■fialni Landbouworganisaties koersen af op 4 5 regio's ZLM-kringvoorzitter kritisch over opstelling gemeente Tholen Van Noord is gedoe over toelating middelen beu Bezwaren tegen streekplan Brabant teken aan de wand Nieuws KNLC-sekretaris Brinkman op kring West-Brabant: Spreekbeurt A/tena-Biesbosch: Kring voorzitter J. Geluk: KNLC-sekretaris Jan Brinkman ziet op termijn een opdeling van de 21 regionale landbouworganisaties in 4 a 5 regio's ontstaan. De ZLM kan zich in kombinatie met de NCB en de Limburgse LLTB versterken. Gel derland past beter bij Midden-Oost. Binnen de dan ontstane nieuwe struktuur is er naast de SEV plaats voor de DLV. Op de algemene ver gadering van Kring West-Brabant van de ZLM gaf Brinkman zijn visie op het onderwerp: "organisaties in beweging". "De huidige belangenbehartiging in Nederland is zo gegroeid", aldus Brinkman. "Door overname van ge neratie op generatie vastgeroest. We koersen al snel op 4 5 regio's af. Binnen die regio's zijn fusies niet noodzakelijk. Struktuur en kuituur liggen niet overal op één lijn. Als het concernbelang maar voorop staat". Als uitgangspunt kan de KNLC- struktuur gehanteerd worden, vindt Brinkman. "De KNLC- belangenbehartiging is slagvaardig en uiterst modern. Provinciaal dicht bij de boer en klantgericht met in Den Haag een kleine overhead ter bewaking van de concern doelstelling. Voor de drie zuidelijke provincies vult de KNLC-sekretaris één regio in. "De ZLM kan zich in kombinatie met de NCB en de Limburgse LUB versterken. Nu nog niet haalbaar, maar met de CLO-besprekingen in het verschiet bespreekbaar. De NCB krijgt het moeilijker. In Brabant ver keren veel bedrijven op de grens van hun bestaan. Veel bedrijven wach ten op een warme sanering met mest". Sektorale belangenbehartiging Een belangrijk deel van de diskussie met Brinkman ging over de vraag of sektorale belangenbehartiging niet beter is. Kringvoorzitter Jan Geluk had in zijn openingswoord al naar voren gebracht dat een sektorbe- lang op een kollektieve vergadering vaak wordt afgezwakt. "Van goed onderbouwde voorstellen die door de akkerbouw worden ingebracht blijft soms niets over. Gewassen te len voor groene energie is een mooi voorbeeld. Andere sektoren gaan er zich ook over buigen en je ziet dan dat onze Nederlandse vertegen woordiger tijdens vergaderingen op Europees niveau het woord agrifika- tie niet eens laat horen". Brinkman ziet sektorale belangenbe hartiging wel zitten als het de verde diging van de tak aangaat. Eerder op de avond had Geluk al verteld dat bij het geven van een weer woord een sektor wel degelijk in vloed moet kunnen uitoefenen. Dit naar aanleiding van een uitspraak van staatssekretaris Van Rooy, dat de akkerbouw moet ruimen voor veehouderij. "Nu blijkt vaak dat op het juiste moment belangenbeharti ging ontbreekt. De kollektieve man geeft niet zelden een afgezwakt antwoord". Op donderdag 19 februari sprak de heer J. van Noord, lid van de Twee de Kamer voor het CDA op een goed bezochte vergadering van de 3 CLO's in het Land van Altena en Biesbosch. Vertraagd door de stem ming in de Tweede Kamer over de levering van duikboten aan Taiwan arriveerde de heer Van Noord wat later dan afgesproken. Hierdoor kon hij gelijk van wal steken. Zijn eerste uitspraak was: "Het beleid dient er op gericht te zijn dat er geen schade wordt geleden". Op zich wekte de ze uitspraak al de nodige verbazing onder de aanwezigen omdat vrijwel alle ondernemers in de landbouw van mening zijn dat ze wel schade lijden door het thans uitgezette beleid. Spreker was van mening dat er bij voorbeeld geen gewasbescher mingsmiddelen uit het pakket kunnen worden gehaald indien hier voor geen goede alternatieven voor handen zijn. Verscheidene telers van graszaad stelden direkt de vraag aan Van Noord waarom met name TCA, een belangrijk middel bij de bestrijding van tarwe-opslag in gras zaad, niet meer mag worden ge bruikt. Uiteraard was spreker niet voldoende op de hoogte met de de tails van het beleid, maar de toezeg ging dat hij nader op