J R BiiMiiÉnÉ^rma^ Ford New Holland wil zelfstandige koers blijven varen Introductie nieuwe trekkers, maaidorsers en hakseiaar Ford New Holland wil met de intro ductie van haar nieuwe serie 40 tractoren, de nieuwe TC maaidor sers en de nieuwe 2305 zelfrijden- de veldhakselaar aantonen, ook binnen N.H. Geotech, naast Fiata- gri, een zelfstandige koers te blijven varen. Dat bleek eind oktober in het Engelse Boreham tijdens de presen tatie van de nieuwe modellen aan de internationaal verzamelde pers. Zowel Fiatagri als Ford New Holland zullen, volgens vice-president van de FNH Euro-sales, de heer Pinard, als zelfstandige onderdelen van N.H. Geotech blijven bestaan. Wel zal er meer samenwerking komen. Pinardi: 'De samenwerking moet gebaseerd zijn op het benutten van die onder delen waar de ander beter in is. Dit gebeurt nu al met de voorwielaan drijving en cabines van de Ford serie 40 trekkers. Beide worden geprodu ceerd door Fiat'. Pinard verwacht niet dat Fiat en Ford in N.H. Geotech zichzelf be concurreren. 'Ford New Holland en Fiatagri hebben een verschillend imago en moeten dat in stand hou den, eventueel nog verder uitbou wen. Voor de landbouw is dat betrekkelijk nieuw, maar in de auto branche komt dat veel meer voor. Alfa Romeo, Fiat en Lancia behoren bijvoorbeeld alle drie tot het Fiat concern maar richten zich op een verschillend segment van de markt'. Na de fusie van Fiat Geotech en Ford New Holland zijn beide onder gebracht in N.H. Geotech. Omdat in de nieuwe holding de namen van zowel Fiat als Ford niet mochten voorkomen hebben de letters N.H. geen betekenis. Van de aandelen van N.H. Geotech is 80 procent in handen van Fiat. N.H. Geotech is om fiscale redenen gevestigd in Ne derland. Het werkelijke hoofdkan toor staat echter in banden. Veldhakselaar De meeste aandacht tijdens de we reldpremière ging uit naar de serie 40 trekkers en de TC maaidorsers. Niet geheel onterecht. Van de nieu we 2305 zelfrijdende veldhakselaar zijn verspreid over de wereld dit sei zoen al een twintigtal prototypes in de praktijk getest, waarvan drie in Nederland. Meest opvallend aan de 2305 is de tien centimeter bredere hakselkooi ten opzichte van voor gaande types. Met 76 centimeter is de hakselkooi de breedste op de markt, net als de vergrote invoero- pening. Een nieuwe metaaldetector geeft een betere detectie in het centrum en in de hoeken van de invoerope- ning. Wordt een metalen voorwerp ontdekt, dan stopt de aandrijving van de invoerrol binnen 1/20 van een seconde en wordt de transmis sie uitgeschakeld. Het slijpen van de twaalf messen van de hakselkooi gebeurt automatisch en simultaan. Een slijpsteen met een diameter van 7,5 centimeter slijpt de messen over de volle lengte gedurende een voor- De TC 56 uit de nieuwe serie maaidorsers af door de bestuurder in de cabine ingestelde tijd. De automatische af stelling van het vaste mes wordt vanuit de cabine bediend met vin- gertip toetsen. Aan beide zijden van het vaste mes zit een hefboom mechanisme dat wordt bediend door een langzaam draaiende elec tromotor. Deze bewegen het vaste mes zover tot twee geluidssensoren 'horen' dat het vaste mes contact maakt met het eerste mes van de hakselkooi. Op dat moment schake len de electromotoren uit en be draagt de afstand tussen het vaste mes en de hakselkooi nog slechts 0,1 tot 0,2 millimeter. TC maaidorsers De nieuwe serie TC maaidorsers omvat de TC 52, TC 54 en de TC 56. Alle drie hebben ze een zwe vend maaibord met een maximale breedte van 518 centimeter. Het zweven wordt mogelijk gemaakt door een hydro-pneumatisch systeem. Een 'bulldozer werking' wordt hiermee voorkomen. Een stoppellengte-indicator in de cabine maakt het mogelijk om op een constante hoogte te maaien. De ca bine van gebogen glas geeft zicht op het volledige maaibord en de stoppel. Omdat de stro-elevator is verlengd zit er geen 'blinde' hoek meer tussen het maaibord en de voorwielen. De dorstrommel heeft bij de TC 56 een diameter van 60 centimeter