Zaken rondom de maatschap "ledereen die stagiaires heeft zou deze cursus moeten volgen" Koeienraadseltje Sociaal Ekonomische Voorlichting Cursus voor stagebieders bijzonder goed bevallen A A A A A A A A A A" A C A A A A A A A A A A A A A De 13 deelnemers aan de onlangs in Zeeland gehouden cursus voor sta gebieders zijn allemaal bijzonder en thousiast over zowel het verloop van de cursus als over wat ze ervan opgestoken hebben, "ledereen die met stagiaires op zijn of haar bedrijf te maken heeft zou deze cursus moeten volgen," zei één van de cur sisten tijdens de afsluitende bijeen komst vorige week vrijdag in Hotel Goes. Omdat de stagebieders een steeds belangrijkere rol krijgen in het agrarisch onderwijs is dit ook daadwerkelijk de bedoeling. Het is de eerste keer dat in Zeeland de cursus voor stagebieders is ge geven. Elders in het land is deze al eerder van start gegaan. De cursus in Zeeland is verzorgd door het Agrarisch Onderwijs Centrum Zee land, die de kennis daarvoor inge huurd heeft van Stoas Agramanagement en Scholing. De cursus krijgt in Zeeland komend na jaar een vervolg: van alle ca. 120 Zeeuwse stagebieders heeft immers nog maar ruim 10 procent de (gra tis) stagebiederscursus gevolgd en het bijbehorende certificaat uitge reikt gekregen. Het is een cursus van drie keer een dag, die o.m. tot doel heeft het con tact tussen het AOC en de stage bieder te verstevigen. Zeker in verband met de nieuwe structuur van het agrarisch onderwijs, waarbij de stagebieder een beetje de rol van (praktijk-)leraar krijgt, is dat van groot belang. "In deze cursus leren de mensen hoe ze het best met sta giaires om kunnen gaan," zegt Petra Geraedts van Stoas Agramanage ment en Scholing, die de cursus heeft gegeven. "Heel belangrijk is dat de mensen over hun eigen erva ringen vertellen. Anderen herkennen dat, zodat ze zich realiseren dat zij niet de enigen zijn met een bepaal de moeilijkheid. Met zijn allen probe ren we daarvoor oplossingen te vinden." De eerste dag kregen de cursisten onder meer uitleg over wat de De groep van 13 cursisten, met op de voorgrond rechts afdelingsdirecteur A. van der Jagt van AOC Zee land, enjn het midden (met bloemen) cursuscoördinator van het AOC LP. Reijnierse en de begeleidster van de stagebiederscursus^ Petra Geraedts. school van hen verwacht. Ook kre gen ze huiswerk mee: ze moesten zelf een instructie bedenken aan een stagiaire. Als oefening moesten ze vervolgens de andere cursisten instrueren. Het mocht echter geen instructie zijn van iets wat de anderen al kon den, want ook stagiaires moeten tij- 11 LJ Er komt nog een koe bij, terwijl daarna vanuit elk raam nog steeds precies negen koeien te zien zijn. Hoe kan dat? Een veehouder heeft zijn bedrijf overgedaan aan zijn zoon, maar hij heeft nog wel een stuk land behouden met midden daarop een huis. De veehouder wil graag een aantal koeien houden omdat hij erg aan de dieren ge hecht is. Hij verdeelt het stuk land in acht vierkanten en zet op elk vierkant drie koeien. Omdat zijn huis aan alle kanten een raam heeft kan hij nu uit elk raam negen koeien zien (zie te kening, elk kruisje stelt een koe voor). Op een gegeven moment krijgt de veehouder bezoek van zijn buurman. Deze heeft op de markt een koe gekocht, die hij graag bij de veehouder in hét land wil doen. De veehouder heeft daar geen bezwaar tegen, maar hij wil wel vanuit elk raam precies negen koeien kunnen blijven zien. De veehouderzelf houdt al zijn (24) koeien. Hoe los sen ze dat op? In de ZLM-krant van volgende week kunt u lezen welke oplossing ze bedacht heb ben, maar denkt u er eerst zelf maar eens over na. dens de stage iets leren wat ze nog niet kunnen. Dus geen instructie hoe je trekker moet rijden, maar bij voorbeeld hoe je moet tennissen. Een van de cursisten gaf uitleg over hoe je een koek moet bakken, wat er in resulteerde dat een andere deelnemer de laatste cursusdag met een heerlijk baksel aan kwam zet ten. Die had dus goed geluisterd. Cursusleidster Petra Geraedts: "Tij dens het geven van de instructie kregen ze van de anderen commen taar. De hele groep kwam zo tot een aantal tips over hoe je het best sta giaires een instructie kunt geven. Zo hebben ze ondervonden dat je iets stapsgewijs moet uitleggen, niet te veel in een keer en altijd moet vra gen of de ander het begrijpt. Als je dit als cursusleidster alleen maar zou vertellen dringt het lang niet zo goed door dan wanneer ze het met elkaar zelf ondervinden." Die actieve eigen inbreng verklaart ook de opmerking van een van de cursisten tijdens het evaluatierondje de laatste dag, dat hij tijdens andere cursussen aan het begin van de middag meestal een beetje slaap krijgt. "Deze cursus vergt veel zelf werkzaamheid, en nog op een leuke manier ook. Dan val je niet in slaap," aldus de cursist. Koffiepauze Mevrouw Geraedts probeert de cur sus zoveel mogelijk te verlevendi gen. Toen tijdens een pauze de koffie even