Zaken rondom de maatschap
"ledereen die stagiaires heeft
zou deze cursus moeten volgen"
Koeienraadseltje
Sociaal
Ekonomische
Voorlichting
Cursus voor stagebieders bijzonder goed bevallen
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A"
A C
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
De 13 deelnemers aan de onlangs in
Zeeland gehouden cursus voor sta
gebieders zijn allemaal bijzonder en
thousiast over zowel het verloop
van de cursus als over wat ze ervan
opgestoken hebben, "ledereen die
met stagiaires op zijn of haar bedrijf
te maken heeft zou deze cursus
moeten volgen," zei één van de cur
sisten tijdens de afsluitende bijeen
komst vorige week vrijdag in Hotel
Goes. Omdat de stagebieders een
steeds belangrijkere rol krijgen in
het agrarisch onderwijs is dit ook
daadwerkelijk de bedoeling.
Het is de eerste keer dat in Zeeland
de cursus voor stagebieders is ge
geven. Elders in het land is deze al
eerder van start gegaan. De cursus
in Zeeland is verzorgd door het
Agrarisch Onderwijs Centrum Zee
land, die de kennis daarvoor inge
huurd heeft van Stoas
Agramanagement en Scholing. De
cursus krijgt in Zeeland komend na
jaar een vervolg: van alle ca. 120
Zeeuwse stagebieders heeft immers
nog maar ruim 10 procent de (gra
tis) stagebiederscursus gevolgd en
het bijbehorende certificaat uitge
reikt gekregen.
Het is een cursus van drie keer een
dag, die o.m. tot doel heeft het con
tact tussen het AOC en de stage
bieder te verstevigen. Zeker in
verband met de nieuwe structuur
van het agrarisch onderwijs, waarbij
de stagebieder een beetje de rol van
(praktijk-)leraar krijgt, is dat van
groot belang. "In deze cursus leren
de mensen hoe ze het best met sta
giaires om kunnen gaan," zegt Petra
Geraedts van Stoas Agramanage
ment en Scholing, die de cursus
heeft gegeven. "Heel belangrijk is
dat de mensen over hun eigen erva
ringen vertellen. Anderen herkennen
dat, zodat ze zich realiseren dat zij
niet de enigen zijn met een bepaal
de moeilijkheid. Met zijn allen probe
ren we daarvoor oplossingen te
vinden."
De eerste dag kregen de cursisten
onder meer uitleg over wat de
De groep van 13 cursisten, met op de voorgrond rechts afdelingsdirecteur A. van der Jagt van AOC Zee
land, enjn het midden (met bloemen) cursuscoördinator van het AOC LP. Reijnierse en de begeleidster
van de stagebiederscursus^ Petra Geraedts.
school van hen verwacht. Ook kre
gen ze huiswerk mee: ze moesten
zelf een instructie bedenken aan
een stagiaire. Als oefening moesten
ze vervolgens de andere cursisten
instrueren.
Het mocht echter geen instructie
zijn van iets wat de anderen al kon
den, want ook stagiaires moeten tij-
11
LJ
Er komt nog een koe bij, terwijl daarna vanuit elk raam nog
steeds precies negen koeien te zien zijn. Hoe kan dat?
Een veehouder heeft zijn bedrijf
overgedaan aan zijn zoon, maar
hij heeft nog wel een stuk land
behouden met midden daarop
een huis. De veehouder wil
graag een aantal koeien houden
omdat hij erg aan de dieren ge
hecht is. Hij verdeelt het stuk
land in acht vierkanten en zet op
elk vierkant drie koeien. Omdat
zijn huis aan alle kanten een
raam heeft kan hij nu uit elk
raam negen koeien zien (zie te
kening, elk kruisje stelt een koe
voor).
