J R BiiMiiÉnÉ^rma^
Ford New Holland wil zelfstandige koers blijven varen
Introductie nieuwe trekkers, maaidorsers en hakseiaar
Ford New Holland wil met de intro
ductie van haar nieuwe serie 40
tractoren, de nieuwe TC maaidor
sers en de nieuwe 2305 zelfrijden-
de veldhakselaar aantonen, ook
binnen N.H. Geotech, naast Fiata-
gri, een zelfstandige koers te blijven
varen. Dat bleek eind oktober in het
Engelse Boreham tijdens de presen
tatie van de nieuwe modellen aan
de internationaal verzamelde pers.
Zowel Fiatagri als Ford New Holland
zullen, volgens vice-president van
de FNH Euro-sales, de heer Pinard,
als zelfstandige onderdelen van N.H.
Geotech blijven bestaan. Wel zal er
meer samenwerking komen. Pinardi:
'De samenwerking moet gebaseerd
zijn op het benutten van die onder
delen waar de ander beter in is. Dit
gebeurt nu al met de voorwielaan
drijving en cabines van de Ford serie
40 trekkers. Beide worden geprodu
ceerd door Fiat'.
Pinard verwacht niet dat Fiat en
Ford in N.H. Geotech zichzelf be
concurreren. 'Ford New Holland en
Fiatagri hebben een verschillend
imago en moeten dat in stand hou
den, eventueel nog verder uitbou
wen. Voor de landbouw is dat
betrekkelijk nieuw, maar in de auto
branche komt dat veel meer voor.
Alfa Romeo, Fiat en Lancia behoren
bijvoorbeeld alle drie tot het Fiat
concern maar richten zich op een
verschillend segment van de markt'.
Na de fusie van Fiat Geotech en
Ford New Holland zijn beide onder
gebracht in N.H. Geotech. Omdat in
de nieuwe holding de namen van
zowel Fiat als Ford niet mochten
voorkomen hebben de letters N.H.
geen betekenis. Van de aandelen
van N.H. Geotech is 80 procent in
handen van Fiat. N.H. Geotech is
om fiscale redenen gevestigd in Ne
derland. Het werkelijke hoofdkan
toor staat echter in banden.
Veldhakselaar
De meeste aandacht tijdens de we
reldpremière ging uit naar de serie
40 trekkers en de TC maaidorsers.
Niet geheel onterecht. Van de nieu
we 2305 zelfrijdende veldhakselaar
zijn verspreid over de wereld dit sei
zoen al een twintigtal prototypes in
de praktijk getest, waarvan drie in
Nederland. Meest opvallend aan de
2305 is de tien centimeter bredere
hakselkooi ten opzichte van voor
gaande types. Met 76 centimeter is
de hakselkooi de breedste op de
markt, net als de vergrote invoero-
pening.
Een nieuwe metaaldetector geeft
een betere detectie in het centrum
en in de hoeken van de invoerope-
ning. Wordt een metalen voorwerp
ontdekt, dan stopt de aandrijving
van de invoerrol binnen 1/20 van
een seconde en wordt de transmis
sie uitgeschakeld. Het slijpen van de
twaalf messen van de hakselkooi
gebeurt automatisch en simultaan.
Een slijpsteen met een diameter van
7,5 centimeter slijpt de messen over
de volle lengte gedurende een voor-
De TC 56 uit de nieuwe serie maaidorsers
af door de bestuurder in de cabine
ingestelde tijd. De automatische af
stelling van het vaste mes wordt
vanuit de cabine bediend met vin-
gertip toetsen. Aan beide zijden van
het vaste mes zit een hefboom
mechanisme dat wordt bediend
door een langzaam draaiende elec
tromotor. Deze bewegen het vaste
mes zover tot twee geluidssensoren
'horen' dat het vaste mes contact
maakt met het eerste mes van de
hakselkooi. Op dat moment schake
len de electromotoren uit en be
draagt de afstand tussen het vaste
mes en de hakselkooi nog slechts
0,1 tot 0,2 millimeter.
TC maaidorsers
De nieuwe serie TC maaidorsers
omvat de TC 52, TC 54 en de TC
56. Alle drie hebben ze een zwe
vend maaibord met een maximale
breedte van 518 centimeter. Het
zweven wordt mogelijk gemaakt
door een hydro-pneumatisch
systeem. Een 'bulldozer werking'
wordt hiermee voorkomen. Een
stoppellengte-indicator in de cabine
maakt het mogelijk om op een
constante hoogte te maaien. De ca
bine van gebogen glas geeft zicht
op het volledige maaibord en de
stoppel. Omdat de stro-elevator is
verlengd zit er geen 'blinde' hoek
meer tussen het maaibord en de
voorwielen.
De dorstrommel heeft bij de TC 56
een diameter van 60 centimeter en
een breedte van 130 centimeter.