en een breedte van 130 centimeter. De nieuwe 12x12 synchroshift transmissie Een dorskorf over de volle breedte ligt 111° graden rond de trommel. Gezamenlijk levert dit 0,79 vierkan te meter dors- en scheidingsopper vlak op. Na de dorstrommel wordt het gewas naar de afneemtrommel geleid waarna het wordt bloot gesteld aan plotselinge veranderin gen van snelheid en richting. Hierdoor ontstaat extra scheiding door de korf onder de afneem trommel. De laatste scheiding wordt bereikt met snel bewegende stroschudders. De TC stroschudders hebben een gezamenlijke oppervlakte oplopend tot vijf vierkante meter. Een dubbel werkende zeefkast zorgt voor extra reinigingscapaciteit van de onderste en de bovenste zeven. De extra lan ge zeven geven een reinigingsopper vlak tot 4,13 vierkante meter. Alle drie modellen van de nieuwe TC serie kunnen worden uitgevoerd met een automatisch nivellerend rei nigingssysteem voor de zeven. Dit zorgt ervoor dat ook op glooiend terrein zeven constant dezelfde po sitie houden als op vlakke bodem. Hiermee kunnen TC maaidorsers op hellingen tot 23 procent honderd procent reinigingscapaciteit behalen zonder extra verlies van zaad. TC maaidorsers zijn uitgerust met de nieuwe Powerstar dieselmotoren. De motorvermogens zijn 114 kW/155 pk voor de TC 56, 92 kW/125 pk voor de TC 54 en 81 kW/110 pk voor de TC 52. Serie 40 trekkers De meeste aandacht tijdens de in troductie ging uit naar de serie 40 tractoren. De serie biedt trekkers in de klasse 55 kW/75 pk tot 88 kW/120 pk. Aan de ontwikkeling is zeven jaar gewerkt. Dit resulteerde in een serie tractoren die voor 95 procent is gebaseerd op nieuwe ontwikkelingen. De tractoren heb ben nieuwe motoren, nieuwe trans missies, nieuwe cabines, nieuwe electronica, een nieuw bedie ningspaneel en een duidelijk nieuwe styling. Er zijn twee versies: de SL versie met drie modellen van 55 kW/75 pk tot 74 kW/100 pk en de SLE versie met zes modellen van 55 kW/75 pk tot 88 kW/120 pk. Voor de zes trekkermodellen in de serie 40 worden vier verschillende nieuw ontwikkelde vier en zes cilin der Powerstar motoren toegepast. Kenmerkend voor de motoren is de grote cilinderinhoud. Hierdoor wordt het nominaal vermogen bereikt bij relatief lage toerentallen van 2100 en 2200 omwentelingen per mi nuut. De verversingstermijn voor olie is zowel bij de gewone als bij de turbo-motoren verruimd tot 300 uur. Volgens Ford betekenen de nieuwe motoren dat de rookpluim verleden tijd is. Doordat de luchtinlaat van de motor voor de radiator is geplaatst en de Het interieur van de nieuwe serie uitlaat-geluidsdemper onder de mo torkap zit, is het uitzicht vanaf de bestuurdersplaats verbeterd. De motoren hebben een vloeistof aan gedreven ventilator. De aandrijving is progressief, in plaats van de ge bruikelijke aan/uit schakeling, zodat de ventilatorsnelheid nauwkeuriger wordt afgestemd op de benodigde koeling. Alle serie 40 SL tractoren hebben een nieuwe 12x12 SynchroShift transmissie, gebaseerd op een ver snellingsbak met drie groepen. Alle versnellingen en groepen zijn gesyn chroniseerd. De transmissie wordt bediend met drie hendels, inclusief die voor de omkeerschakeling. In el ke groep zijn er twee paar overlap pende versnellingen. Er zijn zes versnellingen voor snelheden tussen 5 en 12 km/u. Een snelgang voor 40 km/u optie is alleen beschikbaar in combinatie met vierwiel- aandrijving. De SLE versies zijn standaard uitge rust met ElectroShift. Deze levert 16 versnellingen vooruit en achteruit. ElectroShift heeft twee groepen met twee versnellingen in iedere groep en als toevoeging heeft iedere groep vier powershift versnellingen. Schakelen met powershift kan zon der gebruik te maken van het kop pelingspedaal. Het schakelen gebeurt met twee drukknoppen op de hoofd-transmissiehendel. Een druk op de bovenste knop geeft een hogere versnelling, een druk op de onderste knop een lagere versnel ling. Opschakelen met powershift verhoogt de snelheid met 22 pro cent, terugschakelen