'Als je niet vrolijk bent, verzwakt je lichaam' Tentoonstelling 'Het Sterke Geslacht' Het was duidelijk, er was iets bijzonders te doen in de Zeeuwse Bi bliotheek te Middelburg op 12 september. Groepjes plattelands vrouwen gingen, zonder aarzelen, die kant uit. Wij dus ook. In aanwezigheid van een 100-tal genodigden werd de tentoonstelling 'Het Sterke Geslacht' geopend. Dat ging niet zonder meer, de gaste die de handeling zou komen verrichten was er maar steeds niet en hoewel de organisatrices luid verkondigden, dat ze nerveus waren, bleek dat niet te horen of te zien. Zoals leden van de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen meestal zijn toegerust, ook nu had den ze een oplossing voor het probleem en alles liep gesmeerd! Sarada uit Nepal draagt het water op haar hoofd vanaf de bron naar huis; Hanneke uit Nederland zet de kraan open en spuit waar ze wil; Mah kan het water uit de put in haar dorp halen. door de commissie 'Vrouw' en de Culturele Commissie, de eersten met een discussie-onderwerp: 'Moeder wat eten we vandaag' en de C.C. met informatie over litera tuur en cultuur in die landen. Improvisatie Omdat de officiële gaste die de ope ningshandeling zou verrichten er im mer nog niet is, werden enkele delen van de film 'Het Sterke Geslacht' getoond. Het is steeds weer aangrijpend te zien hoe vrou wen werken in Nepal, Burkina Faso en Nederland. Vooral het stuk over water (de allereerste levensbehoef te) geeft de grote verschillen weer: Astaganaga met zangeres Usida- ni, een boeiende vertolking Mah is Islamiet en waarschijnlijk 46 jaar oud. Ze heeft 3 dochters (26, 20 en 13 jaar) en 3 zonen (18, 10 en 5 jaar). Ze volgde een alfabetiserings- kursus voor volwassenen. Ze is voorzitter van de vrouwengroep. Sa rada is uit de kaste Damai (lagere kaste), ze is Hindu, 22 jaar, heeft 1 Muziek van Astaganaga Een muziekgroep van Molukkers uit Souburg trad op terwijl de film in gereedheid werd gebracht. Een bas, een tambourijn en drie gitaren wer den bespeeld door Moniharapon, Kakaedo, Sohilait, Peter Poppe en Frans Tete. Elk instrument had een eigen versterker en na een vraag om iets minder volume leek de knop de verkeerde kant te zijn opgedraaid. We genoten van de zang van Usida- ni, die vol overgave haar liederen bracht. Op de vraag naar de inhoud van de liederen bleef men het ant woord schuldig, maar aan de hand van de titels waren ze in staat om na afloop iets te zeggen. De liederen waren: Seng Sanka (geef niemand de schuld); Kota Ambon Manis (ik hou van Ambon); Kenangan jang (gras is thuis mooier); Kampong kampong (herinnering aan dorpen); Tandjung Kuoko (eiland Tandjung Kuoka). Usidani droeg Sarong en Kabaja, een witte kanten blouse op een groene rok met goud ingeweven randen. Samen brengen ze een deel van de cultuur van hun land over en het klonk goed in de zaal van de bi bliotheek. Film en tentoonstelling Toen was dus de film aan de beurt. We kregen een kort stukje te zien maar dat gaf toch al een beeld van het verschil in levensomstandighe den van de drie vrouwen. Vooral het leven van Mah, als tweede vrouw van haar man, is zo heel anders. Ze trouwde bewust met een getrouw de man en neemt een deel van de zorg van de eerste vrouw over. Die vertrok met hun man en haar gezin naar de nieuwe woonplaats waar hij werk had. Mah verkoos te blijven waar ze woonde met haar 6 kinde ren (5 waren overleden). Haar man komt wel regelmatig op bezoek en een zoon van de eerste vrouw wordt door haar opgevoed (grootge bracht). Als we dan kijken naar het leven van Hanneke op de boerderij Geerestein aan de rand van Doorn, zien we een groot verschil. Jeanette de Regt schuift de Bondsvlag weg en de drie plattelandsvrouwen verschijnen op 't bord Schitterend bloemstuk van de tuincommissie versierde de zaal zoon van 8 jaar en 1 dochtertje van 3 jaar. Ook zij volgde een alfabetise ringscursus voor volwassenen. Han neke is Nederlands Hervormd, 39 jaar en heeft 3 dochters (16, 14 en 5 jaar en 1 zoon van 11 jaar). Ze doorliep de MULO en is lid van di verse