Bezwaren landbouw in
Biesbosch nog niet weggenomen
Waterschappen kiezen voor
Nationale Ombudsman
Door lage bandenspanning
blijft structuur behouden
Veehouder sproeit melk over zijn land
NIEUW KANTOOR
GROENTEVEILING
Opleiding
milieutechnologie
Hoofdingelanden in Brabant
gaan zich bijscholen
Strikte controle handhaving beregeningsvoorschriften
Pleidooi voor Overlegplatform
Demonstratie in Sirjansland
Vrijdag 20 maart 1992 is het nieuwe kantoor van Groentevei
ling Westland, vestiging Poeldijk, officieel geopend door mr. S.
Patijn, commissaris van de Koningin van de provincie Zuid-
Holland. Door middel van een computergestuurde projectie
werden de twee oude logo's van Westland West en Delft-
Wester/ee omgevormd tot het nieuwe logo van Groenteveiling
Westland.
Probeer te komen tot een zeer
breed samengesteld permanent
overlegplatform van bestuurlijk
zwaar gewicht voor de Biesbosch.
Dit platform dient een ontmoe
tingspunt te zijn voor alle relevante
partijen, waarin standpunten kun
nen worden uitgewisseld. Daar
moet geprobeerd worden afspraken
met elkaar te maken om de verschil
lende belangen in dit gebied op een
goede wijze met elkaar te laten sa
mengaan.
Deze. oproep uitte de heer J.P.C. van
Hoven, voorzitter van de ZLM-
afdeling Biesbosch/Werkendam, op
de algemene vergadering van de af
deling op 19 maart jl. te Werken
dam. Zijn oproep werd door een
breed publiek beluisterd. Naast de
leden van de afdeling waren ook le
den van de NCB en CBTB uitgeno
digd en boeren van de
Zuidhollandse Biesbosch.
De heer Van Hoven gaf zijn gehoor
een kort historisch overzicht van de
totstandkoming van het gebied De
Biesbosch. Er waren indertijd zeer
serieuze plannen de gehele Bies
bosch in te polderen. Op dit mo-
unent zegt Van Hoven weinig
mensen te kennen, die het natuur
gebied niet weten te waarderén. De
afdelingsvoorzitter zei zich over een
aantal punten grote zorgen te ma
ken. Het gaat daarbij met name om
de dijkverbetering, de kwaliteit van
het Maaswater en de begrenzing
van het nationaal park.
Kritische brief
De klankbordgroep De Biesbosch,
die door de regionale landbouwor
ganisaties en het Landbouwschap
Noord-Brabant speciaal in verband
met de vorming van het nationaal
park is opgericht, heeft in het najaar
een kritische brief gestuurd naar het
Overlegorgaan, dat het beheers- en
inrichtingsplan voorbereidde. Het
Overlegorgaan heeft inmiddels het
plan aan de minister aangeboden.
De minister zal het rapport voorleg
gen aan de Voorlopige Commissie
Nationale Parken (de Commissie
Kleisterlee), waarna de minister be
slist over de oprichting van het na
tionaal park.
De bezwaren vanuit de landbouw
zijn bepaald nog niet weggenomen.
Er is ongerustheid over het feit of er
bufferzones rond het nationaal park
moeten komen, hoe breed ze zullen
zijn en of daar een normale agrari
sche bedrijfsvoering mogelijk is.
Ook de begrenzing op zich is een
punt van aandacht. De landbouw
heeft altijd gepleit voor korte gren
zen. Daarom is ingestemd met het
op termijn opnemen van de land-
bouwenclaves (na verwerving) in
het nationaal park. Een logisch uit
vloeisel daarvan is, dat het Steur-
gat, dat als een angel in het
landbouwgebied priemt, niet in het
nationaal park wordt opgenomen.
Zodoende worden zo kort mogelijke
grenzen gerealiseerd.
Praatpaal
De gedeputeerde Sonneveld fun-
De Agrarische Hogeschool in Den
Bosch start in augustus 1992 een
nieuwe studierichting, genaamd mi
lieutechnologie. Het gaat om een
vierjarige hogere beroepsopleiding.
De studie kent vijf differentiaties:
schone technologie (preventie),
schoonmaaktechnologie (sanering),
bedrijfsmilieuzorg, handhaving mi
lieuwetgeving en bestuur/beleid.
Voor meer informatie: Agrarische
Hogeschool, H. van Heeswijk,
073-120788.
geerde als een soort "praatpaal" op
deze vergadering. Hij komt uit Wer
kendam en kent het gebied en de
mensen zeer goed. Hij gaf aan de
spanning en ongerustheid van de
mensén heel goed te begrijpen. Hij
kon echter op dit moment ook niet
de gewenste duidelijkheid bieden.
