ZLM wil duidelijkheid over
maatregelen tegen wildschade
Uitlatingen Van Rooy
duidelijk weerspreken
Statenleden bezoeken
agrarische bedrijven
in Noord-Brabant
ZLM ergert zich aan schenden
afspraken over DLV
ZLM heeft bezwaren tegen
verhoging contributie
Organisatienieuws
Ir. Geuze
75 jaar
ZLM staat achter versterking
veehouderij in Zeeland
Wat is redelijk?
Benoemingen
Geluk voorzitter RvC
Accountantsunie ZLM
Hoofdbestuur ZLM:
De commissie grondgebruik van de
ZLM gaat zich beraden op een na
dere omschrijving van 'redelijke
maatregelen' die boer en jager moe
ten nemen om wildschade te voor
komen. De ZLM beschouwt de
verplichting om voor een- of twee
jarige teelten een afrastering
larigs een perceel te zetten niet als
een redelijke maatregel. Dat bleek
j.l. maandag tijdens de vergadering
van het hoofdbestuur van de ZLM in
het Landbouwhuis in Goes, waar
opnieuw de gang van zaken rond de
vergoedingen voor wildschade aan
de orde werd gesteld.
Vooral op Schouwen-Duiveland,
maar ook in andere regio's in Zee
land en Noord-Brabant, is geconsta
teerd, dat wildschade die vroeger
wel vergoed werd, nu niet meer in
aanmerking blijkt te komen voor
vergoeding uit het Jachtfonds. Er is
een tendens om boeren en jagers
aan strengere maatregelen te bin
den. In een enkel geval is zelfs het
ontbreken van een afrastering aan
gevoerd als argument om geen ver
goeding uit te keren. Vooral
percelen langs of vlakbij natuurge
bieden hebben veel te lijden van
wild.
Knalapparaten
Het hoofdbestuur van de ZLM
dringt aan op een duidelijke om
schrijving van maatregelen die wel
en niet redelijk worden geacht, zo
dat boer en jager weten waar ze aan
toe zijn. Daarbij stelt het hoofd
bestuur zich op het standpunt dat
knalapparaten en vlaggen wel tot
redelijke maatregelen behoren, maar
het plaatsen van een afrastering
niet.
De commissie grondgebruik van de
ZLM is van mening dat extra
kosten, die ontstaan door wildscha
de, zoals extra onkruidbestrijding op
kaalgevreten stukken en extra
droogkosten in verband met ongelij
ke afrijping van het gewas, voor ver
goeding in aanmerking moeten
Het hoofdbestuur heeft in zijn ver
gadering van maandag j.l. de vol
gende benoemingen bekrachtigd.
In de begeleidingscommissie DLV-
team akkerbouw Goes neemt plaats
de heer J.H.M. Akkermans te Sint-
Annaland in plaats van de heer D.
Vermaas.
In de commissie Akkerbouw van de
Agrarische Hogeschool te Den
Bosch is benoemd de heer L. Snoek
te Almkerk in plaats van de heer J.
Geluk.
Als opvolger van de heer R. Hoiting
in de Gewestelijke Raad voor Noord-
Brabant van het Landbouwschap is
benoemd drs. T. Elzinga. In de kon-
traktteeltcommissie Zuid-Nederland
neemt ir. G. van der Schelde de
plaats in van de heer Hoiting. Hij
gaat tevens het secretariaat van de
ze commissie voeren.
De heer J. Hartgers uit Doeveren is
benoemd in het bestuur van de
Stichting Kavelruil i.o. Noord-
Brabant.
komen. Als er een vergoeding wordt
toegekend, wordt deze pas vele
maanden na het oogsten van het
gewas uitbetaald, aldus de commis
sie. Het is redelijk om wettelijke ren
te over deze vergoeding te vragen,
wanneer de uitbetaling later plaats
vindt dan de gebruikelijke uitbeta-
De heer J.C. Geluk uit Dinteloord is
benoemd tot voorzitter van de Raad
van Commissarissen van de Ac
countantsunie ZLM. Hij neemt de
plaats in van de heer M.J. Goud uit
Baarland, die onlangs statutair
aftrad.
Geluk was reeds commissaris van
de Accountantsunie. Hij is tevens lid
van het dagelijks bestuur van de
ZLM en voorzitter van de akker
bouwcommissie. Eerder werd reeds
tot commissaris benoemd, de heer
F.J. Dees uit Wissenkerke, eveneens
hoofdbestuurslid van de ZLM.
