Maatschapscontract en NBW
Het Natuurbeleidsplan in kort bestek
Accountantsunie
ZLM
j 41 Geld en goed
Landbouwgrond of Natuurontwikkelingsgebied
Sociaal
Ekonomische
Voorlichting
Boekje over boekhouden en
betalen met de computer
Infocentrum begeleidt Vitak
en Agrotel-abonnees thuis
U zult als agrariër regelmatig de af
korting NBP in de krant tegen ko
men. Wellicht weet u inmiddels dat
NBP staat voor het Natuurbe
leidsplan. Het NBP (we gebruiken
verder de afkorting) heeft nogal wat
agrarische tongen losgemaakt. Met
dit eerste artikel willen we u infor
meren over het NBP zelf.
In volgende artikelen willen we in
gaan op de uitwerking van het NBP
in uw streek en de wijze van
vaststelling van de begrenzing van
natuurontwikkelingsgebieden.
Tenslotte geven we aan hoe verwer
ving van landbouwgrond voor na
tuurontwikkelingsgebied tot stand
komt en welke gevolgen deze ver
werving heeft voofc. de daar ge
vestigde landbouw.
Waarom een Natuurbeleidsplan?
In de regeringsbeslissing van juni
1990 wordt aangegeven dat de re
gering als uitgangspunt heeft: Het
scheppen van een duurzame natuur.
De huidige kwaliteitstoestand van
de natuur maakt de regering onge
rust voor de toekomst. Vandaar dat
zij stelt dat de natuur weer op winst
moet komen. Daarvoor zijn de be
staande aktiviteiten ontoereikend.
Er is inmiddels wel door aankoop
van natuurterreinen een behoorlijke
oppervlakte veiliggesteld. Denkt u
maar aan de uitvoering van de Rela
tienota waarbij reservaatsgebieden
De Stichting Informatieverzorging
Akkerbouw (SIVAK) heeft een
boekje uitgebracht over de mogelijk
heden van financieel beheer met be
hulp van de Personal Computer. Het
boekje bevat uitgebreide beschrij
vingen van acht boekhoudprogram-
ma's die in de agrarische sector
worden gebruikt. Van drie banken
zijn de telebankiersystemen en be-
taaldiskettes onder de loep
genomen.
In de SIVAK-publikatie worden de
volgende acht boekhoudprogram-
ma's beschreven: Accept, E-
Account, Facom, Mifas, King M.,
Multivers, Ricardo en AfAS. De na
druk ligt bij de beschrijvingen op de
grootboek-administratie. De inventa
risatie heeft uitgewezen dat er tus
sen de verschillende
boekhoudprogramma's flinke ver
schillen bestaan wat betreft moge
lijkheden, gebruiksvriendelijkheid en
prijs. Deze verschillen zijn in over
zichtelijke tabellen in kaart gebracht.
Van elk boekhoudprogramma is ook
een beknopte beschrijving opgeno
men. Daarin worden de belangrijk
ste mogelijkheden en
eigenschappen vermeld. Ook de re
latie met het accountantskantoor,
dealerinformatie en cursusmogelijk
heden komen aan bod.
Electronisch bankieren
Naast het boekhouden maakt ook
het betalingsverkeer een belangrijk
onderdeel uit van het financieel be
heer op een landbouwbedrijf. Van
de Rabobank, de ABN AMRO bank
en de Postbank zijn daarom de mo
gelijkheden voor telebankieren en
betalen per diskette onderzocht. Op
veel bedrijven kan 'electronisch ban
kieren' voordelen bieden. Vaak kan
men besparen op tijd en/of geld. Te
lebankieren geeft ook nauwkeurig
inzicht in het historische betalings
verkeer.
