KIMLC wijst heffing gewas beschermingsmiddelen af KNLC kommentaar 'MacSharry' raakt ook suikersector ZLM steunt aktie tegen transporten naar COVRA Veel vragen rond uitspraak overdracht melkquotum Landinrichting 2 KNLC tegen wijziging verplaatsingswet Slijkhuis benoemd tot vice-voorzitter KNLC Het bestuur van het KNLC wees in de vergadering van 14 januari una niem de voorgestelde heffing op ge wasbeschermingsmiddelen af. Er moet alles aan gedaan worden om te voorkomen dat een dergelijke heffing er komt. Besluit de politiek toch tot een dergelijk instrument, dan moet de georganiseerde land bouw dat aanvechten tot het Euro pese Hof aan toe. Het bestuur merkte wel op dat een mogelijke heffing op gewasbeschermingsmid delen niet los gezien kan worden van alle andere mogelijke heffingen, zoals de C02-heffing. Johannes Panman (LMIJ/LMF) merkte tijdens de vergadering op dat Staatssecretaris Gabor van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij gedicteerd heeft dat er 35 miljoen guldén moet komen uit de heffing op gewasbeschermingsmiddelen. Er Het kabinet heeft op 25 november 1991 de nota tot wijziging van de verplaatsingswet toegezonden aan de Tweede Kamer. Er kan tot 23 ja nuari gereageerd worden. Het Land bouwschap vindt dat de verplaatsingswet moet passen bin nen de lijnen die uitgezet zijn in het 'Mineraal Centraal'. De huidige voorstellen van de overheid zijn zeer sterk gebaseerd op de voorstellen tot aanpassing van de meststoffen wet, zoals de minister die bij de rijksbegroting heeft gepresenteerd. Ze passen niet binnen het kader van 'Mineraal Centraal', de plannen die het landbouwbedrijfsleven ter oplossing van de mestproblematiek heeft gepresenteerd. Het bestuur van het KNLC wijst evenals het Landbouwschap het voorstel tot wijziging van de ver plaatsingswet af. Na de uitwerking van 'Mineraal Centraal' moet nader bezien worden of een dergelijke wet nog nodig is. is geen discussie meer over moge lijk. Een deel van het geld is trou wens al uitgegeven. Het voorstel van Gabor komt neer op een heffing van f 1,75 per kilo gram werkzame stof, ongeacht het middel. Volgens de commissie ge wasbescherming van het Land bouwschap komt dit neer op f 1.000,— per hectare. Deze com missie heeft berekend dat dit neer komt op een kostenverhoging van een akkerbouwbedrijf met aard appelen van 8 tot 12%. De commis sie gewasbescherming van het Landbouwschap, inclusief de voe dingsbonden hebben dit voorstel af gewezen. Het is ook voor het KNLC-bestuur onaanvaardbaar. Er is geen enkel draagvlak voor dit voorstel. Boeren en tuinders hebben het gebruik van bestrijdingsmidde len al met 20-30% teruggebracht en worden voor hun goede gedrag opgezadeld met een heffing! Deze heffing dient geen enkel ander doel dan het spekken van de staatskas. In de voorstellen wordt milieuvrien delijk gedrag niet beloond. Het wordt eerder afgewezen, omdat de staatssecretaris de mogelijkheid open laat de heffing met 100% te verhogen. Mochten er door deze heffing al minder gewasbescher mingsmiddelen gebruikt worden, en er op die manier minder geld bin nenkomen, dan kan de staatssecre taris alleen maar door een verhoging van de heffing zijn budget binnen halen. Daarnaast heeft een dergelij ke heffing volgens het KNLC-bestuur als neveneffect tot gevolg dat er meer middelen vanuit het buitenland geïmporteerd worden. De heffing op gewasbescher mingsmiddelen is niet de enige in zijn soort. Er wordt ook druk gestu deerd op mogelijke andere milieu heffingen, zoals C02-heffing. Eind van deze maand brengt de commis sie Wolfson hierover een advies uit aan de regering. Ingeborg Schuitemaker Bestrijding van schimmelziektes in erwten. De uitspraak van het Hof van Justi tie in Luxemburg, die de mogelijk heid om melkquotum te verhandelen sterk beperkt, heeft veel vragen opgeroepen, zo bleek tijdens een discussie in het hoofd bestuur van de ZLM. Zo is onduidelijk of de uitspraak een algemene werking heeft of slechts een op zichzelf staande zaak be treft. Zowel het ministerie van Land bouw als het Landbouwschap onderzoeken de juridische