Meewerken, meedenken, meebeslissen Bedrijfsbelang gaat verder dan de keukentafel Integratie, theorie en praktijk Milieubrochure voor fruit- en boomtelers G. Middelkoop vrouwen daadwerkelijk lid zijn ge worden. Welke oorzaken liggen hieraan ten grondslag, kun je je afvragen. Wat weerhoudt vrouwen ervan om lid te worden? Ligt de oorzaak bij de vrou wen, die geen interesse tonen, niet genoeg kennis denken te hebben of bang zijn om in deze 'mannenwe reld' binnen te dringen? Is er op ver gaderingen onvoldoende herkenbaarheid voor vrouwen, zijn het onderwerpen die vrouwen niet aanspreken? Of ligt de oorzaak bij de landbouworganisatie, dat nog steeds een 'mannenbolwerk' is? Zou het dan toch die uitnodiging zijn vanuit de organisatie: Aan de le den en huisgenoten zijn ook wel kom, of de dames zijn welkom, die niet aanspreekt of is de vergader- en organisatiestructuur de reden van het wegblijven van vrouwen. Meewerken, meedenken, mee beslissen meestemmen, dus ook lid worden van de ZLM. G. Middelkoop-v.d. Ploeg (Dit is het eerste artikel van een se rie van drie over integratie van vrou wen in het werk van de landbouworganisatie. De volgende twee verschijnen in een van de eerstvolgende uitgaven). Het beleidsplan van de ZLM geeft aan: Vrouwen meer betrekken bij het werk van de ZLM. Meewerken, meedenken, meebeslissen meestemmen dus ook lid worden van de ZLM. Zo op het eind van het jaar is er gelegenheid om te over peinzen van ja, wat brengt het nieu we jaar ons. De boeren zijn klaar met de werkzaamheden, de werk tuigen worden schoon gespoten, de tarwe voor het komende seizoen is gezaaid, en als ik dit zit te overden ken is het prachtig winterweer. Dat geeft dan wat inspiratie naar 1992 toe. Meewerken, meedenken, mee beslissen meestemmen, dus ook lid worden van de ZLM. Dit zou een doelstelling, of zoals u wilt, een re- klamespotje kunnen zijn voor 1992. Van oudsher hebben vrouwen in de land- en tuinbouw een belangrijke positie op het bedrijf ingenomen. Voor de opkomst van de industriali satie hadden zij binnen het bedrijf vaak hun eigen tak, c.q. taak, waar voor zij de volledige verantwoorde lijkheid droegen. Mechanisatie Door de mechanisatie is er veel ver anderd voor de vrouw. De komst van machines bracht met zich mee, dat vrouwenwerk ineens mannen werk werd, b.v. bewerking van melk tot zuivelprodukten werd niet meer thuis door vrouwen maar in de fa briek door mannen gedaan. Vrouwen die eerst naast hun man voor het bedrijf stonden werden in veel gevallen vrouwen die op de achtergrond meehielpen, meedach ten en meebeslisten, echter alles op het bedrijf. Als het bedrijf naar bui ten trad, was het steeds de man die het bedrijf vertegenwoordigde. Ook de belangenbehartiging voor de land- en tuinbouw, georganiseerd in de landbouwmaatschappijen, was een taak voor mannen. Het was zelfs niet mogelijk voor meewerken de vrouwen om lid te worden, alleen bedrijfshoofden werden geaccep teerd als lid. Als gevolg van een veranderde sa menleving, waarin het steeds meer vanzelfsprekend werd dat vrouwen voor hun eigen belangen opkwa men, werd ook de agrarische vrouw zich steeds bewuster van haar posi tie. Het zijn met name de platte landsvrouwenorganisaties die hier een groot aandeel in hebben gehad; zij hadden veel cursussen en thema avonden georganiseerd, waarbij zo wel bewustwording, sociale vaar digheden als kennisoverdracht aan de orde kwamen. Lidmaatschap Mede door toedoen van de Platte landsvrouwen hebben de diverse landbouworganisaties een aantal ja ren geleden hun lidmaatschap voor de vrouwen opengesteld. Formeel