Provincie betaalt mee aan kassen voor AOC Zeeland >ju knlc v* kommentaar Belastingen en heffingen WÊÊÊÊÊmÊÊÊtÊiÊmÊmÊmÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊLUÊ Schap: 'Meenemen' melkquota moet mogelijk blijven EG-LANDBOUW 'SCHROK-OP'? Controlesysteem vleeskalveren werkt prima Het provinciaal bestuur van Zeeland wil een bijdrage leveren aan de bouw van een kassencomplex bij het in aanbouw zijnde AOC Zeeland in Goes. Dit blijkt uit een voorstel van Gedeputeerde Staten. Het AOC wil op het terrein aan de Fruitlaan 672 m2 kassen bouwen, inklusief klimaatregeling en verwar mingsinstallatie. Het ministerie wil de aanvankelijk niet verder gaan dan 230 m2 koude kas, maar verhoogde later de rijksbijdrage tot f 150.000,—. De kas die het AOC wil bouwen kost echter bijna f 400.000,—. Daarom is het AOC- bestuur op zoek gegaan naar extra fi nancieringsbronnen en heeft bij de provincie aangeklopt. De provincie vindt het noodzakelijk dat de kasteelten een volwaardige plaats krijgen in het onderwijspro gramma van het AOC. Verwacht wordt dat de oppervlakte verwarmd glas in Zeeland (nu 60 ha) belangrijk zal toenemen. De omschakeling Het controlesysteem bij de vleeskal veren wordt positief ontvangen. Meer dan 90% van de vleeskalve ren zijn er bij betrokken. De Afdeling Veredelingslandbouw van het KNLC constateerde dat het systeem rust heeft gebracht op de vaak roerige markt. In de zomer van 1990 kondigde de naar kasteelten draagt bij aan de herstrukturering van de akkerbouw. Verder wijst de provincie op de in novatieve effekten van de automatiserings- en regelapparatuur in de kassen en op het belang van deze akkommodatie voor de akker en tuinbouw in Zeeland als geheel. Naast de verhoogde bijdrage van het ministerie hoopt het AOC ook Het Landbouwschap wil dat vee houders die hun bedrijf verplaatsen hun melkquota kunnen meenemen. Deze mogelijkheid dreigt te worden gedwarsboomd door de aanpassing van de Beschikking Superheffing 1988, die het ministerie van land bouw op last van het Europese hof van justitie moet doorvoeren. Volgens het schap was de 'mee- neemregeling' altijd een algemeen vleeskalversector aan dat het zelf ging controleren op verboden groei bevorderaars. De sector had een slecht imago gekregen. Door schan dalen met groeibevorderaars als clenbuterol was de sector regelma tig negatief in de publiciteit geko men. Met het nieuwe controlesysteem wil men daar een eind aan maken. Inmiddels is ruim f 150.000,— te ontvangen uit de herstruktureringsgelden voor de ak kerbouw. Van het dan nog resteren de tekort wil de provincie de helft op tafel leggen. Dat komt neer op een subsidie van f 50.000,—. De bijdrage wordt toegekend onder voorwaarde dat het bedrijfsleven minimaal een gelijk aandeel voor zijn rekening neemt. geaccepteerde gang van zaken. Verder wil het Landbouwschap dat de tot 22 januari 1992 gemaakte af spraken tussen pachters en ver pachters onder de overgangsbepalingen komen te val len. Voor deze gevallen zijn de oude regels dan nog van toepassing. Voor nieuwe pachtovereenkomsten gaan dezelfde regels gelden als voor grond in eigendom. 90% van de dieren aangesloten bij het systeem. Maar ook al is men geen lid, de kalveren worden toch gecontroleerd op de aanwezigheid van groeibevorderaars. Het controlesysteem wordt ge vreesd, stelde de Afdeling Verede lingslandbouw tevreden vast. Op dit moment kan de sector een schan daal zeker niet gebruiken. Wordt een fraudeur gevonden, dan zal die han gen. Het imago van de sector moet omhoog. Volgens de Afdeling kan dat met een garantie over de kwali teit van het vlees. Peloton TNO is nauw betrokken bij het con trolesysteem. Het onderzoek van TNO richt zich voornamelijk op be paalde stoffen, die normaal niet in het lichaam voorkomen, maar wel in groeibevorderaars. Lichaamseigen stoffen worden niet vergeten bij het onderzoek. Dieren met een hoge hormoonspiegel worden kritisch be keken. Met de statistiek in de hand kunnen eventuele fraudeurs worden opgespoord. 