beter van?
Antwoord van de werkgroep van
secretarissen:
Het samenvoegen van drie organi
saties leidt in elk geval tot een meer
efficiënte inzet van menskracht en
middelen. Wat nu drie keer gebeurt,
kan straks in één keer worden ge
daan. Dat betekent dat er capaciteit
vrijkomt, die voor andere nuttige za
ken kan worden gebruikt. Zo kan de
dienstverlening worden verbeterd.
Ook kan er meer aandacht worden
gegeven aan de ondersteuning van
afdelingen, ringen en kringen en aan
de organisatie als geheel. Het gaat
dus om een herinvestering in kwali
teitsverbetering. Op die manier krijgt
de boer meer waar voor zijn (contri-
butie)geld.
Meer kwaliteit kan zich tevens ver
talen in een betere stroomlijning en
een betere samenhang van de dien
sten, waarvan de leden gebruik kun
nen maken. Te denken valt hierbij
aan de SEV, de accountantsdienst,
juridische zaken, het landbouwblad,
etc. Er zal een duidelijk aanspreek
punt komen, zodat de boer niet van
het kastje naar de muur wordt
gestuurd. Ook dat is een stukje
kwaliteitsverbetering.
Het is tevens mogelijk in de nieuwe
organisatie de dienstverlening uit te
breiden. In dat geval komt het pro
fijtbeginsel om de hoek kijken.
We zijn momenteel druk bezig de
mogelijkheden tot verbetering van
de dienstverlening zichtbaar te ma
ken voor de leden. Als de bevindin
gen eenmaal op papier staan, zal de
meerwaarde in de praktijk natuurlijk
nog altijd moeten worden waar
gemaakt.
Ten aanzien van het personeel van
de landbouworganisaties kan wor
den opgemerkt dat de fusie een
groter draagvlak schept, wat betere
mogelijkheden biedt om de werkge
legenheid op termijn in stand te
houden. Daarnaast biedt het wer
ken in een grotere organisatie meer
mogelijkheden voor de mede-
werk(st)ers om zich te ontwikkelen.
Het bestuur van het Landbouw
schap heeft besloten voor 16 mil
joen gulden meer aan
bestemmingsheffingen en opcenten
te begroten over het boekjaar 1992
ten opzichte van 1990. In totaal
wordt iets meer dan 100 miljoen
gulden geïnd.
De stijging wordt onder meer ver
oorzaakt door een centralisering van
de financiering van de regionale on
derzoekscentra en de onderbren
ging van de heffing voor
runderziektebestrijding van Gelder
land in de landelijke verordening.
Daarnaast is meer geld nodig voor
de private financiering van het prak
tijkonderzoek en \/"an de agrarische
automatisering door terugtreding
van de overheid. Als gevolg van eer
der gemaakte cao-afspraken stijgen
verder de kosten voor de Stichting
Gezondheidszorg Agrarische Secto
ren (Stigas) en voor onderwijs en
scholing voor agrarische werkne
mers via het Stosas-fonds.
De opbrengst uit de heffing poot-
aardappelen vermindert in 1992
ten aanzien van 1990 naar schat
ting met ruim 2 miljoen gulden. Om
dat nog onduidelijk is hoeveel
pootaardappelen dit jaar voor de
Stopa-regeling zullen worden aan
geboden, is de uitkomst van deze
heffing echter nog onzeker.
In de hoofdbestuursvergadering van
de ZLM is begrip getoond voor de
akties van de boeren in het noorden
van het land tegen de strenge
mestregels. Maatregelen, die in de
praktijk onuitvoerbaaar zijn, roepen
naar de mening van de ZLM terecht
veel weerstand op. Bovendien we
ten de boeren en met name de vee
houders met de huidige regelgeving
niet waar ze aan toe zijn. Ze willen
wel investeren, maar ze durven niet,
omdat bij wijze van spreken het
overheidsbeleid morgen al weer an
ders kan zijn dan vandaag.
Namens de kring Oost- en Midden-
Brabant vroeg K. van Steenbergen
aandacht voor de problemen met de
zodebemesting op laag gelegen
gronden in zijn gebied. Injecteren is
hier in feite onmogelijk. Van Steen
bergen vroeg zich af waarom de
sleepvoetmethode niet wordt toe
gelaten, terwijl deze in Duitsland no
ta bene verplicht is. De strenge
regels lokken illegale praktijken uit.
