Heffing gewasbescherming is dinasre belastingmaatregel Onzekerheid Nieuws en Commentaar KNLC kommentaar Toewijzingspercentage suiker voor 1992 valt tegen Afdeling akkerbouw KNLC: Instemming met nieuwe regels bij overdracht melkquotum "Omdat het een ordinaire belasting maatregel is moeten we deze hef fing op gewasbeschermingsmiddelen afwij zen", aldus Wim Kranenburg (WLTO). En dat was nog een van de meest gematigde reacties in de ver gadering van de KNLC-afdeling Ak kerbouw op de door de overheid voorgestelde heffing. Hoewel er vele soorten heffingen en vele soorten meningen hierover zijn, was de Afdeling unaniem in het af wijzen van de door de overheid voorgestelde heffing van f 1,75 per kg werkzame stof. Binnen de sector is er een draagvlak voor het terug dringen van het gebruik van gewas beschermingsmiddelen. Een heffing met het belangrijkste doel jaarlijks f 25 min. te collecteren waarvan de precieze besteding onduidelijk is werkt contraproduktief op dit draag vlak. Stel dat het gebruik vermin derd, dan wordt de heffing verhoogd om toch f 25 min. binnen te krijgen?! Bovendien wordt de heffing geba seerd op de hoeveelheid werkzame stof, zonder dat hierbij rekening wordt gehouden met de milieu schadelijkheid. Is dat milieubeleid? "Afwijzen en als die heffing toch doorgaat dan aankaarten bij Euro pese Hof van Justitie", zo besloot Jan Geluk (ZLM) de discussie. Keuringen "Wanneer handel en afnemers in de toekomst keuring van pootaardap- pelen overnemen van de NAK, zijn we weer terug bij af", aldus ver woordde Douwe Dijkstra (LMF) heel goed de mening van de KNLC- afdeling Akkerbouw over de toe komstige keuringssystematiek. Er moet een onafhankelijke keuring blijven. In Nederland is er een discussie over de toekomstige keuring van poot- goed en zaaizaden. Enerzijds hangt dit samen met ontwikkelingen op EG-niveau. Anderzijds wordt de overheidsbijdrage aan de NAK fors verminderd. Gezien de EG- regelgeving zou de controle vermin derd kunnen worden. Voorzitter Jans Leeuwma wees dit duidelijk van de hand: "Een vermindering van de controle is een verkeerde be zuiniging waarvan later de rekening wordt gepresenteerd in de vorm van lagere exporten". Dit laat echter on verlet dat daar waar mogelijk de ef ficiency van de controle verbeterd moet worden. De Afdeling deed hierbij de sug gestie om de NAK ook de kwali teitskeuring voor de handelshuizen te laten verrichten. Immers, dan hoeft er maar één controleur op het erf te komen en dat zal voor de boer voordeel opleveren. Dit bespaart hen indirect controlekosten en daar naast wordt zijn onderhandelings positie ten opzichte van de afnemer versterkt. Willem Koops De melkrobot Miros trok afgelopen week op de Landbouw RAI veel bekijks. Hier is "Miros" aan het mel ken, terwijl de boer in zijn landbouwblad leest dat hij nu minder aan vaste melktijden is gebonden.... De onzekerheid over het toekom stige landbouwbeleid duurt maar voort. Dit geldt zowel voor de plannen van de Europese Com missie als de landbouwparagraaf in de GATT-onderhandelingen. Met name de uitkomsten van de GATT-besprekingen zullen door slaggevend zijn voor de struk tuur van de Europese landbouw. Het definitieve besluit over de Euro pese landbouwhervormings- voorste/len kan immers pas worden genomen als er duide lijkheid is over GATT. Optimisten denken dat er vóór Pasen over eenstemming in Genève bereikt zal zijn. Pessimisten denken dat dit pas na de Amerikaanse presi dentsverkiezingen het geval zal zijn. Anderen hopen dat de GATT-besprekingen mislukken en denken dat de daarna volgen de handelsoorlog soelaas zal bieden. Ik hoop dat