Heroverweging duur landinrichtingsprojecten Ruilverkaveling Baarle-Nassau aangenomen Ecologische Hoofdstruktuur maakt het landbouw bij natuurgebieden moeilijk Landinrichting Beperkingen in bufferzones 11 PROVINCIE ZEELAND LANDINRICHTINGSPROJECTEN juli 1991 LANDINRICHTING TOT STAND GEKOMEN sinds 1980 B® LANDINRICHTING IN UITVOERING LANDINRICHTING IN VOORBEREIDING LANDINRICHTING AANGEVRAAGD Een kaartje van de landinrichtingsprojecten in Zeeland. Ir. H.A. Okma. De regering heeft op 29 november 1991 een standpunt ingenomen be treffende 'Heroverweging voorbereidings- en uitvoeringsduur van landinrichtingsprojecten'. In de media en in verschillende overlegfo ra is dit onderwerp in eerste aanzet besproken. In het onderstaande wordt op de inhoud van dit herover wegingsonderzoek ingegaan en het standpunt dat de regering in deze inneemt. Verder wordt een doorkijk gegeven van de consequenties voor Zeeland. Aanleiding Vanwege de regering is eind 1990 een werkgroep in het leven geroe pen met de opdracht een verzoek te verrichten naar de mogelijkheid de duur van landinrichtingsprojecten te bekorten. De duur is thans opgelo pen tot gemiddeld 10 jaar voorberei ding en 18 jaar uitvoering. Dit is onder meer veroorzaakt door het langdurig niet toekennen van loon- en prijsstijgingen. In samenhang met dit onderzoek is tevens aan dacht besteed aan het vraagstuk van de onvoldoende begro tingstechnische buigzaamheid en slagvaardigheid en aan het verrui men van de mogelijkheden nieuw beleid te realiseren door middel van landinrichting. Hierbij zij opgemerkt dat de problematiek sterk is verwe ven en derhalve in onderlinge sa menhang dient te worden beschouwd en opgelost. Bij haar onderzoek is de werkgroep uitge gaan van een op langere termijn ge lijkblijvend budget voor landinrichting. Inhoud heroverweging De Centrale Landinrichtingscom missie en Stichting Natuur en Mi lieu/Vereniging tot behoud van Natuurmonumenten hebben hun standpunt over het concept heroverwegingsrapport kenbaar ge maakt aan de regering. Desge vraagd heeft de voorzitter van het Interprovinciaal Overleg (I.P.O.) mee gedeeld geen behoefte te hebben aan commentaar. De belangrijkste punten van het rap port betreffen: - Verlaging verplichtingenstand. De regering wenst de verplich tingenstand inzake landinrichting te verlagen door gedurende 10 jaar jaarlijks f 50 miljoen min der verplichtingen aan te gaan. De totale verplichtingenstand daalt hierdoor van f 1,8 miljard naar f 1,3 miljard. - Verkorting duur. Gestreefd wordt naar een ge middelde uitvoeringsduur van 15 jaar. De voorbereidingsduur wordt in 10 jaar naar 8 jaar te ruggebracht. - Voorbereidingsprogramma. In 1992 worden, mede omdat de nota Landinrichting in de jaren 90 en het Structuurschema Landbouw, Natuur en Openlucht recreatie in de loop van 1992 zal verschijnen, geen nieuwe projecten in voorbereiding geno men. Tot 2002 is er ruimte voor 180.000 ha. Uitvoeringsprogramma. De oppervlakte omgerekend naar ha's van gemiddelde inves tering in uitvoering te nemen land- inrichtingsprojecten, wordt bepaald op 30.000 ha in 1992. In 1993 eveneens 30.000 ha. En in de periode 1994 tot 2002 op 20.000 ha/jaar. Inrichtingsniveau. Nagegaan zal worden of het in richtingsniveau kan worden ver laagd door de intensiteit van de werken terug te dringen. Na cir ca 5 jaar zal worden bezien in hoeverre het effect van het ver lagen van het inrichtingsniveau kan worden vertaald in een ver hoging van het voorbereidings- en uitvoeringsprogramma. - Landinrichtingsrente. De landinrichtingsrente zal wor den afgeschaft. Daartoe zal op korte termijn een wetswijziging in procedure worden gebracht. - Evaluatie Landinrichtingswet. De voorstellen voor wijziging van procedures van de Landinrich tingswet die in 1992 zijn voor zien in het kader van de evaluatie van deze wet, zullen tevens in het licht van de nieuwe ontwik kelingen worden bekeken. Effectuering regeringsbeslissing Gesteld