Als vervolg op de fiscale boekhou
ding kan een bedrijfseconomische
boekhouding, eventueel in combina
tie met bedrijfsvergelijking, veel nut
tige informatie verschaffen. Een
bedrijfseconomische boekhouding
laat de agrariër door een 'zakelijke
bril' kijken naar de rentabiliteit van
het bedrijf. Aan dit onderwerp is een
aparte bijlage gewijd. In een tweede
bijlage worden in kort bestek de be
ginselen van het boekhouden toe
gelicht.
Het boekje kan besteld worden door
f 10,— over te maken op Raboreke-
ning 337698147, ten name van SI-
VAK, Lelystad, onder vermelding
van 'boekhouden'. Deze prijs is in
clusief BTW en verzendkosten. Bij
afname van 5 of meer exemplaren
gelden aangepaste prjzen. Voor
meer informatie kunt u terecht bij
SIVAK, telefoon
03200-22930/26151.
Alle agrariërs in Zeeland die geabon
neerd zijn op een landbouw-
informatiesysteem via de PC, zoals
VITAK, Agrotel en Veenet, kunnen
sinds kort thuis hulp aanvragen bij
het gebruik hiervan. Deze hulp is
mogelijk gemaakt dankzij een subsi
die van de Provincie Zeeland.
In principe is het voor alle landbouw
telematica-gebruikers in Zeeland
mogelijk om van deze, voor hen gra
tis hulp gebruik te maken. De thuis-
begeleiding wordt uitgevoerd door
het Infocentrum Akkerbouw te
Schoondijke in nauw overleg met de
betrokken organisaties SIVAK (VI
TAK), Cebeco Zuid-West (Agrotel)
en Taurus (Veenet).
Het Infocentrum heeft aan alle agra
riërs in Zeeland, die telematica-
abonnee zijn, een brief gestuurd,
waarin zij hen attendeert op de mo
gelijkheden van thuisbegeleiding.
Enkele agrariërs hebben direkt aan
de bel getrokken:: zij waren tegen
technische problemen aangelopen
bij het gebruik. Een medewerker van
het Infocentrum helpt de agrariër
dan achter het eigen beeldscherm.
Ook de nieuwste toepassingen, zo
als het Groene Venster en Agrosnel
worden dan op de PC geïnstalleerd.
Hierdoor is het gebruik veel gemak
kelijker geworden. Samen wordt
besproken en geoefend hoe men
dagelijks het beste met het informa
tiesysteem kan omgaan.
Bestaand natuurgebied van Het Zeeuws Landschap.
zijn aangekocht en beheersgebie
den op overeenkomst zijn gevormd.
Toch vindt de regering dit niet vol
doende. Daarom is het Natuurbe
leidsplan (NBP) opgesteld met als
doel:
1. Door middel van de zgn. ecologi
sche hóofdstruktuur vormen van
een duurzame struktuur voor de
natuur.
2. Naast natuurbehoud ook verder
ontwikkelen van (nieuwe) na
tuurgebieden: de zgn. natuuront
wikkelingsgebieden.
3. Het aanwijzen van gebieden met
specifieke landschappelijke
waarden. Zo wordt het land
schap behouden.
4. Het vergroten van het maat
schappelijk draagvlak voor het
natuurbeleid.
Het ministerie van Landbouw, Na
tuurbeheer en Visserij is eerst ver
antwoordelijk voor de uitvoering
van het NBP. Er wordt bij het opstel
len van de uitwerkingsplannen over
leg gevoerd met andere ministeries,
provincies, gemeenten en water
schappen.
De Ecologische Hoofdstruktuur
Er zijn diverse gebieden te vinden
waar bijzondere natuurwaarden
aanwezig zijn. U kunt daarbij den
ken aan de moerassen, kreken,
schraalgraslanden, bossen in het
rivier- of zeekleigebied of heide en
vennen. Het NBP wil voor de duur
zame instandhouding van dergelijke
gebieden de Ecologische Hoofd
struktuur vormen. Deze Ecologische
Hoofdstruktuur bestaat uit natuur
gebieden verbonden door smalle
gebieden die als onderlinge verbin
ding kan dienst doen. De nog te vor
men natuurontwikkelingsgebieden
zullen daarbij ook zoveel mogelijk
onderling verbonden worden.
den met toepassing van de
Natuurbeschermingswet.