geeft een re ductie van 18 procent. Omdat met de hoofd-transmissiehendel ook de hoge en lage groepen worden ge schakeld, geeft één hendel keuze in acht verschillende versnellingen. Tussen 5 en 12 km/u is er keuze tus sen zeven verschillende versnellin gen. Kruipgangen zijn als optie leverbaar, net als een speciale 40 km versnelling voor vierwiel aange dreven modellen. Het gesloten hydraulisch systeem geeft een last-afhankelijke olie opbrengst. De olie wordt aange voerd door drie gescheiden pompen gecombineerd in één unit. SL ver sies hebben mechanische trek krachtregeling via de topstang. ElectroLink met electronische trek krachtregeling via de onderste trekstangen is als optie leverbaar op alle SLE modellen. Het systeem be vat een identificatie-programma voor foutmeldingen, een instelmo- Specificaties Ford serie 40 Model SL/SLE versie Motor Powerstar Cil.inhoud (I.) Aantal cilinders Motor vermogen kW/pk Transmissie SynchroShift 12x12 ElectroShift 16x16 40 km/u kruipgang Cabine SuperLux Hydrauliek T rekkrachtregeling via topstang ElectroLink Hefvermogen achter (kg) SL geen hulpcil. één hulpcil. twee hulpcil. SLE geen hulpcil. één hulpcil. twee hulpcil. Aftakas 540/1000 rpm Aftakas vermogen kW/pk Front-hefinrichting Front-aftakas Front-aftakas verm. 540 rpm kW/pk 1000 rpm kW/pk Besturing Type Max. hoek (graden) Gewicht (kg) Tvyee wiel aandr. vier wiel aandr. 5640 SL/SLE 6640 SL/SLE gelijkheid voor mengregeling (van positie en trekkrachtregeling) en een instelmogelijkheid voor de snel heid van het laten zakken van het werktuig. Externe bedieningsscha kelaars zijn geplaatst op de achter ste spatborden. Als optie is een functie voor de instelling van het percentage wielslip leverbaar. Alle SL en SLE tractoren zijn voor zien van aftakassen met twee snel heden. Uit veiligheidsoverwegingen schakelt de aftakas automatisch uit bij het stoppen van de motor. De ge hele serie 40 is standaard uitgerust met de door Fiat geproduceerde Su perLux cabine. Pas drie maanden voor de wereldpremière werd beslo ten om de cabines door Fiat te laten fabriceren omdat de oorspronkelijke leverancier wegens financiële pro blemen niet aan zijn verplichtingen kon voldoen. Het geluidsniveau in de cabine bedraagt 77 dBA. De ca bine heeft een 40 procent groter glasoppervlak. Dit werd bereikt door de toepassing van dunnere stijlen en (getinte) beglazing zonder rub berstrips. Ten opzichte van bestaan de modellen is de bestuurdersstoel 15 centimeter naar voren geplaatst. Ford betrok trekkergebruikers en dealers bij de ontwikkeling van de serie 40. Hun ideeën werden verza meld tijdens gebruikersbijeen komsten over de hele wereld. De ontwikkeling van de serie 40 kostte bijna 250 miljoen dollar en was daarmee de duurste in de ge schiedenis. De nieuwe serie 40 wordt eind no vember voor het eerst aan het pu bliek getoond op de Agritechnica van 26 tot 30 november in Frank furt, daarna in december op de Smithfield Show in Londen. In Ne derland is de nieuwe serie voor het eerst te zien op de RAI in januari 1992. Wilfried Wesselink Uit de nieuwe serie traktoren de Ford 5640 7740 SL/SLE 7840 SL/SLE 8240 SLE Alle serie 40 modellen hebben een Powerstar motor 4,4 5,0 5,0 6,6 7,5 4 4 4 6 turbo 6 55/75 63/85 70/95 74/100 81/110 8340 SLE 7,5 6 88/120 standaard op SL modellen standaard op SLE modellen optie op FWD SLE modellen optie met ElectroShift SuperLux cabine standaard op SL en SLE modellen standaard op SL modellen optie op SLE modellen 2880 2880 4249 4249 4249 5578 5578 5578 3037 3037 4482 4482 4482 4482 5897 5897 5897 5897 standaard op alle SL en SLE modellen 49/67 57/77 63/86 66/90 optioneel voor alle modellen in de 40 Serie optioneel voor alle modellen in de 40 Serie 51/70 74/100 51/70 74/100 51/70 74/100 51/70 74/100 hydrostatische besturing op alle modellen 55 55 55 55 3687 4137 3687 4137 3710 4170 4180 4660 5897 73/99 51/70 74/100 55 4456 4936 5897 79/108 51/70 74/100 55 4456 4936

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 24