■fialni
Landbouworganisaties koersen af op 4 5 regio's
ZLM-kringvoorzitter kritisch
over opstelling gemeente Tholen
Van Noord is gedoe over
toelating middelen beu
Bezwaren tegen streekplan
Brabant teken aan de wand
Nieuws
KNLC-sekretaris Brinkman op kring West-Brabant:
Spreekbeurt A/tena-Biesbosch:
Kring voorzitter J. Geluk:
KNLC-sekretaris Jan Brinkman ziet
op termijn een opdeling van de 21
regionale landbouworganisaties in 4
a 5 regio's ontstaan. De ZLM kan
zich in kombinatie met de NCB en
de Limburgse LLTB versterken. Gel
derland past beter bij Midden-Oost.
Binnen de dan ontstane nieuwe
struktuur is er naast de SEV plaats
voor de DLV. Op de algemene ver
gadering van Kring West-Brabant
van de ZLM gaf Brinkman zijn visie
op het onderwerp: "organisaties in
beweging".
"De huidige belangenbehartiging in
Nederland is zo gegroeid", aldus
Brinkman. "Door overname van ge
neratie op generatie vastgeroest.
We koersen al snel op 4 5 regio's
af. Binnen die regio's zijn fusies niet
noodzakelijk. Struktuur en kuituur
liggen niet overal op één lijn. Als het
concernbelang maar voorop staat".
Als uitgangspunt kan de KNLC-
struktuur gehanteerd worden, vindt
Brinkman. "De KNLC-
belangenbehartiging is slagvaardig
en uiterst modern. Provinciaal dicht
bij de boer en klantgericht met in
Den Haag een kleine overhead ter
bewaking van de concern
doelstelling.
Voor de drie zuidelijke provincies
vult de KNLC-sekretaris één regio in.
"De ZLM kan zich in kombinatie
met de NCB en de Limburgse LUB
versterken. Nu nog niet haalbaar,
maar met de CLO-besprekingen in
het verschiet bespreekbaar. De NCB
krijgt het moeilijker. In Brabant ver
keren veel bedrijven op de grens van
hun bestaan. Veel bedrijven wach
ten op een warme sanering met
mest".
Sektorale belangenbehartiging
Een belangrijk deel van de diskussie
met Brinkman ging over de vraag of
sektorale belangenbehartiging niet
beter is. Kringvoorzitter Jan Geluk
had in zijn openingswoord al naar
voren gebracht dat een sektorbe-
lang op een kollektieve vergadering
vaak wordt afgezwakt. "Van goed
onderbouwde voorstellen die door
de akkerbouw worden ingebracht
blijft soms niets over. Gewassen te
len voor groene energie is een mooi
voorbeeld. Andere sektoren gaan er
zich ook over buigen en je ziet dan
dat onze Nederlandse vertegen
woordiger tijdens vergaderingen op
Europees niveau het woord agrifika-
tie niet eens laat horen".
Brinkman ziet sektorale belangenbe
hartiging wel zitten als het de verde
diging van de tak aangaat. Eerder
op de avond had Geluk al verteld
dat bij het geven van een weer
woord een sektor wel degelijk in
vloed moet kunnen uitoefenen. Dit
naar aanleiding van een uitspraak
van staatssekretaris Van Rooy, dat
de akkerbouw moet ruimen voor
veehouderij. "Nu blijkt vaak dat op
het juiste moment belangenbeharti
ging ontbreekt. De kollektieve man
geeft niet zelden een afgezwakt
antwoord".
Op donderdag 19 februari sprak de
heer J. van Noord, lid van de Twee
de Kamer voor het CDA op een
goed bezochte vergadering van de
3 CLO's in het Land van Altena en
Biesbosch. Vertraagd door de stem
ming in de Tweede Kamer over de
levering van duikboten aan Taiwan
arriveerde de heer Van Noord wat
later dan afgesproken. Hierdoor kon
hij gelijk van wal steken. Zijn eerste
uitspraak was: "Het beleid dient er
op gericht te zijn dat er geen schade
wordt geleden". Op zich wekte de
ze uitspraak al de nodige verbazing
onder de aanwezigen omdat vrijwel
alle ondernemers in de landbouw
van mening zijn dat ze wel schade
lijden door het thans uitgezette
beleid.
Spreker was van mening dat er bij
voorbeeld geen gewasbescher
mingsmiddelen uit het pakket
kunnen worden gehaald indien hier
voor geen goede alternatieven voor
handen zijn. Verscheidene telers van
graszaad stelden direkt de vraag
aan Van Noord waarom met name
TCA, een belangrijk middel bij de
bestrijding van tarwe-opslag in gras
zaad, niet meer mag worden ge
bruikt. Uiteraard was spreker niet
voldoende op de hoogte met de de
tails van het beleid, maar de toezeg
ging dat hij nader op deze zaak in
zou gaan en schriftelijk hierover zou
berichten was in ieder geval een po
sitief geluid op een overigens tam
verlopen avond. Van Noord merkte
op dat de grote frakties het gedoe
rondom de kommissie toelating
bestrijdingsmiddelen beu zijn.