- De zgn. Relatienota (die gaat
over de relatie Landbouw en Na
tuur rViet vorming van o.a. be
heersgebieden) wordt ook van
toepassing op nog eens
100.000 ha.
- De zgn. Bergboerenregeling (o.a.
voor boeren in moeilijk bewerk
baar terrein) wordt uitgebreid
met 50.000 ha.
- Verwerven van gronden voor na
tuurontwikkeling, waarvoor
50.000 ha is gerekend.
- Verbindingszones worden gerea
liseerd met bestaande middelen
van natuurbeleid, rekreatie, lan
dinrichting of infrastruktuur.
Wat gebeurt er buiten de Ecologi
sche Hoofdstruktuur?
Het is de regering niet alleen te
doen om de natuur binnen de EH
a. Kerngebieden:
b. Natuur
ontwikkelings
gebieden:
c. Verbindings
zones:
De gebieden die in
hoofdstruktuur in
Aard
bestaande natuur
veelal agrarisch
mogelijkheid om
natuur te kreëren
bestaande dijken,
waterlopen, bermen
aanmerking komen staan op
Nederland. Deze kaart hoort
Inrichting
beperkt, gericht op be
houd. Uitbreiding via Re
latienota: 100.000 ha.
sterke aanpassing
gericht op ontwikkeling
van 50.000 ha.
wegnemen van belem
mering
voor verbinding van na
tuurgebieden,
de kaart van de ecologische
bij het NBP.
Wijze van realisering
Hoe denkt de regering al de beno
digde gronden voor het vormen van
de Ecologische Hoofdstruktuur (EH)
te verkrijgen?
- Voor de al bestaande natuurge
bieden kan verwerving plaatsvin
een duw in de rug te geven. Ook
buiten de EH zal de regering aan
dacht besteden aan gebieden met
o.a. specifieke vogels (ganzen, zwa
nen) of plantensoorten. Meestal kan
de aandacht beperkt worden tot het
tegengaan van de bedreiging van de
soortenrijkdom door beheer of het
inrichten van het landschap. Verder
wordt op medewerking van de pro
vincie en gemeente gerekend bij het
behoud van kleinschalige landschap
pen (b.v. Midden-Brabant).
Financiering
Hoe wordt dit allemaal bekostigd?
Terecht stelt u zich die vraag. Want
er moet nogal wat grond verworven
en ingericht worden. De huidige fi
nanciering van het natuurbeleid richt
te zich in hoofdzaak op aankoop
en beheer van natuurterreinen. Nu
er voor natuurontwikkeling land
bouwgrond mag worden verworven
stelt de regering een specifieke rijks
bijdrage van f 28 miljoen in
1992 ter beschikking. Dit bedrag zal
de komende jaren oplopen tot zo'n
f 52 miljoen in 1994. Daarnaast
wordt er geld gereserveerd voor in
richting, beheer en onderhoud
waardoor het totaal bedrag voor ge-
biedenbeleid oploopt tot f 140 mil
joen in 1994.
Verder is afgesproken dat ook pro
vincies meebetalen aan de uitvoe
ring van het NBP. Zelf zal de
regering de provincies helpen met
een totaal bedrag van f 66,3 mil
joen voor medefinanciering van aan
koop van reservaat- en
natuurontwikkelingsgebieden. De
provincies hebben daarom beloofd
middels een zgn. convenant dat zij
zich zullen inspannen om zo snel
mogelijk de begrenzing van de na
tuurontwikkelingsgebieden en re
servaatsgebieden aan te geven. Hier
raakt de uitvoering van het NBP op
provinciaal niveau het belang van
uw landbouwgrond. Daarover een
volgende keer meer.