Op een gegeven moment krijgt
de veehouder bezoek van zijn
buurman. Deze heeft op de
markt een koe gekocht, die hij
graag bij de veehouder in hét
land wil doen. De veehouder
heeft daar geen bezwaar tegen,
maar hij wil wel vanuit elk raam
precies negen koeien kunnen
blijven zien. De veehouderzelf
houdt al zijn (24) koeien. Hoe los
sen ze dat op? In de ZLM-krant
van volgende week kunt u lezen
welke oplossing ze bedacht heb
ben, maar denkt u er eerst zelf
maar eens over na.
dens de stage iets leren wat ze nog
niet kunnen. Dus geen instructie
hoe je trekker moet rijden, maar bij
voorbeeld hoe je moet tennissen.
Een van de cursisten gaf uitleg over
hoe je een koek moet bakken, wat
er in resulteerde dat een andere
deelnemer de laatste cursusdag met
een heerlijk baksel aan kwam zet
ten. Die had dus goed geluisterd.
Cursusleidster Petra Geraedts: "Tij
dens het geven van de instructie
kregen ze van de anderen commen
taar. De hele groep kwam zo tot een
aantal tips over hoe je het best sta
giaires een instructie kunt geven. Zo
hebben ze ondervonden dat je iets
stapsgewijs moet uitleggen, niet te
veel in een keer en altijd moet vra
gen of de ander het begrijpt. Als je
dit als cursusleidster alleen maar
zou vertellen dringt het lang niet zo
goed door dan wanneer ze het met
elkaar zelf ondervinden."
Die actieve eigen inbreng verklaart
ook de opmerking van een van de
cursisten tijdens het evaluatierondje
de laatste dag, dat hij tijdens andere
cursussen aan het begin van de
middag meestal een beetje slaap
krijgt. "Deze cursus vergt veel zelf
werkzaamheid, en nog op een leuke
manier ook. Dan val je niet in slaap,"
aldus de cursist.
Koffiepauze
Mevrouw Geraedts probeert de cur
sus zoveel mogelijk te verlevendi
gen. Toen tijdens een pauze de
koffie even op zich liet wachten gaf
ze een raadseltje op over een ge
pensioneerde veehouder die bijzon
der aan zijn koeien gehecht is (zie
kader). Nog net voor de koffie arri
veerde kwam een van de cursisten,
zelf een veehouder, met de oplos
sing, nadat tal van "foute" oplos
singen waren aangedragen. "Die
koe van de buurman loopt zeker
steeds rond hè, zodat ze steeds aan
de andere kant van het huis is dan
aan de kant' waar de veehouder
naar buiten kijkt." Nee dus, en de
veehouder hoeft ook niet zelf een
koe te verkopen.
Motiveren en stimuleren
Het motiveren en stimuleren van de
stagiaire is een belangrijk onderdeel
van de cursus. Hiertoe dragen o.m.
bij: voldoende werkafwisseling, de
planning samen bespreken, waarde
ring geven en zo mogelijk ook ver
antwoordelijkheid, meenemen naar
excursies en vergaderingen, werk
zaamheden zelfstandig laten uitvoe
ren en vertrouwen tonen. Het is wel
zo dat iedere stagiaire verschillend
is, zodat nooit van tevoren te zeg
gen is hoe je met hem of haar om
moet gaan. Ook doorloopt de stagi
aire een proces, van weinig be
kwaam en veel sturing nodig in het
begin, tot bekwaam en weinig stu
ring nodig. "In dat stadium kun je
een leerling veel gemakkelijker ver
antwoordelijkheid geven. Als vee
houder kun je dan rustig eens een
weekend weg, de stagiaire zorgt
wel dat de koeien gemolken worden
en regelt verder alles wel," aldus
een cursist.
Een arbeidsongeschiktheidsverze
kering, melding bij de fabriek wat
betreft quota, inschrijven bij de dis
trictsbureauhouder (met name voor
melk- en mestquotum), lidmaat
schappen, etc.etc., het hoort er alle
maal bij. In dit artikel leest u het hoe
en het waarom.
