N, JA OF NEE?
Izlm yerzefoyfngsri/ci/Ms
Luxe
Oorlog
Nostalgie
Weieens gehoord van't Veer Isabellapolder-
Maaqdenberg over het Goxische Gat (anno 1665) of
Baarland-Antwerpen (1435)?
Officieel waren er in Zeeland ooit 118 veren. Het
veer van Vlissingen op Vlaanderen, via het Zwin op
Sluis, is het oudste en dateert uit 1311.
De Rotterdamsche Tramweg Maatschappij haakte hierop in en
ontsloot de eilanden d.m.v. een tram-boot verbinding Rotterdam-
Dordrecht-Willemstad-Zijpe.
De Gedeputeerde Staten van Zeeland beheren sinds 1 866 de
veerdiensten op de Westerschelde. Winstgevend is dit nooit ge
weest. Uitdagend des te meer. De Vlissingen I die dat jaar in de
vaart kwam was slechts een kort leven beschoren. Al op 21 de
cember van hetzelfde jaar liep het schip bij Borsele op de wal
en zonk. Naast deze stoomboten deden ook zeilschepen en
roeisloepen dienst.
De huidige kaartverkopers verdiepen zich in de automatisering
en hun vroegere collega's
moesten het vee kunnen
taxeren op leeftijd en vet-
laagjes. De overtocht van
een paard ouder dan een
jaar kostte f 2,50 jon
ger f 1,00. Het verschil
tussen een mager of vet
varken kwam al snel op
20 cent.
Dammen en dijken zor
gen voor het verdwijnen
van veel veren. De
Slaakdam, een vaste oe
ververbinding tussen
St.Philipsland en Noord-
Brabant, en de bedijking
van de "Slikken van
Rumoirt" riepen het veer
Anna Jacobapolder-Zijpe
rond 1900 juist in het le
ven! De Zijpe is een jong
zeegat geworden door
dat er plots een grote
hoeveelheid water door
heen geperst werd.
Het reizen op het land
werd in het begin van on
ze eeuw steeds gemakke
lijker. De boten waren echter nog niet geschikt voor het vervoer
van auto's. Na 1916 konden de twee aubbelschroef-stoombo-
ten op onder meer de lijn "Neuzen-Hansweert" ten hoogste zes
automobielen aan boora nemen. De auto's moesten dwars
scheeps aan boord komen. Op tijd gas terugnemen was dan
ook een goede raad, die helaas niet altijd werd opgevolgd.
In 1927 was de eerste motorveerboot "Koningin Wilhelmina"
klaar. Er is een salon opgebouwd, wat als zeer luxe ervaren
wordt. Het buiswater speelt de passagiers wat minder parten
evenals het loslopend vee, veroorzaker van talloze glijpartijen.
De gunstige ontwikkeling van het in dienst nemen van goede
schepen wordt in de tweede wereldoorlog ruw gestopt. Jaren
duurt het voordat de situatie weer normaal is.
Met name in 1944, wanneer Walcheren onder water staat,
neemt de PSD het vervoer over "het eiland" met roeiboten op
zich. Andersom springt de bevolking bij als de pont door een
defecte aanlegsteiger niet kan afmeren. Drie vissersboten uit
Breskens vervangen in 1985 tijdelijk de dienst.
Uit wrakrestanten worden in 1948 en 1949 twee schepen sa
mengesteld, de "Koningin Juliana" en de "Prins Bernhard".
Later worden deze schepen met dertien meter verlengd en kun
nen zij 50 personenauto's en 1000 passagiers vervoeren.
Veel vervoer moet over het water plaats vinden. De veren in
Zeeland zijn verdrongen door bruggen, dammen en tunnels. De
veren Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder houden min
stens tot het jaar 2000
stand. Resten van een his
torische ontwikkeling tot
ze wellicht door een vas
te oeververbinding wor
den verdrongen.
Noa even en het versje
"Schipper mag ik overva
ren" spreekt de kinderen
niet meer aan. De ver
plichte pitstop aan boord,
de frisse neus zullen we
pas echt missen zodra
we in de "WOV-tube"
onder de Westerschelde
verdwijnen.
Aankomst veer Kruiningen