N, JA OF NEE? Izlm yerzefoyfngsri/ci/Ms Luxe Oorlog Nostalgie Weieens gehoord van't Veer Isabellapolder- Maaqdenberg over het Goxische Gat (anno 1665) of Baarland-Antwerpen (1435)? Officieel waren er in Zeeland ooit 118 veren. Het veer van Vlissingen op Vlaanderen, via het Zwin op Sluis, is het oudste en dateert uit 1311. De Rotterdamsche Tramweg Maatschappij haakte hierop in en ontsloot de eilanden d.m.v. een tram-boot verbinding Rotterdam- Dordrecht-Willemstad-Zijpe. De Gedeputeerde Staten van Zeeland beheren sinds 1 866 de veerdiensten op de Westerschelde. Winstgevend is dit nooit ge weest. Uitdagend des te meer. De Vlissingen I die dat jaar in de vaart kwam was slechts een kort leven beschoren. Al op 21 de cember van hetzelfde jaar liep het schip bij Borsele op de wal en zonk. Naast deze stoomboten deden ook zeilschepen en roeisloepen dienst. De huidige kaartverkopers verdiepen zich in de automatisering en hun vroegere collega's moesten het vee kunnen taxeren op leeftijd en vet- laagjes. De overtocht van een paard ouder dan een jaar kostte f 2,50 jon ger f 1,00. Het verschil tussen een mager of vet varken kwam al snel op 20 cent. Dammen en dijken zor gen voor het verdwijnen van veel veren. De Slaakdam, een vaste oe ververbinding tussen St.Philipsland en Noord- Brabant, en de bedijking van de "Slikken van Rumoirt" riepen het veer Anna Jacobapolder-Zijpe rond 1900 juist in het le ven! De Zijpe is een jong zeegat geworden door dat er plots een grote hoeveelheid water door heen geperst werd. Het reizen op het land werd in het begin van on ze eeuw steeds gemakke lijker. De boten waren echter nog niet geschikt voor het vervoer van auto's. Na 1916 konden de twee aubbelschroef-stoombo- ten op onder meer de lijn "Neuzen-Hansweert" ten hoogste zes automobielen aan boora nemen. De auto's moesten dwars scheeps aan boord komen. Op tijd gas terugnemen was dan ook een goede raad, die helaas niet altijd werd opgevolgd. In 1927 was de eerste motorveerboot "Koningin Wilhelmina" klaar. Er is een salon opgebouwd, wat als zeer luxe ervaren wordt. Het buiswater speelt de passagiers wat minder parten evenals het loslopend vee, veroorzaker van talloze glijpartijen. De gunstige ontwikkeling van het in dienst nemen van goede schepen wordt in de tweede wereldoorlog ruw gestopt. Jaren duurt het voordat de situatie weer normaal is. Met name in 1944, wanneer Walcheren onder water staat, neemt de PSD het vervoer over "het eiland" met roeiboten op zich. Andersom springt de bevolking bij als de pont door een defecte aanlegsteiger niet kan afmeren. Drie vissersboten uit Breskens vervangen in 1985 tijdelijk de dienst. Uit wrakrestanten worden in 1948 en 1949 twee schepen sa mengesteld, de "Koningin Juliana" en de "Prins Bernhard". Later worden deze schepen met dertien meter verlengd en kun nen zij 50 personenauto's en 1000 passagiers vervoeren. Veel vervoer moet over het water plaats vinden. De veren in Zeeland zijn verdrongen door bruggen, dammen en tunnels. De veren Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder houden min stens tot het jaar 2000 stand. Resten van een his torische ontwikkeling tot ze wellicht door een vas te oeververbinding wor den verdrongen. Noa even en het versje "Schipper mag ik overva ren" spreekt de kinderen niet meer aan. De ver plichte pitstop aan boord, de frisse neus zullen we pas echt missen zodra we in de "WOV-tube" onder de Westerschelde verdwijnen. Aankomst veer Kruiningen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 35