'Gert-Jan Theunissen' kunnen voorkomen, maar niet een heel peloton, aldus de Afdeling. Belastingen en heffingen zijn er in velerlei soort. Voor elk is er een afzonderlijke grondslag, dat wil zeggen datgene waarover de belasting of heffing moet wor den betaald. Inkomen, vermogen en omzet kunnen aan belasting onderhevig zijn. Het bezit van een auto leidt tot belastingbeta ling. Er worden accijnzen gehe ven over olie/benzine, tabak en alcohol. Ook in de land- en tuin bouw kennen we heffingen 'm velerlei soort. De medeverant woordelijkheidsheffing voor gra nen en melk is een bekend voorbeeld. Landbouwschap en produktschappen leggen meer dan een heffing op. Deregulering De laatste jaren is er bij de be lastingheffing met veel woorden en in vele rapporten de nadruk gelegd op minder regels, een voudiger systemen en een meer doorzichtig systeem. Het p/an- Oort is in grote lijnen doorge voerd. Verwerkelijking van de voorstellen van de Commissie- Stevens kunnen een verdere ver eenvoudiging en administratieve lastenverlichting betekenen. Dit geldt tenminste voor de loon- en inkomstenbelasting en de pre mieheffing. Voor het totale pakket van be lastingen en heffingen dreigt er echter een financiële lastenver zwaring en toenemende ondui delijkheid ten aanzien van de lastendruk. Het lijkt erop dat het kabinet in het milieu een nieuwe 'grondslag' gevonden heeft om een verbruiksbelasting op te leg gen. Daarnaast wil het kabinet regulerende en bestemmingshef fingen leggen op produktiemid- de/en, produkten en diensten. Verbruiksbelasting Eind januari hebben de ministers Kok Financiënen Alders Mi lieu) een overzicht gegeven van de mogelijkheden tot instelling van verbruiksbelastingen op de milieu-grondslag. In de Tweede Kamer is er namelijk vorig jaar op aangedrongen om niet langer door te gaan met het alléén hef fen op brandstoffen in het kader van de Wet Algemene Bepalin gen Milieuhygiëne (WABM), maar te zoeken naar mogelijke andere (milieu)belastingbronnen. De ministers zeggen nu dat ze de beoogde 2,2 miljard gulden die er moet komen als opbrengst niet alleen via een energieheffing binnen willen halen. Het gaat om de bredere invalshoek van een omvangrijke verschuiving van de belastingheffing op milieu aantasting. De Ministers zeggen dat het in hun notitie alleen maar gaat om een viertal voorbeelden en een onderzoek naar de technische haalbaarheid van invoering van een of meer verbruiksbelastin gen naar de milieugrondslag. Het gevaar is echter levensgroot dat deze eco-belasting werkelijkheid wordt. Als het kabinet vasthoudt aan de vier voorbeelden waar over de nieuwe verbruiksbe lasting mogelijk geheven gaat worden dan wordt met name de land- en tuinbouw zwaar ge troffen. Er wordt namelijk gedacht over een verbruiksbelasting op: grondwater (in de land- en tuin bouw veel gebruikt onder andere als drinkwater voor het vee}, af- val, gewasbeschermingsmidde len en fosfor en stikstof in veevoer en kunstmest. De minister heeft wel opgemerkt dat een deel van de opbrengst van deze nieuwe verbruiksbe lastingen mogelijk teruggesluisd zal worden via verlaging van de kosten op arbeid. Dit zal voor de boeren- en tuinders echter niet veel soelaas bieden omdat de ar beid daar in grote mate door de ondernemer zelf wordt