Half februari nieuwe Beschikking Superheffing Nieuws en Commentaar KNLC kommentaar Heffing op bestrijdingsmiddelen kunstmest en veevoer onderzocht 5 li Bietenteler moet veel vertrouwen hebben Alle bezuinigingen dit jaar? Belangenbehartiging Vaste quotumoverdracht van 20.000 kg/ha, vijf ha per jaar vrij Bij de overdracht van melkquotum gaat per hektare een vast quotum van 20.000 kg melk mee over. Daarnaast is het mogelijk per hef fingsperiode maximaal vijf hektare grond zonder quotum over te dra gen. De voorschriften dat grond een jaar voor en na overdracht van het quotum in gebruik moet zijn voor de melkveehouderij, blijven bestaan. Dit zijn de hoofdlijnen van het nieu we stelsel voor de overdracht van melkquotum. De nieuwe regels zijn verwoord in een concept-Beschikking tot wijzi ging van de Beschikking Superhef fing 1988. Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij heeft de concept-Beschikking vori ge week dinsdag voor advies naar het Landbouwschap en het Pro- duktschap voor Zuivel gestuurd. Per 22 januari jl. zijn de grond quotum- overdrachtsbepalingen in De Be schikking Superheffing 1988 zoals bekend ingetrokken. Gevolg hiervan is dat geen beroep meer kan wor den gedaan op de nationale regels voor grond/quotumoverdracht. Tot de datum van inwerkingtreding van het nieuwe stelsel gelden de EG- verordeningen, waarin wordt gesteld dat met elke grondover- dracht een evenredig deel van het melkquotum meegaat. Het ministerie streeft ernaar de nieuwe Beschikking rond 15 februa ri a.s. in werking te laten treden. Dan is het mogelijk om ruim voor de nieuwe heffingsperiode, die op 1 april begint, transakties aan te gaan volgens het nieuwe stelsel. De wijzi ging van de beschikking heeft alleen betrekking op gedeeltelijke bedrijfs- overdrachten. Bij gehele bedrijfs- overdrachten blijft gelden dat het gehele quotum mee overgaat. De intrekking van de grond/quotum- overdrachtsbepalingen in de Be schikking Superheffing 1988 is een gevolg van de uitspraak van het Europese Hof van Justitie in Luxem burg op 6 december 1991. In deze uitspraak stelt het Hof dat het Ne derlandse systeem niet in over eenstemming is met de EG-regelgeving. Overgangsregeling Transakties die in de periode vanaf 22 januari tot de datum van de vaststelling van het nieuwe nationa le overdrachtsstelsel worden ver richt, moeten voldoen aan de voorwaarden in de EG- verordeningen, dat wil zeggen: ze moeten op basis van evenredigheid geschieden. Alle transakties die voor 22 januari zijn gedaan, zullen behandeld worden volgens de voor waarden van Beschikking Superhef fing 1988. Uiteraard zullen de transakties die na de uitspraak van het Hof op 6 december 1991 op ba sis van de voorwaarden van de EG- regeling, dus op basis van evenre digheid, als zodanig worden erkend. De voorschriften dat grond een jaar voor en na overdracht van het quotum in gebruik moet zijn voor de veehouderij, blijven bestaan. Het is weer volop tijd voor de bie tenvergaderingen in WEST ZEEUWS-VLAANDEREN, traditiege trouw worden deze goed bezocht. Of dit nu komt door de uitgebreide uitleg die de medewerkers van de fabrieken geven of vanwege het feit dat bieten nog steeds een zeer be langrijk gewas is in ons bouwplan, we weten het niet. eens flink op je kop krijgt omdat de kwaliteit zoveel slechter is dan bij de buitenlandse collega's. De verkoop van de produkten loopt momenteel niet erg. Naar aardap pels, uien maar ook hooi en stro is heel weinig vraag. Daar de winter weer al opschiet zou het nodig moeten aantrekken om de voorra den te ruimen. Na wat geruststellende woorden over de bestrijdingsmiddelen is er deze week weer flink aan de bel ge trokken, zo'n 90 middelen zouden overbodig zijn en daar bovenop moet nu plotseling ook de Maneb weg en dat nog wel per 1993. Ook dreigt er nog steeds een heffing op bestrijdingsmiddelen. Als dit alles doorgaat betekent dat niet alleen een flinke kostenverhoging maar ook moet er misschien wel meer gespoten worden met minder effec tieve middelen, terwijl er ook nog al ternatieven genoemd zijn in de lijst die beslist