Herzog Stevige baktarwe Leven van de bedeling? C, CEBECO ZADEN B.V. VOOR EEN BETER GEWAS wtmmm^Êmm^^ÊSÊttSÊÊÊÊmÊÊÊÊÊ^^m^mm J. de Veer: "Inkomenstoeslagen onvermijdelijk" 112 "Over inkomenstoeslagen wordt niet zindelijk gediskussieerd. Dat wordt door de organisaties ook niet gestimuleerd". Oud-LEI-direkteur Jan de Veer vindt dat verkeerd. Want te komen een keer en daarom moeten ook de Nederlandse boeren tijdig nadenken over de beste in vulling. De Veer ziet in direkte inko menstoeslagen een oplossing voor het dilemma een inkomen voor de boer te kombineren met afstem ming van vraag en aanbod. "Het idee moet uit de wereld dat inko menstoeslagen een vorm van steun zijn. Het zijn vergoedingen voor de produktiekosten". Prijsverlaging, gekoppeld aan blij vende toeslagen per hektare kan wel eens beter werken dan het hui dige beleid, meent De Veer, die dit jaar afscheid nam als direkteur van het Landbouw-Ekonomisch In stituut. Waagschaal Het markt- en prijsbeleid moet zor gen voor een inkomen voor de boer. Dat gebeurt door de opbrengstprij- zen van een aantal produkten op een redelijk niveau te houden. Maar de markt raakt door de stijgende produktie uit balans, de grondge bonden landbouw zit met een grote overcapaciteit. Daardoor stijgen de EG-uitgaven én komt het inkomen van de boeren in de verdrukking. De Veer: "De vaste kosten zijn in de landbouw relatief hoog. Bij lagere prijzen proberen bedrijven hun kosten te verlagen. Er houden be drijven op maar die worden overge nomen door efficiëntere bedrijven, zodat de produktie niet kleiner wordt. Om de produktie door prijs daling terug te dringen moet de prijs langere tijd tot ver onder de produk tiekosten gebracht worden. Dat be tekent dat ook de meest efficiënte bedrijven dan niet lonend zijn". Lage prijzen over langere tijd bete kent dat de grondprijs zal zakken. Maar er is weinig grond in Europa die makkelijk een andere bestem ming krijgt. De opbrengsten van bij voorbeeld bos zijn daarvoor te laag. Prijsdaling beïnvloedt nauwelijks het gebruik van kunstmest en bestrij dingsmiddelen en dus ook niet de opbrengst per hektare, aldus De Veer. "In het grootste deel van Europa is landbouw met minder in put niet aantrekkelijk, gegeven de technische ontwikkeling". De huidige maatregelen werken niet meer maar, zegt De Veer, er zal altijd behoefte blijven aan ingrijpen. "Een evenwicht op basis van een vrije markt levert een enorme kapitaal vernietiging op. Alle bedrijfsontwik keling raakt in het slop, de EG raakt landbouwkundig buiten gevecht. Daar heeft ze strategisch geen be lang bij". Versplinterd Er zijn twee alternatieven, meent De Veer. Het ene noemt hij een 'mono poliebeleid": allerlei maatregelen die het aantrekkelijk maken minder te produceren zoals contingentering en set-aside, met daarbij een prijs op een lonend niveau voor de meest efficiënte bedrijven. Een beleid zoals dat nu ook al min of meer bestaat. "MacSharry doet dat in wezen ook op allerlei manieren. Hij koppelt zijn toeslagen aan beperking van de pro duktie". De Veer noemt de voorstellen van MacSharry 'uitermate slim'. "Voor veel boeren in de EG zit er wat in. De Franse graanboeren zijn nu ook vóór MacSharry omdat een stabili- satorenbeleid nóg onaantrekkelijker is. Die hebben vrij nuchter gere kend. De Nederlandse boeren gaan naar Lauswolt. Maar als ze naden ken zouden ze tot andere gedachten kunnen komen, vooral in Gro ningen". De Veer noemt de aanpak van MacSharry echter 'erg versplinterd', met alle verschillende vormen van toeslagen en premies voor verschil lende produkten. "Ik zou het een voudiger doen". Hij bepleit een algemene hektaretoeslag, per regio