Landinrichting verliest draagvlak onder boeren Landbouw moet blijven meesturen 1' Ruilverkaveling staat op de tocht Voorzitter landinrichtingscommissie Tholen: «Q— I r I. Ld! !LI III li lui l i Cl IÉU i De landbouw raakt mogelijk haar zo vertrouwde en effectieve instru ment ruilverkaveling kwijt. In de Concept Beleidsnota Landinrichting waarin het ministerie van Land bouw, Natuur en Openluchtrecrea tie haar voorlopige visie op de inrichting van het landelijke gebied ontvouwt, komt dit instrument niet meer voor. Bezuinigingen en politie ke druk uit met name de hoek van natuur en landschap hebben geleid tot deze beleidswijziging. De na tuurbescherming hoopt dat de land bouw nu niet landinrichting de rug toekeert. Als de regering de voorgestelde weg inslaat blijven voor de gebieden met hoofdfunctie landbouw in de toekomst als specifieke instrumen ten alleen de Ruilverkaveling met een Administratief Karakter (RAK) en hopelijk de Vrijwillige Kavelruil (VK) over. De financiële ondersteu ning van de overheid bij deze instru menten is veel geringer dan bij de vertrouwde ruilverkaveling. Het toe komstig beleid is vooral gericht op het instrument Herinrichting, waarin landbouw slechts één van de com ponenten is en waarop andere be langen als natuur en landschap veel duidelijker hun stempel zullen drukken. Minder invloed De beleidswijziging is voor de agra rische sector dus zeer ingrijpend: minder mogelijkheden voor een structurele verbetering van de pro- duktieomstandigheden, minder in vloed bij de planvorming en het afkappen van de mogelijkheid om als agrarische sector over een ver kaveling te kunnen stemmen. De provincie krijgt de grootste vinger in de pap. Via de Centrale Landinrich tings Commissie (CLC) kunnen de standsorganisaties hun invloed nog aanwenden. De Rijksoverheid gaat de komende tien jaar bovendien nog eens circa 35% korten op het in uitvoering ne men van landinrichtingsprojecten. Daarnaast wordt over diezelfde pe riode 50% minder oppervlakte op het voorbereidingsschema ge plaatst. Een maatregel die ingege ven is door het uit de pas lopen van het beschikbare budget en de finan ciële verplichtingen die de overheid is aangegaan voor in uitvoering ge nomen landinrichtingsprojecten als gevolg van reeds toegepaste bezui nigingen. Mede daardoor duren de werken te lang, wordt het beleid soms achterhaald en verliezen be trokkenen hun vertrouwen in de plannen. Projecten die nog niet in uitvoering zijn genomen worden nog eens tegen het licht gehouden om te bezien of ze voldoende stroken met de doelstellingen van het Natuur Be- leids Plan (NBP). Eventueel vindt bijstelling ten behoeve van natuur en landschap plaats. Verder wordt de landinrichtingsrente afgeschaft. Deze werd tot nu toe na gereedko men uitgesmeerd over 26 jaar. Na gereedkomen van de inrichtingspro jecten dient in de toekomst direct te worden betaald. Het kabinet heeft daarmee indirect een flinke domper op de aantrekke lijkheid van het instrument gezet. Het Landbouwschap heeft inmid dels van zijn gram en verontwaardi ging blijk gegeven. Met dit nieuw beleid wordt het paard achter de wagen gespannen. Nog niet bekend is wanneer de beleidswijzigingen geëffectueerd worden. Hartgrondig oneens De voorzitter van de commissie grondgebruik van het KNLC en te vens plaatsvervangend voorzitter van de Centrale Landinrichtings Commissie, Albert Barlagen, zegt het hartgrondig eens te zijn met het feit dat de Ruilverkaveling met het nieuwe Structuurschema Land bouw, Natuur en Openluchtrecrea tie verdwijnt en dat de landinrichtingsrente wordt afge schaft. Hij is bang dat landinrichting aan draagvlak gaat verliezen. 'Het gaat bij al deze plannen in wezen om de grond, vooral bij de aanspra ken vanuit het Natuur Beleids Plan (NBP). Dat is natuurlijk een zeer in grijpend iets en we moeten oppas sen dat de waan van de dag ten aanzien van natuur en milieu hier niet ernstige schade aanricht in eco nomisch en sociaal opzicht'. Het CLC-lid wijst op een ander aspect van het nieuwe beleid name lijk het feit dat boeren in de toe komst niet meer over een inrichtingsplan van het landelijk ge bied mogen stemmen maar dat al leen bij het provinciaal bestuur de besluitvorming ligt. Overigens is dat deels nu ook al het geval. Het is duidelijk dat de invloed van de landbouw in de