onplezieriger werken dan de huidige. Het veel gehoorde 'on aanvaardbaar' op vergaderingen zal nu bij de ministeries hard gemaakt worden. We weten wel dat die bieten een zeer belangrijke financiële kurk zijn. Als ze in prijs zouden zijn meege- daald met de granen en peulvruch ten zag het er in de polders al heel anders uit. Toch is het ook niet alles koek en ei. De quotering blijft altijd vragen opwerpen, een 100% toe wijzing zit er niet in o.a. omdat er steeds meer suiker uit de bieten ge wonnen kan worden. Ook moet er voor het vangnet gereserveerd wor den, een voorziening die je pas waardeert als je eens een misoogst hebt. De C-bieten blijven ook voor raadsels zorgen. Je moet er een zeker deel produce ren o.a. voor herverdeling maar of ze werkelijk zo weinig kunnen opbren gen als nu aangekondigd kun je als boer niet beoordelen. Samen met de moeilijk te kontroleren waarden als tarrapercentage, suikergehalte en kwaliteit moet je als bietenteler wel veel vertrouwen hebben. Dat is extra moeilijk als de prijs ook nog onder druk staat en je als telers nog Op WEST ZUID-BEVELAND hebben de lage temperaturen de grond goed- gedaan, en ook slakken en rupsen hebben een gevoelige tik gehad. Ve len hebben hun aardappelland tegen de opslag bewerkt. De schaatspret was maar kort, het ijs was niet be trouwbaar. Men staat weer te dringen om de milieu-eisen aan te scherpen. De ge wasbeschermingsmiddelen worden zwaar aangepakt. Het zal moeilijk uit te voeren zijn als er geen aange paste middelen komen. We worden overspoeld met kreten wat er in 1992 allemaal gebeuren moet. Je zou je af kunnen vragen of er in 1993 nog wel wat te doen. is. Nu is er weer een heffing op drinkwater te verwachten. De ziektekosten worden duurder, het afval is niet meer te beheersen, maar ja, als je niks meer verbranden mag (tuinaf val bijv.), dan kweek je weer hoop jes rommel rond gebouwen. Er zijn nogal wat zaken aan de orde (geweest) in ons gebied: aansluiting aan de zoetwaterpijp, een kassen complex, de WOV, uitbreiding van de vuilstort en niet te vergeten de Covra. Nu weer de DLV. De afspraak was dat pas in 1993 meegefinan- cierd zou worden, maar nu wil de DLV al dit jaar voor bepaalde dien sten laten betalen. De opgave van schapen voor de mestboekhouding is uitgesteld tot 1 maart. Let op, overschotbedrijven met schapen moeten een formulier aanvragen bij bureau Heffingen in Assen en dan pas wordt het fosfaat bij het over schot geteld. Wat levert een lid van een land bouworganisatie het meest op: dienstverlening of belangenbe hartiging? Waaraan ontlenen de landbouworganisaties hun be langrijkste bestaansrecht? De laatste jaren is het belang van dienstverlening enorm toegeno men. Een goed pakket diensten is onmisbaar, denk aan voorlich ting, juridische hulp, accountan cy, teeltbegeleiding, het landbouwblad en dergelijke. Toch durf ik de stelling te pone ren dat een boer of tuinder meer geld verdient aan belangenbe hartiging van hun landbouwor ganisaties. Het probleem is alleen: dienstverlenende produk ten kunnen wat gemakkelijker in geld worden gewaardeerd. Het produkt dienst bevindt zich meer dan belangenbehartiging op een concurrerende markt. Prijs en kwaliteit van het produkt bepa len onder meer de marktwaarde. Voor agrarische belangenbehar tiging geldt dit niet of nauwe lijks. Er is geen sprake van een concurrerende open markt. Het is niet zo dat bijvoorbeeld de KNBTB kan bewijzen dat de zui- velprijs dankzij hun inspanningen twee cent hoger is uitgevallen, dan het geval zou zijn a/s het KNLC dit zou regelen. Het blijft zeer moeilijk aan te geven wat het resultaat is van belangenbe hartiging. Dit valt niet met een schaartje te knippen. Gnmogelijk is het om te vertellen met hoe veel cent de suikerprijs is geste gen, dankzij de landbouworganisaties. Nog moeilijker (dan wel onmogelijk) is het om aan te geven wat de organisaties wisten te voorko men. Denk aan heffingen, mi lieunormen, belastingen en prijsdalingen. Toch ontslaat dit de landbouwor ganisaties niet van hun be/an- genbehartigende taak. Integendeel. Juist in deze tijd van