conse quenties van deze uitspraak voor de praktijk. Mogelijk kan de uitspraak nog worden aangevochten. Als het vonnis van Luxemburg over eind blijft, zullen de regels in Neder land moeten worden aangepast. Dit houdt in dat er objectieve criteria moeten komen voor de overdracht van melkquotum per hectare grond. Dit geldt ook voor verpachte grond. De uitspraak van het Hof van Luxemburg maakt een eind aan. de situatie, waarbij elke willekeurige hoeveelheid melk tot 20.000 kg per ha kan worden overgedragen. De plannen van MacSharry kunnen ook consequenties hebben voor de suikersector. Als de suikermarktor dening ongewijzigd blijft kunnen de graanprijsdalingen gevolgd worden door een daling van de bieten- en suikerprijzen. Dit zei ir. F. Olieman, directeur van de CSM Suiker maan dag j.l. in 's Heerenhoek tijdens de vergadering van de bietentelersver- eniging 'Zeeland'van de CSM. Volgens de heer CSM-directeur zou het volkomen logisch zijn om ook in de suikersector te komen tot com penserende maatregelen, zoals men na de graansector ook al voor de aardappelzetmeelsector heeft toe gezegd. De suikersector zit overi gens helemaal niet te wachten op een systeem van compensaties, maar grote prijsdalingen kunnen ook niet verwerkt worden. 'Met alle wijzigingen en compensa ties zal de oplossing van MacSharry zeker niet goedkoper zijn dan voor heen. Het heeft er alle schijn van dat er binnen afzienbare tijd een si tuatie ontstaat die budgettair on- houdbaaris', aldusdeheerOlieman. Zie ook pag. 9. Het bestuur van het KNLC heeft in de vergadering van 14 januari 1992 Henk Slijkhuis benoemd tot vice- voorzitter. Slijkhuis is voorzitter van de Overijsselsche Landbouwmaat- schappij. Het dagelijks bestuur bestaat verder uit Geart Hofstra (Friese Mij), Jan de Groot (HMVL) en voorzitter Marius Varekamp (het dagelijks bestuur van het KNLC wisselt via een roulatie systeem elke twee jaar van sa menstelling). Voorzitter Varekamp bedankte tijdens de vergadering de aftredende vice-voorzitter Hans van Leeuwen voor zijn inbreng. Het KNLC heeft de heren Lanting en Slijkhuis benoemd in de begelei dingsgroep 'Mineraal Centraal'. Het Landbouwschap heeft deze bestuurlijke begeleidingsgroep in gesteld omdat het bedrijfsleven niet rechtstreeks in de eerder ingestelde projectgroep is vertegenwoordigd. Op deze wijze hoopt het Landbouw schap dat de projectgroep voeling houdt met de praktijk. De begelei dingsgroep staat onder leiding van de voorzitter van het Landbouw schap Mares. B.J. Warmelink maakt als voorzitter van de hoofdafdeling Veehouderij als een van de enige boeren deel uit van die projectgroep. De commissie staat onder voorzitterschap van de heer Timmer. In mijn vorig commentaar stond ik wat langer stil bij de ideeën in de concept-beleidsnota Landin richting. Deze nota zal in mei, sa men met het Structuurschema LNO, uitkomen. Kern van mijn bezwaren tegen de eerste concept-versies van de nota was de overmatige aandacht voor na tuur, milieu en landschap. Op zich prima, maar het zal ijdele hoop blijken te zijn om landin richting alleen op deze functies te baseren. Het kan alleen an dersom in het landelijk gebied. Alleen een economisch levens krachtige agrarische sector kan een positieve bijdrage leveren aan natuur en milieu. Natuur en milieu levéren de boe ren geen welvaart op. Wel an dersom. Een welvarende agrarische sector kan de in mijn ogen noodzakelijke luxe van een multifunctioneel landelijk gebied veroorloven. In het oosten van Duitsland liggen de voorbeelden voor het oprapen om aan te to nen hoe het niet moet. De afge lopen weken zijn er vele besprekingen over de concept beleidsvisie geweest. Over enke le maanden zal blijken of dit zijn vruchten heeft afgeworpen. Perspectief is echter al zichtbaar. Voorbereidingsschema Eerst Het Gabor, staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, de provincies weten dat er in 1992 geen projecten in voorbereiding worden genomen. De Tweede Kamer maakte hier tegen ernstige bezwaren. Via een motie is nu het voorberei dingsschema 1992 weer open gesteld voor 10.000 