De nieuwe 12x12 synchroshift
transmissie
Een dorskorf over de volle breedte
ligt 111° graden rond de trommel.
Gezamenlijk levert dit 0,79 vierkan
te meter dors- en scheidingsopper
vlak op. Na de dorstrommel wordt
het gewas naar de afneemtrommel
geleid waarna het wordt bloot
gesteld aan plotselinge veranderin
gen van snelheid en richting.
Hierdoor ontstaat extra scheiding
door de korf onder de afneem
trommel.
De laatste scheiding wordt bereikt
met snel bewegende stroschudders.
De TC stroschudders hebben een
gezamenlijke oppervlakte oplopend
tot vijf vierkante meter. Een dubbel
werkende zeefkast zorgt voor extra
reinigingscapaciteit van de onderste
en de bovenste zeven. De extra lan
ge zeven geven een reinigingsopper
vlak tot 4,13 vierkante meter.
Alle drie modellen van de nieuwe
TC serie kunnen worden uitgevoerd
met een automatisch nivellerend rei
nigingssysteem voor de zeven. Dit
zorgt ervoor dat ook op glooiend
terrein zeven constant dezelfde po
sitie houden als op vlakke bodem.
Hiermee kunnen TC maaidorsers op
hellingen tot 23 procent honderd
procent reinigingscapaciteit behalen
zonder extra verlies van zaad.
TC maaidorsers zijn uitgerust met
de nieuwe Powerstar dieselmotoren.
De motorvermogens zijn 114
kW/155 pk voor de TC 56, 92
kW/125 pk voor de TC 54 en 81
kW/110 pk voor de TC 52.
Serie 40 trekkers
De meeste aandacht tijdens de in
troductie ging uit naar de serie 40
tractoren. De serie biedt trekkers in
de klasse 55 kW/75 pk tot 88
kW/120 pk. Aan de ontwikkeling is
zeven jaar gewerkt. Dit resulteerde
in een serie tractoren die voor 95
procent is gebaseerd op nieuwe
ontwikkelingen. De tractoren heb
ben nieuwe motoren, nieuwe trans
missies, nieuwe cabines, nieuwe
electronica, een nieuw bedie
ningspaneel en een duidelijk nieuwe
styling. Er zijn twee versies: de SL
versie met drie modellen van 55
kW/75 pk tot 74 kW/100 pk en de
SLE versie met zes modellen van 55
kW/75 pk tot 88 kW/120 pk.
Voor de zes trekkermodellen in de
serie 40 worden vier verschillende
nieuw ontwikkelde vier en zes cilin
der Powerstar motoren toegepast.
Kenmerkend voor de motoren is de
grote cilinderinhoud. Hierdoor wordt
het nominaal vermogen bereikt bij
relatief lage toerentallen van 2100
en 2200 omwentelingen per mi
nuut. De verversingstermijn voor
olie is zowel bij de gewone als bij de
turbo-motoren verruimd tot 300
uur. Volgens Ford betekenen de
nieuwe motoren dat de rookpluim
verleden tijd is.
Doordat de luchtinlaat van de motor
voor de radiator is geplaatst en de
Het interieur van de nieuwe serie
uitlaat-geluidsdemper onder de mo
torkap zit, is het uitzicht vanaf de
bestuurdersplaats verbeterd. De
motoren hebben een vloeistof aan
gedreven ventilator. De aandrijving
is progressief, in plaats van de ge
bruikelijke aan/uit schakeling, zodat
de ventilatorsnelheid nauwkeuriger
wordt afgestemd op de benodigde
koeling.
Alle serie 40 SL tractoren hebben
een nieuwe 12x12 SynchroShift
transmissie, gebaseerd op een ver
snellingsbak met drie groepen. Alle
versnellingen en groepen zijn gesyn
chroniseerd. De transmissie wordt
bediend met drie hendels, inclusief
die voor de omkeerschakeling. In el
ke groep zijn er twee paar overlap
pende versnellingen. Er zijn zes
versnellingen voor snelheden tussen
5 en 12 km/u. Een snelgang voor 40
km/u optie is alleen beschikbaar in
combinatie met vierwiel-
aandrijving.
De SLE versies zijn standaard uitge
rust met ElectroShift. Deze levert 16
versnellingen vooruit en achteruit.
ElectroShift heeft twee groepen
met twee versnellingen in iedere
groep en als toevoeging heeft iedere
groep vier powershift versnellingen.
Schakelen met powershift kan zon
der gebruik te maken van het kop
pelingspedaal. Het schakelen
gebeurt met twee drukknoppen op
de hoofd-transmissiehendel. Een
druk op de bovenste knop geeft een
hogere versnelling, een druk op de
onderste knop een lagere versnel
ling. Opschakelen met powershift
verhoogt de snelheid met 22 pro
cent, terugschakelen geeft een re
ductie van 18 procent. Omdat met
de hoofd-transmissiehendel ook de
hoge en lage groepen worden ge
schakeld, geeft één hendel keuze in
acht verschillende versnellingen.
