Heffing gewasbescherming is
dinasre belastingmaatregel
Onzekerheid
Nieuws en Commentaar
KNLC
kommentaar
Toewijzingspercentage suiker
voor 1992 valt tegen
Afdeling akkerbouw KNLC:
Instemming met nieuwe
regels bij overdracht
melkquotum
"Omdat het een ordinaire belasting
maatregel is moeten we deze hef
fing op
gewasbeschermingsmiddelen afwij
zen", aldus Wim Kranenburg
(WLTO). En dat was nog een van de
meest gematigde reacties in de ver
gadering van de KNLC-afdeling Ak
kerbouw op de door de overheid
voorgestelde heffing.
Hoewel er vele soorten heffingen en
vele soorten meningen hierover zijn,
was de Afdeling unaniem in het af
wijzen van de door de overheid
voorgestelde heffing van f 1,75 per
kg werkzame stof. Binnen de sector
is er een draagvlak voor het terug
dringen van het gebruik van gewas
beschermingsmiddelen. Een heffing
met het belangrijkste doel jaarlijks
f 25 min. te collecteren waarvan de
precieze besteding onduidelijk is
werkt contraproduktief op dit draag
vlak. Stel dat het gebruik vermin
derd, dan wordt de heffing
verhoogd om toch f 25 min. binnen
te krijgen?!
Bovendien wordt de heffing geba
seerd op de hoeveelheid werkzame
stof, zonder dat hierbij rekening
wordt gehouden met de milieu
schadelijkheid. Is dat milieubeleid?
"Afwijzen en als die heffing toch
doorgaat dan aankaarten bij Euro
pese Hof van Justitie", zo besloot
Jan Geluk (ZLM) de discussie.
Keuringen
"Wanneer handel en afnemers in de
toekomst keuring van pootaardap-
pelen overnemen van de NAK, zijn
we weer terug bij af", aldus ver
woordde Douwe Dijkstra (LMF) heel
goed de mening van de KNLC-
afdeling Akkerbouw over de toe
komstige keuringssystematiek. Er
moet een onafhankelijke keuring
blijven.
In Nederland is er een discussie over
de toekomstige keuring van poot-
goed en zaaizaden. Enerzijds hangt
dit samen met ontwikkelingen op
EG-niveau. Anderzijds wordt de
overheidsbijdrage aan de NAK fors
verminderd. Gezien de EG-
regelgeving zou de controle vermin
derd kunnen worden. Voorzitter
Jans Leeuwma wees dit duidelijk
van de hand: "Een vermindering
van de controle is een verkeerde be
zuiniging waarvan later de rekening
wordt gepresenteerd in de vorm van
lagere exporten". Dit laat echter on
verlet dat daar waar mogelijk de ef
ficiency van de controle verbeterd
moet worden.
De Afdeling deed hierbij de sug
gestie om de NAK ook de kwali
teitskeuring voor de handelshuizen
te laten verrichten. Immers, dan
hoeft er maar één controleur op het
erf te komen en dat zal voor de boer
voordeel opleveren. Dit bespaart
hen indirect controlekosten en daar
naast wordt zijn onderhandelings
positie ten opzichte van de afnemer
versterkt.
Willem Koops
De melkrobot Miros trok afgelopen week op de Landbouw RAI veel bekijks. Hier is "Miros" aan het mel
ken, terwijl de boer in zijn landbouwblad leest dat hij nu minder aan vaste melktijden is gebonden....
De onzekerheid over het toekom
stige landbouwbeleid duurt maar
voort. Dit geldt zowel voor de
plannen van de Europese Com
missie als de landbouwparagraaf
in de GATT-onderhandelingen.
Met name de uitkomsten van de
GATT-besprekingen zullen door
slaggevend zijn voor de struk tuur
van de Europese landbouw. Het
definitieve besluit over de Euro
pese landbouwhervormings-
voorste/len kan immers pas
worden genomen als er duide
lijkheid is over GATT. Optimisten
denken dat er vóór Pasen over
eenstemming in Genève bereikt
zal zijn. Pessimisten denken dat
dit pas na de Amerikaanse presi
dentsverkiezingen het geval zal
zijn. Anderen hopen dat de
GATT-besprekingen mislukken
en denken dat de daarna volgen
de handelsoorlog soelaas zal
bieden.