De ZLM zal er bij de centrale organi
saties op aandringen uitzonderingen
op de huidige mestregels te be
pleiten.
Anti-stankplan
De voorzitter van de commissie vee
houderij, W. van Veldhuizen, vroeg
aandacht vn het hoofdbestuur voor
het aktieplan "Stank" van het mi
nisterie van VROM. Dit zal binnen
kort aan de Tweede Kamer worden
aangeboden. Volgens dit plan zou
emissie-arme aanwending binnen
een afstand van 400 meter van de
bebouwing niet voldoende zijn. Van
Veldhuizen riep zijn medebesuur-
ders op attent te zijn op het ge
meentelijk beleid. Sommige
gemeenten lopen al vooruit op de
nog af te kondigen maatregelen. Via
de Gewestelijke Raden van het
Landbouwschap zal dit punt even
eens aan de orde worden gesteld.
Een ander onderwerp, dat Van Veld
huizen aan de orde stelde, was de
uitbraak van abortus bang op een
enkel bedrijf in Brabant. Alles wijst
er op dat de oorzaak van deze
besmetting gelegen is in onzorgvul
dig handelen van de veehouder. Ge
volg hiervan is dat
collega-veehouders op hoge kosten
worden gejaagd. Ook de gebrekkige
aanpak in België speelt hierbij een
rol. Van Veldhuizen riep de veehou
ders op de geldende regels in acht
te nemen. Zo is bij geïmporteerd vee
onderzoek noodzakelijk. Dit onder
zoek wordt gratis uitgevoerd.
Nitraatnormen
In het kader van het mestbeleid ko
men na de fosfaat- ook de stikstof
maatregelen in zicht. De EG-richtlijn
gaat uit van een bemestingsnorm
van 210 kg N/ha. In een periode van
12 jaar zou deze norm terug moeten
naar 170 kg N/ha. In Nederland
gaan stemmen op om nog strengere
normen toe te passen. Het hoofd
bestuur van de ZLM heeft zich na
drukkelijk uitgesproken voor
toepassing van landbouwkundige
normen.
Het Landbouwschap heeft bij de
Tweede Kamer ernstig bezwaar ge
maakt tegen de zeer ongebruikelijke
procedure die minister De Vries van
sociale zaken en werkgelegenheid
heeft gevolgd met zijn beleidsvoor
nemen om de grondontsmet-
tingsmiddelen metamnatrium en
methylisothiocyanaat te verbieden.
Normaal gesproken wordt een der
gelijk beleidsvoornemen eerst voor
gelegd aan de Commissie Toelating
Bestrijdingsmiddelen. Dat is niet ge
beurd. Ook het Landbouwschap of
de Stichting Gezondheidszorg Agra
rische Sektoren zijn vooraf niet ge
raadpleegd.
Over de vraag of het verbod al dan
niet terecht is heeft het Landbouw
schap zich nog geen oordeel kun
nen vormen. De studies die aan het
TNO-rapport over de blootstelling
van middelen in de bloembollenteelt
ten grondslag liggen zijn nog niet
gepubliceerd. Wel stelt het schap
vast dat de minister kennelijk geen
reden ziet om via een zogenaamde
spoedeisende procedure het ge
bruik van metamnatrium in de
bloembollenteelt met onmiddellijke
ingang te verbieden. Daarom hoefde
ook het beginsel van zorgvuldigheid
geen geweld te worden aangedaan.
Eén van de beide middelen die mi
nister De Vries wil verbieden, me
thylisothiocyanaat, is vorig jaar om
technische reden al uit de markt ge
nomen. Met het principe dat het ge
bruik van bestrijdingsmiddelen geen
schadelijke werking mag hebben
voor de mensen die ermee moeten
omgaan is het Landbouwschap het
volstrekt eens.
Ook het Laboratorium voor Bloem-
bollenonderzoek te Lisse en het Sta
ring Centrum te Wageningen
hebben het voornemen van De
Vries om de twee middelen te ver
bieden gelaakt. Volgens het Staring
Centrum was het TNO-onderzoek
oriënterend van aard, en is er boven
dien twijfel aan de juistheid van
sommige toxiciteitsgegevens.