organisaties en verenigingen. Alle drie zijn het werkende vrou wen, ze dragen bij aan het gezinsin komen. Het zijn alle drie sterke vrouwen. Sarada wil, nadat ze leer de lezen, deelnemen aan een kre dietgroep, Hanneke ziet uitbreidingsmogelijkheden voor de winkel, zij volgt de middenstands cursus. Mah probeert als voor zitster van de vrouwengroep door gezamenlijke arbeid de levensstan daard van alle leden te verhogen. Alle drie hebben hun zorgen, wen sen en verwachtingen. Als Mah macht had dan zou ze zorgen dat het altijd op tijd lekker veel regende. De zorg voor haar kinderen en voor al voor voldoende voedsel houdt haar voortdurend bezig. Heel veel is er op de tentoonstelling te zien en het boekje 'Het Sterke Geslacht' over deze drie platte landsvrouwen geeft heel veel infor matie (te koop f 6,— Opening Jeanette de Regt, stafmedewerkster van het hoofdbestuur zal nu de offi ciële openingshandeling verrichten. Zij heeft een week bij Mah gelo geerd en zegt dat deze een heel moeilijke periode in haar leven te bo ven is. Ze is weer aan het weven ge gaan en vol goede moed! Heel symbolisch is de openingshandeling als de Bondsvlag, die een bord be dekte, wordt weggeschoven en de drie vrouwen voor het oog verschij nen. Na een slotwoord van me vrouw Kloet begint de rondgang over de tentoonstelling. Zowel van film als van tentoonstel ling kunnen we slechts een indruk krijgen, het is beslist de moeite waard deze nogmaals te bezoeken en er dan ruim tijd voor te nemen. Er komt heel veel op je af als deze drie vrouwen zich aan ons voorstellen. Respect We krijgen dan respect voor de me demens die anders leeft en denkt. Mah zegt: 'Al mijn zorg is op mijn kinderen gericht, ik hoop dat zij het beter krijgen'. Sarada zegt: 'Wie wil nu maar één zoon en één dochter. Hanneke zegt: 'Zij leven buiten, wij binnen, zal de competitie bij hen ook zo groot worden als bij ons?' Mah zegt: 'Als je niet vrolijk bent, verzwakt je lichaam'. Wij hopen dat velen kennis zullen maken met deze drie vrouwen, ze zijn het waard! Drs. RJ. de Rooy-Janse De heer J. Oggel in gesprek met mevrouw Van der Meijden bij een van de panelen Na de welkomstkoffie werd het ge zelschap toegesproken door als eer ste mevrouw C.L. Kloet-Eversdijk, vice-presidente van het provinciale bestuur, die de middag bij ons in leidde en daarna het woord gaf aan de heer De Visser, directeur van de bibliotheek. Hij had zich verdiept in de titel van de tentoonstelling. Het was nieuw voor hem zo'n grote groep plattelandsvrouwen als gast te mogen begroeten, en hij had zich dan ook door een collega in een an dere provincie laten inlichten over het hoe en waarom van deze ten toonstelling. Het bracht hem bij de literatuur (hoe kan het anders) waarin hij niets kon vinden van een Sterk Geslacht in titels van boeken. Wel kwam hij op een boek van Ma ria Rosseels: 'Het woord voeren past een man', en in het bijbelboek Spreuken staat geschreven over 'een Sterke Vrouw'. In de 3e wereld zijn geen bibliotheken beschikbaar voor iedereen en een project als dit zou kunnen bijdragen aan de ont wikkeling in die landen. Presidente mevrouw M.J.E. v.d. Meijden-de Dreu heette de aanwezi gen welkom. Zeeland is, zo ging ze verder, de laatste provincie waar de ze tentoonstelling komt, de tocht langs de provinciale afdelingen ein digt hier. Volgend jaar zal ze nog worden opgesteld tijdens het A.C.W.W. Congres in Den Haag. Wel zal het ontwikkelingswerk blijvend een onderdeel van het Bondswerk zijn. Ze wenst de werkgroep en de tentoonstellingsvrouwen veel suc ces met het werk dat hen nu wacht. Mevrouw A.P. Dees-de Looff, voor zitter van de werkgroep gaf een overzicht van de voorbereiding voor deze tentoonstelling. Doel is de le den inzicht te geven in het leven van vrouwen in verschillende delen van de wereld en de betrokkenheid van allen te vergroten. De tentoonstel lingsvrouwen hebben zich voorbe reid op het begeleiden van groepen bezoeksters in de komende maan den. Ze werden daarbij ondersteund

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 24