"WE VERPLAATSEN ONS IN DE POSITIE VAN DE VERZEKERDE" P Izlm eerzefarinasf>/éun/s Joost Folmer, algemeen schaderegelaar Verzekeringen ZLM: Opgelucht Snel Reparatie doet soms wonderen Gelukkig heeft u niet dagelijks met schade te maken. Maar als er eens iets mis aaat dan maakt u waarschijnlijk kennis met Joost Folmer. Hij heeft als schaderegelaar dagelijks te maken met scnade op het gebied van inboe del-, woonhuis- en aansprakelijkheidsverzekeringen. En of het nu gaat om een noodvoorziening voor uw dak dat er vanaf is gewaaid, een diefstal waarbij voor duizenden guldens aan sieraden is gestolen of een hond die uw bankstel wel lekker vond, "we verplaatsen ons altijd in de vaak onplezierige positie van de verzekerde", aldus Joost. Bij het vaststellen van de hoog te van een schade zijn de waarde vóór en na de gebeur tenis van belang. Het verschil is de schade. Of net, gezien de waarde, de moeite waard is iets te repareren en tegen welk bedrag, wordt in ieder geval in samenspraak met de verzekerde afgewogen. Indien van repara tie geen sprake kan zijn, wordt de nieuw- of dagwaarde vastge steld. "Reparatie kan in meer gevallen dan men denkt voor her stel zorgen. Een antieke kast die brandschade heeft of een bank met brandgaten kunnen door specialisten vaak weer in de oude staat worden teruggebracht. Ook audiovisuele apparaten kun nen vaak goed worden gerepareerd. Door ervaring weet je van veel zaken wat reparatie zal gaan kosten. Van vloerbedekking tot bankstel, van kleding tot dakpannen, van wekkerradio tot staartklok, we zijn van alle markten thuis. Maar voor zaken als schilderijen van waarde of andere zeldza me voorwerpen roepen we de hulp in van mensen die daar al les vanaf weten. Het belangrijkste is in ieder geval dat samen met de klant naar passende oplossingen wordt gezocht, uiter aard binnen de grenzen van ae polis", aldus Joost. Naast de verschillende soorten schades die zich kunnen voor doen, zijn er per soort schade ook veel verschillen. De ene antieke staartklok is de andere niet, de ene brand richt meer schade aan dan de ander. Joost: "Niet alles is met één schaar te knippen in dit vak." Sommige schadeclaims zijn wel erg hoog uitgevallen. Ook Joost maakt dat wel eens mee. "In de loop der jaren krijg je vrij snel door of mensen met opzet de hoogte van een scha de iets te gemakkelijk op schroeven. Maar gelukkig zijn de meeste mensen goud eerlijk. Het komt ook voor dat men vergeet een gedeelte van de schade op te geven. Ik atten deer mensen er dan bijvoor beeld op dat het behang na een brandje smoezelig is ge worden en dus de reiniaings- kosten ook bij de schade ho ren. Zelf hebben ze daar in alle commotie overheen geke ken. Maar hoe je het ook be kijkt, schade is nooit leuk en kan enorme gevolgen hebben voor betrokkenen. Gelukkig zorgt een goede verzekering voor een beperking van de nadeli ge financiële gevolgen. Het is dan ook dankbaar werk als je merkt dat mensen na mijn bezoek enigszins opgelucht zijn". D'e hoogte en de complexiteit van de schade bepalen of we de situatie gaan bekijken. Tijdens dit werk kom je echt allerlei situaties tegen. Vaak is er naast materiële- ook spra ke van emotionele schade. Dierbare eigendommen die zijn ver brand of gestolen, maken de situatie voor de betrokkenen er be paald niet vrolijker op. Vaak kun je mensen in zo'n situatie al een beetje helpen door eenvoudig even te luisteren en begrip te tonen voor hun onplezierige ervaring." Verzekeringen ZLM staat bekend om de snelle afhandeling van schadegevallen. Joost probeert zo snel mogelijk nadat de scha de is ontstaan een afspraak te maken met ae verzekerde om langs te komen. Dagelijks legt hij expertise-bezoeken af. "Als je verzekerd bent en je moet eens een beroep doen op je verzekering, dan verwacht je ook goed geholpen te worden. Een snelle reactie van ons hoort daar bij. Tijdens de expertise stel ik de hoogte van de scha de vast. De scnade-afwikkeling verschilt natuurlijk per geval. In het ene geval kan een schade dan ook sneller afgehandeld worden dan het andere." 15

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 33