Ik hoop dat dit laatste niet zal ge
beuren, want ook handelsoorlo-
gen kennen alleen maar
verliezers. Vroeg of laat zal er
daarom in GATT-verband toch
een compromis bereikt moeten
worden. Hierbij moeten de on
derhandelingspartners duidelijk
afspraken maken over een gelei
delijke verandering in de agrari
sche politiek in de
handelsblokken.
Niet toegeven
Het nu voorliggende voorstel van
secretaris-generaal Dunkel is
veel te ingrijpend. Het is geba
seerd op met name de graan- en
sojabelangen van de Verenigde
Staten. Die verzetten zich nu ook
openlijk tegen de Dunkel-
voorstellen. Het gaat ook in te
gen het belang van andere agra
rische bedrijfstakken in de VS.
Van een meer open wereldmarkt
is geen sprake en vele groepen
dreigen in financiële moeilijkhe
den te komen.
Het offensief van de Amerikaan
se president Bush in Australië,
Korea en Japan heeft wel aange
toond dat de VS politiek geheel
uit is op de bescherming van de
eigen markt en niet op een vrije
re concurrentie. De economische
en sociale malaise in de VS en
de invloed daarvan op de Ameri
kaanse verkiezingsstrijd zetten
de GATT-onderhandelingen
steeds verder onder druk. De EG
zal de komende maanden daar
om in de GATT-
onderhandelingen voet bij stuk
moeten houden en niet moeten
toegeven aan de onredelijke
eisen van de VS. Voorkomen
moet worden dat er door de
tijdsdruk onverantwoorde beslui
ten worden genomen.
In COPA-verband zullen de Euro
pese boeren en tuinders op een
grote vergadering van land-
bouwvertegenwoordigers op 27
januari a.s. in Brussel het onaan
vaardbaar over de GATT-land-
bouwvoorstellen nog eens dui
delijk uitspreken. Dit is opnieuw
nodig omdat in sommige lidsta
ten van de EG (onder andere
Duitsland) er een toenemende
bereidheid is landbouwbelangen
voor andere belangen op te offe
ren. Daarnaast dreigt het gevaar
van deeloplossingen ten gunste
van de grote EG-landen.
Inkomen onder druk
Afgezien van de GATT-
onderhandelingen en de Europe
se landbouwhervorming brengt
de jaarlijkse gang van zaken
weer met zich mee dat de Euro
pese Commissie met de prijs
voorstellen 1992/1993 komt.
Deze zijn dit jaar al te laat. Te
verwachten is dat de Commissie
deze voorstellen zal laten aan
sluiten bij de eerder genoemde
voorstellen en het bestaande be
leid. Bij de granen betekent dit
a/s gevolg van de overschrijding
van de 160 miljoen ton dus drie
procent prijsverhoging en een
extra medeverantwoordelijkshef
fing van drie procent. Bij melk,
hoewel de marktsituatie dit niet
nodig maakt, een verdere quo
tumverlaging. Dit legt samen
met de met name in Nederland
hoge inflatie en de toenemende
milieulasten (zoals heffingen op
energie, grondwater, gewasbe
schermingsmiddelen, veevoer en
kunstmest) een grote druk op de
ontwikkeling van het agrarisch
inkomen.
Drs A.A. Jaarsma
plaatsvervangend algemeen
secretaris KNLC
'Natuur, natuur. Wat versta je onder natuur? Ik heb mijn grond goed bezaaid.
Er staan goede gewassen op, die goed bewerkt zijn. Is dat dan geen
natuur?'
A. Vermeer, boer in Midden-Brabant, over het ontwerp-
streekplan voor Brabant
'Ik ben me ervan bewust dat ik me in het begin 110 procent moet geven.
Ik moet goed opletten dat ik me juist profileer. Maar ik ben niet bang. Ik
weet me gesteund door mijn achterban, mannen en vrouwen'.
Ria van Rossum-Gortzak (CBTB), eerste vrouw in hoofd
bestuur Landbouwschap (Agrarisch Dagblad, 17 januari
1992).
'Als we nu advies moeten uitbrengen aan een melkveehouder, en wij vinden
dat hij zijn veestapel moet uitbreiden, dan zeggen we dat. In het verleden
dacht zo'n voorlichter: dat betekent dat er elders iemand van de markt
wordt gedrukt, dus doe dat maar niet'.