plannen dus nog aanzienlijk af zal nemen. Want het maakt ten aanzien van het draag vlak natuurlijk veel verschil of er door boeren wordt gestemd of niet. Een andere wijziging waarover Bar lagen evenmin te spreken is betreft de verhoging van de korting bij her inrichting van 3 naar 5%. Dit terwijl de mogelijkheid van onteigening wel blijft bestaan. Hij vindt dat niet fair: óf 3% en kunnen onteigenen óf 5% en niet kunnen onteigenen. Tenslotte signaleert hij nog een ad der onder het gras: men wil projec ten Pro Memorie op het Voorbereidingsschema kunnen plaatsen. Dan kan men alvast grond kopen terwijl men later met een soort aanpassingsinrichting zou kunnen volstaan. Maar die werkwij ze gaat wel ten koste van het land bouwbelang is Barlagen's overtuiging. Opgeschort Inmiddels heeft Staatssecretaris J.D. Gabor vooruitlopend op de ka binetsplannen de provincies een brief geschreven en hen verzocht het komend jaar geen plannen voor te dragen voor opname op het Voor Albert Barlagen: 'Het blijven toch een beetje actievoerders die steeds weer buiten de orde om proberen extra te scoren' (foto: Richard Ho- geveenl bereidingsschema. Hoewel dit niet geheel onverwacht kwam, zijn de niet-ambtelijke (agrarische) leden van de Centrale Landinrichtings Commissie (CLC) toch wel ge schrokken van de brief. 'Dit betekent in feite', zegt Barlagen, 'dat er voor het eerst in januari 1994 weer projecten mogen worden op gevoerd en dat er dus 1,5 jaar niets gebeurt'. Op zich is het opschor- tingsbesluit wel begrijpelijk meent hij, gezien het feit dat het beschik bare budget steeds meer achterblijft bij de financiële verplichtingen die de overheid op zich neemt om wer ken uit te voeren. 'Maar dan hoef je de zaak nog niet meteen volledig op slot te gooien'. Hij pleit er dan ook sterk voor om de Ruilverkavelingen met een Administratief Karakter (de RAK's) gewoon door te laten gaan. Zoals het voorstel er nu ligt blijven overigens volgens directeur drs. P. Slot van de Landinrichtingsdienst kleine blokgrenswijzigingen nog mogelijk. Schreeuwen Ook bij projecten die in voorberei ding zijn moet de procedure ge woon door gaan en moet worden gestemd, meent Barlagen. Hij reali seert zich dat dit formeel weliswaar niet kan maar daar hoeft slechts een klein regeltje voor te worden gewij zigd en dat mag geen probleem zijn. 'Er mag zeker niet te veel tijd zitten tussen de afronding van het plan en de stemming anders weten boeren niet meer waar ze aan toe zijn. ledereen klaagt nu al dat het zolang duurt en dat zou de onzekerheid al leen nog maar toe doen nemen. Als er gestemd is kunnen er misschien al zaken worden aangepakt die niets of vrijwel niets kosten. Je moet dat praktisch bekijken. Dat is beter dan om budgettaire redenen de stem ming uit te stellen'. Niet zo te spreken is Barlagen over de natuurbescherming die de in uit voering zijnde plannen open wil bre ken om er alsnog een stuk nieuw beleid in te verwezenlijken. 'Zij souf fleren de politiek dat ze weinig aan bod komen in de in uitvoering zijnde plannen terwijl het tegendeel waar is. Ze hebben enige zaken verloren en schreeuwen dat van de daken terwijl je ze nauwelijks hoort over compromissen waarmee ze best in genomen zijn. Want de landbouw heeft de laatste jaren in de plannen veel ruimte ge geven aan de natuur. We doen niet anders dan met de natuurinstanties samenwerken maar de politiek legt nu eenmaal vooral het oor te luiste ren bij de natuurbeschermings instanties. Dat ze in de huidige plannen goed aan bod komen geven de natuurbeschermers onderhands ook wel toe, maar het blijven toch een beetje actievoerders die steeds weer buiten de orde om proberen alsnog extra te scoren'. Zwaar onder druk Ook B. van Leeuwen van de Natuur- beschermingsraad denkt dat er een spanningsveld gaat ontstaan wan neer het instrument Landinrichting enige jaren pas op de plaats moet maken. 'Het beleid dat is vastgelegd in het Natuur Beleids Plan moet van de Tweede Kamer niet in dertig maar in twintig jaar worden uitge voerd. Als je daar dan een paar jaar van af haalt dan komt de realisering van het NBP wel zwaar onder druk'. Van Leeuwen hoopt en verwacht niet dat de landbouw het instru ment herinrichting de rug toe zal ke ren. 