KIMLC wijst heffing gewas
beschermingsmiddelen af
KNLC
kommentaar
'MacSharry' raakt
ook suikersector
ZLM steunt aktie tegen
transporten naar COVRA
Veel vragen rond uitspraak
overdracht melkquotum
Landinrichting 2
KNLC tegen wijziging
verplaatsingswet
Slijkhuis benoemd tot
vice-voorzitter KNLC
Het bestuur van het KNLC wees in
de vergadering van 14 januari una
niem de voorgestelde heffing op ge
wasbeschermingsmiddelen af. Er
moet alles aan gedaan worden om
te voorkomen dat een dergelijke
heffing er komt. Besluit de politiek
toch tot een dergelijk instrument,
dan moet de georganiseerde land
bouw dat aanvechten tot het Euro
pese Hof aan toe. Het bestuur
merkte wel op dat een mogelijke
heffing op gewasbeschermingsmid
delen niet los gezien kan worden
van alle andere mogelijke heffingen,
zoals de C02-heffing.
Johannes Panman (LMIJ/LMF)
merkte tijdens de vergadering op
dat Staatssecretaris Gabor van
Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
gedicteerd heeft dat er 35 miljoen
guldén moet komen uit de heffing
op gewasbeschermingsmiddelen. Er
Het kabinet heeft op 25 november
1991 de nota tot wijziging van de
verplaatsingswet toegezonden aan
de Tweede Kamer. Er kan tot 23 ja
nuari gereageerd worden. Het Land
bouwschap vindt dat de
verplaatsingswet moet passen bin
nen de lijnen die uitgezet zijn in het
'Mineraal Centraal'. De huidige
voorstellen van de overheid zijn zeer
sterk gebaseerd op de voorstellen
tot aanpassing van de meststoffen
wet, zoals de minister die bij de
rijksbegroting heeft gepresenteerd.
Ze passen niet binnen het kader van
'Mineraal Centraal', de plannen die
het landbouwbedrijfsleven ter
oplossing van de mestproblematiek
heeft gepresenteerd.
Het bestuur van het KNLC wijst
evenals het Landbouwschap het
voorstel tot wijziging van de ver
plaatsingswet af. Na de uitwerking
van 'Mineraal Centraal' moet nader
bezien worden of een dergelijke wet
nog nodig is.
is geen discussie meer over moge
lijk. Een deel van het geld is trou
wens al uitgegeven.
Het voorstel van Gabor komt neer
op een heffing van f 1,75 per kilo
gram werkzame stof, ongeacht het
middel. Volgens de commissie ge
wasbescherming van het Land
bouwschap komt dit neer op
f 1.000,— per hectare. Deze com
missie heeft berekend dat dit neer
komt op een kostenverhoging van
een akkerbouwbedrijf met aard
appelen van 8 tot 12%. De commis
sie gewasbescherming van het
Landbouwschap, inclusief de voe
dingsbonden hebben dit voorstel af
gewezen. Het is ook voor het
KNLC-bestuur onaanvaardbaar.
Er is geen enkel draagvlak voor dit
voorstel. Boeren en tuinders hebben
het gebruik van bestrijdingsmidde
len al met 20-30% teruggebracht
en worden voor hun goede gedrag
opgezadeld met een heffing! Deze
heffing dient geen enkel ander doel
dan het spekken van de staatskas.
In de voorstellen wordt milieuvrien
delijk gedrag niet beloond. Het
wordt eerder afgewezen, omdat de
staatssecretaris de mogelijkheid
open laat de heffing met 100% te
verhogen. Mochten er door deze
heffing al minder gewasbescher
mingsmiddelen gebruikt worden, en
er op die manier minder geld bin
nenkomen, dan kan de staatssecre
taris alleen maar door een verhoging
van de heffing zijn budget binnen
halen. Daarnaast heeft een dergelij
ke heffing volgens het
KNLC-bestuur als neveneffect tot
gevolg dat er meer middelen vanuit
het buitenland geïmporteerd
worden.
De heffing op gewasbescher
mingsmiddelen is niet de enige in
zijn soort. Er wordt ook druk gestu
deerd op mogelijke andere milieu
heffingen, zoals C02-heffing. Eind
van deze maand brengt de commis
sie Wolfson hierover een advies uit
aan de regering.
Ingeborg Schuitemaker
Bestrijding van schimmelziektes in erwten.
De uitspraak van het Hof van Justi
tie in Luxemburg, die de mogelijk
heid om melkquotum te
verhandelen sterk beperkt, heeft
veel vragen opgeroepen, zo bleek
tijdens een discussie in het hoofd
bestuur van de ZLM.
Zo is onduidelijk of de uitspraak een
algemene werking heeft of slechts
een op zichzelf staande zaak be
treft. Zowel het ministerie van Land
bouw als het Landbouwschap
onderzoeken de juridische conse
quenties van deze uitspraak voor de
praktijk. Mogelijk kan de uitspraak
nog worden aangevochten.