deze zaak in zou gaan en schriftelijk hierover zou berichten was in ieder geval een po sitief geluid op een overigens tam verlopen avond. Van Noord merkte op dat de grote frakties het gedoe rondom de kommissie toelating bestrijdingsmiddelen beu zijn. Staatssekretaris Gabor is duidelijk de wacht aangezegd en indien er geen oplossing komt voor de huidi ge impasse zal het meerjarenplan gewasbescherming niet door de Ka mer worden behandeld. Landbouwschap Spreker benadrukte verder nog eens dat hij ook in de toekomst een grote en blijvende rol voor het Landbouw- J. van Noord schap ziet weggelegd. Wat het Landbouwschap doet hoeft de poli tiek niet te doen, was zijn stelling. Ten aanzien van het voortbestaan van het ministerie van Landbouw was spreker duidelijk positief, al was het maar vanwege het feit dat je in Brussel geen Staatssekretaris aan de onderhandelingstafel kunt zetten. Maar ook het ekonomisch belang van de landbouw rechtvaar digt een eigen ministerie. Bovendien is niet alleen de landbouw maar ook heel duidelijk natuur en landschap gediend bij een krachtig optredend ministerie. Wanneer je dat gaat opsplitsen krijg je alleen maar grote re tegenstellingen, die uiteindelijk moeilijker tot oplossingen zullen leiden. Na afloop van de inleiding werd er van de gelegenheid tot het stellen van vragen ruim gebruik gemaakt. Met name de claim die het Natuur Beleids Plan legt op het landelijk ge bied was ook voor Van Noord een bron van zorg. Opmerkelijk was het dat Van Noord verscheidene malen met nadruk wees op het feit dat er na deze moeilijke tijden ook weer goede tijden voor de landbouw zul len aanbreken. Jammergenoeg kre gen de aanwezigen de indruk dat dit argument door de politiek wordt ge bruikt als een soort vrijbrief om het op veel punten heilloze beleid voort te zetten. J.P.C. van Hoven Mr. drs. J. Brinkman, algemeen sekretaris KNLC. "Het probleem in deze is", voegt Brinkman eraan toe, "dat er met po litici een continue lobby moet wor den opgebouwd. Om wat te bereiken kun je je niet altijd schreeu werig opstellen. Als individuele sek tor kun je bij een minister of EEG-kommissaris weinig bereiken. De ene dag de akkerbouw bij de mi nister, de andere dag de tuinbouw en weer een dag verder de veehou derij geeft zeker geen resultaat. Daarom is het Landbouwschap nog onmisbaar. Land- en tuinbouw kan zo zijn eigen zaken regelen. Om ver ordeningen te maken is het Land bouwschap nodig". Nestbevuiling Sterkere organisaties zijn volgens Brinkman ook nodig om beter besla gen ten ijs te komen. "Als ieder voor zich gaat praten wordt een bestuur der gemakkelijk een speelbal voor journalisten. Zo krijg je eigen nest bevuiling. Kritisch is prima maar je moet elkaar niet de put in praten. Aan eigen kunnen moet je niet twij felen". Van onder naar boven loopt de belangenbehartiging in Neder land prima. De lijn afdeling - kring en verder naar boven is als een spoor boekje. Maar dan, de weg terug loopt beroerd. Het lijkt moeilijk om compromissen die gesloten zijn te vertalen. Een bestuurder moet er niet voor terugschrikken om met een slechte boodschap bij zijn ach terban terug te komen". Als de samenvoeging van organisa ties doorgaat moet de DLV bij de landbouworganisatie worden onder gebracht. "Ik vertrouw de overheid niet. De financiële bijdrage wordt miniem. Bestuurlijk kan de DLV inte greren met de SEV. Allebei beharti gen ze een ekonomisch aspekt voor de landbouw". Om iets af te dwingen stelde een akkerbouwer voor om een jaar geen graan uit te zaaien. Brinkman acht zo'n afspraak in de praktijk onuit voerbaar. Beter is het dan volgens hem om na de oogst met koöpera- ties en handel harde afspraken te maken. Als KNLC-sekretaris hield Jan Brink man in zaal Koch te Kruisland zijn laatste inleiding. Per 1 april begint zijn ambtelijke loopbaan bij de ge meente Vlaardingen. De vraag of hij een zinkend schip ging verlaten liet hij lachend onbeantwoord. J.v.T. Op de jaarvergadering van de kring West-Brabant op 20 februari jl. heeft voorzitter Jan Geluk gezegd dat de