KNLC geeft sociaal beleid een eigen gezicht KNLC ZO MAK ALS EEN Koppel mestproduktierechten los van de grond Armoe bij buren is gevaarlijk PVV verhoogt heffingen niet S j 5 i "Gelegenheidswerk inpassen in wetgeving" De Commissie sociale zaken van het KNLC werd het deze week eens over een beleidsplan voor haar werkterrein. Uniek, meent secreta ris ir. B. van der Toom. "NEW of VNO hebben zoiets niet". Het be leidsplan zal op korte termijn ge volgd worden door een plan van aanpak: hoe kunnen de gestelde doelen worden bereikt. Sociale zekerheid, gezondheidszorg, arbeidsvoorwaardenbeleid en ar- beisvoorziening, het zijn allemaal onderwerpen waar de commissie sociale zaken van het KNLC zich mee bezighoudt. Terreinen die nauw met elkaar samenhangen bovendien en waar de land- en tuinbouw grote belangen heeft. Werkgevers en werknemers overleggen veelvuldig over deze onderwerpen, maken zelf afspraken of adviseren de overheid via organen zoals de Sociaal Econo mische Raad, de Ziekenfondsraad en de Sociale Verzekeringsraad. In al deze organen zitten vertegen woordigers van de land- en tuin bouworganisaties. Het beleidsplan van de commissie sociale zaken en het plan van aan pak dat daaruit moet voortvloeien hebben als doel de inbreng op al de ze fronten te versterken. 'De com- misse stelde overigens vast dat zij er niet alleen is voor 'werkgeversza ken' maar ook een taak heeft als het gaat om de sociale positie van het overgrote deel van de zelfstandigen dat geen personeel heeft. Raamwerk Het plan is een raamwerk. Het zal uitgewerkt worden zodat duidelijk is welke stappen het KNLC nu moet gaan zetten. Dat moet het ook mo gelijk maken achteraf na te gaan wat er nu van terecht is gekomen. Enkele belangrijke punten uit het be leidsplan, dat nog moet worden goedgekeurd door het KNLC- bestuur, zijn de volgende. Het KNLC moet streven naar het verlagen van de premies die nu Deze lammetjes hebben er geen enkel bezwaar tegen ten be hoeve van een 'gezellige' foto even beetgepakt te worden. Hun moeder houdt ondertussen in de gaten of ze in goede handen zijn. Dit tafereel speelde zich af op de open dag die de Wai- boerhoeve onlangs hield. Volgens de passerende bezoekers za ten er leuke lammetjes in het hok (foto Peter Mastenbroek) "Maak de mestproduktierechten los van de grond. Dat is de enige ma nier om geen kilo mest er bij te krij gen. En dat is de enige angst van de politiek". Aldus scheidend jongeren- vertegenwoordiger Albert Dankel- man in de vergadering van de afdeling veredelingslandbouw van het KNLC. Dankelman werd door voorzitter Torsius uitgenodigd zijn persoonlijke visie te geven op de mestproble men. "Het grootste voordeel van die oplossing is, dat de mestproduk tierechten niet meer groeien. Daar naast worden op die manier meer mestrechten verhandelbaar, dat wil zeggen meer kansen en een lagere prijs". Ook de afdeling verede lingslandbouw heeft zich danig ver slikt in de draai van Landbouwschapsvoorzitter Mares. Van verschillende kanten werd er op gehamerd dat de veredelingsland bouw zich niet uit elkaar zal moeten laten spelen. Vanaf 1995 moet elk bedrijf zijn mest milieuhygiënisch verantwoord afzetten, dat staat al vast. Albert Lanting (DVLG) stelde voor om als onderdeel van een alternatief die da tum naar voren te halen. Daarmee wordt op elk bedrijf zichtbaar wat mogelijk is en moet gebeuren. Zo ver wilde de hele afdeling niet gaan. Maar wel zal 'morgen' de schop in de grond moeten voor mestverwer kingsfabrieken. Al is het maar om te laten zien dat er daadwerkelijk iets gebeurt. Jan Willem Bakkenes (Gel- dersche Mij.) stelde zelfs dat, ook al moet achteraf de helft van de fa brieken weer dicht, dat nog geen verkeerde investering hoeft te zijn. De afdeling steunde het plan van het KNLC-bestuur een werkgroep in te stellen onder leiding van KNLC- voorzitter Marius Varekamp. Die werkgroep moet zichtbaar maken wat er nu al gebeurt. Gerard Westerhof drukken op loon. Zij maken de fac tor arbeid duur en dat tikt hard aan, vooral in arbeidsintensieve sectoren als de tuinbouw. Premies omvatten op dit moment ongeveer 42 procent van de totale loonkosten. Dat moet omlaag en in elk geval niet omhoog. Het plan geeft verschillende wegen aan waarlangs een lagere premie druk bereikt kan worden. Scherpere criteria voor wie een uitkering krijgt en betere controle van