Korte metten met Pagepapier als goedkope meststof Nieuws Meeste rundveehouders letten op weidevogels In Brabant verontreinigingen aangetroffen Aardappelverbruik Duitsland hoger Verdeeldheid troef Produktschappen positief over samenvoeging Onderzoek CBS: Onderzoek uitbreiding kamperen bij de boer in Westerschouwen De overheid lijkt korte metten te wil len maken met het gebruik van pa pierpulp als meststof op het land. Door een rechterlijke uitspraak in Leeuwarden wordt papierpulp aan gemerkt als afvalstof tegen het ge bruik waarvan proces-verbaal wordt opgemaakt. In Brabant zijn onlangs grote en uiteenlopende verontreini gingen in papierpulp aangetroffen. Bij twee boeren in de Kempen plaatsen Casteren en Hoogeloon zijn vorige week forse bergen papier- afval van de Limburgse papierpro ducent Scott Page op het land gestort als meststof. Het gaat om niet minder dan 360 ton onbewerk te papierpulp. De rijkspolitie van Bla- del, die bezig is met een onderzoek, heeft tegen de twee landbouwers proces-verbaal opgemaakt. Het ge bruik van papierpulp als meststof is in strijd met de Afvalstoffenwet. De boeren dachten een kalkrijk produkt in huis te halen, maar de pulp bevat op z'n minst schadelijke stoffen. Bij een eerder onderzoek in Grave bleek het papierafval grote en uit eenlopende verontreinigingen te be vatten als EOX-en, aluminium, chloor, zink, koper en minerale oliën. In Alphen en Riel zijn eveneens pa- pierpulpbergen aangetroffen. Rechter Ook de rechter laat weinig hoop voor de boeren, die dit soort alterna tieve meststoffen op het oog heb ben. Onlangs nog werden drie boeren in Friesland tot een boete van 5000 gulden veroordeeld, om dat ze pulp op hun land hadden uit gereden. De provincie Noord-Brabant heeft al vier boeren schriftelijk gewaarschuwd om hun 'witte bulten' Page-papier snel terug naar Limburg te brengen. Als ze weigeren, zal de provincie dat op hun kosten doen. Het provinciebestuur acht de nadeli ge effekten van papierbemesting op met name bodem en grondwater zodanig, dat toepassing van papier pulp in de landbouw 'ongewenst' is. Dat staat in een persbericht dat on middellijk na de grote vondst in Casteren en Hoogeloon werd uit gegeven. Reststof Papierpulp is een reststof, die vrij komt bij het produktieproces in de Veehouders houden door onder meer een aangepast maaigedrag steeds meer rekening met de weidevogels. In 1991 werd op 620.000 ha gras land een of andere vorm van be scherming van weidevogels toegepast. Dit is bijna 60% van de oppervlakte grasland in Nederland. Daarnaast was voor 45.000 ha grasland de bescherming van wei devogels op (een deel van) het be drijf van buitenaf geregeld. Op 168.000 ha grasland werden geen beschermende maatregelen toe gepast. In werkelijkheid zullen deze opper vlakten nog wat hoger zijn. Eén op de vier berichtgevers heeft de vra gen over het wel of niet bescher men van weidevogels namelijk niet beantwoord. Deze groep bedrijven vertegenwoordigt 162.000 ha ofwel 17% van de oppervlakte grasland op bedrijven met rundvee. Een en ander blijkt uit een steek proef van het Centraal Bureau voor de Statistiek onder zo'n 2.000 rund veehouders, waarbij onderzoek werd gedaan naar het gebruik van grasland. Naar het effekt van de be schermende maatregelen is in dit onderzoek niet gevraagd. Nestbeschermers Veel genoemde maatregelen ter be scherming van weidevogels waren het gebruik van nestbeschermers, het ontzien van jonge vogels tijdens de veldwerkzaamheden en het aan passen van het maaigedrag. Voor beelden van grasland waarvan de bescherming van buiten het bedrijf af is geregeld, zijn percelen die in een reservaat liggen of waarvan de bescherming in handen is van een vogelwacht. Voor zo'n 17% van de oppervlakte grasland waar een of andere vorm van bescherming werd toegepast, achtten de rundveehouders deze maatregelen desalniettemin weinig zinvol. Dit hield verband met het feit dat weidevogels beperkt voorkwa men en dat, na het