verricht. A/s deze nieuwe verbruiksbe lastingen doorgaan dan wordt de concurrentiepositie van het agra risch bedrijfsleven verder aange tast. Bovendien is een dergelijke eco-tax in strijd met de algeme ne uitgangspunten van be lastingheffing namelijk het gelijkheidsbeginsel en geen dif ferentiatie en uitzonderingsposi tie voor bepaalde groepen. Jarenlang zijn de zelfstandigen, als er gevraagd werd naar speci fieke regels om aan hun uitzon deringspositie tegemoet te komen, op deze principes gewe zen. Nu dreigt dit in negatieve zin ter zijde te worden geschoven om eenzijdig een zware be lastingdruk op te leggen. Heffingen De Ministers Kok en Aiders zeg gen in hun nota dat bij de uitein delijke afweging over het al of niet invoeren van bovengenoem de verbruiksbelastingen rekening moet worden gehouden met het samenvallen met andere resp. reeds voorgenomen heffingen zoals voor bestrijdingsmiddelen. Of dat inderdaad zal gebeuren is de vraag. In ander verband wordt er volop gepraat over het mogelijk instellen van reguleren de en bestemmingsheffingen op energie (Cie. Wolfson), bestrij dingsmiddelen, kunstmest, mest, enz. Bij de regulerende heffing staat de beïnvloeding van het gebruiks- en koopgedrag voorop; bij de bestemmingshef fing de opbrengst ten bate van een bepaald doel of de overheid. In beide gevallen zal een dergelij ke heffing in eerste instantie de kostprijs verhogen. Dit soort heffingen zijn in ieder geval voor de land- en tuinbouw onaanvaardbaar als er geen eco nomisch verantwoord alternatief is van middelen of bedrijfsvoe ring. Bestemmingsheffingen zijn in bepaalde gevallen verant woord als door middel van de opbrengst zicht komt op econo misch en milieutechnisch verant woorde veranderingen en aanpassingen voor de sector zelf. De heffingen die nu overwo gen worden voldoen in het alge meen niet aan deze voorwaarden. De voorgestelde heffingen zijn heffingen die naar de algemene middelen zullen gaan (zie de energieheffings- voorstellen van de Cie. Wolfson) en bij de herverdeling niet terug gesluisd worden naar de sector die ze heeft opgebracht. Dit is niet aanvaardbaar. A/s er heffingen moeten komen dan kan de sector dit beter zelf regelen. De land- en tuinbouw zijn daar op toegerust in de vorm van publiek-rechtelijke organen. Daarbinnen ligt een eigen be voegdheid om aan te geven wat wel en niet aanvaardbaar is. Dam Jaarsma plv. algemeen secretaris KNLC "Boeren zijn geen heiligen, zij zijn het nooit geweest en zij zullen het nooit worden. Wat dat betreft zijn het gewone mensen, net als u en ik. In die zin is het verklaarbaar dat er overtredingen plaatsvinden, maar het is gelukkig in beperkte mate". Drs. P. Bukman, minister van Landbouw, Natuurbeheer en Vis serij. (Reformatorisch Dagblad, 4 februari 1992). "Voorheen zaten we in het ZLM-kantoor aan de Grote Markt. Dat was een aardige ruimte, maar we moesten de ingang delen. Dat is toch geen ideale oplossing". Dr. A.H. Veldhof, voorzitter sociëteit van Ongenuchten Vrij. (PZC, 8 februari 1992). De EG-landbouwsubsidies houden de gemoederen flink bezig, niet alleen in Europa maar ook in Amerika. Blijkens deze spotprent uit een Canadees agrarisch blad is men ook in Canada niet onverdeeld positief over het EG-landbouwbeleid. De Europese landbouw wordt voorgesteld als een combine, die het Canade se platteland kaalvreet. Overigens vertellen de Europese boerenorganisaties precies het omgekeerde: de Amerikaanse boer krijgt per saldo meer subsidie van de overheid dan de Europese boer. Voor beide partij en komt de dreiging dus van de overzijde van de oceaan.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 5