Ir. W. Tacken, directeur DLV (Volkskrant, 3 januari 1992).
'Soms lijkt het wel of wij daar in Helmond een kerncentrale aan het neerzet
ten zijn in plaats van een mestfabriek. Elke Brabantse gemeente wil dat die
mestverwerking een succes wordt, maar hun politieke en bestuurlijke in
steek is: not in my backyard' (vert.: niet in mijn achtertuin)-
Ir. B. Hilberts, directeur mestfabriek Promest te Helmond
(Volkskrant, 18 januari 1992).
'Nederland heeft 24 miljoen varkens op 15 miljoen inwoners en weet de
varkenspest te beheersen. België heeft 9 miljoen varkens op 9 miljoen inwo
ners en gaat aan de varkenspest ten onder'.
Ir. A. de Paepe, voormalige Belgisch Landbouwattaché in Ne
derland en Denemarken, op de ledenvergadering van de CZAV
in Goes, 17 januari 1992.
Eind december hebben de suikerbie
tentelers bericht gekregen over het
indicatieve voorlopige toewij
zingspercentage voor 1992. Dit is
vastgesteld op afgerond 92%. Voor
vele telers valt de hoogte van dit
percentage tegen. Vandaar dat in
dit artikel wordt uitgelegd hoe de
hoogte van dit percentage wordt
berekend.
Het zogenaamde bewaakt meng-
prijssysteem voor suikerbieten in
Nederland gaat uit van een meng-
prijsquotum van 915.000 ton witte
suiker. Hierbij moet allereerst opge
merkt worden dat witte suiker niet
hetzelfde is als polsuiker. De refe
rentie van de telers wordt uitgedrukt
in polsuiker. Door voor alle telers uit
te gaan van het gemiddelde van de
beste 3 jaren uit de laatste 5 jaar
wordt de totale basispolreferentie
berekend. Via de rendementsfactor
(1992: 0,948) wordt dit omgere
kend naar witsuiker.
Voor 1992 is de basispolreferentie
1.032.030 ton polsuiker. Door de
werkwijze van het bewaakt meng-
prijssysteem is deze hoeveelheid in
de loop van de jaren steeds minder
geworden. Ondanks deze afname
zit het toewijzingspercentage nog
steeds niet dichter in de buurt van
100% zoals vele telers graag gezien
zouden hebben.
Reden hiervan is dat de rende
mentsfactor in de loop van de jaren
is toegenomen en dat er extra refe
renties zijn verstrekt voor bijvoor
beeld vergrotingen in
ruilverkavelingen en schrijnende ge
vallen. Zou voor 1992 dezelfde ren
dementsfactor gelden als in 1987
(0,8975), dan zou het toewij
zingspercentage voor 1992 afge
rond 97% zijn. De stijging van de
rendementsfactor is dus de belang
rijkste reden waarom het toewij
zingspercentage lager is dan 100%
en ook nooit 100% zal worden. (Of
het rendement moet flink dalen).
Het resterende verschil komt door
de extra toewijzingen.
Via de volgende formule is voor
1992 het toewijzingspercentage
vastgesteld:
915.000
0,917
(1.032.030 2% reserve) x 0.948
Willem Koops
De afdeling veehouderij van het
KNLC stemde in met de nieuwe
systematiek bij de overdracht van
melkquotum. De flexibiliteit blijft
daarmee gehandhaafd.
Het Europese Hof heeft op 6 de
cember 1991 geconcludeerd dat de
Nederlandse superheffingsregels
ten aanzien van de overdracht van
melkquota niet in overeenstemming
zijn met de EG-wetgeving. De EG-
verordening schrijft voor dat er bij
overdracht van quotum objectieve
criteria kunnen worden gesteld of
de oppervlakte evenredig is met de
voor de melkproduktie gebruikte op
pervlakte. Per jaar mag maximaal 5
ha grond zonder melkquotum over
gedragen worden. Voor overige
transacties geldt een vaste hoeveel
heid van 20.000 kg per ha. Additio
nele regels gelden onder andere
voor overdracht van gehele bedrij
ven. De afdeling vindt wel dat ver
plichtingen die onder de oude regel
tot stand zijn gekomen overeen
komstig deze andere regeling wordt
afgehandeld.