behoud van leg- sels, deze ten prooi vallen aan kraaiachtigen of meeuwen. Ook voor het achterwege laten van be schermende maatregelen werd veelal als reden aangevoerd dat er nauwelijks of geen weidevogels voorkwamen. De bedrijven met rundvee gebruiken 64% van de oppervlakte kuituur- grond in Nederland en ruim 90% van de oppervlakte grasland. papierindustrie. Op dit moment wordt de pulp van de Noordbrabant se papierindustrie naar stortplaat sen gebracht; er is geen nuttig hergebruik bekend. Daar wordt wel naarstig naar gezocht. Scott Page had voor de afzet van de papierpulp overigens wel een ont heffing van het Rijks Kwaliteits Insti tuut voor Land- en Tuinbouwprodukten (Rikilt). Dat in stituut heeft het produkt alleen ge toetst op zijn werking als meststof, niet op zijn schadelijke bijwerkin gen. De pulp is vooral in trek vanwe ge zijn hoge kalkwaarde. Volgens een woordvoerder van de provincie heeft Page miljoenen gul dens per jaar uitgespaard door de pulp voor een paar gulden bij de boeren te dumpen. Normaal had de fabriek dit afval moeten verbranden of storten. De politie van Bladel meent aanwij zingen te hebben, dat er bij de mas sale stortingen in Casteren en Hoogeloon het afval door meerdere boeren in de regio wordt gebruikt. Waarschijnlijk is het spul door een loonwerker op het land gereden. Met beide boeren heeft de politie af gesproken dat het pulp blijft liggen tot het onderzoek van het gerechte lijk laboratorium in Rijswijk is af gerond. Ook in Zeeland is papierpulp aan boeren aangeboden. De Gewestelij ke Raad voor Zeeland van het Land bouwschap heeft al eerder de boeren ten sterkste afgeraden op dit aanbod in te gaan. Dit advies is door de uitspraak van de politie rechter in Leeuwarden terecht ge bleken. De gemeenteraad van Wester schouwen wil op korte termijn on derzoeken welke wettelijke mogelijkheden er zijn om het aantal standplaatsen bij kampeerboeren uit te breiden. De raad besloot hier toe op voorstel van de VVD. VVD-wethouder had eerder een ini tiatiefvoorstel aangekondigd, waar in zou worden vastgelegd dat het aantal standplaatsen tijdens de piekperiodes van 10 op 15 wordt gebracht. Een dergelijke verstrek kend voorstel bleek echter op dit moment geen haalbare kaart. Reden waarom de VVD volstond met het voorstellen van een ander onder zoek. Dit voorstel werd door de ge meenteraad van Westerschouwen overgenomen. In april wil men op de kwestie terugkomen. Het hoofdelijk verbruik aan aard appelen is in de "oude" Bondsrepu bliek met 1,5 kg gedaald, waarmee het niveau van 1983/84 is bereikt. Het aandeel verse aardappelen in clusief vroege aardappelen daalde van 41.5 kg tot 38,5 kg, terwijl het aandeel aardappelconsumptiepro- dukten, omgerekend tot verse aard appelen met 1 kg steeg tot 31,5 kg. De zelfvoorzieningsgraad in de oude Bondsrepubliek steeg van 92% tot 96%. In de voormalige DDR bedroeg het hoofdelijk verbruik 95 kg, waarvan 75,5 kg verse aardappelen en 19,5 kg aan consumptieprodukten. In de voormalige DDR bedroeg de zelf voorzieningsgraad ongeveer 105%. Er valt ook over een aantal natio nale zaken in de akkerbouwsek- tor wel iets te zeggen. Toch wil ik het dit keer maar weer over het EG-beleid hebben. Er is ons steeds weer voorge houden dat op basis van toene mende kosten het Europees landbouwbeleid moet worden bijgesteld. Steeds meer wordt duidelijk dat politiek de belangrijkste drijfveer voor de veranderingen is. De kosten komen op de tweede plaats. Wij hebben al steeds ge zegd dat de kosten van het hui dige beleid binnen aanvaardbare grenzen liggen. Op wereldniveau is er duidelijk een strijd aan de gang, wie voor de komende tijd in de ekonomie de toon zal zetten. Het moge duidelijk zijn dat hierin de hoofd rollen weggelegd zijn voor Ame rika, Japan en de EEG. Omdat in het geheel de plaats van de land bouw ook zeer bepalend zal zijn, heeft diezelfde landbouw nu zo veel politieke aandacht. Drie blokken In ieder van de drie blokken werkt