Staatssekretaris Gabor is duidelijk
de wacht aangezegd en indien er
geen oplossing komt voor de huidi
ge impasse zal het meerjarenplan
gewasbescherming niet door de Ka
mer worden behandeld.
Landbouwschap
Spreker benadrukte verder nog eens
dat hij ook in de toekomst een grote
en blijvende rol voor het Landbouw-
J. van Noord
schap ziet weggelegd. Wat het
Landbouwschap doet hoeft de poli
tiek niet te doen, was zijn stelling.
Ten aanzien van het voortbestaan
van het ministerie van Landbouw
was spreker duidelijk positief, al
was het maar vanwege het feit dat
je in Brussel geen Staatssekretaris
aan de onderhandelingstafel kunt
zetten. Maar ook het ekonomisch
belang van de landbouw rechtvaar
digt een eigen ministerie. Bovendien
is niet alleen de landbouw maar ook
heel duidelijk natuur en landschap
gediend bij een krachtig optredend
ministerie. Wanneer je dat gaat
opsplitsen krijg je alleen maar grote
re tegenstellingen, die uiteindelijk
moeilijker tot oplossingen zullen
leiden.
Na afloop van de inleiding werd er
van de gelegenheid tot het stellen
van vragen ruim gebruik gemaakt.
Met name de claim die het Natuur
Beleids Plan legt op het landelijk ge
bied was ook voor Van Noord een
bron van zorg. Opmerkelijk was het
dat Van Noord verscheidene malen
met nadruk wees op het feit dat er
na deze moeilijke tijden ook weer
goede tijden voor de landbouw zul
len aanbreken. Jammergenoeg kre
gen de aanwezigen de indruk dat dit
argument door de politiek wordt ge
bruikt als een soort vrijbrief om het
op veel punten heilloze beleid voort
te zetten. J.P.C. van Hoven
Mr. drs. J. Brinkman,
algemeen sekretaris KNLC.
"Het probleem in deze is", voegt
Brinkman eraan toe, "dat er met po
litici een continue lobby moet wor
den opgebouwd. Om wat te
bereiken kun je je niet altijd schreeu
werig opstellen. Als individuele sek
tor kun je bij een minister of
EEG-kommissaris weinig bereiken.
De ene dag de akkerbouw bij de mi
nister, de andere dag de tuinbouw
en weer een dag verder de veehou
derij geeft zeker geen resultaat.
Daarom is het Landbouwschap nog
onmisbaar. Land- en tuinbouw kan
zo zijn eigen zaken regelen. Om ver
ordeningen te maken is het Land
bouwschap nodig".
Nestbevuiling
Sterkere organisaties zijn volgens
Brinkman ook nodig om beter besla
gen ten ijs te komen. "Als ieder voor
zich gaat praten wordt een bestuur
der gemakkelijk een speelbal voor
journalisten. Zo krijg je eigen nest
bevuiling. Kritisch is prima maar je
moet elkaar niet de put in praten.
Aan eigen kunnen moet je niet twij
felen". Van onder naar boven loopt
de belangenbehartiging in Neder
land prima. De lijn afdeling - kring en
verder naar boven is als een spoor
boekje. Maar dan, de weg terug
loopt beroerd. Het lijkt moeilijk om
compromissen die gesloten zijn te
vertalen. Een bestuurder moet er
niet voor terugschrikken om met
een slechte boodschap bij zijn ach
terban terug te komen".
Als de samenvoeging van organisa
ties doorgaat moet de DLV bij de
landbouworganisatie worden onder
gebracht. "Ik vertrouw de overheid
niet. De financiële bijdrage wordt
miniem. Bestuurlijk kan de DLV inte
greren met de SEV. Allebei beharti
gen ze een ekonomisch aspekt voor
de landbouw".
Om iets af te dwingen stelde een
akkerbouwer voor om een jaar geen
graan uit te zaaien. Brinkman acht
zo'n afspraak in de praktijk onuit
voerbaar. Beter is het dan volgens
hem om na de oogst met koöpera-
ties en handel harde afspraken te
maken.
Als KNLC-sekretaris hield Jan Brink
man in zaal Koch te Kruisland zijn
laatste inleiding. Per 1 april begint
zijn ambtelijke loopbaan bij de ge
meente Vlaardingen. De vraag of hij
een zinkend schip ging verlaten liet
hij lachend onbeantwoord.
J.v.T.