moet worden dat de mate rie erg complex is. Daarom zal de nadere realisering zich in eerste in stantie richten op een aantal hoofd punten, te weten: - voortgang landinrichtingsprojec ten uitgaande van de gestelde opties; - kritisch doorlichten c.q. toetsen aan nieuwste ontwikkelingen De ruilverkaveling Baarle-Nassau (9.184 ha en 2.562 stemgerechtig den) is bij de stemming op 12 de cember j.l. in Baarle-Nassau aangenomen met 55.7% van de uitgebrachte stemmen en 68.2% van de gestemde oppervlakte. In to taal 1.214 stemgerechtigden met een oppervlakte van 7.637 ha brachten een stem uit. De ruilverkaveling Baarle-Nassau ligt ten zuidoosten van Breda, tegen de grens met België. In het ruilverkave lingsplan zijn voorzieningen opgeno men voor de landbouw en voor natuur, landschap en openluchtre creatie. De kosten van het project worden geraamd op 36.4 miljoen gulden. De ruilverkaveling Baarle-Nassau Binnen een tijdsbestek van 20 jaar moet in Nederland 200.000 ha landbouwgrond plaatsmaken voor natuur. Noord-Brabant zal voor reali sering van de Ecologische Hoofd- struktuur 60.000 ha moeten leveren. Voor 30.000 ha zijn er fi nanciële middelen voorhanden. De kwaliteit van natuurgebieden in Nederland loopt terug. Veel van de ze gebieden zijn in de twintigste eeuw op zichzelf komen te staan. Door biologische processen als in teelt is de konditie slecht. De over heid tracht dit op te lossen door het aanleggen van natuurkern- en na tuurontwikkelingsgebieden. Stroken die bestaande natuurgebieden met elkaar gaan verbinden. Veelal oude stroomgebieden en beekdalen zul len in hun oorspronkelijke staat te rug moeten. Voor land- en tuinbouw zal er in zulke gebieden weinig van lopende projecten met name in de voorbereidingsfase tot het ontwerp-landinrichtingsplan; - mogelijkheden onderzoeken voor verlaging investeringsniveau. Naar verwachting zal de Centrale Cultuurtechnische Commissie door de regering op korte termijn advies in deze worden gevraagd. Zeeuwse situatie In het algemeen wijkt de landinrich tingssituatie in Zeeland nogal af van het landelijk beeld. Van de 18 land inrichtingsprojecten (ruim 60.000 ha) zijn 13 ruilverkavelingen met ad ministratief karakter (r.a.k.'s). Zo be draagt de investering per ha van deze laatste categorie projecten on geveer 20% van het gemiddelde landelijk investeringsniveau. Ruilver kavelingen met administratief karak ter, die overigens steeds multifunctioneler worden, tellen dan ook voor 1/5 van de oppervlakte mee in het uitvoeringsprogramma. Verder is de duur van de voorberei ding zo'n 5 jaar. Deze termijn geldt ook voor de uitvoering. Er zijn dus argumenten aan te voeren dat de ruilverkavelingen met administratief karakter niet te zwaar door de her overweging zouden moeten worden getroffen. Overigens zijn en worden de laatst afgesloten ruilverkavelingen - niet zijnde r.a.k.'s - in Zeeland binnen de oorspronkelijke begroting en ruim binnen de gemiddelde landelijke uit voeringsduur gerealiseerd. In be langrijke mate is dit tot stand gekomen door de constructieve wij ze van samenwerking tussen de meest betrokken organisaties en beslaat met name de agrarisch in gebruik zijnde gebieden van de ge meenten Baarle-Nassau en Chaam. Het is een dekzandlandschap met daarin beekdalen van onder meer de Chaamse beken, de Strijbeekse beek, de Bremer en het Merske. Be halve aanpassingen in de waterbe heersing en reconstructie van wegen, zal met name de verkaveling verbeterd worden. Ten behoeve van de ontsluiting voorziet het plan in aanleg en verbe tering van circa 23 km plattelands wegen. In het kader van het plan van toedeling zullen nog verdich tingswegen worden aangelegd, waarvan 8 km verharde en 4 km on verharde wegen. Een aantal hoofd watergangen zal worden verbeterd, plaats meer zijn. Om de ontwikke lingsgebieden te beschermen ko men er bufferzones. Hier zal uitoefening van landbouw afhanke lijk zijn van grondsoort en water kwaliteit. Mest