Maatschapscontract en NBW Het Natuurbeleidsplan in kort bestek Accountantsunie ZLM j 41 Geld en goed Landbouwgrond of Natuurontwikkelingsgebied Sociaal Ekonomische Voorlichting Boekje over boekhouden en betalen met de computer Infocentrum begeleidt Vitak en Agrotel-abonnees thuis U zult als agrariër regelmatig de af korting NBP in de krant tegen ko men. Wellicht weet u inmiddels dat NBP staat voor het Natuurbe leidsplan. Het NBP (we gebruiken verder de afkorting) heeft nogal wat agrarische tongen losgemaakt. Met dit eerste artikel willen we u infor meren over het NBP zelf. In volgende artikelen willen we in gaan op de uitwerking van het NBP in uw streek en de wijze van vaststelling van de begrenzing van natuurontwikkelingsgebieden. Tenslotte geven we aan hoe verwer ving van landbouwgrond voor na tuurontwikkelingsgebied tot stand komt en welke gevolgen deze ver werving heeft voofc. de daar ge vestigde landbouw. Waarom een Natuurbeleidsplan? In de regeringsbeslissing van juni 1990 wordt aangegeven dat de re gering als uitgangspunt heeft: Het scheppen van een duurzame natuur. De huidige kwaliteitstoestand van de natuur maakt de regering onge rust voor de toekomst. Vandaar dat zij stelt dat de natuur weer op winst moet komen. Daarvoor zijn de be staande aktiviteiten ontoereikend. Er is inmiddels wel door aankoop van natuurterreinen een behoorlijke oppervlakte veiliggesteld. Denkt u maar aan de uitvoering van de Rela tienota waarbij reservaatsgebieden De Stichting Informatieverzorging Akkerbouw (SIVAK) heeft een boekje uitgebracht over de mogelijk heden van financieel beheer met be hulp van de Personal Computer. Het boekje bevat uitgebreide beschrij vingen van acht boekhoudprogram- ma's die in de agrarische sector worden gebruikt. Van drie banken zijn de telebankiersystemen en be- taaldiskettes onder de loep genomen. In de SIVAK-publikatie worden de volgende acht boekhoudprogram- ma's beschreven: Accept, E- Account, Facom, Mifas, King M., Multivers, Ricardo en AfAS. De na druk ligt bij de beschrijvingen op de grootboek-administratie. De inventa risatie heeft uitgewezen dat er tus sen de verschillende boekhoudprogramma's flinke ver schillen bestaan wat betreft moge lijkheden, gebruiksvriendelijkheid en prijs. Deze verschillen zijn in over zichtelijke tabellen in kaart gebracht. Van elk boekhoudprogramma is ook een beknopte beschrijving opgeno men. Daarin worden de belangrijk ste mogelijkheden en eigenschappen vermeld. Ook de re latie met het accountantskantoor, dealerinformatie en cursusmogelijk heden komen aan bod. Electronisch bankieren Naast het boekhouden maakt ook het betalingsverkeer een belangrijk onderdeel uit van het financieel be heer op een landbouwbedrijf. Van de Rabobank, de ABN AMRO bank en de Postbank zijn daarom de mo gelijkheden voor telebankieren en betalen per diskette onderzocht. Op veel bedrijven kan 'electronisch ban kieren' voordelen bieden. Vaak kan men besparen op tijd en/of geld. Te lebankieren geeft ook nauwkeurig inzicht in het historische betalings verkeer. Als vervolg op de fiscale boekhou ding kan een bedrijfseconomische boekhouding, eventueel in combina tie met bedrijfsvergelijking, veel nut tige informatie verschaffen. Een bedrijfseconomische boekhouding laat de agrariër door een 'zakelijke bril' kijken naar de rentabiliteit van het bedrijf. Aan dit onderwerp is een aparte bijlage gewijd. In een tweede bijlage worden in kort bestek de be ginselen van het boekhouden toe gelicht. Het boekje kan besteld worden door f 10,— over te maken op Raboreke- ning 337698147, ten name van SI- VAK, Lelystad, onder vermelding van 'boekhouden'. Deze prijs is in clusief BTW en verzendkosten. Bij afname van 5 of meer exemplaren gelden aangepaste prjzen. Voor meer informatie kunt u terecht bij SIVAK, telefoon 03200-22930/26151. Alle agrariërs in Zeeland die geabon neerd zijn op een landbouw- informatiesysteem via de PC, zoals VITAK, Agrotel en Veenet, kunnen sinds kort thuis hulp aanvragen bij het gebruik hiervan. Deze hulp is mogelijk gemaakt dankzij een subsi die van de Provincie Zeeland. In principe is het voor alle landbouw telematica-gebruikers in Zeeland mogelijk om van deze, voor hen gra tis hulp gebruik te maken. De thuis- begeleiding wordt uitgevoerd door het Infocentrum Akkerbouw te Schoondijke in nauw overleg met de betrokken organisaties SIVAK (VI