krimp en kostprijsverhogen- de maatregelen is belangenbe hartiging voor boeren en tuinders essentieel. Brutaal Misschien moeten we zelfs wat brutaler worden in onze presen tatie. Tot nu toe presenteren de landbouworganisaties hun suc cessen vrij bescheiden of zelfs helemaal niet. Dit in tegenstel ling tot bijvoorbeeld Amerikaan se organisaties, die zelfs vrij stellig de financiële resultaten van belangenbehartiging in beeld brengen. Een bescheiden opstelling, ty pisch Nederlands, is lofwaardig, maar niet erg zakelijk. Elk lid heeft recht op inzage in het pak ket van de organisaties. Wat le vert het op! Value for money. Niet alleen de dienstverlening moet dan in beeld worden ge bracht, ook de belangenbeharti ging. Waarom? Omdat de landbouworganisaties niet alleen kunnen leunen op dienstverle ning. Daar hoort belangenbehar tiging onlosmakelijk bij. Het is één pakket en wat mij betreft gecombineerd in een soort ANWB-model Een boer of tuin der wordt lid van een landbouw organisatie en krijgt daarmee ook een interessante korting op bepaalde diensten. In mijn ogen blijft de belangrijk ste grondslag van een land bouworganisatie echter de behartiging van agrarische be langen. Dit soort organisaties kunnen niet alleen rusten op dienstverlening. Het is wel nodig meer 'reclame' te maken voor de belangenbehartiging. Ook dit produkt heeft een marktwaarde. Denk hierbij aan de lobby over landbouwprijzen en quota's, pachtprijzen, fiscale voordelen, milieuheffingen, CAO-zaken, landinrichtingsbeleid, structuur beleid, onderzoek, etcetera. Veel is niet in geld vertaalbaar. Vaak is het niet goed mogelijk om de groep aan te wijzen die het suc ces heeft behaald (of meer ellen de wist te voorkomen). Misschien moeten we maar eens het volgende brutale lijstje maken. Bereikt Dankzij de landbouworgani saties: - zijn de prijzen van produkt A niet 10 cent, maar 15 cent gestegen; - zijn de quota's met slechts vijf in plaats van 20 procent gekort; - bestaat de landbouwvrijstel- Hng nog; - is er nog geen heffing op stikstof, CO2, gewasbescher mingsmiddelen; - is de pachtprijs nog redelijk; - blijft landinrichting nog steeds aantrekkelijk. Zo'n lijstje is goed te maken. Soms zelfs financieel vertaald en als het niet goed is moet een an der dit maar eens aantonen. Na tuurlijk is niet alles rozegeur: in sommige sectoren zijn de prijzen te ver gedaald. Ondanks de in spanningen van de organisaties. Dit is echter géén argument om de voordelen van belangenbe hartiging niet op te sommen. Een moderne klantgerichte orga nisatie laat op zakelijke wijze zien welke produkten worden aangeboden, wat ze kosten en wat ze opleveren. Valse beschei denheid is hier niet op zijn plaats. Wel een objectivering van de ve le voordelen van echt lidmaat schap van een landbou worganisa ties. Jan Brinkman algemeen secretaris KNLC De ministers Kok (financiën) en Al ders (milieu) hebben een lijst van mogelijke milieuheffingen aan de Tweede Kamer voorgelegd. Het gaat om een verkennende inventa risatie. Onderzocht zijn milieuheffingen op bestrijdingsmiddelen, nutriënten (kunstmest en veevoer), grondwa ter en afval. Deze heffingen staan los van eventueel in te stellen regu lerende heffingen. De heffing op bestrijdingsmiddelen is gebaseerd op de hoeveelheid ak- tieve stof. Uitgegaan is van een ta rief van f 1,50 per kilo. Bij een gebruik van 49 miljoen kilo per jaar zou deze heffing het rijk f 75 mil joen opbrengen. Voor bestrij dingsmiddelen heeft de regering ook nog een specifieke bestem mingsheffing in petto. Deze zou f 25,- tot 30 miljoen per jaar op moeten leveren. In de notitie is voorts sprake van een belasting op kunstmest en vee voer. Genoemd wordt een tarief van 5 cent per kilo fosfor of stikstof. De opbrengst zou in dat geval f 49 mil joen bedragen. Als belastingplichti gen worden de groothandels en distributiesector genoemd. Een hef fing op zoet grondwater (1 miljard m3 per jaar) zou theoretisch f 800 miljoen kunnen opbrengen. Deze heffing moet worden opgebracht door de drinkwaterbedrijven.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 5