Provincie betaalt mee aan
kassen voor AOC Zeeland
>ju knlc
v* kommentaar
Belastingen en
heffingen
WÊÊÊÊÊmÊÊÊtÊiÊmÊmÊmÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊLUÊ
Schap: 'Meenemen' melkquota
moet mogelijk blijven
EG-LANDBOUW 'SCHROK-OP'?
Controlesysteem vleeskalveren werkt prima
Het provinciaal bestuur van Zeeland
wil een bijdrage leveren aan de
bouw van een kassencomplex bij
het in aanbouw zijnde AOC Zeeland
in Goes. Dit blijkt uit een voorstel
van Gedeputeerde Staten.
Het AOC wil op het terrein aan de
Fruitlaan 672 m2 kassen bouwen,
inklusief klimaatregeling en verwar
mingsinstallatie. Het ministerie wil
de aanvankelijk niet verder gaan dan
230 m2 koude kas, maar verhoogde
later de rijksbijdrage tot
f 150.000,—. De kas die het AOC
wil bouwen kost echter bijna
f 400.000,—. Daarom is het AOC-
bestuur op zoek gegaan naar extra fi
nancieringsbronnen en heeft bij de
provincie aangeklopt.
De provincie vindt het noodzakelijk
dat de kasteelten een volwaardige
plaats krijgen in het onderwijspro
gramma van het AOC. Verwacht
wordt dat de oppervlakte verwarmd
glas in Zeeland (nu 60 ha) belangrijk
zal toenemen. De omschakeling
Het controlesysteem bij de vleeskal
veren wordt positief ontvangen.
Meer dan 90% van de vleeskalve
ren zijn er bij betrokken. De Afdeling
Veredelingslandbouw van het KNLC
constateerde dat het systeem rust
heeft gebracht op de vaak roerige
markt.
In de zomer van 1990 kondigde de
naar kasteelten draagt bij aan de
herstrukturering van de akkerbouw.
Verder wijst de provincie op de in
novatieve effekten van de
automatiserings- en regelapparatuur
in de kassen en op het belang van
deze akkommodatie voor de akker
en tuinbouw in Zeeland als geheel.
Naast de verhoogde bijdrage van
het ministerie hoopt het AOC ook
Het Landbouwschap wil dat vee
houders die hun bedrijf verplaatsen
hun melkquota kunnen meenemen.
Deze mogelijkheid dreigt te worden
gedwarsboomd door de aanpassing
van de Beschikking Superheffing
1988, die het ministerie van land
bouw op last van het Europese hof
van justitie moet doorvoeren.
Volgens het schap was de 'mee-
neemregeling' altijd een algemeen
vleeskalversector aan dat het zelf
ging controleren op verboden groei
bevorderaars. De sector had een
slecht imago gekregen. Door schan
dalen met groeibevorderaars als
clenbuterol was de sector regelma
tig negatief in de publiciteit geko
men. Met het nieuwe
controlesysteem wil men daar een
eind aan maken. Inmiddels is ruim
f 150.000,— te ontvangen uit de
herstruktureringsgelden voor de ak
kerbouw. Van het dan nog resteren
de tekort wil de provincie de helft
op tafel leggen. Dat komt neer op
een subsidie van f 50.000,—. De
bijdrage wordt toegekend onder
voorwaarde dat het bedrijfsleven
minimaal een gelijk aandeel voor zijn
rekening neemt.
geaccepteerde gang van zaken.
Verder wil het Landbouwschap dat
de tot 22 januari 1992 gemaakte af
spraken tussen pachters en ver
pachters onder de
overgangsbepalingen komen te val
len. Voor deze gevallen zijn de oude
regels dan nog van toepassing. Voor
nieuwe pachtovereenkomsten gaan
dezelfde regels gelden als voor
grond in eigendom.
90% van de dieren aangesloten bij
het systeem. Maar ook al is men
geen lid, de kalveren worden toch
gecontroleerd op de aanwezigheid
van groeibevorderaars.
Het controlesysteem wordt ge
vreesd, stelde de Afdeling Verede
lingslandbouw tevreden vast. Op dit
moment kan de sector een schan
daal zeker niet gebruiken. Wordt een
fraudeur gevonden, dan zal die han
gen. Het imago van de sector moet
omhoog. Volgens de Afdeling kan
dat met een garantie over de kwali
teit van het vlees.
