Herzog
Stevige
baktarwe
e
Meer richten op wensen industrie
Door mestwetgeving
maisoogst laat op gang
Borsele moet agrarische
bedrijven zekerheid geven
'Bezuinigingen op Landbouw
zijn buitenproportioneel'
Marktonderzoek Champignon Beurs Holland
Landbouwzaaizaden
investeert 9 ton
in onderzoek
T
4-" V".
CEBECO
ZADEN B.V.
VOOR EEN BETER GEWAS
Bij de Nederlandse konservenin-
dustrieën die champignons verwer
ken is nog behoefte aan bepaalde
kwaliteiten champignons die in Ne
derland onvoldoende beschikbaar
zijn. Een gedeelte van deze behoef
te wordt nu opgevuld door geïmpor
teerde champignons uit landen als
Polen, China en Frankrijk. De fabri
kanten zien echter wel mogelijkhe
den voor meer Nederlandse
champignons indien telers kunnen
inspelen op de wensen die er zijn.
Dit blijkt uit een onderzoek dat Je
roen Krijnen heeft uitgevoerd in het
kader van zijn stage bij de Champig
non Beurs Holland. Jeroen Krijnen is
Jeroen Krijnen: gezien de verwachte produktie-uitbreidingen is het
zinvol a/s een aantal telers zich gaat richten op de wensen van de Ne
derlandse verwerkers van champignons.
Het is een illusie om te denken dat
er meer geld voor de landbouw be
schikbaar kan worden gesteld. Dat
zeiden de landbouwspecialisten uit
de Tweede Kamer vorige week tij
dens een overleg met het Land
bouwschap.
Het schap sprak zijn bezorgdheid uit
over de 'buitenproportionele bezui
nigingen' op het departement van
Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
Voorzitter Mares zei dat de ombui
gingen op vrijwel alle onderdelen
van het structuurbeleid het vrijwel
onmogelijk maken de doelstellingen
van de Structuurnota Landbouw
nog te realiseren. Ook de verdere
decentralisatie van de landinrichting
roept in zijn ogen onnodig nieuwe
zorgen en onzekerheden op. De le
den van de Landbouwcommissie in
de Tweede Kamer toonden zich ove
rigens ook geen voorstander van de
bezuinigingen.
Mares weigerde in te gaan op de
uitnodiging van enkele commissiele
den om binnen de begroting alterna
tieven voor de voorgestelde
bezuinigingen aan te geven. Hij
noemde dat de verantwoordelijk
heid van de Tweede Kamer zelf.
De Landbouwschapsvoorzitter liet
desgevraagd weten dat het Land
bouwschap zich fundamenteel
wenst te beraden over de principiële
toelaatbaarheid van verschillende
soorten heffingen op het gebied van
milieu, energie, exJ. Behalve het ele
ment van lastenverzwaring en
concurrentie-aantasting zal bij de
discussie ook worden betrokken of
een heffing wel het meest efficiënte
middel is om een bepaald doel te
bereiken.
EG
Mares lichtte in het overleg uitvoerig
de bezwaren van het Landbouw
schap toe tegen de manier waarop
de Europese Commissie het EG-
landbouwbeleid wil hervormen.
Voorts sprak hij de vrees uit dat de
GATT-onderhandelingen op het ter
rein van de landbouw tot onaan
vaardbare concessies zullen leiden.
Die concessies zullen naar zijn oor
deel moeten afhangen van wat de
andere handelsblokken er tegenover
stellen.
Het Landbouwschap wil dat in het
toekomstige EG-markt- en prijsbe
leid de ondersteuning afgestemd
wordt op het kostenniveau van effi
ciënte bedrijven. Directe inko
menstoeslagen zijn alleen
acceptabel als ze tijdelijk en degres
sief zijn en als er van de kant van de
boer een tegenprestatie tegenover
staat. 'In een premie op nietsdoen
zien we niets', aldus Mares. Volgens
enkele kamerleden zal het moeilijk
zijn het begrip efficiënt goed te defi
niëren.