Op de jaarvergadering van de kring
West-Brabant op 20 februari jl.
heeft voorzitter Jan Geluk gezegd
dat de provincie Noord-Brabant zich
ernstig moet afvragen of er wel vol
doende draagvlak is voor uitvoering
van het streekplan. De 6.500 inge
diende bezwaarschriften noemde hij
een teken aan de wand.
Weliswaar pleit gedeputeerde mevr.
Jacobs voor een flexibele be-
drijfsstruktuur, maar de konkrete in
vulling daarvan blijft hoogst
twijfelachtig. De ekologische hoofd-
struktuur met de verbindingszones
leggen een zwarè claim op het ge
bied en bevriezen de bedrijfsontwik
kelingen in hoge mate. Geluk vreest
dat de gemeenten via hun bestem
mingsplannen weinig ruimte wordt
gelaten om iets ten gunste van boe
ren en tuinders te veranderen.
Rapport
Hij wees verder op het rapport "Nu
zaaien, straks oogsten", dat het
landbouwbedrijfsleven in West-
Brabant vorig jaar samen met de
provincie heeft uitgebracht. Daarin
wordt de ontwikkeling van de land
en tuinbouw in deze regio ge
schetst, waarbij ook de flexibele be-
drijfsstruktuur aan de orde komt.
Het rapport zou onder leiding van
een projektleider met begeleiding
van de kringvoorzitters worden uit
gevoerd, maar tot op heden zijn er
nog geen stappen ondernomen.
In zijn toespraak tot de kring leverde
Geluk felle kritiek op het uitblijven
van een reaktie van het Landbouw
schap op staatssekretaris Van Rooy,
die eerder zei weinig toekomst te
Geluk.
zien in de Nederlandse akkerbouw
en voorrang wil geven aan de belan
gen van tuinbouw en veehouderij.
De ZLM reageerde op deze uitspra
ken, maar de landbouwvoormannen
niet. Geluk zei dat de hoofdafdeling
Akkerbouw bij Landbouwschaps
voorzitter Mares heeft aangedron
gen op een afkeurende reaktie
richting staatssekretaris Van Rooy.
Op de algemene vergadering van de
kring Tholen, die op 19 februari j.l.
is gehouden, heeft voorzitter J.L.
van Gorsel kritische noten gekraakt
over de opstelling van de gemeente
Tholen ten aanzien van de land- en
tuinbouw. 'Het is opmerkelijk dat de
gemeente Tholen nogal wat vraagt
van de landinrichting en slechts
weinig voor de land- en tuinbouw
wil geven. Deze opstelling wekt op
een aantal plaatsen wrevel op', al
dus Van Gorsel.
De kringvoorzitter noemde het te
leurstellend dat de plaatselijke over
heid, die toch eigenlijk
medepleitbezorger zou moeten zijn
voor een belangrijke bedrijfstak in
de gemeente, zich zeer star en amb
telijk opstelt. 'Wanneer de landelijke
en provinciale overheden grote be
dragen voor de ontwikkeling van de
land- en tuinbouw in onze streek
pompen, is het zeer bedenkelijk dat
de gemeente Tholen legeskosten
aan een kleine groep inwoners
oplegt ten faveure van de hele
streek en zelfs zover gaat dat ze de
kleinste, elders al lang aanvaarde
planologische medewerking
weigert'.
Na sterk aandringen doet de ge-
J.L. van Gorsel
meente Tholen nu mee aan een on
derzoek naar de mogelijkheden van
glastuinbouw. Van Gorsel denkt niet
dat Tholen veel kans maakt. De ge
meenten St. Philipsland, Reimers-
waal en Borsele gaan met meer
bezieling en inzet te werk.
Zoet water
Positief liet Van Gorsel zich uit over
de vorderingen in de zoetwateraan-
voer op Tholen. De basisvoorziening
op St. Philipsland is het afgelopen
jaar klaar gekomen en het ligt in de
lijn der verwachting dat het water
schap deze zomer met de aanleg op
Tholen begint. De besprekingen
met de grondgebruikers vorderen
goed. Daarbij speelt vooral eventue
le structuurschade een rol, een zaak
waarvoor Van Gorsel begrip kan op
brengen gezien het ingrijpende ka
rakter van het werk.
De nota Jacht en Wildbeheer van
staatssecretaris Gabor ontlokte
kringvoorzitter Van Gorsel enkele
kritische opmerkingen. Deze nota
stelt een verdere beperking van de
jacht voor en zelfs een totaal verbod
voor een groot aantal natuurgebie
den. Zo zal er o.a. pas op 15 augus
tus op de wilde eend gejaagd
mogen worden, terwijl deze juist in
juli de grootste schade aanricht in
de peulvruchten en zomergranen.
Het jaagverbod in natuurgebieden
zal de druk op landbouwpercelen
opvoeren. Beheersjacht is volgens
Van Gorsel in deze gebieden zeker
op zijn plaats.