mag er niet uitspoelen. Beperkingen Het zijn juist deze zones die voor be staande bedrijven beperkingen gaan opleggen. Een veebedrijf nabij een toekomstig natuurgebied komt zo plotseling in een verzuringsgevoelig gebied te liggen. De maximale am- moniakverzuring, uitgedrukt in mol per ha, is dan snel bereikt. Uitbreidings- en toekomstmogelijk heden voor de opvolger zijn uit gesloten. Streven van de provincie is om de grenzen van de buffers binnen vier jaar te realiseren. Voor 30.000 ha ontwikkelingsgebied is er geld. Met personen. Ook in de toekomst lijkt het mogelijk hiervan gepast gebruik te blijven maken bij alle lopende land inrichtingsprojecten in voorberei ding en in uitvoering. Nu de komende tijd veel functies in het landelijk gebied in Zeeland direct of indirect sterk in beweging zijn en met name in het gebied van het wa terschap De Bovemark. Voorts be vat het plan de aanleg van onderhoudsvoorzieningen en wijzi gingen aan het hoofdwaterstelsel in verband met een betere kavelin deling. Op het gebied van de kavelinrichting worden de noodzakelijke aanpas- singswerken uitgevoerd. Deze bestaan ondermeer uit het graven en dempen van sloten, het maken van toegangsdammen, perceels aansluitingen en egalisaties. Het plan houdt rekening met 5 boerderij verplaatsingen en 8 boerderijop schuivingen. Voor natuur en landschap zijn de volgende voorzieningen opgeno men: 34 km hoge wegbeplantingen de overheid is overeengekomen dat deze gronden aangekocht zullen worden voor de vrije waarde van gelijksoortige grond. Daarbovenop komt een toeslag van 8-10% voor vermogensverlies, overdrachts kosten en notariskosten. Bij eventu ele verplaatsing gelden dezelfde financiële verplichtingen als nu in ruilverkavelingsverband. Voor de an dere 30.000 ha, nodig voor de pla nologische bescherming, zijn nog geen waarborgen. De georganiseer de landbouw vreest dat door de aanleg van ontwikkelingsgebieden de ekonomische waarde van omlig gende grond sterk daalt. Men stelt zich op het standpunt dat de provin cie niet stukje voor stukje, maar deelgebieden moet aanpakken. Bestemmingsplannen Het streekplan zal naar wordt ver wacht half 1992 worden vast- blijven (o.a. N.B.P. en S.N.L.), blijft het zaak hierop in te kunnen spelen met passende landinrichtingsactivi teiten, zij het tijdelijk misschien in een wat lager tempo. Ir. H.A. Okma, Inspecteur Landinrichting Zeeland (bomen), 22 km lage wegbeplantin gen (struiken), 2 km beplanting langs waterlopen, circa 92 ha bqs- jes en singels, 380 erf- en kavel- grensbeplantingen, de aanleg van landschapselementen en behoud van cultuurhistorische elementen. In het gebied van de ruilverkaveling is in het kader van de relatienota 558 ha reservaatsgebied en 202 ha beheersgebied aangewezen. Het landinrichtingsplan voorziet in de uitruil van circa 132 ha hiervan, ter wijl circa 94 ha via de procedure van de toewijzing wordt gereali seerd. In de reservaatsgebieden zul len werken worden uitgevoerd, die de doelstellingen hiervan bevorde ren, zoals aanleg van greppels, poe len voor amfibieën, beplantingen etc. gesteld. Een nadelig punt waar de landbouw nu mee te maken krijgt, is de aanpassing van de bestem mingsplannen door gemeenten. En kele gemeenten gaan verder dan het streekplan. Officieel is dit niet toe gestaan maar een bestemmingsplan dat ten gunste van natuur afwijkt vindt weinig kritiek van de provincie. Van de 60.000 ha kultuurgrond wordt 45.000 ha aangemerkt als natuurkerngebied, voor 25.000 ha zal de relatienota worden ingezet. Voor natuurontwikkelingsgebied is 15.000 ha nodig, voor 5.000 ha zal aankoop kunnen plaatsvinden. Een werkgroep van ambtenaren van Rijk en Provincie is bezig met de begren zing van de Ecologische Hoofd- struktuur. Ter advisering krijgt het landbouwbedrijfsleven, vertegen woordigd in de WUR (werkgroep uitwerking relatienotagebieden) ge legenheid om bij te sturen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 11