verschillend naargelang de bruto- opbrengsten uiteenlopen. Een direk- Telefoon 010-4544335 Oud-LEI-directeur Jan de Veer: "Ik wil het idee bespreekbaar maken" (foto Lex Salverda voortzetting van het stabilisatoren- beleid. Ik ben bang dat ik ook duur der uitkom". Voor alle oplossingen geldt dat besparingen op de EG- uitgaven afhangen van het inkomen dat de boeren toegedacht wordt, "van wat we daar in de EG voor over hebben". Los daarvan is de vraag: welk systeem houdt het in komen met de minste kosten op peil. De Veer laat zijn alternatief op dit mement narekenen door de Stich ting Onderzoek Wereldvoeqiselvoor- ziening (SOW). Die beschikt over een uitgebreid rekenmodel voor het Europese landbouwbeleid, waar mee op verzoek van het Ministerie van Landbouw en van de EG ook het huidige beleid en het plan van MacSharry worden doorgerekend. "Dat wacht ik af", zegt De Veer. "Het kan best dat het 'Plan De Veer' geen aantrekkelijk beleid blijkt te zijn, omdat het te duur is of te weinig inkomen oplevert". Daarom wil hij het eigenlijk niet over een 'Plan De Veer' hebben. "Ik ben niet zo zeker dat ik er voorstander van ben". te inkomenstoeslag dus als een ver goeding voor de vaste kosten, niet gekoppeld aan al of niet méér pro duceren maar per hektare. Die inko menstoeslag maakt vervolgens een flinke prijsverlaging mogelijk, die voor marktevenwicht moet zorgen. De Veer rekent voor de Nederlandse situatie met een toeslag van f 1.000,— per hektare, die bijvoor beeld een graanprijsdaling met 15 cent kan compenseren. In de vee houderij kan een zelfde toeslêg een prijsdaling van 15 procent compen seren. In de EG zou de toeslag ge middeld zo'n vijfhonderd gulden per hektare kunnen zijn. De voordelen zijn groot. De Veer somt op. "Door de prijsverlaging is er veel meer ruimte om de markt zijn werk te laten doen. Je bent min der aangewezen op produktiebe- heersing en kunt op den duur misschien zonder. Er is meer afzet mogelijk, en door de lagere prijzen zijn er meer kansen voor alternatie ve gewassen en voor industrieel ge bruik". De saldo's van de gewassen waarmee die alternatieve gewassen moeten konkurreren worden dan immers lager. Ook de dreiging van vervangende produkten wordt minder. Omdat de hektaretoeslag voor alle hektares wordt gegeven voorkomt hij verschuivingen tussen sektoren. Het totale grondgebruik in de EG wordt rendabel gehouden. Ook de voorstellen van MacSharry doen dat. "Dat is van belang voor de Ne derlandse op de markt gerichte teel ten zoals aardappelen en uien. Door de toeslagen ontstaat er geen ruim te in andere gebieden om die teelten uit te breiden. De spilwerking van granen blijft in stand". De Nederlandse varkenshouderij gaat wel voordelen kwijtraken, var kens houden in graangebieden wordt goedkoper. "Maar dat ge beurt bij het plan van MacSharry ook". Kritische faktor De Veer bestrijdt dat toeslagen het ondernemerschap ondermijnen. "Juist bij vérdergaande produktiebe- heersing is er minder ruimte voor ondernemerschap. Bij mijn voorstel is er sprake van méér markt. Bij la gere prijzen mét een toeslag krijgt de ondernemer meer vrijheid om de produktie in te richten zoals hij dat wil". Want, stelt de landbouwekonoom, overschakelen naar milieuvriendelij ker produktiewijzen is bij de lagere prijzen goedkoper. Milieuvriendelijk produceren kost immers vooral geld doordat de opbrengsten lager wor den. Als scherpere milieu-eisen de Nederlandse akkerbouw dwingen tot een extensiever bouwplan dan gaat dat in het 'Plan De Veer' min der ten koste van de rentabiliteit. Bij lage prijzen wordt het ook relatief minder duur om aan extra kwali teitseisen te voldoen, zegt