Als het vonnis van Luxemburg over
eind blijft, zullen de regels in Neder
land moeten worden aangepast. Dit
houdt in dat er objectieve criteria
moeten komen voor de overdracht
van melkquotum per hectare grond.
Dit geldt ook voor verpachte grond.
De uitspraak van het Hof van
Luxemburg maakt een eind aan. de
situatie, waarbij elke willekeurige
hoeveelheid melk tot 20.000 kg per
ha kan worden overgedragen.
De plannen van MacSharry kunnen
ook consequenties hebben voor de
suikersector. Als de suikermarktor
dening ongewijzigd blijft kunnen de
graanprijsdalingen gevolgd worden
door een daling van de bieten- en
suikerprijzen. Dit zei ir. F. Olieman,
directeur van de CSM Suiker maan
dag j.l. in 's Heerenhoek tijdens de
vergadering van de bietentelersver-
eniging 'Zeeland'van de CSM.
Volgens de heer CSM-directeur zou
het volkomen logisch zijn om ook in
de suikersector te komen tot com
penserende maatregelen, zoals men
na de graansector ook al voor de
aardappelzetmeelsector heeft toe
gezegd. De suikersector zit overi
gens helemaal niet te wachten op
een systeem van compensaties,
maar grote prijsdalingen kunnen
ook niet verwerkt worden.
'Met alle wijzigingen en compensa
ties zal de oplossing van MacSharry
zeker niet goedkoper zijn dan voor
heen. Het heeft er alle schijn van
dat er binnen afzienbare tijd een si
tuatie ontstaat die budgettair on-
houdbaaris', aldusdeheerOlieman.
Zie ook pag. 9.
Het bestuur van het KNLC heeft in
de vergadering van 14 januari 1992
Henk Slijkhuis benoemd tot vice-
voorzitter. Slijkhuis is voorzitter van
de Overijsselsche Landbouwmaat-
schappij.
Het dagelijks bestuur bestaat verder
uit Geart Hofstra (Friese Mij), Jan de
Groot (HMVL) en voorzitter Marius
Varekamp (het dagelijks bestuur van
het KNLC wisselt via een roulatie
systeem elke twee jaar van sa
menstelling). Voorzitter Varekamp
bedankte tijdens de vergadering de
aftredende vice-voorzitter Hans van
Leeuwen voor zijn inbreng.
Het KNLC heeft de heren Lanting en
Slijkhuis benoemd in de begelei
dingsgroep 'Mineraal Centraal'. Het
Landbouwschap heeft deze
bestuurlijke begeleidingsgroep in
gesteld omdat het bedrijfsleven niet
rechtstreeks in de eerder ingestelde
projectgroep is vertegenwoordigd.
Op deze wijze hoopt het Landbouw
schap dat de projectgroep voeling
houdt met de praktijk. De begelei
dingsgroep staat onder leiding van
de voorzitter van het Landbouw
schap Mares.
B.J. Warmelink maakt als voorzitter
van de hoofdafdeling Veehouderij
als een van de enige boeren deel uit
van die projectgroep. De commissie
staat onder voorzitterschap van de
heer Timmer.
In mijn vorig commentaar stond
ik wat langer stil bij de ideeën in
de concept-beleidsnota Landin
richting. Deze nota zal in mei, sa
men met het Structuurschema
LNO, uitkomen. Kern van mijn
bezwaren tegen de eerste
concept-versies van de nota was
de overmatige aandacht voor na
tuur, milieu en landschap. Op
zich prima, maar het zal ijdele
hoop blijken te zijn om landin
richting alleen op deze functies
te baseren. Het kan alleen an
dersom in het landelijk gebied.
Alleen een economisch levens
krachtige agrarische sector kan
een positieve bijdrage leveren
aan natuur en milieu.
Natuur en milieu levéren de boe
ren geen welvaart op. Wel an
dersom. Een welvarende
agrarische sector kan de in mijn
ogen noodzakelijke luxe van een
multifunctioneel landelijk gebied
veroorloven. In het oosten van
Duitsland liggen de voorbeelden
voor het oprapen om aan te to
nen hoe het niet moet. De afge
lopen weken zijn er vele
besprekingen over de concept
beleidsvisie geweest. Over enke
le maanden zal blijken of dit zijn
vruchten heeft afgeworpen.
Perspectief is echter al zichtbaar.
Voorbereidingsschema
Eerst Het Gabor, staatssecretaris
van Landbouw, Natuurbeheer en
Visserij, de provincies weten dat
er in 1992 geen projecten in
voorbereiding worden genomen.