men met een zeer ver schillend systeem van land bouwbeleid. Pogingen om daarin enige uniformiteit in aan te bren gen hebben geen enkel re sultaat opgeleverd. Zodoende worden we momenteel over spoeld met allerlei voorstellen en gedachten, die ook voor ervaren bestuurders nauwelijks meer te volgen zijn. Een ding is met de veelheid van voorstellen wel bereikt. De ver deeldheid is in alle geledingen van hoog tot laag zowel tussen de ekonomische blokken als in de EG-lidstaten zeer sterk toege nomen. Besluitvorming is daar door vrijwel onmogelijk geworden. De praktijk slaat dit proces met argusogen gade en is dan ook blij dat men niet verder komt. Het motto daarbij is beter geen besluit dan een slecht besluit. Dit klinkt zeer negatief maar is begrijpelijk als we ons wat nader verdiepen in bijvoorbeeld de sui- kervoorstellen van mijnheer Dun- kel (sekretaris-generaal van de GATT). Afbouw Ik noem drie belangrijke elemen ten uit het voorstel van Dunkel: - Afbouw export met 25% tot 1999; J. Leeuwma - Verlaging interne steun met 20% tot 1999; - Variabele importheffing om zetten in een vast tarief dat in 6 jaar met 36% zal worden afge broken. De afbouw van de ex port betekent in feite het terugbrengen van de B-quota, dus vermindering van bie tenteelt. Verlaging van de interne steun betekent verlaging van de bie- tenprijs, die eveneens' verlaagd wordt door het wegvallen van de variabele importheffing. Berekeningen op basis van de huidige voorstellen betekenen een halvering van de prijs voor bieten en een verdere terugloop van het areaal. In gemoede vragen wij ons af waarom er een GATT- overeenkomst moet komen voor suiker. Als er al een overkomst mocht komen dan zullen daar slechts een derde van de pro- duktie en een vierde van de we reldhandel bij betrokken zijn. De niet-gebonden landen zullen na tuurlijk de opengevallen produk- tieruimte direkt opvullen. Deze voorstellen geven erg duidelijk aan dat de politiek voorop staat en dat geld niet zo belangrijk is. Want het huidige suikerbeleid kost Brussel geen cent. Telers en industrie betalen de kosten. Als de voorstellen doorgaan zul len ook suikerbieten onder het regime van hektaretoeslagen gaan vallen. Dat zal op basis van huidige berekeningen meer dan drie miljard belastinggeld vragen. Daarom ook valt het steeds be ter te begrijpen dat men in Brus sel niet tot overeenstemming kan komen, en er terwille van de politiek gemarchandeerd wordt met boerenbelangen. Jans Leeuwma voorzitter afdeling akkerbouw De besturen van de Produktschap pen voor Pluimvee en Eieren (PPE) en Vee en Vlees (PVV) stemmen in met het voorstel om de secretaria ten van de beide organisaties sa men te voegen. Als nieuwe vestigingsplaats is gekozen voor een lokatie in het midden van het land. Het bestuur van het PPE sprak zich unaniem uit voor het fusieplan. Een meerderheid van het PVV-bestuur keurde de samenvoeging goed. In beide gevallen betreft het voorgeno men besluiten. Over een maand, na dat de Ondernemingsraden hebben geadviseerd, worden de definitieve beslissingen genomen. Een ad hoe commissie, die is sa mengesteld uit het midden van de besturen van de twee produkt schappen, gaat de fusieoperatie be geleiden. Tevens wordt een extern bureau ingeschakeld om het nu geaccepteerde voorstel van PVV/PPE-voorzitter Rob Tazelaar te beoordelen op de financiële conse quenties en op de praktische uit voerbaarheid. Mocht de onderbouwing van dat voorstel on voldoende zijn, dan staan de fusie en de vestigingsplaats in het mid den van het land opnieuw ter dis cussie. De samenvoeging van de secretaria ten van de produktschappen bete kent voor het PVV verhuizing van Rijswijk naar het centrum van het land. Volgens plan moet de hele operatie binnen twee jaar zijn afge rond. Het personeel van het PVV heeft laten weten grote bezwaren te hebben tegen de fusie, met name tegen verhuizing naar het midden van het land.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 7