Tom van der Mijden
Het kan niet vaak genoeg worden
herhaald. De voorwaarden en bepa
lingen welke zijn opgenomen in be
paalde overeenkomsten en akten
dienen periodiek getoetst te worden
aan de actuele situatie. Vaak blijkt
dan dat veranderingen in de maat
schappij tot gevolg hebben dat
'oude' contracten moeten worden
bijgesteld of geheel vernieuwd. Dit
geldt evenzeer bij bestaande maat
schapsovereenkomsten. Afspraken
maken én vastleggen over de verde
ling van produktierechten w.o. melk
en mestquota zijn hiervan recente
voorbeelden. Ontwikkelingen in de
fiscale- en civiele rechtspraak nood
zaken tot alertheid, omdat uitspra
ken van de Hoge Raad en een
veranderende regelgeving mede van
invloed kunnen zijn op een (toekom
stige) standpuntbepaling.
Ook het Nieuw Burgerlijk Wetboek
(NBW) maakt aanpassing noodza
kelijk in sommige contracten. Het in
vroegere tijden veel opgenomen
verblijvingsbeding, waarin wordt
geregeld dat bij overlijden van één
der maten diens aandeel wordt
overgenomen door de overblijvende
maat, dient te worden aangepast
d.m.v. het toevoegen van een
volmacht.
Zowel bij een overnemingsbeding
als bij een verblijvingsbeding is
soms medewerking van de niet-
voortzettende maat of diens erfge
namen nodig. De noodzakelijke leve
ring kan dan vooral problemen
opleveren bij verstoorde familiever
houdingen. Door het opnemen van
een 'levering onder de opschorten
de voorwaarde van overlijden', het
toekennen van een onherroepelijke
volmacht aan de voortzettende
maat en een daaraan gekoppelde
boeteclausule kan de druk om mee
te werken worden vergroot.
Een dergelijke bepaling zou b.v. ge
deeltelijk als volgt kunnen luiden:
'De niet-voorzettende maat verleent
bij deze een onherroepelijke vol
macht met de macht van substitutie
aan de voortzettende maat om voor
en namens de niet-voortzettende
maat of diens erfgenamen te kom-
pareren en te handelen, teneinde
het zakelijk recht van juridisch
eigendom te leveren dan wel andere
rechten over te doen gaan aan de
voortzettende maat.
De volmacht heft externe werking,
zodat herroeping derhalve geen
rechtsgevolg heeft. De volmacht
eindigt niet door de dood of onder
curatele stelling van een maat. Het
aldus bepaalde ten aanzien van le
vering en volmacht geldt eveneens
met betrekking tot de baten, waar
voor een recht op toedeling bestaat.
Is niettemin de medewerking van de
niet-voortzettende maat voor een
rechtsgeldige levering van de hier
voor bedoelde zaken en rechten ver
eist en is de niet-voortzettende
maat weigerachtig deze medewer
king te verlenen, dan verbeurt hij de
hierna genoemde, direkt opeisbare
en niet voor korting vatbare boete
aan de voortzettende maat.
De boete bedraagt f 1.000,— (zeg
ge: éénduizend gulden) voor elke
dag dat de niet-voortzettende maat
in gebreke blijft aan de levering mee
te werken. De niet-voortzettende
maat is in gebreke vanaf een half
jaar nadat de scheiding van het
maatschapsvermogen heeft plaats
gevonden of indien hij door aange
tekend schrijven een maand tevoren
door de voortzettende maat is uit
genodigd aan de levering mee te
werken'.
Hoewel de voorgaande tekst zeker
niet een ieder tot lezen zal uitnodi
gen en deze zeker niet de pretentie
heeft om volledig te zijn is het ver
standig om bij twijfel ook uw maat
schapscontract eens door te laten
lichten. Wij adviseren u dan om kon-
takt op te nemen met een deskundi
ge. Ook hier geldt: Voorkomen is
beter én goedkoper dan genezen
J.J.C. Zegers
Accountantsunie ZLM b.v.
Bergen op Zoom