op zich liet wachten gaf ze een raadseltje op over een ge pensioneerde veehouder die bijzon der aan zijn koeien gehecht is (zie kader). Nog net voor de koffie arri veerde kwam een van de cursisten, zelf een veehouder, met de oplos sing, nadat tal van "foute" oplos singen waren aangedragen. "Die koe van de buurman loopt zeker steeds rond hè, zodat ze steeds aan de andere kant van het huis is dan aan de kant' waar de veehouder naar buiten kijkt." Nee dus, en de veehouder hoeft ook niet zelf een koe te verkopen. Motiveren en stimuleren Het motiveren en stimuleren van de stagiaire is een belangrijk onderdeel van de cursus. Hiertoe dragen o.m. bij: voldoende werkafwisseling, de planning samen bespreken, waarde ring geven en zo mogelijk ook ver antwoordelijkheid, meenemen naar excursies en vergaderingen, werk zaamheden zelfstandig laten uitvoe ren en vertrouwen tonen. Het is wel zo dat iedere stagiaire verschillend is, zodat nooit van tevoren te zeg gen is hoe je met hem of haar om moet gaan. Ook doorloopt de stagi aire een proces, van weinig be kwaam en veel sturing nodig in het begin, tot bekwaam en weinig stu ring nodig. "In dat stadium kun je een leerling veel gemakkelijker ver antwoordelijkheid geven. Als vee houder kun je dan rustig eens een weekend weg, de stagiaire zorgt wel dat de koeien gemolken worden en regelt verder alles wel," aldus een cursist. Een arbeidsongeschiktheidsverze kering, melding bij de fabriek wat betreft quota, inschrijven bij de dis trictsbureauhouder (met name voor melk- en mestquotum), lidmaat schappen, etc.etc., het hoort er alle maal bij. In dit artikel leest u het hoe en het waarom. Arbeidsongeschiktheid Een voordeel van een samenwer kingsverband is dat als één van de maten arbeidsongeschikt wordt, het werk in ieder geval door kan gaan omdat er ook nog de andere maat op het bedrijf is. Personen kunnen zich aanvullend op de AAW (Alge mene Arbeidsongeschiktheidswet, volksverzekering) partikulier verze keren; er wordt vanuitgegaan dat degene die arbeidsongeschikt is de financiële gevolgen van de arbeids ongeschiktheid volledig moet dragen. Arbeidsongeschiktheid van één van de maten heeft een ongunstige in vloed op het bedrijfsresulaat; als de arbeidsongeschikte maat hetzelfde recht op de arbeidsvergoeding en/of winstaandeel houdt dan lijdt hij in principe geen schade. Wanneer een derde aansprakelijk is voor de ar beidsongeschiktheid en er wordt geen schade geleden, dan keert de verzekering van de derde niet uit. Om zulke situaties te vermijden wordt in het maatschapskontrakt al tijd een bepaling opgenomen dat wanneer een derde aansprakelijk is voor de arbeidsongeschiktheid, de arbeidsongeschikte maat zijn ar beidsvergoeding en/of winstaandeel verliest. Het is aan te bevelen om beide ma ten lid te laten worden van de be- drijfsverzorgingsdienst met deelname aan de reduktieregeling; valt er een maat uit dan kan voor een gereduceerd tarief een bedrijfs- verzorger ingeschakeld worden. Praktische tips: 1. Als de referentiehoeveelheid mest in eigendom is ingebracht in de maatschap, moet de wijziging van de tenaamstelling binnen 30 dagen na het passeren van de akte gemeld worden bij het Bureau Heffingen te Assen. Hiervoor moet het formulier 'wijziging bedrijfssituatie i.v.m. de referentiehoeveelheden' worden in gevuld. Dit formulier is verkrijgbaar bij de DBH. Deze situatie komt ech ter niet veel voor omdat mest haast nooit in eigendom wordt inge bracht. 2. Als de referentiehoeveelheid melk in eigendom is ingebracht in de maatschap, moet de wijziging van de tenaamstelling zo spoedig moge lijk op een bij de DBH verkrijgbaar formulier aldaar gemeld worden. Hiervoor geldt hetzelfde verhaal: in de praktijk komt deze situatie zelden voor. 3. Eventueel melden bij de bank; eventueel moet de financiering wor den aangepast of de tenaamstelling worden gewijzigd. Mogelijk moeten ook nieuwe rekeningen worden geopend. 4. Als pachtrechten met toestem ming van de eigenaar zijn inge bracht, moet een wijzigingskontrakt worden opgesteld, ondertekend en naar de grondkamer worden gestuurd ter goedkeuring. 5. Melden aan afnemers. Leveran ciers en andere instanties, waar het bedrijf mee te maken heeft, zoals de bedrijfsverzorgingsdienst. Eventueel kunnen ledenkapitalen worden op gevraagd. 6. Na verloop van tijd nagaan of het gewenst is om de akte aan te pas sen aan gewijzigde omstan digheden. Ih deze serie van zes artikelen zijn de belangrijkste zaken die geregeld kunnen worden in een maatschaps kontrakt besproken. Van volledig heid voor een ieder kan bijna geen sprake zijn; tenslotte is iedere situa tie weer anders, maar vragen bij de SEV-er in uw rayon kan natuurlijk al tijd. Het aangaan van een maat schap heeft grote gevolgen voor ouders, opvolgers en anderen; de SEV-er kan u helpen de gevolgen te overzien. Maak van uw maatschap maatwerk! E.T. Pons

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 18