Tussen 5 en 12 km/u is er keuze tus
sen zeven verschillende versnellin
gen. Kruipgangen zijn als optie
leverbaar, net als een speciale 40
km versnelling voor vierwiel aange
dreven modellen.
Het gesloten hydraulisch systeem
geeft een last-afhankelijke olie
opbrengst. De olie wordt aange
voerd door drie gescheiden pompen
gecombineerd in één unit. SL ver
sies hebben mechanische trek
krachtregeling via de topstang.
ElectroLink met electronische trek
krachtregeling via de onderste
trekstangen is als optie leverbaar op
alle SLE modellen. Het systeem be
vat een identificatie-programma
voor foutmeldingen, een instelmo-
Specificaties Ford serie 40
Model
SL/SLE versie
Motor
Powerstar
Cil.inhoud (I.)
Aantal cilinders
Motor vermogen
kW/pk
Transmissie
SynchroShift 12x12
ElectroShift 16x16
40 km/u
kruipgang
Cabine
SuperLux
Hydrauliek
T rekkrachtregeling
via topstang
ElectroLink
Hefvermogen
achter (kg)
SL geen hulpcil.
één hulpcil.
twee hulpcil.
SLE geen hulpcil.
één hulpcil.
twee hulpcil.
Aftakas
540/1000 rpm
Aftakas vermogen
kW/pk
Front-hefinrichting
Front-aftakas
Front-aftakas verm.
540 rpm kW/pk
1000 rpm kW/pk
Besturing
Type
Max. hoek (graden)
Gewicht (kg)
Tvyee wiel aandr.
vier wiel aandr.
5640
SL/SLE
6640
SL/SLE
gelijkheid voor mengregeling (van
positie en trekkrachtregeling) en
een instelmogelijkheid voor de snel
heid van het laten zakken van het
werktuig. Externe bedieningsscha
kelaars zijn geplaatst op de achter
ste spatborden. Als optie is een
functie voor de instelling van het
percentage wielslip leverbaar.
Alle SL en SLE tractoren zijn voor
zien van aftakassen met twee snel
heden. Uit veiligheidsoverwegingen
schakelt de aftakas automatisch uit
bij het stoppen van de motor. De ge
hele serie 40 is standaard uitgerust
met de door Fiat geproduceerde Su
perLux cabine. Pas drie maanden
voor de wereldpremière werd beslo
ten om de cabines door Fiat te laten
fabriceren omdat de oorspronkelijke
leverancier wegens financiële pro
blemen niet aan zijn verplichtingen
kon voldoen. Het geluidsniveau in
de cabine bedraagt 77 dBA. De ca
bine heeft een 40 procent groter
glasoppervlak. Dit werd bereikt door
de toepassing van dunnere stijlen
en (getinte) beglazing zonder rub
berstrips. Ten opzichte van bestaan
de modellen is de bestuurdersstoel
15 centimeter naar voren geplaatst.
Ford betrok trekkergebruikers en
dealers bij de ontwikkeling van de
serie 40. Hun ideeën werden verza
meld tijdens gebruikersbijeen
komsten over de hele wereld. De
ontwikkeling van de serie 40 kostte
bijna 250 miljoen dollar en was
daarmee de duurste in de ge
schiedenis.
De nieuwe serie 40 wordt eind no
vember voor het eerst aan het pu
bliek getoond op de Agritechnica
van 26 tot 30 november in Frank
furt, daarna in december op de
Smithfield Show in Londen. In Ne
derland is de nieuwe serie voor het
eerst te zien op de RAI in januari
1992.
Wilfried Wesselink
Uit de nieuwe serie traktoren
de Ford 5640
7740
SL/SLE
7840
SL/SLE
8240
SLE
Alle serie 40 modellen hebben een Powerstar motor
4,4 5,0 5,0 6,6 7,5
4 4 4 6 turbo 6
55/75
63/85
70/95
74/100
81/110
8340
SLE
7,5
6
88/120
standaard op SL modellen
standaard op SLE modellen
optie op FWD SLE modellen
optie met ElectroShift
SuperLux cabine standaard op SL en SLE modellen
standaard op SL modellen
optie op SLE modellen
2880
2880
4249
4249
4249
5578
5578
5578
3037
3037
4482
4482
4482
4482
5897
5897
5897
5897
standaard op alle SL en SLE modellen
49/67 57/77 63/86 66/90
optioneel voor alle modellen in de 40 Serie
optioneel voor alle modellen in de 40 Serie
51/70
74/100
51/70
74/100
51/70
74/100
51/70
74/100
hydrostatische besturing op alle modellen
55 55 55 55
3687
4137
3687
4137
3710
4170
4180
4660
5897
73/99
51/70
74/100
55
4456
4936
5897
79/108
51/70
74/100
55
4456
4936