de uitkerings gerechtigden is één weg. Lagere uitkeringen, om het aantrek kelijker te maken aan het werk te gaan is een andere mogelijkheid die wordt genoemd. Daarnaast zouden premies die geen verband hebben met arbeid, zoals die voor de Zie kenfondswet, de Weduwen- en We zenwet, de AOW en de AWBZ uit de loonkosten gehaald kunnen worden. Ook moet er onderscheid gemaakt worden tussen arbeidsongeschikt heid die tijdens en die buiten het werk ontstaat. De verzekeringen en voorzieningen bij arbeidsongeschiktheid van zelfstandigen moeten eens goed be keken worden, nu de premies daar voor steeds verder oplopen. De directe en financiële gevolgen voor werkgevers en werknemers bij ziek teverzuim moeten groter worden. Er is meer aandacht nodig voor pensi oenvoorzieningen voor zelfstandi gen. Het beleidsplan wijst er verder op dat de landbouworganisaties zeer alert moeten zijn op het be houd van AAW en IOAZ. Geen dwang De commissie wil verder dat werk gevers financieel tegemoet geko men worden wanneer zij gehandicapte werknemers in dienst nemen. Daarbij is ook voorlichting en begeleiding nodig. Dwang (in de richting van de werkgever) is uit den boze. De commissie sociale zaken meent dat de gevolgen van het nieuwe stelsel in ziektekostenverzekering (het zogenaamde 'plan Simons') eerst heel zorgvuldig moeten wor den onderzocht voor dit stelsel inge voerd wordt. Dat plan houdt een basisverzekering in die bijna het hele pakket van gezondheidszorg omvat. Gezondheidszorg moet drempelloos voor iedere Nederlander beschik baar zijn maar de eigen verantwoor delijkheid moet goed tot uiting komen. Terughoudendheid bij de loonhoog- te in land- en tuinbouw is nodig want de inkomens op de bedrijven zijn matig tot slecht. De commissie wil meer gebruik ma ken van werkgelegenheidsmaatre- gelen die zijn gebaseerd op het minimumloon. CAO-onderhandelingen moeten ver der geprofessionaliseerd worden en er moeten minder verschillende CAO's komen in de agrarische sec tor. Er moet verder een overzicht komen van naar de te verwachten arbeidsbehoefte in de sector en van de projecten die er her en der op stapel staan. Gelegenheidsarbeid is voor bepaal de sectoren onmisbaar. Die moet dan ook worden ingepast in de so ciale wetgeving. Een forfaitair systeem is daarbij onvermijdelijk. Zonodig moet gewerkt worden met een vaste lage heffing. Gerard Westerhof Toen in 1986 in Uruguay de on derhandelingen begonnen over een nieuwe GATT-overeenkomst waren de economische en poli tieke verhoudingen geheel an ders dan nu, in 1991, het geval is. De veranderingen hebben zich wereldwijd voorgedaan. In Azië ontwikkelen zich in snel tempo een aantal nieuwe in dustrielanden. Naast het al wel varende Japan groeien de economieën van Singapore, Zuid-Korea, Thailand, Maleisië en Indonesië naar een veel hoger niveau. Er ontstaat in deze zoge naamde ASEAN landen een eco nomische markt met een eigen dynamiek. De Verenigde Staten zijn met Canada een vrije handelszone aangegaan. Ze onderhandelen ook met Mexico om tot deze NAFTA toe te treden. Er ontstaat op die manier een gebied zonder economische grensbelemmerin- gen met 360 miljoen inwoners en een afzetmarkt van zes bil joen dollars. In Europa ontwik kelt de EG zich schoksgewijs tot een echte economische markt. De belangrijkste ontwikkeling voor Europa en de wereld is het failliet van het communisme. Hierdoor ontstaat een geheel an dere economische en politieke situatie. Jarenlang heeft het IJ zeren Gordijn de economieën van West- en Oost-Europa ge scheiden. In Oost-Europa maar vooral in de EG zal veel moeten worden aangepast. Onze hou ding naar Oost-Europa toe zal open moeten zijn om te voorko men dat de tijdbom van armoe en ellende daar barst. Overeenkomsten Er is een opvallende overeen komst tussen de Verenigde Sta ten, Canada, Mexico en het verder weggelegen Zuid-Amerika en de EG, de midden-Europese landen en de Euraziatische Sovjet-Unie. Europa had te ma ken met het zgn. IJzeren Gordijn. Mexico en de Mexicanen wor den nog steeds van de VS ge scheiden door veel prikkeldraad en een strenge grensbewaking. De mogelijkheden om hier door te komen worden echter steeds groter. Zowel in de VS a/s in de EG is er veel verzet om de deur naar de buren werkelijk open te zetten. Zie maar naar ons verzet tegen de import van vlees en andere produkten uit Oost-Europa