Mest
Het Landbouwschap heefi de com
missie toegezegd om uiterlijk op 12
november, dat wil zeggen tijdig voor
de behandeling van de landbouwbe
groting op 21 en 22 november a.s.,
met een eigen plan van aanpak
mest te komen, dat kan dienen als
alternatief voor de aanscherping
van het mestbeleid dat het kabinet
op Prinsjesdag heeft voorgesteld. In
het plan zullen behalve de resultaten
van het tot nu toe gevoerde
meersporenbeleid (aanpassing vee
voer, distributie en export van mest,
industriële mestverwerking) ook de
afspraken voor 1995 en de zoge
naamde eindnorm aan de orde ko
men. Mares gaf aan dat ook
volgens het Landbouwschap de in
spanningen op een aantal punten
moeten worden geïntensiveerd. De
plannen van het kabinet noemde hij
psychologisch onverstandig omdat
ze in de agrarische sector enorme
weerstanden hebben opgeroepen
en niet op een draagvlak kunnen
rekenen.
student aan de Agrarische Hoge
school te Delft, alwaar hij bedrijfs
kunde studeert.
Een belangrijke konklusie is dat de
fabrikanten van mening zijn dat het
steeds belangrijker wordt om het
kwaliteitsniveau van het Nederland
se assortiment te verbeteren. Dit
betekent dat het aandeel "betere
kwaliteiten" zal moeten toenemen.
Tevens zal er binnen het llle seg
ment (Industrie-open) een aan
scherping komen van de
kwaliteitseisen.
In de markt voor betere kwaliteiten
is er behoefte aan klasse I champig
nons met een diameter van maxi
maal 40 millimeter (1-1-40/1-2-40) of
maximaal 35 millimeter (1-1-35).
Daarnaast zien de fabrikanten veel
mogelijkheden voor de kwaliteiten
II-2-45 en II-2-60. Deze champig
nons vormen nu vaak het bijprodukt
van de plukbedrijven. In het seg
ment voor machinaal geoogste
champignons zal er steeds meer
vraag komen naar kleinere champig
nons zoals de klasse II-3-80. Dit zal
ten koste gaan van de klasse
11-3-100.
Invulling door telers
In het onderzoek heeft Jeroen Krij
nen ook aandacht besteed aan de
invulling van deze wensen bij de
champignonkweker. Hieruit blijkt
dat het plukken van de kwaliteiten
I-2-40 en gedeeltelijk 1-1-35 voor de
konservenindustrie mogelijk moet
zijn. Er ontstaat wel een andere
kosten/baten verhouding dan bij het
plukken voor de versmarkt.
Het zich richten op de oogst van
II-2-45 en II-2-60 is niet voor iedere
champignonkweker rendabel. Je
roen Krijnen geeft aan dat per be
drijfssituatie bekeken moet worden
of overschakeling op deze kwalitei
ten zinvol is. Met name bedrijven die
arbeidsproblemen hebben zouden
de oogst van deze champignons
kunnen overwegen.
Het machinaal oogsten van II-3-80
in plaats van 11-3-100 is zowel tech
nisch als ekonomisch uitvoerbaar.
Ook is het mogelijk een gedeelte
II-2-60 te snijden. Overigens zal het
eerder oogsten van champignons
een kleinere hoeveelheid 111-3-100
opleveren.
Deelmarkt
In de stage bij de CBH is ook een
bezoek gebracht aan een soepenfa
brikant. Deze gebruikt op dit mo
ment geen Nederlandse
champignons omdat deze te weinig
droge stof en te weinig aroma be
vatten. Wellicht kunnen een aantal
Nederlandse kwekers toch iets be
tekenen voor deze deelmarkt, indien
ingespeeld wordt op de wensen van
de soepenfabrikant.
Het Produktschap voor Landbouw
zaaizaden gaat in 1992 ruim negen
honderdduizend gulden investeren
in landbouwkundig onderzoek. Het
bestuur besloot hiertoe op 1 no
vember jl. bij de behandeling van de
diverse subsidie-aanvragen.