zijn er dus geen belemmeringen meer. De agrarische vrouw kan lid worden van de landbouworganisa tie, heeft dezelfde rechten als man nelijke leden. De ZLM was één van de eerste landbouworganisaties waar de vrouwen lid van konden worden. Je zou dan ook mogen veronderstellen dat de slogan: meewerken, mee denken en meebeslissen en meestemmen achterhaald is. Ech ter, het blijkt dat nog relatief weinig Zijn vrouwen bang om in de mannenwereld binnen te dringen? Ik heb weieens een auto gehad, waarop ik de sticker "Women are born leaders, you're following one!" had geplakt. Normaal ben ik niet zo sticker-achtig en vooral niet op de auto, maar deze vond ik gewoon leuk en het bezorgde mij ook de leukste reakties. Zo stond ik een keer voor een open brug te wachten en achter mij stond een bus. Na een tijdje kwam de bus chauffeur er uit, tikte op mijn raam en zei me dat ik eens achterom moest kijken: de hele inhoud van de bus, zowel vrouwen als mannen (toevallig Amerikanen, vandaar dat ze het begrepen!), stond voorin te lachen en te klappen, wijzend op de sticker. Geruststelling, de auto in- klusief sticker ligt inmiddels op de sloop. In een andere hoedanigheid, name lijk als Sociaal Ekonomisch Voorlich ter (en in een andere auto) ga ik naar boeren en tuinders in het ge bied. Een boer heeft me gebeld van wege het aanvragen van een Hinderwetvergunning en wat daar al niet mee samenhangt. Gelukkig zijn man én vrouw bij het gesprek aanwezig; gelukkig voor mij omdat de zaak vanuit verschillende invals hoeken belicht wordt wat gemakke lijk praat en gelukkig voor hen, want twee weten meer dan één. Gezinsbedrijf Ach, ik neem nu maar eens een voorbeeld, de Hinderwet. Maar ik had ook een maatschap, een be drijfsovername, pacht, verzekerin gen en waar we al niet meer voorlichting over geven, kunnen ne men. Praktisch altijd zijn man, vrouw en eventueel kinderen bij een gesprek aanwezig en echt niet om dat het nu net toevallig koffietijd is. Het gaat om het belang van het be drijf en het gezin. In de agrarische wereld zijn bedrijf en gezin onlosma kelijk met elkaar verbonden; veran deringen, remmende faktoren, visies etc. in het bedrijf werken door in het gezin en zo ook andersom. Dit is eigenlijk altijd al zo geweest, al leen wordt er de laatste tijd een naam aan gegeven: gezinsbedrijf. Betrokkenheid In de tijd vinden ontwikkelingen plaats; de man, de vrouw of de po tentiële bedrijfsopvolger werkt (part time of full-time) buitenshuis. Finan ciële noodzaak? Behoefte aan socia le kontakten? Plezier in dat beroep? De reden doet er niet toe, de situatie is zoals die is. Kan nu gezegd wor den dat personen die naast het be drijf ook nog buitenshuis werken, niet betrokken zijn bij het bedrijf? Mijns inziens kan dit niet zonder meer gesteld worden. Ik ga hierbij af op verschillende praktijkervaringen. Zo eindigt deze winter de kursus Ekonomische Vorming Agrarische Vrouwen (EVAV) van Noord- en Zuid-Beveland, een kursus die ruim schoots vóór de uiterste opgave- datum vol zat. Op de eerste kursus- avond was er onder andere een kennismakingsronde. Het bleek dat een zeer groot deel van de aanwezi gen een eigen beroep had en daarin werkzaam was. Ook deze vrouwen zullen in deze winter de kursus af sluiten en op de hoogte zijn van za ken die voor het agrarische bedrijf van belang zijn. Kennis die in de praktijk toegepast kan worden. Kennis is macht? Op de studiedag van 3 CLO "Van emancipatie naar integratie" werd gesteld door minister Bukman dat het kennisniveau van vrouwen op- Liesbeth Pons getrokken moet worden, want "kennis is