en het Amerikaanse verzet tegen de import van citrusfruit en groen ten uit Mexico. Ook de tegen la ge lonen gemaakte textielprodukten worden ge vreesd. De deur open zetten voor arbeid is helemaal een ta boe. De vakbonden verzetten zich tot het uiterste om de Polen hier te laten werken. Hetzelfde geldt voor de grootste Ameri kaanse vakbonden die de Mexi canen niet op de arbeidsmarkt willen hebben. De vrijheid van arbeid is een on derwerp dat bij het wegnemen van handelsbarrières en het openstellen van grenzen moeilijk bespreekbaar is. Vrijhandel voor agrarische produkten (ook met goedkope arbeid voortgebracht) vindt in de politiek een willig oor. Vrijheid van arbeid is politiek on bespreekbaar. Van het eerste wordt in het westen maar een kleine groep het slachtoffer, met het laatste krijgt iedereen te ma ken. Toch denk ik dat een vrijere handel in produkten, en dan niet alleen agrarische, en vrijheid in arbeid een goede zaak is. Deze ontwikkelingen zullen dan wel in een zeer geleidelijk tempo voor de gehele wereld moeten verlo pen. Voorlopig zal deze ontwik keling vooral in de invloedssferen van de ASEAN, NAFTA en EG- landen plaats vinden. Daarbij dreigt in zekere zin het gevaar dat deze drie blokken zich te veel van elkaar afzonderen. Het ver loop van de GATT- onderhandelingen is een duidelij ke aanwijzing dat dit het geval is. Ik vind dat geen goede ontwik keling. Een mislukken van de lo pende GATT-onderhandelingen leidt er wel toe. Uitdaging De komende jaren staat de EG samen met de midden Europese landen en het Euraziatische Rus land voor een moeilijke opgave. Als landbouw hebben we daar zeer direct mee te maken. De schermutselingen rond de im port van vlees uit midden-Europa vormen nog maar een kleine voorbode hiervan. Hetzelfde geldt voor het verzet tegen de Poolse arbeidskrachten. De land bouw is in midden- en oost- Europa zeer belangrijk. Vroeg of laat zullen de grenzen opengaan en open moeten. Armoede bij de buren is een groot gevaar. Voor de korte termijn zal de oplossing vooral gezocht moeten worden in het financieel bijdra gen door de EG in de rechtstreekse export van agrari sche produkten vanuit Hongarije, Tsjecho-S/owakije en Polen naar de Sovjet-Unie. Het is immers marktbederf om deze produkten eerst in de EG te importeren en ze daarna van hier naar de Sovjet-Unie te zenden. Voor de langere termijn zal gewerkt moe ten worden aan open grenzen voor produkten en arbeid. Met name de Nederlandse land- en tuinbouw die goed uitgangsma teriaal en goede kwaliteit kan le veren moet niet bang zijn voor deze uitdaging. A/s land- en tuinbouw hebben we groot belang bij economi sche en politieke stabiliteit. Daarom moeten we bereid zijn daar aan mee te werken. Dit al les mag echter niet eenzijdig op de land- en tuinbouw komen te drukken. Ook de vakbonden zul len daarom meer vrijheid van ar beid moeten toestaan. De politiek heeft tot taak de noodza kelijke evenwichtige ontwikke ling tot stand te brengen. Dam Jaarsma p/v. algemeen secretaris KNLC Voor de komende jaren zuilen er in beginsel geen verhogingen worden doorgevoerd in de heffingstarieven van het Produktschap Vee en Vlees (PVV). Dit mede met het oog op het financieel-economische draagvlak van de bedrijven in de sector. Dit al dus de PVV-begroting voor 1992, die is besproken tijdens de oktober vergadering van het produktschaps- bestuur. Door een gelijkblijven of, waar mo gelijk, vermindering van uitgaven voor bestaande activiteiten en door een beroep te doen op nog aanwezi ge fondsreserves is desondanks ruimte gemaakt voor nieuwe activi teiten. Zo wordt een plan ontwik keld om het Nederlandse bedrijfsleven verder te introduceren in Oost-Europa en er is een belan genbehartiger aangesteld in Japan. Op het gebied van de preventieve gezondheidszorg heeft het ontwik kelen van een vaccin tegen de 'Nieuwe Varkensziekte' hoge priori teit. Daarnaast is aandacht nodig voor biotechnologisch onderzoek. Ook zijn gelden nodig voor even tueel vervolgonderzoek naar een nieuwe en efficiëntere classificatie methode voor levende en geslachte varkens. Voor de afzetbevordering van bacon (in Groot Brittannië) zal een nieuw fonds worden ingesteld met een heffing per kilo geproduceerd pro- dukt. Voor 1992 wordt een bedrag voorgesteld van f 0,03 per kilo.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 5