TAK), Cebeco Zuid-West (Agrotel) en Taurus (Veenet). Het Infocentrum heeft aan alle agra riërs in Zeeland, die telematica- abonnee zijn, een brief gestuurd, waarin zij hen attendeert op de mo gelijkheden van thuisbegeleiding. Enkele agrariërs hebben direkt aan de bel getrokken:: zij waren tegen technische problemen aangelopen bij het gebruik. Een medewerker van het Infocentrum helpt de agrariër dan achter het eigen beeldscherm. Ook de nieuwste toepassingen, zo als het Groene Venster en Agrosnel worden dan op de PC geïnstalleerd. Hierdoor is het gebruik veel gemak kelijker geworden. Samen wordt besproken en geoefend hoe men dagelijks het beste met het informa tiesysteem kan omgaan. Bestaand natuurgebied van Het Zeeuws Landschap. zijn aangekocht en beheersgebie den op overeenkomst zijn gevormd. Toch vindt de regering dit niet vol doende. Daarom is het Natuurbe leidsplan (NBP) opgesteld met als doel: 1. Door middel van de zgn. ecologi sche hóofdstruktuur vormen van een duurzame struktuur voor de natuur. 2. Naast natuurbehoud ook verder ontwikkelen van (nieuwe) na tuurgebieden: de zgn. natuuront wikkelingsgebieden. 3. Het aanwijzen van gebieden met specifieke landschappelijke waarden. Zo wordt het land schap behouden. 4. Het vergroten van het maat schappelijk draagvlak voor het natuurbeleid. Het ministerie van Landbouw, Na tuurbeheer en Visserij is eerst ver antwoordelijk voor de uitvoering van het NBP. Er wordt bij het opstel len van de uitwerkingsplannen over leg gevoerd met andere ministeries, provincies, gemeenten en water schappen. De Ecologische Hoofdstruktuur Er zijn diverse gebieden te vinden waar bijzondere natuurwaarden aanwezig zijn. U kunt daarbij den ken aan de moerassen, kreken, schraalgraslanden, bossen in het rivier- of zeekleigebied of heide en vennen. Het NBP wil voor de duur zame instandhouding van dergelijke gebieden de Ecologische Hoofd struktuur vormen. Deze Ecologische Hoofdstruktuur bestaat uit natuur gebieden verbonden door smalle gebieden die als onderlinge verbin ding kan dienst doen. De nog te vor men natuurontwikkelingsgebieden zullen daarbij ook zoveel mogelijk onderling verbonden worden. den met toepassing van de Natuurbeschermingswet. - De zgn. Relatienota (die gaat over de relatie Landbouw en Na tuur rViet vorming van o.a. be heersgebieden) wordt ook van toepassing op nog eens 100.000 ha. - De zgn. Bergboerenregeling (o.a. voor boeren in moeilijk bewerk baar terrein) wordt uitgebreid met 50.000 ha. - Verwerven van gronden voor na tuurontwikkeling, waarvoor 50.000 ha is gerekend. - Verbindingszones worden gerea liseerd met bestaande middelen van natuurbeleid, rekreatie, lan dinrichting of infrastruktuur. Wat gebeurt er buiten de Ecologi sche Hoofdstruktuur? Het is de regering niet alleen te doen om de natuur binnen de EH a. Kerngebieden: b. Natuur ontwikkelings gebieden: c. Verbindings zones: De gebieden die in hoofdstruktuur in Aard bestaande natuur veelal agrarisch mogelijkheid om natuur te kreëren bestaande dijken, waterlopen, bermen aanmerking komen staan op Nederland. Deze kaart hoort Inrichting beperkt, gericht op be houd. Uitbreiding via Re latienota: 100.000 ha. sterke aanpassing gericht op ontwikkeling van 50.000 ha. wegnemen van belem mering voor verbinding van na tuurgebieden, de kaart van de ecologische bij het NBP. Wijze van realisering Hoe denkt de regering al de beno digde gronden voor het vormen van de Ecologische Hoofdstruktuur (EH) te verkrijgen? - Voor de al bestaande natuurge bieden kan verwerving plaatsvin een duw in de rug te geven. Ook buiten de EH zal de regering aan dacht besteden aan gebieden met o.a. specifieke vogels (ganzen, zwa nen) of plantensoorten. Meestal kan de aandacht beperkt worden tot het tegengaan van de bedreiging van de soortenrijkdom door beheer of het inrichten van het landschap. Verder wordt op medewerking van de pro vincie en gemeente gerekend bij het behoud van kleinschalige landschap pen (b.v. Midden-Brabant). Financiering Hoe wordt dit allemaal bekostigd? Terecht stelt u zich die vraag. Want er moet nogal wat grond verworven en ingericht worden. De huidige fi nanciering van het natuurbeleid richt te zich in hoofdzaak op aankoop en beheer van natuurterreinen. Nu er voor natuurontwikkeling land bouwgrond mag worden verworven stelt de regering een specifieke rijks bijdrage van f 28 miljoen in 