macht". Natuurlijk is het een goede zaak om van verschillen de zaken op de hoogte te zijn en kennis toe te kunnen passen, van daar ook een EVAV-kursus. Maar de uitdrukking "kennis is macht" bestaat ook nog uit het woordje "macht". Wanneer er op het machtsniveau gepraat en gehandeld wordt, dan wordt het doel voorbij gestreefd; macht vormt een bedrei ging en bedreiging is nergens gewenst, het geeft een onprettige situatie. Ook bij vrouwen, mannen en jongeren op het gezinsbedrijf is macht niet gewenst, want er wordt niets mee bereikt. Er is méér te koop! Waarom zullen er nu kursussen ge volgd worden? Het begint aan de beroemde keu kentafel. Man, vrouw en eventueel kinderen nemen aan gesprekken deel. De post komt en er zit een uit nodiging bij van de afdeling of kring in uw gebied. Aan wie is die uitnodi ging gericht, aan alle gezinsleden? Of bepalen bestuurders wie het be drijfsbelang in uw situatie vertegen woordigt? Daar kunnen we, mannen, vrouwen en jongeren, het toch niet bij laten zitten? Als bestuursleden halen we toch ook voordeel bij een gemotiveerd deel nemersaantal van de aktiviteit. Er hoeft daarom toch niet geselekteerd te worden (al zal dat in de praktijk niet bewust gebeuren). En vrouwen en jongeren, het bedrijfsbelang ligt toch niet alleen op het presenteer blaadje wat op de keukentafel neer gezet is? Ja, het begint aan de keukentafel, maar daar blijft het niet bij. "Er is meer te koop". Besturen moeten hun waar doelgroepgericht aanbieden, en vrouwen en jongeren kunnen best eens een poging wa gen om te proeven als ze willen proeven. Humor Weer even terug naar de inleiding; hartstikke leuk voorval natuurlijk. Een stukje herkenning zal er mis schien ingezeten hebben met daar naast een stukje humor, want op dat moment was ik inderdaad de "leader" zonder dat men het door had en ik daarom inderdaad werd gevolgd. Voor anderen was het mis schien zoiets van: Poeh, poeh, nou, nou! Zo ook met integratie: voor de één die het hoort zal het een stimu lans betekenen, voor de ander een bedreiging. Moraal van het verhaal: laatje niet op tilt slaan door een woord, maar kijk nou eens naar de praktische ei gen situatie. In feite blijkt dan dat we er allemaal al mee bezig zijn zon der dat we het misschien door heb ben, alleen de één geeft er een naam aan en de ander niet. Welke voor- of nadelen halen we op onze nek als we gezamenlijk vergaderin gen of andere aktiviteiten bezoeken van een standsorganisatie, een koö- peratie of wat dan ook. Wegen deze nadelen zwaarder dan de voordelen die er aan verbonden zijn? Liesbeth Pons De consument en de overheid wil len een 'schoon' produkt. Telers staan voor de uitdaging zo'n pro dukt te leveren met een minimaal gebruik van meststoffen en bestrij dingsmiddelen. Toch zijn er voldoen de mogelijkheden om een goed produkt te leveren zonder het milieu onnodig te belasten. Dit blijkt uit de vijfde brochure die het Landbouwschap brengt in de serie Milieu en Bedrijf, bestemd voor fruittelers en boomkwekers. De bro chure geeft met name antwoord op de vragen hoe men verantwoord kan spuiten en hoe met minder be mesting betere resultaten te berei ken zijn. Eerdere uitgaven in deze serie waren gericht op de intensieve veehoude rij, de glastuinbouw, de vollegronds- groenteteelt, de bloembollen en akkerbouw. Op de nominatie staan champignonteelt en melkveehoude rij. Al deze brochures bevatten prak tische tips en mogelijkheden om de milieubelasting voor de land- en tuinbouw te verminderen en milieu kosten waar mogelijk te voorkomen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 13