'De sector moet begrijpen dat de verhoudingen anders zijn komen te liggen. Als de landbouw wel uit CLC en PCBL stapt dan verliezen ze uit het oog dat natuur en landbouw een groot aantal gemeenschappelij ke belangen hebben. Bovendien zijn ze dan hun invloed kwijt'. Oók landbouwbelang W.J. van Grondelle van de Stichting Natuur en Milieu zegt dat zijn stich ting zeer positief staat tegenover de verdere onderlijning van het multi functioneel karakter van de herin richting van het platteland. Hij stelt vast dat de landbouw in de toe komst minder bij de besluitvorming betrokken zal zijn dan in het verle den. De sector moet evenwel beslist niet afhaken. Volgens Van Grondelle zijn er ont wikkelingen in het landbouwbeleid die het multifunctioneel karakter van de herinrichting óók in het be lang van de landbouw doet zijn. Er is ten eerste gezien de overschotten en de druk op het milieu niet veel aanleiding om de produktiecapaci- teit van de landbouw te verhogen. Uitvoering van structuurverbeteren- de werken kosten bovendien wan neer ze grotendeels door de landbouw moeten worden opge bracht veel geld en het is de vraag of dat er weer uit komt met de in de toekomst verder onder druk komen de opbrengstprijzen. 'Peilverlaging en bedrijfsverplaatsingen zijn zeer kostbaar terwijl het produktieniveau terug moet. Dit betekent op be drijfsniveau een extra belasting waarvan je je af kunt vragen of die verantwoord is. Boeren moeten er trouwens sowieso rekening mee- houden dat de overheid minder geld beschikbaar stelt'. Johan Wierenga Landbouw en natuur kunnen el kaar redelijk goed vinden in het blok Stavenisse van de Ruilver kaveling met Administratief Ka rakter (RAK) voor Tholen, zegt L.C.J. Potappel, voorzitter van de landinrichtingscommissie van dit blok. Potappel is blij met het in strument Ruilverkaveling met Adminstratief Karakter omdat er erg snel mee kan worden ge werkt. Het gaat niet om grote werken en er is vergeleken met een reguliere verkaveling maar een klein budget, circa f 1.100,— per hectare. De resultaten zullen toch aan zienlijk zijn, zo verwacht de com missievoorzitter. Het ontwerpplan is bijna klaar en in 1993 wordt er gestemd. De voorzitter betreurt het wel dat uitruilen tussen de vier blokken waarin Tholen is opgedeeld een moeizame zaak is omdat dit ge heel op vrijwillige basis plaats moet vinden. Daardoor blijven wel kansen liggen maar binnen een RAK kan de ruiling van grond nu eenmaal niet worden opgelegd. Geld voor natuur Potappel vertelt dat de overheid nogal wat geld beschikbaar stelt voor de verkavelingen. Maar vol gens hem doet ze dat meer voor natuur en milieu dan voor de landbouw. Hij betwijfelt sterk of de grondeigenaren zonder een RAK hun medewerking wel aan de verkaveling zouden hebben verleend. 'Als ze hier een herin richting hadden aangevraagd denk ik dat de boeren niet thuis hadden gegeven. In St. Philips- land zou het in ieder geval zeker niet zijn gegaan, mede gelet op L Potappel de nipte uitslag van de stem ming. In onze RAK zijn alle be langen goed inpasbaar gebleken ofschoon landbouw en natuur in het begin en ook later niet direct op één lijn zaten. Maar na een aantal compromissen hebben we elkaar gevonden en nu zijn de verhoudingen tussen de be langhebbenden in de commissie goed'. Potappel is niet bang dat natuur instanties lopende projecten open zullen breken. Hij zou het onverstandig vinden als land bouw zich uit de Centrale Land inrichtingscommissie (CLC) en de Provinciale Commissies Be heer Landbouwgronden (PCBL's) terug te trekken, hoe moeilijk het daar ook zal worden voor de agrarische vertegenwoordigers. 'Je moet altijd meesturen anders sta je er naast en wordt er over je beslist'. Democratisch Hij ziet het democratisch gehalte van de besluitvorming via de provincies wel verwateren. Veel provinciale bestuurders trekken hun eigen plan en laten zich aan hun achterban weinig gelegen liggen. Daarom moeten boeren zorgen in de bestuursgelederen aanwezig te blijven. Commissievoorzitter Potappel begrijpt er overigens niets van dat de overheid nu gaat bezuini gen op het instrument van de landinrichting. 'Ze zijn de hon gersnood in de jaren dertig en in de oorlog kennelijk vergeten en staren zich blind op milieuveron treiniging en mest. Het is duide lijk dat deze generatie die beroerde situatie niet heeft ge kend

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 17