De Tweede Kamer maakte hier
tegen ernstige bezwaren. Via
een motie is nu het voorberei
dingsschema 1992 weer open
gesteld voor 10.000 ha
(eenvoudige projecten en multi
functionele).
Inmiddels heeft Gabor een twee
de briefje naar de provincies
gestuurd, waarin ze worden uit
genodigd alsnog voorstellen te
doen. Nu heb ik er op deze plek
geen behoefte aan de heer Ga
bor extra te beschadigen, maar
ik kon een glimlach niet onder
drukken toen bleek dat hij de
motie in dit tweede briefje be
schreef als een ondersteuning
van zijn beleid. Dit toont toch de
ware politicus.
Heroverweging
De regering heeft beslist. Het
woord over de heroverweging
landinrichting is nu aan de Twee
de Kamer. Het Landbouwschap
heeft een uiterst lezenswaardige
reactie gestuurd over de voor
stellen. Kern van onze kritiek: ve
len roepen om landinrichting.
Zonder dit instrument is nieuw
beleid bijna ondoenlijk gestalte
te geven. Toch krimpt de rege
ring het budget in, beperkt de
hoeveelheid hectares in voorbe
reiding en in uitvoering.
Het beleid is innerlijk zeer tegen
strijdig. Dit loopt spaak. Het Na
tuurbeleidsplan vraagt aankoop
van 150.000 ha natuurgronden.
Daar stond eerst 30 jaar voor.
Gabor wil naar 20 jaar. Een lof
waardig streven, maar toch wat
politiek naïef. Of wachten er nog
gouden bergen voor de komende
kabinetsperiode?
Doorlichten
De regering vindt dat de CLC
(Centrale Landinrichtingscom
missie) bijna alle projecten in
voorbereiding moet doorlichten
op nieuw beleid. Dit geldt voor
alle projecten, die nog niet in de
CLC zijn vastgesteld. Dus ook de
projecten die al in de inspraak
zijn gebracht. Deze doorlichting
kan leiden tot planwijzigingen,
aanpassingen van de blokgren
zen, mogelijk tot verandering van
de vorm (herinrichting in plaats
van ruilverkaveling) of zelfs af
voer van het voorbereidings
schema. Zeer ingrijpend dus. De
CLC zal hierbij adviseren. Een
moeilijke rol voor de agrarische
CLC-leden, maar alles beter dan
een extern bureau.
Landinrichtingsrente
De regering wil de landinrich
tingsrente afschaffen. Dit was al
afgesproken bij de Tussenbalans.
Binnenkort komt hierover een
wetsvoorstel. Waarom afschaf
fen? De regering, met name de
minister van Financiën, ziet er
een verborgen subsidie aan boe
ren in, en dat is taboe. Wat is het
alternatief? Betalen in één keer,
na afloop van de uitvoering. Dit
bedrag kan geleend worden bij
de bank tegen marktrente. Dit
zal leiden tot een enorme ver
smalling van het draagvlak en
zelfs tot een enkele afstemming.
De regering is zich er blijkbaar
niet van bewust dat een landin
richtingsproject dwingt tot in
vesteringen. Ook boeren die daar
niet voor zijn, moeten mee. Niet
alleen in een gestemde ruilverka
veling, ook bij herinrichtingen
waarover de provinciale politiek
besluit. Het is voor een aantal
agrarische ondernemers dus een
gedwongen investering in de
toekomst. Dit vraagt alleen al uit
bestuurlijke overwegingen een
zorgvuldige benadering. A/s ik
de bedragen zie die ermee ge
moeid zijn, en vooral ook hoe
lang het nog duurt voordat dit
iets extra in de Staatskas ople
vert, dan denk ik dat de regering
de maatregel meer uit principe
wil nemen dan uit financieel
oogpunt.
Ook hierbij zal de Tweede kamer
nog een flinke rol kunnen spelen.
Mogelijk kunnen we nog wat al
ternatieven aanbieden, die het
draagvlak voor landinrichting on
der de agrariërs in ieder geval in
stand houden.
Jan Brinkman
alg. secretaris KNLC
De ZLM staat achter de aktie 'Zeeu
wen tegen de COVRA'. De aktie van
de Inwonersgroep Borsselë is be
doeld om via de juridische weg de
transporten van radio-actief mate
riaal naar de COVRA in het Sloege-
bied te stoppen totdat de Raad van
State een beslissing heeft genomen
in de bodemprocedure, die is aan
gespannen tegen het verlenen van
de benodigde vergunningen voor de
COVRA. De ZLM is een van de or
ganisaties, die deze procedure is be
gonnen.
'Door de transporten nu al toe te
staan dreigt een onomkeerbare si
tuatie te ontstaan, die een zuivere
afweging in de bodemprocedure in
feite onmogelijk maakt', aldus de
ZLM in een brief. De inwonersgroep
Borssele wil via een kort geding een
eind maken aan de transporten.