Herzog Stevige baktarwe e Meer richten op wensen industrie Door mestwetgeving maisoogst laat op gang Borsele moet agrarische bedrijven zekerheid geven 'Bezuinigingen op Landbouw zijn buitenproportioneel' Marktonderzoek Champignon Beurs Holland Landbouwzaaizaden investeert 9 ton in onderzoek T 4-" V". CEBECO ZADEN B.V. VOOR EEN BETER GEWAS Bij de Nederlandse konservenin- dustrieën die champignons verwer ken is nog behoefte aan bepaalde kwaliteiten champignons die in Ne derland onvoldoende beschikbaar zijn. Een gedeelte van deze behoef te wordt nu opgevuld door geïmpor teerde champignons uit landen als Polen, China en Frankrijk. De fabri kanten zien echter wel mogelijkhe den voor meer Nederlandse champignons indien telers kunnen inspelen op de wensen die er zijn. Dit blijkt uit een onderzoek dat Je roen Krijnen heeft uitgevoerd in het kader van zijn stage bij de Champig non Beurs Holland. Jeroen Krijnen is Jeroen Krijnen: gezien de verwachte produktie-uitbreidingen is het zinvol a/s een aantal telers zich gaat richten op de wensen van de Ne derlandse verwerkers van champignons. Het is een illusie om te denken dat er meer geld voor de landbouw be schikbaar kan worden gesteld. Dat zeiden de landbouwspecialisten uit de Tweede Kamer vorige week tij dens een overleg met het Land bouwschap. Het schap sprak zijn bezorgdheid uit over de 'buitenproportionele bezui nigingen' op het departement van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij Voorzitter Mares zei dat de ombui gingen op vrijwel alle onderdelen van het structuurbeleid het vrijwel onmogelijk maken de doelstellingen van de Structuurnota Landbouw nog te realiseren. Ook de verdere decentralisatie van de landinrichting roept in zijn ogen onnodig nieuwe zorgen en onzekerheden op. De le den van de Landbouwcommissie in de Tweede Kamer toonden zich ove rigens ook geen voorstander van de bezuinigingen. Mares weigerde in te gaan op de uitnodiging van enkele commissiele den om binnen de begroting alterna tieven voor de voorgestelde bezuinigingen aan te geven. Hij noemde dat de verantwoordelijk heid van de Tweede Kamer zelf. De Landbouwschapsvoorzitter liet desgevraagd weten dat het Land bouwschap zich fundamenteel wenst te beraden over de principiële toelaatbaarheid van verschillende soorten heffingen op het gebied van milieu, energie, exJ. Behalve het ele ment van lastenverzwaring en concurrentie-aantasting zal bij de discussie ook worden betrokken of een heffing wel het meest efficiënte middel is om een bepaald doel te bereiken. EG Mares lichtte in het overleg uitvoerig de bezwaren van het Landbouw schap toe tegen de manier waarop de Europese Commissie het EG- landbouwbeleid wil hervormen. Voorts sprak hij de vrees uit dat de GATT-onderhandelingen op het ter rein van de landbouw tot onaan vaardbare concessies zullen leiden. Die concessies zullen naar zijn oor deel moeten afhangen van wat de andere handelsblokken er tegenover stellen. Het Landbouwschap wil dat in het toekomstige EG-markt- en prijsbe leid de ondersteuning afgestemd wordt op het kostenniveau van effi ciënte bedrijven. Directe inko menstoeslagen zijn alleen acceptabel als ze tijdelijk en degres sief zijn en als er van de kant van de boer een tegenprestatie tegenover staat. 'In een premie op nietsdoen zien we niets', aldus Mares. Volgens enkele kamerleden zal het moeilijk zijn het begrip efficiënt goed te defi niëren. Mest Het Landbouwschap heefi de com missie toegezegd om uiterlijk op 12 november, dat wil zeggen tijdig voor de behandeling van de landbouwbe groting op 21 en 22 november a.s., met een eigen plan van aanpak mest te komen, dat kan dienen als alternatief voor de aanscherping van het mestbeleid dat het kabinet op Prinsjesdag heeft voorgesteld. In het plan zullen behalve de resultaten van het tot nu toe gevoerde meersporenbeleid (aanpassing vee voer, distributie en export van mest, industriële mestverwerking) ook de afspraken voor 1995 en de zoge naamde eindnorm aan de orde ko men. Mares gaf aan dat ook volgens het Landbouwschap de in spanningen op een aantal punten moeten worden geïntensiveerd. De plannen van het kabinet noemde hij psychologisch onverstandig omdat ze in de agrarische sector enorme weerstanden hebben opgeroepen en niet op een draagvlak kunnen rekenen. student aan de Agrarische Hoge school te Delft, alwaar hij bedrijfs kunde studeert. Een belangrijke konklusie is dat de fabrikanten van mening zijn dat het steeds belangrijker wordt om het kwaliteitsniveau van het Nederland se assortiment te verbeteren. Dit betekent dat het aandeel "betere kwaliteiten" zal moeten toenemen. Tevens zal er binnen het llle seg ment (Industrie-open) een aan scherping komen van de kwaliteitseisen. In de markt voor betere kwaliteiten is er behoefte aan klasse I champig nons met een diameter van maxi maal 40 millimeter (1-1-40/1-2-40) of maximaal 35 millimeter (1-1-35). Daarnaast zien de fabrikanten veel mogelijkheden voor de kwaliteiten II-2-45 en II-2-60. Deze champig nons vormen nu vaak het bijprodukt van de plukbedrijven. In het seg ment voor machinaal geoogste champignons zal