1992 ter beschikking. Dit bedrag zal de komende jaren oplopen tot zo'n f 52 miljoen in 1994. Daarnaast wordt er geld gereserveerd voor in richting, beheer en onderhoud waardoor het totaal bedrag voor ge- biedenbeleid oploopt tot f 140 mil joen in 1994. Verder is afgesproken dat ook pro vincies meebetalen aan de uitvoe ring van het NBP. Zelf zal de regering de provincies helpen met een totaal bedrag van f 66,3 mil joen voor medefinanciering van aan koop van reservaat- en natuurontwikkelingsgebieden. De provincies hebben daarom beloofd middels een zgn. convenant dat zij zich zullen inspannen om zo snel mogelijk de begrenzing van de na tuurontwikkelingsgebieden en re servaatsgebieden aan te geven. Hier raakt de uitvoering van het NBP op provinciaal niveau het belang van uw landbouwgrond. Daarover een volgende keer meer. Tom van der Mijden Het kan niet vaak genoeg worden herhaald. De voorwaarden en bepa lingen welke zijn opgenomen in be paalde overeenkomsten en akten dienen periodiek getoetst te worden aan de actuele situatie. Vaak blijkt dan dat veranderingen in de maat schappij tot gevolg hebben dat 'oude' contracten moeten worden bijgesteld of geheel vernieuwd. Dit geldt evenzeer bij bestaande maat schapsovereenkomsten. Afspraken maken én vastleggen over de verde ling van produktierechten w.o. melk en mestquota zijn hiervan recente voorbeelden. Ontwikkelingen in de fiscale- en civiele rechtspraak nood zaken tot alertheid, omdat uitspra ken van de Hoge Raad en een veranderende regelgeving mede van invloed kunnen zijn op een (toekom stige) standpuntbepaling. Ook het Nieuw Burgerlijk Wetboek (NBW) maakt aanpassing noodza kelijk in sommige contracten. Het in vroegere tijden veel opgenomen verblijvingsbeding, waarin wordt geregeld dat bij overlijden van één der maten diens aandeel wordt overgenomen door de overblijvende maat, dient te worden aangepast d.m.v. het toevoegen van een volmacht. Zowel bij een overnemingsbeding als bij een verblijvingsbeding is soms medewerking van de niet- voortzettende maat of diens erfge namen nodig. De noodzakelijke leve ring kan dan vooral problemen opleveren bij verstoorde familiever houdingen. Door het opnemen van een 'levering onder de opschorten de voorwaarde van overlijden', het toekennen van een onherroepelijke volmacht aan de voortzettende maat en een daaraan gekoppelde boeteclausule kan de druk om mee te werken worden vergroot. Een dergelijke bepaling zou b.v. ge deeltelijk als volgt kunnen luiden: 'De niet-voorzettende maat verleent bij deze een onherroepelijke vol macht met de macht van substitutie aan de voortzettende maat om voor en namens de niet-voortzettende maat of diens erfgenamen te kom- pareren en te handelen, teneinde het zakelijk recht van juridisch eigendom te leveren dan wel andere rechten over te doen gaan aan de voortzettende maat. De volmacht heft externe werking, zodat herroeping derhalve geen rechtsgevolg heeft. De volmacht eindigt niet door de dood of onder curatele stelling van een maat. Het aldus bepaalde ten aanzien van le vering en volmacht geldt eveneens met betrekking tot de baten, waar voor een recht op toedeling bestaat. Is niettemin de medewerking van de niet-voortzettende maat voor een rechtsgeldige levering van de hier voor bedoelde zaken en rechten ver eist en is de niet-voortzettende maat weigerachtig deze medewer king te verlenen, dan verbeurt hij de hierna genoemde, direkt opeisbare en niet voor korting vatbare boete aan de voortzettende maat. De boete bedraagt f 1.000,— (zeg ge: éénduizend gulden) voor elke dag dat de niet-voortzettende maat in gebreke blijft aan de levering mee te werken. De niet-voortzettende maat is in gebreke vanaf een half jaar nadat de scheiding van het maatschapsvermogen heeft plaats gevonden of indien hij door aange tekend schrijven een maand tevoren door de voortzettende maat is uit genodigd aan de levering mee te werken'. Hoewel de voorgaande tekst zeker niet een ieder tot lezen zal uitnodi gen en deze zeker niet de pretentie heeft om volledig te zijn is het ver standig om bij twijfel ook uw maat schapscontract eens door te laten lichten. Wij adviseren u dan om kon- takt op te nemen met een deskundi ge. Ook hier geldt: Voorkomen is beter én goedkoper dan genezen J.J.C. Zegers Accountantsunie ZLM b.v. Bergen op Zoom

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 4