ha (eenvoudige projecten en multi functionele). Inmiddels heeft Gabor een twee de briefje naar de provincies gestuurd, waarin ze worden uit genodigd alsnog voorstellen te doen. Nu heb ik er op deze plek geen behoefte aan de heer Ga bor extra te beschadigen, maar ik kon een glimlach niet onder drukken toen bleek dat hij de motie in dit tweede briefje be schreef als een ondersteuning van zijn beleid. Dit toont toch de ware politicus. Heroverweging De regering heeft beslist. Het woord over de heroverweging landinrichting is nu aan de Twee de Kamer. Het Landbouwschap heeft een uiterst lezenswaardige reactie gestuurd over de voor stellen. Kern van onze kritiek: ve len roepen om landinrichting. Zonder dit instrument is nieuw beleid bijna ondoenlijk gestalte te geven. Toch krimpt de rege ring het budget in, beperkt de hoeveelheid hectares in voorbe reiding en in uitvoering. Het beleid is innerlijk zeer tegen strijdig. Dit loopt spaak. Het Na tuurbeleidsplan vraagt aankoop van 150.000 ha natuurgronden. Daar stond eerst 30 jaar voor. Gabor wil naar 20 jaar. Een lof waardig streven, maar toch wat politiek naïef. Of wachten er nog gouden bergen voor de komende kabinetsperiode? Doorlichten De regering vindt dat de CLC (Centrale Landinrichtingscom missie) bijna alle projecten in voorbereiding moet doorlichten op nieuw beleid. Dit geldt voor alle projecten, die nog niet in de CLC zijn vastgesteld. Dus ook de projecten die al in de inspraak zijn gebracht. Deze doorlichting kan leiden tot planwijzigingen, aanpassingen van de blokgren zen, mogelijk tot verandering van de vorm (herinrichting in plaats van ruilverkaveling) of zelfs af voer van het voorbereidings schema. Zeer ingrijpend dus. De CLC zal hierbij adviseren. Een moeilijke rol voor de agrarische CLC-leden, maar alles beter dan een extern bureau. Landinrichtingsrente De regering wil de landinrich tingsrente afschaffen. Dit was al afgesproken bij de Tussenbalans. Binnenkort komt hierover een wetsvoorstel. Waarom afschaf fen? De regering, met name de minister van Financiën, ziet er een verborgen subsidie aan boe ren in, en dat is taboe. Wat is het alternatief? Betalen in één keer, na afloop van de uitvoering. Dit bedrag kan geleend worden bij de bank tegen marktrente. Dit zal leiden tot een enorme ver smalling van het draagvlak en zelfs tot een enkele afstemming. De regering is zich er blijkbaar niet van bewust dat een landin richtingsproject dwingt tot in vesteringen. Ook boeren die daar niet voor zijn, moeten mee. Niet alleen in een gestemde ruilverka veling, ook bij herinrichtingen waarover de provinciale politiek besluit. Het is voor een aantal agrarische ondernemers dus een gedwongen investering in de toekomst. Dit vraagt alleen al uit bestuurlijke overwegingen een zorgvuldige benadering. A/s ik de bedragen zie die ermee ge moeid zijn, en vooral ook hoe lang het nog duurt voordat dit iets extra in de Staatskas ople vert, dan denk ik dat de regering de maatregel meer uit principe wil nemen dan uit financieel oogpunt. Ook hierbij zal de Tweede kamer nog een flinke rol kunnen spelen. Mogelijk kunnen we nog wat al ternatieven aanbieden, die het draagvlak voor landinrichting on der de agrariërs in ieder geval in stand houden. Jan Brinkman alg. secretaris KNLC De ZLM staat achter de aktie 'Zeeu wen tegen de COVRA'. De aktie van de Inwonersgroep Borsselë is be doeld om via de juridische weg de transporten van radio-actief mate riaal naar de COVRA in het Sloege- bied te stoppen totdat de Raad van State een beslissing heeft genomen in de bodemprocedure, die is aan gespannen tegen het verlenen van de benodigde vergunningen voor de COVRA. De ZLM is een van de or ganisaties, die deze procedure is be gonnen. 'Door de transporten nu al toe te staan dreigt een onomkeerbare si tuatie te ontstaan, die een zuivere afweging in de bodemprocedure in feite onmogelijk maakt', aldus de ZLM in een brief. De inwonersgroep Borssele wil via een kort geding een eind maken aan de transporten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1992 | | pagina 5