De Veer. Immers, het aandeel van de boeren- prijs in de konsumentenprijs wordt kleiner. "Ook dat schept extra kansen". De Veer wil de hektaretoeslag óók geven als de grond een andere be stemming krijgt. Daardoor komen konkurrerende bestemmingen zoals natuurbeheer, bosbouw en rekreatie meer op gelijke voet met de land bouw en kan ook de grondmarkt beter werken. "Grond is de kritische faktor", zegt De Veer. Omdat nu landbouwgrond te duur is om voor iets anders te gebruiken zal bijvoor beeld het braakareaal steeds verder uitgebreid moeten worden. Toeslagen per hektare zijn, net als het huidige markt- en prijsbeleid, een vorm van steun aan de land bouw. Het is onzeker hoe bij de GATT-onderhandelingen over derge lijke steun gedacht wordt. De Veer denkt echter dat zijn hektaretoesla- gen, die immers niet aan de hoe veelheid produkt zijn gekoppeld, door de GATT niet als steun zullen worden beschouwd. "En dat moet je bij MacSharry nog maar af wachten". Bijstandsmoeder Het grote bezwaar tegen inko menstoeslagen is natuurlijk de di rekte, zichtbare afhankelijkheid van boeren van de schatkist. De Veer: "Je komt onder het vuur van de ver gelijking te liggen. Een grote boer die veel toeslag krijgt, naast een bijstandsmoeder die haar kinderen niet naar dansles kan sturen". Maar die vergelijking is onterecht, stelt De Veer. "We moeten anders denken. Inkomenstoeslagen betekent niet: leven van de bedeling. We moeten de inkomenstoeslagen niet als een sociale maatregel zien maar als een vorm van markt- en prijsbeleid, als een vergoeding voor de hoge vaste kosten die de Europese landbouw heeft". De totale uitgaven voor het markt en prijsbeleid zullen meevallen, al dus De Veer. De produktie zal bij een lagere prijs afnemen en daar mee het verschil met de wereld marktprijs. Bovendien kan door de lagere prijs de afzet binnen de EG stijgen, bij graan bijvoorbeeld ten koste van de graanvervangers. Ver der zullen de prijzen voor de konsu- ment veel lager worden. De toeslag kan dan gezien worden als een belo ning voor een tegenprestatie: een schoner milieu en minder milieu schade. Tegen die achtergrond kan bijvoorbeeld de BTW op voe dingsmiddelen verhoogd worden. Primitief Er gebeurt hóe dan ook iets met het landbouwbeleid, stelt De Veer. "Er zijn best goede redenen om inko menstoeslagen af te wijzen maar dan moet dat wel op basis van een goede analyse gebeuren". Hij ziet een duidelijke parallel met de invoe ring van de superheffing. Dat stuitte ook op verzet van de* Nederlandse georganiseerde landbouw, die pas jaron later begon na te denken over een goede invulling. "Ik begrijp het wel van de voorman nen. Als het tegenvalt kunnen ze makkelijk zeggen: wij waren er te gen". Maar met een verantwoorde standpuntbepaling heeft het niet veel te maken, meent hij. "Je moet nadenken over de voors en de te- gens. Het is een kwestie van afwe gen, alternatieven vergelijken: wat betekent het voor de afzet, voor het ondernemersinkomen, voor het are aal, voor de verschillende gewas sen, voor de openbare financiën, wat zijn de risiko's". "Ik wil het idee bespreekbaar ma ken. Nu wordt zonder veel argu mentatie de staf gebroken over inkomenstoeslagen. Ik probeer een realistische diskussie los te maken. Nu blijft het bij primitieve argumen ten zoals: we willen niet van de be deling leven". Gerard Westerhof Kosten De kosten van zijn alternatief voor de EG vallen ook mee, denkt De Veer. "De kosten van het huidige beleid zullen stabiliseren maar wel met een regelmatig verder gaande prijsverlaging. MacSharry lijkt vrij duur te worden in verhouding tot

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 12