Het bestuur kende een onderzoeks-
subsidie van f 521.300,— toe aan
de Stichting Nederlands Graan-
Centrum (NGC), f 243.000,— aan
de Commissie voor Rassenonder-
zoek van Grassen en Groenvoeder-
gewassen (CRO) en f 125.000,—
aan de Commissie voor Rassenon-
derzoek van Granen, Peulvruchten
en Fijne Zaden (CRGP).
Daarnaast heeft het bestuur beslo
ten in 1992 f 17.500,— bij te dra
gen aan vlasonderzoek dat is
gericht op het afstemmen van de
teelt op de afzet. De koördinatie van
dit onderzoek berust bij de Commis
sie voor Vlas van HPA.
De gemeente Borsele moet meer
aandacht geven aan de positie van
agrarische bedrijven, die worden ge
raakt door de gemeentelijke voorne
mens op het gebied van ruimtelijke
ordening. De Gewestelijke Raad
voor Zeeland van het Landbouw
schap schrijft dit in een reactie op
de ontwerp-structuurvisie Hein-
kenszand.
De Raad vindt dat de gemeente in
de structuurvisie ten onrechte voor
bij gaat aan compensatie voor agra
rische bedrijven, die moeten
verplaatsen. De gemeente schuift
deze problematiek door naar de
bestemmingsplannen. De Geweste
lijke Raad vindt dit onjuist. Het zou
daarnaast niet misstaan hebben als
ook in deze structuurvisie was inge
gaan op de inpasbaarheid van agra
rische bedrijven en
bedrijfsgebouwen in het plangebied.
De Gewestelijke Raad vraagt de ge
meente verder voorzichtig te zijn
met het aanduiden van nieuwe
functies in agrarische gebieden zon
der daaraan een tijdspad te verbin
den. 'Het gevaar dreigt dat agrariërs
met bedrijven in gebieden welke in
de toekomst wellicht aan hun land
bouwkundige functie worden ont
trokken na gaan laten investeringen
te plegen in de ontwikkeling van
hun bedrijf. Onzekerheid omtrent de
planologische functie op termijn is
fnuikend voor het onderne
merschap'.
Volgens enkele loonwerkers is de
aangepaste mestwetgeving er de
oorzaak van dat de maisoogst dit
jaar laat op gang kwam. Doordat de
boeren in september op zandgrond
toch geen mest meer mogen uitrij
den op leeggekomen maisland, zijn
ze geneigd de mais langer te laten
afrijpen, zo menen de loonwerkers.
Volgens de loonwerkers Swinkels
uit Mierlo en Van de Tillaar uit So
meren is de oogst twee weken te
laat op gang gekomen. De mais was
in veel gevallen 'noodrijp'. Nog voor
de oogst goed en wel van start ging
had de mais al veel te lijden van le
gering', aldus de loonwerkers. Swin
kels heeft dit jaar met één hakselaar
ruim 300 ha mais geoogst, terwijl
Van de Tillaar 1000 ha mais aan de
kuil heeft gereden. De opbrengsten
lagen volgens hen rond de 100 m3
per ha, wat overeenkomt met onge
veer 50 ton. Vorig jaar lagen de op
brengsten op ongeveer 110 m3 per
ha.
Rasverschillen
Beiden constateren wel verschillen
tussen de rassen wat betreft stevig
heid. Volgens Swinkels kwam het
ras Scana van VanderHave te Kapel-
Ie het beste uit de bus: 'Een stevig
ras dat mooi en gemakkelijk
hakselt'.
Volgens produktmanager B. van der
Weijden van VanderHave spreekt
vooral het dubbeldoelkarakter van
Scana veel boeren aan. 'Je kan met
het ras alle kanten uit, van snijmais
tot Corn Cob Mix (CCM) of maiskol-
venschroot. Dit jaar is de meeste
mais als snijmais de kuil in gegaan,
vanwege de aantrekkelijke prijzen.
Het is veelal de prijs van de snijmais
die bepaalt in welke vorm de mais
geoogst wordt. Een dubbeldoelras
is dan erg aantrekkelijk'.
'«1 C v 4
is'Vs* -"fis V V'.
A*- V r> IJ* -
VV<,A
2 A 4 l
Telefoon 010-4544335