dit laatste niet zal ge beuren, want ook handelsoorlo- gen kennen alleen maar verliezers. Vroeg of laat zal er daarom in GATT-verband toch een compromis bereikt moeten worden. Hierbij moeten de on derhandelingspartners duidelijk afspraken maken over een gelei delijke verandering in de agrari sche politiek in de handelsblokken. Niet toegeven Het nu voorliggende voorstel van secretaris-generaal Dunkel is veel te ingrijpend. Het is geba seerd op met name de graan- en sojabelangen van de Verenigde Staten. Die verzetten zich nu ook openlijk tegen de Dunkel- voorstellen. Het gaat ook in te gen het belang van andere agra rische bedrijfstakken in de VS. Van een meer open wereldmarkt is geen sprake en vele groepen dreigen in financiële moeilijkhe den te komen. Het offensief van de Amerikaan se president Bush in Australië, Korea en Japan heeft wel aange toond dat de VS politiek geheel uit is op de bescherming van de eigen markt en niet op een vrije re concurrentie. De economische en sociale malaise in de VS en de invloed daarvan op de Ameri kaanse verkiezingsstrijd zetten de GATT-onderhandelingen steeds verder onder druk. De EG zal de komende maanden daar om in de GATT- onderhandelingen voet bij stuk moeten houden en niet moeten toegeven aan de onredelijke eisen van de VS. Voorkomen moet worden dat er door de tijdsdruk onverantwoorde beslui ten worden genomen. In COPA-verband zullen de Euro pese boeren en tuinders op een grote vergadering van land- bouwvertegenwoordigers op 27 januari a.s. in Brussel het onaan vaardbaar over de GATT-land- bouwvoorstellen nog eens dui delijk uitspreken. Dit is opnieuw nodig omdat in sommige lidsta ten van de EG (onder andere Duitsland) er een toenemende bereidheid is landbouwbelangen voor andere belangen op te offe ren. Daarnaast dreigt het gevaar van deeloplossingen ten gunste van de grote EG-landen. Inkomen onder druk Afgezien van de GATT- onderhandelingen en de Europe se landbouwhervorming brengt de jaarlijkse gang van zaken weer met zich mee dat de Euro pese Commissie met de prijs voorstellen 1992/1993 komt. Deze zijn dit jaar al te laat. Te verwachten is dat de Commissie deze voorstellen zal laten aan sluiten bij de eerder genoemde voorstellen en het bestaande be leid. Bij de granen betekent dit a/s gevolg van de overschrijding van de 160 miljoen ton dus drie procent prijsverhoging en een extra medeverantwoordelijkshef fing van drie procent. Bij melk, hoewel de marktsituatie dit niet nodig maakt, een verdere quo tumverlaging. Dit legt samen met de met name in Nederland hoge inflatie en de toenemende milieulasten (zoals heffingen op energie, grondwater, gewasbe schermingsmiddelen, veevoer en kunstmest) een grote druk op de ontwikkeling van het agrarisch inkomen. Drs A.A. Jaarsma plaatsvervangend algemeen secretaris KNLC 'Natuur, natuur. Wat versta je onder natuur? Ik heb mijn grond goed bezaaid. Er staan goede gewassen op, die goed bewerkt zijn. Is dat dan geen natuur?' A. Vermeer, boer in Midden-Brabant, over het ontwerp- streekplan voor Brabant 'Ik ben me ervan bewust dat ik me in het begin 110 procent moet geven. Ik moet goed opletten dat ik me juist profileer. Maar ik ben niet bang. Ik weet me gesteund door mijn achterban, mannen en vrouwen'. Ria van Rossum-Gortzak (CBTB), eerste vrouw in hoofd bestuur Landbouwschap (Agrarisch Dagblad, 17 januari 1992). 'Als we nu advies moeten uitbrengen aan een melkveehouder, en wij vinden dat hij zijn veestapel moet uitbreiden, dan zeggen we dat. In het verleden dacht zo'n voorlichter: dat betekent dat er elders iemand van de markt wordt gedrukt, dus doe dat maar niet'. Ir. W. Tacken, directeur DLV (Volkskrant, 3 januari 1992). 