Wel ondersteunde hij het voorstel
van Van Hoven om te komen tot een
platform. Daarin zouden uit
gangspunten en kondities kunnen
worden afgesproken met een
tijdspad en te komen tot een geza
menlijke breed gedragen intentiever
klaring. Daarmee zou een boel
Burgers die niet tevreden zijn over
waterschappen kunnen straks de
Nationale Ombudsman inschakelen.
De waterschappen hebben de mi
nister van Binnenlandse Zaken ver
zocht, vooruitlopend op de
algemene uitbreiding van de be
voegdheid van de ombudsman tot
alle overheden, de waterschappen
aan te merken als administratieve
organen in de zin van de Wet Natio-
.nale Ombudsman. De waterschap
pen zullen voorlopig ook de extra
kosten die hiermee gemoeid zijn
voor hun rekening nemen.
Waterschapsbestuurders krijgen te
maken met een steeds complexer
wordende taak. Naast de derde no
ta Waterhuishouding en het Bra
bantse waterhuishoudingsplan
komen zaken als ruimtelijke orde
ning en milieubeleid aan de orde.
Reden voor de Gewestelijke Raad
en de Noordbrabantse Water-
schapsbond om voor de hoofdinge
landen in april te Breda en Boxtel
een vierdaagse cursus te orga
niseren.
'De opgave voor deze bijscholing is
boven verwachting', zegt Land
bouwschapsmedewerker A. Boer.
'Een goede zaak. De bestuurders
van de waterschappen zullen zich
moeten bewijzen. Zeker nu de dis
cussie over een verdere reorganisa
tie weer aktueel wordt. Het
opstellen van een goed be
heersplan, waarbij de inpassing van
de ecologische richtlijnen geen ge
makkelijke opgave is, kun je zien als
een graadmeter voor het volwaardig
functioneren'. Een aantal bestuur
ders zal de cursus niet kunnen vol
gen omdat de limiet van 30 al
overschreden is.
Ook voorzitters en dagelijkse
bestuursleden van waterschappen
zijn ingenomen met de bereidheid
van hun hoofdingelanden om zich te
verdiepen in de vaak ingewikkelde
materie. Binnen de kwaliteitswater
schappen is momenteel het tussen
rapport van de commissie
Waterschapsbestel, met ir. A. de
Bekker als voorzitter, aktueel. Deze
commissie is met een onderzoek
bezig of de huidige structuur nog
wel de juiste is. Drie jaar na een in
grijpende concentratie staat het
functioneren van de waterschappen
weer ter discussie. De vorming van
een all-in waterschap waarbij kwali
teit en kwantiteit onder één bestuur
komen gaat de inliggende water
schappen te ver. 'We hebben amper
tijd gehad om ons te installeren',
zeggen de kwaliteitsbestuurders.
onduidelijkheid en onrust kunnen
worden weggenomen. Sonneveld
zei bereid te zijn het realiseren van
zo'n platform bij het College van
G.S. te willen bepleiten.
Ook uit de reakties uit de zaal bleek,
dat men behoefte had aan duidelijk
heid met name wat betreft de land
bouwkundige consequenties. Ook
bleek, dat uit ervaringen uit het ver
leden het vertrouwen van de boeren
in de streek nogal eens een knauw
had gekregen. Het idee van een
overlegplatform werd door de zaal
niet verworpen, maar ook niet met
beide handen aangegrepen.
Het Kabinet had vorig jaar om finan
ciële redenen besloten de algemene
uitbreiding van de Nationale Om
budsman tot gemeenten, provincies
en waterschappen uit te stellen. De
waterschappen vinden het echter
van belang dat een onafhankelijke
externe instantie toeziet op het
zorgvuldig omgaan met klachten,
dit temeer waar op grond van de
onlangs in werking getreden Water
schapswet in grote delen van het
land binnenkort ook de huurders
waterschapsbelasting zullen moe
ten gaan betalen.
Dit gegeven heeft ook commissie-
De Bekker overigens mee laten
wegen.
De elf kwantiteits waterschappen
vinden de tussenrapportage van
Commissie-De Bekker niettemin on
toereikend en de naar voor gebrach
te knelpunten te mager. Zij blijven
pleiten voor handhaving van een
gesplitst beheer. In zo'n structuur
levert waterbeheersing een meer
waardevolle bijdrage aan het inte
grale waterbeheer. Tevens blijft de
elementaire kern van deze zorg,
bestuurlijke zelfstandigheid, be
houden.
De provincie Noord-Brabant neemt
de met ingang van 1 januari 1992
ingevoerde beregeningsvoorschrif-
ten voor de landbouw serieus. Op
13 maart werd in het Provinciehuis
in Den Bosch onder leiding van mi
lieugedeputeerde R. Welschen een
draaiboek gepresenteerd, waarin
het pakket maatregelen ter handha
ving van de voorschriften staat be
schreven.