In het bericht over de verjaardag van
de erevoorzitter van de ZLM, ir. M.A.
Geuze, in de ZLM-krant van vorige
week (pag. 3), is helaas een storen
de fout geslopen. Ir. Geuze vierde zijn
75-ste verjaardag niet op donderdag
20 februari, maar op zaterdag 22 fe
bruari j.l. Waarvan akte.
De ZLM vindt het een goede zaak
als de veehouderij in Zeeland zou
worden versterkt. Die versterking
kan zowel van binnenuit als van bui
tenaf komen. Dit heeft het hoofd
bestuur van de ZLM uitgesproken
op advies van de commissie vee
houderij.
In het LEI-rapport 'De Zeeuwse
landbouw in nieuwe banen' wordt
gesproken over versterking van
zwakke sectoren in Zeeland, zoals
de veehouderij. De ZLM constateert
dat er in de provincie een overschot
aan biggen bestaat, met name in
Zeeuws-Vlaanderen. Voor de var-
kensmesterij biedt dit moge
lijkheden.
Ook de provincie Zeeland staat po
sitief tegenover het introduceren
van nieuwe sectoren en werving
van bedrijven. In een reactie op het
LEI-rapport schrijven gedeputeerde
staten: 'Voorzover het aantrekken
van aktiviteiten van elders stimule
rend kan werken op het agrarisch
bedrijfsleven hier dan wel bestaande
zwakke sectoren kan versterken zijn
wij bereid te bevorderen dat bedrij
ven uit andere delen van het land
een vestigingsplaats kan worden
Het hoofdbestuur van de ZLM staat
positief tegenover versterking van
de samenwerking tussen de drie
centrale landbouworganisaties.
Vraagtekens worden echter gezet
achter de contributieverhoging, die
daarvan het gevolg zal zijn.
Zoals bekend hebben de drie CLO's
besloten gezamenlijk een kantoor in
Den Haag te gaan betrekken. Door
geleidelijke integratie van secretaria
ten, commissies en afdelingen
hoopt men naar meer eenheid toe te
groeien. De besturen blijven afzon
derlijk vergaderen.
Het hoofdbestuur van de ZLM heeft
in zijn vergadering van maandag j.l.
de hoop uitgesproken dat deze stap
pen inderdaad tot een verderstrekken
de samenwerking gaan leiden. De
meerwaarde zal in de praktijk moe
ten blijken. Het liefst ziet de ZLM
een convenant tot stand komen,
waarin de samenwerking in de eind
situatie wordt vastgelegd.
Diverse hoofdbestuursleden spra
ken hun verwondering uit over de
contributieverhoging die voor het
KNLC neerkomt op 2 a 3%. Dit als
gevolg van het feit dat de gezamen
lijke huisvesting extra kosten met
zich mee brengt. Het hoofdbestuur
zette vraagtekens achter de contri
butieverhoging, maar wilde om deze
reden de voorgenomen samenwer
king niet afwijzen. Wel moet er uit
zicht zijn op het terugverdienen van
deze investering op termijn.
Boer en jager worden bij wildschade in toenemende mate zelf aan
sprakelijk gesteld (foto: APS/Eric Vegter)
lingsdatum voor het geleverde
gewas. De commissie vindt een be
paalde drempel (uitgedrukt in een
geldbedrag), waaronder geen vergoe
ding plaatsvindt, bespreekbaar.
Kritiek op nota
In een reactie op de nota Jacht en
Wildbeheer van het ministerie van
Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
heeft het hoofdbestuur van de ZLM
zich op advies van de commissie
grondgebruik uitgesproken tegen
het uitgangspunt, dat wild als een
natuurwaarde moet worden be
schouwd. Het jachtbeleid zal zoda
nig moeten zijn, dat een redelijk
wildbestand kan worden gehand
haafd en de wildschade binnen aan
vaardbare grenzen blijft. Het
verbieden of sterk aan banden leg
gen van de jacht in natuurgebieden
verdraagt zich hiermee niet. De ZLM
pleit er voor om voor ganzen een
soortgelijk beleid te voeren als voor
grof wild. Dat wil zeggen, dat er af
schotvergunningen worden gege
ven als de populatie boven een
bepaalde grens uitstijgt.
De ZLM wil een duidelijke reactie
van de georganiseerde landbouw
op de uitspraken van staatssecreta
ris Van Rooy met betrekking tot het
standpunt van Nederland in de
GATT-onderhandelingen. Van Rooy
heeft op een vergadering in Lunte-
ren gezegd dat zij voorrang wil ge
ven aan de exportbelangen van de
zuivel ten koste van de akkerbouw.