provincie Noord-Brabant zich ernstig moet afvragen of er wel vol doende draagvlak is voor uitvoering van het streekplan. De 6.500 inge diende bezwaarschriften noemde hij een teken aan de wand. Weliswaar pleit gedeputeerde mevr. Jacobs voor een flexibele be- drijfsstruktuur, maar de konkrete in vulling daarvan blijft hoogst twijfelachtig. De ekologische hoofd- struktuur met de verbindingszones leggen een zwarè claim op het ge bied en bevriezen de bedrijfsontwik kelingen in hoge mate. Geluk vreest dat de gemeenten via hun bestem mingsplannen weinig ruimte wordt gelaten om iets ten gunste van boe ren en tuinders te veranderen. Rapport Hij wees verder op het rapport "Nu zaaien, straks oogsten", dat het landbouwbedrijfsleven in West- Brabant vorig jaar samen met de provincie heeft uitgebracht. Daarin wordt de ontwikkeling van de land en tuinbouw in deze regio ge schetst, waarbij ook de flexibele be- drijfsstruktuur aan de orde komt. Het rapport zou onder leiding van een projektleider met begeleiding van de kringvoorzitters worden uit gevoerd, maar tot op heden zijn er nog geen stappen ondernomen. In zijn toespraak tot de kring leverde Geluk felle kritiek op het uitblijven van een reaktie van het Landbouw schap op staatssekretaris Van Rooy, die eerder zei weinig toekomst te Geluk. zien in de Nederlandse akkerbouw en voorrang wil geven aan de belan gen van tuinbouw en veehouderij. De ZLM reageerde op deze uitspra ken, maar de landbouwvoormannen niet. Geluk zei dat de hoofdafdeling Akkerbouw bij Landbouwschaps voorzitter Mares heeft aangedron gen op een afkeurende reaktie richting staatssekretaris Van Rooy. Op de algemene vergadering van de kring Tholen, die op 19 februari j.l. is gehouden, heeft voorzitter J.L. van Gorsel kritische noten gekraakt over de opstelling van de gemeente Tholen ten aanzien van de land- en tuinbouw. 'Het is opmerkelijk dat de gemeente Tholen nogal wat vraagt van de landinrichting en slechts weinig voor de land- en tuinbouw wil geven. Deze opstelling wekt op een aantal plaatsen wrevel op', al dus Van Gorsel. De kringvoorzitter noemde het te leurstellend dat de plaatselijke over heid, die toch eigenlijk medepleitbezorger zou moeten zijn voor een belangrijke bedrijfstak in de gemeente, zich zeer star en amb telijk opstelt. 'Wanneer de landelijke en provinciale overheden grote be dragen voor de ontwikkeling van de land- en tuinbouw in onze streek pompen, is het zeer bedenkelijk dat de gemeente Tholen legeskosten aan een kleine groep inwoners oplegt ten faveure van de hele streek en zelfs zover gaat dat ze de kleinste, elders al lang aanvaarde planologische medewerking weigert'. Na sterk aandringen doet de ge- J.L. van Gorsel meente Tholen nu mee aan een on derzoek naar de mogelijkheden van glastuinbouw. Van Gorsel denkt niet dat Tholen veel kans maakt. De ge meenten St. Philipsland, Reimers- waal en Borsele gaan met meer bezieling en inzet te werk. Zoet water Positief liet Van Gorsel zich uit over de vorderingen in de zoetwateraan- voer op Tholen. De basisvoorziening op St. Philipsland is het afgelopen jaar klaar gekomen en het ligt in de lijn der verwachting dat het water schap deze zomer met de aanleg op Tholen begint. De besprekingen met de grondgebruikers vorderen goed. Daarbij speelt vooral eventue le structuurschade een rol, een zaak waarvoor Van Gorsel begrip kan op brengen gezien het ingrijpende ka rakter van het werk. De nota Jacht en Wildbeheer van staatssecretaris Gabor ontlokte kringvoorzitter Van Gorsel enkele kritische opmerkingen. Deze nota stelt een verdere beperking van de jacht voor en zelfs een totaal verbod voor een groot aantal natuurgebie den. Zo zal er o.a. pas op 15 augus tus op de wilde eend gejaagd mogen worden, terwijl deze juist in juli de grootste schade aanricht in de peulvruchten en zomergranen. Het jaagverbod in natuurgebieden zal de druk op landbouwpercelen opvoeren. Beheersjacht is volgens Van Gorsel in deze gebieden zeker op zijn plaats.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 7