Arbeidsongeschiktheid
Een voordeel van een samenwer
kingsverband is dat als één van de
maten arbeidsongeschikt wordt, het
werk in ieder geval door kan gaan
omdat er ook nog de andere maat
op het bedrijf is. Personen kunnen
zich aanvullend op de AAW (Alge
mene Arbeidsongeschiktheidswet,
volksverzekering) partikulier verze
keren; er wordt vanuitgegaan dat
degene die arbeidsongeschikt is de
financiële gevolgen van de arbeids
ongeschiktheid volledig moet
dragen.
Arbeidsongeschiktheid van één van
de maten heeft een ongunstige in
vloed op het bedrijfsresulaat; als de
arbeidsongeschikte maat hetzelfde
recht op de arbeidsvergoeding en/of
winstaandeel houdt dan lijdt hij in
principe geen schade. Wanneer een
derde aansprakelijk is voor de ar
beidsongeschiktheid en er wordt
geen schade geleden, dan keert de
verzekering van de derde niet uit.
Om zulke situaties te vermijden
wordt in het maatschapskontrakt al
tijd een bepaling opgenomen dat
wanneer een derde aansprakelijk is
voor de arbeidsongeschiktheid, de
arbeidsongeschikte maat zijn ar
beidsvergoeding en/of winstaandeel
verliest.
Het is aan te bevelen om beide ma
ten lid te laten worden van de be-
drijfsverzorgingsdienst met
deelname aan de reduktieregeling;
valt er een maat uit dan kan voor
een gereduceerd tarief een bedrijfs-
verzorger ingeschakeld worden.
Praktische tips:
1. Als de referentiehoeveelheid mest
in eigendom is ingebracht in de
maatschap, moet de wijziging van
de tenaamstelling binnen 30 dagen
na het passeren van de akte gemeld
worden bij het Bureau Heffingen te
Assen. Hiervoor moet het formulier
'wijziging bedrijfssituatie i.v.m. de
referentiehoeveelheden' worden in
gevuld. Dit formulier is verkrijgbaar
bij de DBH. Deze situatie komt ech
ter niet veel voor omdat mest haast
nooit in eigendom wordt inge
bracht.
2. Als de referentiehoeveelheid melk
in eigendom is ingebracht in de
maatschap, moet de wijziging van
de tenaamstelling zo spoedig moge
lijk op een bij de DBH verkrijgbaar
formulier aldaar gemeld worden.
Hiervoor geldt hetzelfde verhaal: in
de praktijk komt deze situatie zelden
voor.
3. Eventueel melden bij de bank;
eventueel moet de financiering wor
den aangepast of de tenaamstelling
worden gewijzigd. Mogelijk moeten
ook nieuwe rekeningen worden
geopend.
4. Als pachtrechten met toestem
ming van de eigenaar zijn inge
bracht, moet een wijzigingskontrakt
worden opgesteld, ondertekend en
naar de grondkamer worden
gestuurd ter goedkeuring.
5. Melden aan afnemers. Leveran
ciers en andere instanties, waar het
bedrijf mee te maken heeft, zoals de
bedrijfsverzorgingsdienst. Eventueel
kunnen ledenkapitalen worden op
gevraagd.
6. Na verloop van tijd nagaan of het
gewenst is om de akte aan te pas
sen aan gewijzigde omstan
digheden.
Ih deze serie van zes artikelen zijn
de belangrijkste zaken die geregeld
kunnen worden in een maatschaps
kontrakt besproken. Van volledig
heid voor een ieder kan bijna geen
sprake zijn; tenslotte is iedere situa
tie weer anders, maar vragen bij de
SEV-er in uw rayon kan natuurlijk al
tijd. Het aangaan van een maat
schap heeft grote gevolgen voor
ouders, opvolgers en anderen; de
SEV-er kan u helpen de gevolgen te
overzien. Maak van uw maatschap
maatwerk!
E.T. Pons