Volgens het hoofdbestuur van de
ZLM is tot nu toe onvoldoende stel
ling genomen tegen deze uitspraak.
Alleen de ZLM heeft per brief pro
test aangetekend. De reactie van
het Landbouwschap is volgens de
ZLM vaag en een officiële weerleg
ging van de kant van de regering is
tot nu toe achterwege gebleven.
Het hoofdbestuur van de ZLM sprak
zijn bezorgdheid uit over de ver
deeldheid binnen de raad van Euro
pese landbouwministers over het
toekomstige landbouwbeleid. De
ZLM vreest dat forse prijsverlagin
gen, vooral voor akkerbouwproduk-
ten, het gevolg zullen zijn.
geboden'. G.S. voegen hieraan toe
dat uiteraard moet worden voldaan
het milieubeleid, zoals verwoord in
de Zeeuwse milieunota Kerend Tij.
Op uitnodiging van de landbouwor
ganisaties zullen leden van de Pro
vinciale Staten in Noord-Brabant
binnenkort een bezoek brengen aan
enkele agrarische bedrijven, die als
gevolg van het ontwerp-streekplan
in hun ontwikkeling belemmerd
worden. Door deze bedrijfsbezoe
ken hoopt de landbouw te bereiken
dat het streekplan alsnog in gunsti
ge zin wordt bijgesteld.
In de hoofdbestuursvergadering
van de ZLM van j.l. maandag werd
opnieuw kritiek geleverd op het
ontwerp-plan. Vooral de bedrijven in
de ecologische hoofdstructuur zul
len geen kant meer op kunnen.
Stilstand betekent achteruitgang en
uiteindelijk de ondergang, ook al
zegt gedeputeerde mevr. Jacobs
dat er geen enkel bedrijf als gevolg
van dit streekplan failliet zal gaan.
De ZLM vreest het tegendeel, om
dat de continuïteit in de bedrijfsvoe
ring op het spel wordt gezet.
Verder is de ZLM van mening dat
duidelijkheid moet worden geboden
aan agrarische bedrijven in de eco
logische hoofdstructuur en in de
ecologische verbindingszönes.
Naast bedrijven die onder beperken
de voorwaarden willen doorwerken,
zijn er ook die willen verplaatsen,
omdat ze hun bedrijf verder willen
ontwikkelen. Aan laatstgenoemde
bedrijfsgenoten moet de overheid
de helpende hand bieden, aldus de
ZLM.
De vervroegde invoering van het
profijtbeginsel bij de Dienst Land
bouwvoorlichting (DLV) is bij het
hoofdbestuur van de ZLM in slechte
aarde gevallen. Volgens afspraak
met de overheid zou pas in 1993
een begin worden gemaakt met een
beperkte betaling voor adviezen en
diensten van DLV. Maar de boeren
krijgen dit jaar al de rekening gepre
senteerd. Voor begeleiding van een
studieclub door een DLV-er wordt
bijvoorbeeld f 100,— per uur in re
kening gebracht.
Weliswaar is over het nu reeds in
voeren van het profijtbeginsel over
leg gevoerd met de centrale
landbouworganisaties, maar in dat
overleg is slechts gesproken over
vingeroefeningen. In werkelijkheid
presenteert DLV nu een forse tarie
venlijst. Als een van de redenen om
nu reeds het profijtbeginsel in te
voeren wordt genoemd, dat de DLV
ervaring wil opdoen met deze com
merciële manier van werken, zodat
de dienst in 1993 goed beslagen
ten ijs kan komen.
Het hoofdbestuur van de ZLM is
van mening dat hier in strijd met de
afspraken is gehandeld. Het ver
denkt de overheid ervan de ver
vroegde invoering van het
profijtbeginsel te gebruiken om de
bezuinigingen binnen te halen.
'Eens te meer toont de overheid
zich een onbetrouwbare partner, die
zich niet aan afspraken houdt', al
dus het hoofdbestuur.
De ZLM heeft zich overigens in het
kader van de privatisering van DLV
steeds een voorstander getoond
van het profijtbeginsel. Dat is de
beste manier om zich commercieel
waar te maken.
Het hoofdbestuur van de ZLM is er
verre van gerust op dat de overheid
haar aandeel in DLV op basis van de
gemaakte afspraken blijft leveren.
Daarom is het misschien beter de
zeggenschap over DLV volledig bij
het bedrijfsleven te leggen. Dit zou
tevens een goede samenwerking
met de SEV bevorderen.