Peloton
TNO is nauw betrokken bij het con
trolesysteem. Het onderzoek van
TNO richt zich voornamelijk op be
paalde stoffen, die normaal niet in
het lichaam voorkomen, maar wel in
groeibevorderaars. Lichaamseigen
stoffen worden niet vergeten bij het
onderzoek. Dieren met een hoge
hormoonspiegel worden kritisch be
keken. Met de statistiek in de hand
kunnen eventuele fraudeurs worden
opgespoord. 'Gert-Jan Theunissen'
kunnen voorkomen, maar niet een
heel peloton, aldus de Afdeling.
Belastingen en heffingen zijn er
in velerlei soort. Voor elk is er
een afzonderlijke grondslag, dat
wil zeggen datgene waarover de
belasting of heffing moet wor
den betaald. Inkomen, vermogen
en omzet kunnen aan belasting
onderhevig zijn. Het bezit van
een auto leidt tot belastingbeta
ling. Er worden accijnzen gehe
ven over olie/benzine, tabak en
alcohol. Ook in de land- en tuin
bouw kennen we heffingen 'm
velerlei soort. De medeverant
woordelijkheidsheffing voor gra
nen en melk is een bekend
voorbeeld. Landbouwschap en
produktschappen leggen meer
dan een heffing op.
Deregulering
De laatste jaren is er bij de be
lastingheffing met veel woorden
en in vele rapporten de nadruk
gelegd op minder regels, een
voudiger systemen en een meer
doorzichtig systeem. Het p/an-
Oort is in grote lijnen doorge
voerd. Verwerkelijking van de
voorstellen van de Commissie-
Stevens kunnen een verdere ver
eenvoudiging en administratieve
lastenverlichting betekenen. Dit
geldt tenminste voor de loon- en
inkomstenbelasting en de pre
mieheffing.
Voor het totale pakket van be
lastingen en heffingen dreigt er
echter een financiële lastenver
zwaring en toenemende ondui
delijkheid ten aanzien van de
lastendruk. Het lijkt erop dat het
kabinet in het milieu een nieuwe
'grondslag' gevonden heeft om
een verbruiksbelasting op te leg
gen. Daarnaast wil het kabinet
regulerende en bestemmingshef
fingen leggen op produktiemid-
de/en, produkten en diensten.
Verbruiksbelasting
Eind januari hebben de ministers
Kok Financiënen Alders Mi
lieu) een overzicht gegeven van
de mogelijkheden tot instelling
van verbruiksbelastingen op de
milieu-grondslag. In de Tweede
Kamer is er namelijk vorig jaar op
aangedrongen om niet langer
door te gaan met het alléén hef
fen op brandstoffen in het kader
van de Wet Algemene Bepalin
gen Milieuhygiëne (WABM),
maar te zoeken naar mogelijke
andere (milieu)belastingbronnen.
De ministers zeggen nu dat ze de
beoogde 2,2 miljard gulden die
er moet komen als opbrengst
niet alleen via een energieheffing
binnen willen halen. Het gaat om
de bredere invalshoek van een
omvangrijke verschuiving van de
belastingheffing op milieu
aantasting.
De Ministers zeggen dat het in
hun notitie alleen maar gaat om
een viertal voorbeelden en een
onderzoek naar de technische
haalbaarheid van invoering van
een of meer verbruiksbelastin
gen naar de milieugrondslag. Het
gevaar is echter levensgroot dat
deze eco-belasting werkelijkheid
wordt. Als het kabinet vasthoudt
aan de vier voorbeelden waar
over de nieuwe verbruiksbe
lasting mogelijk geheven gaat
worden dan wordt met name de
land- en tuinbouw zwaar ge
troffen.
Er wordt namelijk gedacht over
een verbruiksbelasting op:
grondwater (in de land- en tuin
bouw veel gebruikt onder andere
als drinkwater voor het vee}, af-
val, gewasbeschermingsmidde
len en fosfor en stikstof in
veevoer en kunstmest.
De minister heeft wel opgemerkt
dat een deel van de opbrengst
van deze nieuwe verbruiksbe
lastingen mogelijk teruggesluisd
zal worden via verlaging van de
kosten op arbeid. Dit zal voor de
boeren- en tuinders echter niet
veel soelaas bieden omdat de ar
beid daar in grote mate door de
ondernemer zelf wordt verricht.
