Ministerie LNV gaat subsidies kritisch doorlichten Landbouw is fel tegen energie- en milieuheffing Veehouderij KNLC wil flexibeler quotum Landbouw wordt onevenredig zwaar aangepakt Nieuws Begroting ingediend 7 m De budgettaire problemen van het rijk resulteren voor het ministerie van landbouw, natuurbeheer en vis serij in een taakstellende bezuini ging, die oploopt van f 207 miljoen in 1992 tot f 255 miljoen in 1994. Hierbovenop komen nog eens de ombuigingen in het kader van de efficiëncy-operatie die bij het rijk in gang is gezet. Voor LNV moet dit in 1992 f 14,5 min, oplopend tot f 46,4 min in 1994 opleveren. Dit blijkt uit de begroting van het departement, die op Prinsjesdag door minister dr. S.P. Bukman en staatssecretaris drs. D.J. Gabor is ingediend. De ombuigingen zijn globaal als volgt verdeeld: ontwikkeling en sa nering f 89 min, onderzoek, onder wijs en voorlichting f 29 min, inrichting en beheer f 28 min, kwaliteitszorg f 14 min en het niet uitkeren van de prijsaanpassing f 45 min. Een belangrijk deel van de bedragen zal worden gevonden in de subsidiesfeer. Subsidieregelin gen worden doorgelicht en criteria aangescherpt. Ook de landbouw voorlichting ontkomt niet aan bezui nigingen. Deze zullen betrekking hebben op zowel de DLV als de SEV. Daarnaast moeten de keuringsin stellingen met minder toe en gaan de tarieven van de Rijksdienst voor keuring van Vee en Vlees omhoog naar een kostendekkend niveau. De ze laatste operatie moet in 1993 f 13 min en vanaf 1994 f 29 min extra opbrengen. Een kritische bezinning op de taken van het ministerie van LNV heeft er toe geleid dat tot en met 1994 een aantal taken kan worden afgesto ten, waarmee 900 formatieplaatsen zijn gemoeid. Hiervan leveren ruim 600 plaatsen een reële bezuiniging op. Gewasbescherming In het kader van de gewasbescher ming deelt de bewindslieden in hun memorie van toelichting mee, dat eind dit jaar een plan klaar is voor de verzelfstandiging van de Commissie Toelating Bestrijdingsmiddelen. Daardoor komt de uitvoering van het toelatingsbeleid op afstand van de overheid te staan. In het komen de begrotingsjaar zal in het kader van het Meerjarenplan Gewasbe scherming gewerkt worden aan de volgende regelingen: - een bestemmingsheffing op bestrijdingsmiddelen; de heffing zal plaatsvinden over de eerste levering dan wel over de import van bestrijdingsmiddelen; - een wettelijke regeling ten aan zien van de maximale frequentie van de grondontsmetting met in gang van het seizoen 1993 en eventuele uitzonderingen hierop tot uiterlijk het seizoen 1995; - een registratie van producenten, handelaren en importeurs van bestrijdingsmiddelen. Landelijk gebied De komende 5 jaar zal de begren zing van de tweede fase relatienota- en natuurontwikkelingsgebieden -centraal staan. De voortgang van deze begrenzing zal leiden tot toe nemende financiële verplichtingen. Daarom moeten er prioriteiten wor den gesteld, ook in het gebruik van de voor grondverwerving beschik bare middelen. Zowel binnen als buiten landinrichtingsverband zal voorrang gegeven worden aan aan kopen, die een spoedige functiewij ziging ten gunste van de natuur mogelijk maken; een en ander met inachtneming van de prioriteitsstel ling neer te leggen in het Structuur schema Landbouw, Natuur en Openluchtrecreatie In de Beleidsno ta Landinrichting zal de koers van het landinrichtingsbeleid voor de ko mende jaren worden neergelegd. Grondverwerving Voor de grondverwerving door het Bureau Beheer Landbouwgronden zal vanwege de noodzakelijke bezui nigingen ten opzichte van de vorige meerjarenramingen in 1992 ruim f 7 miljoen minder beschikbaar zijn; voor de jaren daarna f 5 mil joen. In afwachting van de uit komsten van de Heroverweging Landinrichting zal dit vooralsnog werden opgevangen door lagere jaarlijkse taakstellingen voor met name de aankoopcategoriën landin richting en natuur. Hierbij zullen de aankopen voor natuurontwikkeling en voor taakstellingen in landinrich tingsprojecten in uitvoering zoveel mogelijk worden ontzien. Bij landinrichting zal het accent meer komen te liggen op het realise ren van natuurdoelstellingen. In het voorbereidingsschema voor 1991 wordt bijna 70% van de budgettaire ruimte ingeruimd voor herinrichting. Uit onderzoek van de Centrale Land inrichtingscommissie blijkt, dat in middels goede vorderingen zijn gemaakt met de doorvoering van het Natuurbeleidsplan in landinrich tingsprojecten. In 49 projecten zijn planaanpassingen gestart. Binnen kort zal de regering haar