'Soms lijkt het wel of wij daar in Helmond een kerncentrale aan het neerzet ten zijn in plaats van een mestfabriek. Elke Brabantse gemeente wil dat die mestverwerking een succes wordt, maar hun politieke en bestuurlijke in steek is: not in my backyard' (vert.: niet in mijn achtertuin)- Ir. B. Hilberts, directeur mestfabriek Promest te Helmond (Volkskrant, 18 januari 1992). 'Nederland heeft 24 miljoen varkens op 15 miljoen inwoners en weet de varkenspest te beheersen. België heeft 9 miljoen varkens op 9 miljoen inwo ners en gaat aan de varkenspest ten onder'. Ir. A. de Paepe, voormalige Belgisch Landbouwattaché in Ne derland en Denemarken, op de ledenvergadering van de CZAV in Goes, 17 januari 1992. Eind december hebben de suikerbie tentelers bericht gekregen over het indicatieve voorlopige toewij zingspercentage voor 1992. Dit is vastgesteld op afgerond 92%. Voor vele telers valt de hoogte van dit percentage tegen. Vandaar dat in dit artikel wordt uitgelegd hoe de hoogte van dit percentage wordt berekend. Het zogenaamde bewaakt meng- prijssysteem voor suikerbieten in Nederland gaat uit van een meng- prijsquotum van 915.000 ton witte suiker. Hierbij moet allereerst opge merkt worden dat witte suiker niet hetzelfde is als polsuiker. De refe rentie van de telers wordt uitgedrukt in polsuiker. Door voor alle telers uit te gaan van het gemiddelde van de beste 3 jaren uit de laatste 5 jaar wordt de totale basispolreferentie berekend. Via de rendementsfactor (1992: 0,948) wordt dit omgere kend naar witsuiker. Voor 1992 is de basispolreferentie 1.032.030 ton polsuiker. Door de werkwijze van het bewaakt meng- prijssysteem is deze hoeveelheid in de loop van de jaren steeds minder geworden. Ondanks deze afname zit het toewijzingspercentage nog steeds niet dichter in de buurt van 100% zoals vele telers graag gezien zouden hebben. Reden hiervan is dat de rende mentsfactor in de loop van de jaren is toegenomen en dat er extra refe renties zijn verstrekt voor bijvoor beeld vergrotingen in ruilverkavelingen en schrijnende ge vallen. Zou voor 1992 dezelfde ren dementsfactor gelden als in 1987 (0,8975), dan zou het toewij zingspercentage voor 1992 afge rond 97% zijn. De stijging van de rendementsfactor is dus de belang rijkste reden waarom het toewij zingspercentage lager is dan 100% en ook nooit 100% zal worden. (Of het rendement moet flink dalen). Het resterende verschil komt door de extra toewijzingen. Via de volgende formule is voor 1992 het toewijzingspercentage vastgesteld: 915.000 0,917 (1.032.030 2% reserve) x 0.948 Willem Koops De afdeling veehouderij van het KNLC stemde in met de nieuwe systematiek bij de overdracht van melkquotum. De flexibiliteit blijft daarmee gehandhaafd. Het Europese Hof heeft op 6 de cember 1991 geconcludeerd dat de Nederlandse superheffingsregels ten aanzien van de overdracht van melkquota niet in overeenstemming zijn met de EG-wetgeving. De EG- verordening schrijft voor dat er bij overdracht van quotum objectieve criteria kunnen worden gesteld of de oppervlakte evenredig is met de voor de melkproduktie gebruikte op pervlakte. Per jaar mag maximaal 5 ha grond zonder melkquotum over gedragen worden. Voor overige transacties geldt een vaste hoeveel heid van 20.000 kg per ha. Additio nele regels gelden onder andere voor overdracht van gehele bedrij ven. De afdeling vindt wel dat ver plichtingen die onder de oude regel tot stand zijn gekomen overeen komstig deze andere regeling wordt afgehandeld.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 5