A/s deze nieuwe verbruiksbe
lastingen doorgaan dan wordt de
concurrentiepositie van het agra
risch bedrijfsleven verder aange
tast. Bovendien is een dergelijke
eco-tax in strijd met de algeme
ne uitgangspunten van be
lastingheffing namelijk het
gelijkheidsbeginsel en geen dif
ferentiatie en uitzonderingsposi
tie voor bepaalde groepen.
Jarenlang zijn de zelfstandigen,
als er gevraagd werd naar speci
fieke regels om aan hun uitzon
deringspositie tegemoet te
komen, op deze principes gewe
zen. Nu dreigt dit in negatieve zin
ter zijde te worden geschoven
om eenzijdig een zware be
lastingdruk op te leggen.
Heffingen
De Ministers Kok en Aiders zeg
gen in hun nota dat bij de uitein
delijke afweging over het al of
niet invoeren van bovengenoem
de verbruiksbelastingen rekening
moet worden gehouden met het
samenvallen met andere resp.
reeds voorgenomen heffingen
zoals voor bestrijdingsmiddelen.
Of dat inderdaad zal gebeuren is
de vraag. In ander verband
wordt er volop gepraat over het
mogelijk instellen van reguleren
de en bestemmingsheffingen op
energie (Cie. Wolfson), bestrij
dingsmiddelen, kunstmest,
mest, enz. Bij de regulerende
heffing staat de beïnvloeding
van het gebruiks- en koopgedrag
voorop; bij de bestemmingshef
fing de opbrengst ten bate van
een bepaald doel of de overheid.
In beide gevallen zal een dergelij
ke heffing in eerste instantie de
kostprijs verhogen.
Dit soort heffingen zijn in ieder
geval voor de land- en tuinbouw
onaanvaardbaar als er geen eco
nomisch verantwoord alternatief
is van middelen of bedrijfsvoe
ring. Bestemmingsheffingen zijn
in bepaalde gevallen verant
woord als door middel van de
opbrengst zicht komt op econo
misch en milieutechnisch verant
woorde veranderingen en
aanpassingen voor de sector
zelf. De heffingen die nu overwo
gen worden voldoen in het alge
meen niet aan deze
voorwaarden. De voorgestelde
heffingen zijn heffingen die naar
de algemene middelen zullen
gaan (zie de energieheffings-
voorstellen van de Cie. Wolfson)
en bij de herverdeling niet terug
gesluisd worden naar de sector
die ze heeft opgebracht. Dit is
niet aanvaardbaar.
A/s er heffingen moeten komen
dan kan de sector dit beter zelf
regelen. De land- en tuinbouw
zijn daar op toegerust in de vorm
van publiek-rechtelijke organen.
Daarbinnen ligt een eigen be
voegdheid om aan te geven wat
wel en niet aanvaardbaar is.
Dam Jaarsma
plv. algemeen
secretaris KNLC
"Boeren zijn geen heiligen, zij zijn het nooit geweest en zij zullen het nooit
worden. Wat dat betreft zijn het gewone mensen, net als u en ik. In die zin
is het verklaarbaar dat er overtredingen plaatsvinden, maar het is gelukkig
in beperkte mate".
Drs. P. Bukman, minister van Landbouw, Natuurbeheer en Vis
serij. (Reformatorisch Dagblad, 4 februari 1992).
"Voorheen zaten we in het ZLM-kantoor aan de Grote Markt. Dat was een
aardige ruimte, maar we moesten de ingang delen. Dat is toch geen ideale
oplossing".
Dr. A.H. Veldhof, voorzitter sociëteit van Ongenuchten Vrij.
(PZC, 8 februari 1992).
De EG-landbouwsubsidies houden de gemoederen flink bezig, niet alleen in Europa maar ook in Amerika.
Blijkens deze spotprent uit een Canadees agrarisch blad is men ook in Canada niet onverdeeld positief
over het EG-landbouwbeleid. De Europese landbouw wordt voorgesteld als een combine, die het Canade
se platteland kaalvreet. Overigens vertellen de Europese boerenorganisaties precies het omgekeerde: de
Amerikaanse boer krijgt per saldo meer subsidie van de overheid dan de Europese boer. Voor beide partij
en komt de dreiging dus van de overzijde van de oceaan.