Een brede band in combinatie met
een lage spanning geeft minder in-
sporing en structuurbederf dan de
tot nu toe veel gebruikte band. Dit
bleek op een demonstratie ploeg
en voorjaarswerkzaamheden van
bandencentrum Rinus Roon te Zie-
rikzee, in samenwerking met enkele
mechanisatiebedrijven. De de
monstratie vond op 11 maart plaats
op een perceel land van C. Meier te
Sirjansland.
Een Deutz Fahr DX 611 SE met een
zaaibedcombinatie was links uitge
rust op de bandenmaten 600/65 R
38 (achter) en 480/65 R 28 (voor)
Michelin XM 108 tl en rechts op de
bandenmaten 18.4/15 R 38 en
14.9/13 R 28 Michelin M18 T2, de
bandenspanning links 0.4 en rechts
1.0 bar. Deze combinatie de
monstreerde de insporing over het
vers geploegde land, met de zaai
bedcombinatie in de hefinrichting.
Het resultaat van deze proef was
dat de brede banden met de lage
spanning 4 cm minder insporing te
In het komende groeiseizoén gaat
het (nog) alleen om grasland, dat
van 1 januari tot 1 juni in het geheel
niet en in de maand juni alleen van
17.00 tot 11.00 uur met grondwater
mag worden beregend. In het
stroomgebied van de Aa is in de
maanden juni en juli ook het berege
nen, van grasland met oppervlakte
water beperkt.
In het draaiboek is een handha-
zien gaven dan de rechtse banden.
Er werd ook gedemonstreerd met
twee ploegcombinaties, een Same
Antares trekker met een 3-schaar
Kongskilde breedvoorploeg, en een
Case 5130 met een 3-schaar Lemke
breedvoorploeg. De vaste berijders
van deze traktoren ploegden een 45
cm voor, terwijl de banden een
voetprint hebben van 55 cm breed,
daarmee werd visueel aangetoond
dat door de overbreedte van de
band de voor niet werd beschadigd.
De in grote getale aanwezige be
langstellenden werden in de gele
genheid gesteld zelf de
ploegcombinatie te berijden, waar
veel gebruik van werd gemaakt.
Diverse instanties hebben onder
zoek gedaan naar de invloed van de
structuur op de opbrengsten. Het
land waar preventief structuurbe
derf wordt bestreden heeft een ge
middeld hogere opbrengst van 7 tot
10% t.o.v. het land dat beboerd
wordt met gewone banden. Er is
ongeveer 10 jaar nodig om een goe
de structuur te realiseren.
vingsmodel uitgewerkt, dat door de
provincie in samenwerking met
rijkspolitie, waterschappen en de ar
rondissementsrechtbanken in Den
Bosch en Breda is ontwikkeld. Deze
instanties zullen bij de controle op
de handhaving nauw met elkaar sa
menwerken. Overtreders van het
'beregeningsverbod' kunnen wor
den bestraft.
Melkveehouder Jo Swaans uit
het Oostbrabantse Casteren
heeft op een spraakmakende
wijze de discussie over het pro
bleem van de melkoverschotten
doen losbarsten. Vorige week
verschenen in alle streekbladen
foto's van de veehouder, die met
zijn gierton het (overtollige) witte
goedje op zijn land sproeide.
Swaans is tot zijn protestdaad
gekomen omdat hij al aan zijn
quotum zit, dat op 28 maart af
loopt. Het is voor de Casterense
boer goedkoper om de overtolli
ge melk, al gauw een dikke 3
mille waard, over zijn akker te la
ten lopen dan de pittige super
heffing te betalen. Vorig jaar
koos hij ervoor om de overpro
duce van zijn vijftigkoppige
veestapel in de mestput te laten
stromen.
Voor illegale praktijken als het
'koe-toerisme' (het stallen van
enkele koeien bij de buurman die
zijn quotum toch niet haalt) voelt
veehouder Swaans niet zoveel.
Swaans pleit er wel voor om het
nu geldende quoteringssysteem
zodanig aan te passen, dat boe
ren een deel van hun quotum
kunnen opsparen als buffer voor
het volgend jaar. Nu kan een
melkveehouder pas tegen het
eind van het jaar zien of hij zijn
quotum gaat overschrijden. Juist
dat gegeven leidt tot illegale
acties.
Overigens is de melklozing op
zich toelaatbaar, omdat de zuivel
geen schadelijke stoffen bevat.
Dat is de mening van de algeme
ne inspectiedienst. De melk mag
niet in de sloot belanden.