standpunt inzake het heroverwegingsrapport 'Voorbereidings- en Uitvoeringsduur van Landinrichtingsprojecten' bepa len. Daarbij zullen de gevolgen van de bezuinigingen oplopend tot ca. f 11 miljoen voor het landinrich tingsbudget worden betrokken. Structuurbeleid Voor het nationale structuurbeleid zullen er vanwege de ombui gingstaakstelling minder middelen beschikbaar komen dan waarvan in de Structuurnota Landbouw is uit gegaan. Uitgangspunt bij de bezui nigingen is dat de regelingen ter stimulering van milieu-investeringen en maatregelen ten behoeve van de herstructurering in de akkerbouw zoveel mogelijk zullen worden ont zien. Deze keuze betekent noodza kelijkerwijs dat er weinig tot geen ruimte zal zijn voor andere regelin gen van het Ontwikkelings- en Sa neringsfonds. Organisaties vrezen ingrepen in sociaal beleid Er mag geen energie- en milieuhef fing komen, waarvan de opbrengst louter en alleen is bedoeld om de collectieve lastendruk op arbeid te verminderen. Vooral zelfstandigen zonder werknemers worden hier de dupe van. Het kabinet wil onder de noemer van milieubeleid een in greep doorvoeren die neerkomt op een ordinaire belastingmaatregel. Dergelijke plannen, die opnieuw een lastenverzwaring betekenen, sporen op geen enkele manier met een ver antwoord zelfstandigbeleid voor on dernemers in de land- en tuinbouw. Dit zeggen de drie Centrale land bouworganisaties (CLO's) in een eerste reactie op de Rijksbegroting en de kabinetsplannen voor het ko mend jaar. Ze tonen zich verder zeer bevreesd voor nieuwe ingrepen in het sociaal beleid, waardoor een groeiende groep boeren en tuinders in de knel dreigt te komen. Zeer teleurstellend noemen de CLO's de verdere vertraging bij de voorgenomen belastingherziening. Hieraan wordt pas in een later sta dium aandacht besteed, zo kondigt het kabinet aan. De CLO's vinden dat het kabinet nu met voorstellen had moeten komen. De commissie Stevens doet zeer waardevolle aan bevelingen op het terrein van admi nistratieve vereenvoudiging, en als gevolg daarvan lastenverlichting voor de werkgever. Vooral het voor stel om de grondslag voor de loon belasting/volksverzekeringen en de werknemersverzekeringen te unifor meren, verdient volgens de CLO's alle ondersteuning. Het is een ge miste kans, indien door traagheid van de overheid de zaak op de lange baan zou worden geschoven. Aanpassing AAW De landbouworganisaties constate ren verder dat de sociaal- economische positie van agrarische zelfstandigen opnieuw verder wordt aangetast. Het kabinet houdt vast aan de voorgenomen aanpassing van de AAW, de Algemene Arbeids ongeschiktheidswet. Deze aanpas sing zou nodig zijn uit oogpunt van gelijke behandeling. Het gevolg zal zijn dat veel (ex-)zelfstandigen met lage inkomens er fors op achteruit gaan of helemaal niet meer voor uit kering in aanmerking komen. Voorts bestaat nog steeds de drei ging dat de IOAZ, de wet Inkomens voorziening Oudere en Gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Zelfstandigen, uitgekleed zal worden. In het kader van de terugdringing van het aantal arbeidsongeschikten moeten onder nemers een boete betalen ter hoog te van een jaarsalaris voor werknemers die in de AAW/WAO terechtkomen. Er geldt weliswaar een maximum van 5 procent van de loonsom, maar vooral relatief kleine ondernemingen - het overgrote deel van de agrarische bedrijven - drei gen hiervan de dupe te worden. Verder kondigt het kabinet een nieu we Algemene Nabestaandenwet (ANW) aan, die een forse inperking betekent ten opzichte van de huidi ge wet. Vooral weduwen van zelfstandigen zullen hierdoor vol gens de landbouworganisaties rela tief zwaar worden getroffen vanwege de door te voeren inko- menstoets (eigen inkomen langstle vende). Voorts gaat de Tegemoetkoming Ziektekosten Zelfstandigen (TZZ) verdwijnen, ter wijl het nog hoogst onduidelijk is hoe het nieuwe stelsel van volksge zondheid eruit komt te zien. De toe gankelijkheid tot de gezondheidszorg voor zelfstandigen dreigt hierdoor in gevaar te komen, zo vrezen de CLO's. "Geen 'ordinaire' heffingen op bijv. kunstmest". Een flexibeler systeem van superhef fing, daarover wordt al jarenlang het hoofd gebroken. Landbouwschap en Produktschap voor Zuivel doen een nieuwe poging beweging te krij gen in de huidige marktordening. Nieuwe varianten, waarvoor steun gezocht moet worden in Brussel. Een keiharde stok achter de deur om de produktie aan een maximum te binden blijft echter in alle gevallen nodig, oordeelt de afdeling veehou derij