er steeds meer vraag komen naar kleinere champig nons zoals de klasse II-3-80. Dit zal ten koste gaan van de klasse 11-3-100. Invulling door telers In het onderzoek heeft Jeroen Krij nen ook aandacht besteed aan de invulling van deze wensen bij de champignonkweker. Hieruit blijkt dat het plukken van de kwaliteiten I-2-40 en gedeeltelijk 1-1-35 voor de konservenindustrie mogelijk moet zijn. Er ontstaat wel een andere kosten/baten verhouding dan bij het plukken voor de versmarkt. Het zich richten op de oogst van II-2-45 en II-2-60 is niet voor iedere champignonkweker rendabel. Je roen Krijnen geeft aan dat per be drijfssituatie bekeken moet worden of overschakeling op deze kwalitei ten zinvol is. Met name bedrijven die arbeidsproblemen hebben zouden de oogst van deze champignons kunnen overwegen. Het machinaal oogsten van II-3-80 in plaats van 11-3-100 is zowel tech nisch als ekonomisch uitvoerbaar. Ook is het mogelijk een gedeelte II-2-60 te snijden. Overigens zal het eerder oogsten van champignons een kleinere hoeveelheid 111-3-100 opleveren. Deelmarkt In de stage bij de CBH is ook een bezoek gebracht aan een soepenfa brikant. Deze gebruikt op dit mo ment geen Nederlandse champignons omdat deze te weinig droge stof en te weinig aroma be vatten. Wellicht kunnen een aantal Nederlandse kwekers toch iets be tekenen voor deze deelmarkt, indien ingespeeld wordt op de wensen van de soepenfabrikant. Het Produktschap voor Landbouw zaaizaden gaat in 1992 ruim negen honderdduizend gulden investeren in landbouwkundig onderzoek. Het bestuur besloot hiertoe op 1 no vember jl. bij de behandeling van de diverse subsidie-aanvragen. Het bestuur kende een onderzoeks- subsidie van f 521.300,— toe aan de Stichting Nederlands Graan- Centrum (NGC), f 243.000,— aan de Commissie voor Rassenonder- zoek van Grassen en Groenvoeder- gewassen (CRO) en f 125.000,— aan de Commissie voor Rassenon- derzoek van Granen, Peulvruchten en Fijne Zaden (CRGP). Daarnaast heeft het bestuur beslo ten in 1992 f 17.500,— bij te dra gen aan vlasonderzoek dat is gericht op het afstemmen van de teelt op de afzet. De koördinatie van dit onderzoek berust bij de Commis sie voor Vlas van HPA. De gemeente Borsele moet meer aandacht geven aan de positie van agrarische bedrijven, die worden ge raakt door de gemeentelijke voorne mens op het gebied van ruimtelijke ordening. De Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Landbouw schap schrijft dit in een reactie op de ontwerp-structuurvisie Hein- kenszand. De Raad vindt dat de gemeente in de structuurvisie ten onrechte voor bij gaat aan compensatie voor agra rische bedrijven, die moeten verplaatsen. De gemeente schuift deze problematiek door naar de bestemmingsplannen. De Geweste lijke Raad vindt dit onjuist. Het zou daarnaast niet misstaan hebben als ook in deze structuurvisie was inge gaan op de inpasbaarheid van agra rische bedrijven en bedrijfsgebouwen in het plangebied. De Gewestelijke Raad vraagt de ge meente verder voorzichtig te zijn met het aanduiden van nieuwe functies in agrarische gebieden zon der daaraan een tijdspad te verbin den. 'Het gevaar dreigt dat agrariërs met bedrijven in gebieden welke in de toekomst wellicht aan hun land bouwkundige functie worden ont trokken na gaan laten investeringen te plegen in de ontwikkeling van hun bedrijf. Onzekerheid omtrent de planologische functie op termijn is fnuikend voor het onderne merschap'. Volgens enkele loonwerkers is de aangepaste mestwetgeving er de oorzaak van dat de maisoogst dit jaar laat op gang kwam. Doordat de boeren in september op zandgrond toch geen mest meer mogen uitrij den op leeggekomen maisland, zijn ze geneigd de mais langer te laten afrijpen, zo menen de loonwerkers. Volgens de loonwerkers Swinkels uit Mierlo en Van de Tillaar uit So meren is de oogst twee weken te laat op gang gekomen. De mais was in veel gevallen 'noodrijp'. Nog voor de oogst goed en wel van start ging had de mais al veel te lijden van le gering', aldus de loonwerkers. Swin kels heeft dit jaar met één hakselaar ruim 300 ha mais geoogst, terwijl Van de Tillaar 1000 ha mais aan de kuil heeft gereden. De opbrengsten lagen volgens hen rond de 100 m3 per ha, wat overeenkomt met onge veer 50 ton. Vorig jaar lagen de op brengsten op ongeveer 110 m3 per ha. Rasverschillen Beiden constateren wel verschillen tussen de rassen wat betreft stevig heid. Volgens Swinkels kwam het ras Scana van VanderHave te Kapel- Ie het beste uit de bus: 'Een stevig ras dat mooi en gemakkelijk hakselt'. Volgens produktmanager B. van der Weijden van VanderHave spreekt vooral het dubbeldoelkarakter van Scana veel boeren aan. 'Je kan met het ras alle kanten uit, van snijmais tot Corn Cob Mix (CCM) of maiskol- venschroot. Dit jaar is de meeste mais als snijmais de kuil in gegaan, vanwege de aantrekkelijke prijzen. Het is veelal de prijs van de snijmais die bepaalt in welke vorm de mais geoogst wordt. Een dubbeldoelras is dan erg aantrekkelijk'. '«1 C v 4 is'Vs* -"fis V V'. A*- V r> IJ* - VV<,A 2 A 4 l Telefoon 010-4544335

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 8