van het KNLC. "Boeren zijn de kortingen op het quotum zat," zo werd gesteld in de afdeling. Er is sprake van een vicieu ze cirkel van telkens nieuwe quo tumkortingen terwijl Brussel bovendien de prijs onder druk zet. MacSharry wil af van het instru ment medeverantwoordelijkheids heffing. De afdeling veehouderij wil juist een grotere marktprikkel voor de boer en meer ruimte voor indivi duele veehouders om te kiezen. Binnen het Landbouwschap gaan de gedachten uit naar een marktbe- heersingsbijdrage, die de boer moet betalen tenzij hij zijn quotum met meer dan bijvoorbeeld tien procent onderschrijdt. Zo'n systeem zou misschien gecombineerd kunnen worden met een heffing op méér melk (lager dan de huidige super heffing) en een premie op minder. De hoogte van de marktbeheer- singsbijdrage kan variëren afhanke lijk van de marktontwikkeling. Het Produktschap wil in elk geval het huidige quotum handhaven. Met een lagere superheffing (van 50 cent) en een permanente premie op onderschrijding (van 30 cent) wil het Schap de veehouders actiever laten inspelen op de marktontwik keling. Het systeem wordt op deze manier flexibeler dan de huidige Brusselse besluitvorming en moet leiden tot een automatische aan passing van het aanbod. Het voor stel van het PZ gaat verder uit van een prijsdaling voor melkvet en af schaffing van de verevening zodat heffing en onderschrijding direct door de melkveehouder worden gevoeld. Een premie op onderschrijding kan een aanmoediging zijn voor sommi ge veehouders om niet het quotum tot de laatste liter vol te melken, een lagere superheffing op de laatste li ters maakt het voor veehouders met een lage kostprijs mogelijk iets lan ger door te melken. Eenvoud Hoewel de afdeling veehouderij van het KNLC enthousiast was over de eenvoud van het PZ-voorstel waren er ook kanttekeningen. De belang rijkste was dat er in elk geval een stevige stok achter de deur moet staan om overschrijding van het quotum tegen te gaan wil een voor stel politiek haalbaar zijn. Over schrijding van het totale quotum keert zich elke keer weer tegen de veehouders, zo is de ervaring. Posi tief is in elk geval bij beide voorstel len dat er geld naar de onderschrijders gaat in plaats van naar Brussel. De gedachte werd ge opperd om met alleen een premie van bijvoorbeeld dertig cent voor onderschrijding te werken. Ook werd gesuggereerd om de nu voor genomen korting om te zetten in een quotum met een lagere heffing. Gerard Westerhof De regering is bezig verkeerd te be zuinigen. De collectieve uitgaven blijven stijgen, maar het mes gaat in begrotingsposten voor technische vernieuwing, opleiding en andere maatregelen die de economie, de werkgelegenheid en de arbeidsom standigheden bevorderen. Dat is onbegrijpelijk, aldus het Landbouw schap in een eerste reactie op de Troonrede en de Miljoenennota. Uit de begroting blijkt dat het depar tement van landbouw met 200 mil joen gulden een onevenredig groot aandeel moet leveren aan de zoge naamde ombuigingen. Op de land bouwsubsidies wordt procentueel tot en met 1994 tweemaal zoveel bezuinigd als op de subsidies van andere ministeries. Het Landbouw schap vindt dit niet te verdedigen, omdat er aan boeren en tuinders te gelijk zware milieu-eisen worden gesteld. Ook de aangekondigde ver anderingen in het Europese land bouwbeleid brengen zware lasten met zich mee Heffingen Het Landbouwschap is blij dat het kabinet bij nader inzien niet is over gegaan tot het verhogen van de btw op sierteelt. Maar daar staat te genover dat er op andere terreinen wel forse kostenverhogingen wor den aangekondigd. Zo stelt de rege ring voor de heffing op brandstoffen op termijn tot 2,1 cent per kubieke meter aardgas te verhogen. Alleen al voor de glastuinbouw betekent dit per jaar een lastenverzwaring van bijna 80 miljoen gulden of 8000 gulden per bedrijf. Daarnaast bestaan er voornemens voor regule rende heffingen en een bestem mingsheffing op bestrijdingsmiddelen. Het Landbouwschap vindt een aan tal aangekondigde bezuinigingen op de landbouwbegroting niet verde digbaar en in strijd met de doelstel lingen die het kabinet heeft geformuleerd in de Structuurnota Landbouw en het Natuurbe leidsplan. Bovendien zijn over de overheidsbijdragen voor het bestrij den van dierziekten, de Dienst Land bouwvoorlichting en de Sociaal-Economische Voorlichting in het verleden afspraken gemaakt die naar de mening van het schap niet zonder meer ongedaan kunnen worden gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 23