Ontwikkeling Brabantse
landbouw per gebied
Zeeland: 1000 ha beheerovereenkomst
Commissie Waterbeheersing
mag niet verdwijnen
Beroep tegen
verbod simazin
Groningen trekt
aan glastuinbouw
Produktschappen
gaan samen
Zure boerderijzuivelprodukten
onder werking van superheffing
Ontwerp - streekplan in procedure
Provinciale Raad Bedrijfsontwikkeling Zeeland:
Staande bovenop de dijk wijst de heer M. den Boer (M) aan welke percelen onder de beheerovereen-
komst vallen.
Per bedrijfstak heeft het provincie
bestuur van Noord-Brabant gebie
den aangewezen, waar de
landbouw bijzondere ontwikke
lingsmogelijkheden krijgt. Dat blijkt
uit het ontwerp-streekplan, waar
voor begin volgende maand de
bezwaarschriften-procedure van
start gaat.
Het is de bedoeling van de provincie
haar subsidie- en landinrichtingsbe-
leid vooral op deze gebieden te gaan
richten. Aan de gemeenten zal wor
den gevraagd om in hun bestem
mingsplannen met het nieuwe
streekplan rekening te houden. De
globale indeling, die in nauw overleg
met de georganiseerde landbouw is
gemaakt, ziet er als volgt uit:
- akkerbouw: het westelijk klei
gebied;
- glastuinbouw: de regio Breda,
Sprang-Capelle en de omgeving
van Asten;
- vollegrondstuinbouw: ten zuiden
van Breda;
- intensieve veehouderij: Oost-
Brabant;
- rundveehouderij: Midden- en
Oost-Brabant en het rivieren
gebied;
- boomteelt: Zundert en om
geving;
- champignonteelt: Standaardbui
ten en het oostelijk rivieren
gebied.
Uiteraard is deze indeling niet uit de
lucht komen vallen; ze is tot stand
gekomen aan de hand van economi-
In de laatste vergadering van de
Provinciale Raad voor de Bedrijfs
ontwikkeling in de Landbouw voor
Zeeland is vastgesteld dat de bijdra
ge van het ministerie van LNV aan
de Commissie Waterbeheersing en
Ontzilting (CWO) per 1 januari 1992
vervalt.
De Raad uit zijn bezorgdheid hier
over. Voor een waterrijke provincie
zoals Zeeland is een dergelijke com
missie belangrijk.
Zij draagt met name zorg voor het
stimuleren van de vertaling naar de
praktijk, van aangelegenheden op
grensgebied van landbouw en wa
terhuishouding, door het initiëren en
realiseren van proefnemingen en het
volgen daarvan. Voorbeelden hier
van zijn het zoetwaterproefveld op
Tholen en het onderzoek naar zoge
naamde kleine zoetwaterbekkens in
het kader van polderwaterbeheer.
De Raad hecht grote waarde aan
het werk en voortbestaan van de
C.W.O. en kan er mee instemmen
dat de mogelijkheid wordt geboden
om de wegvallende financiering op
te vangen uit de herstructurerings
gelden akkerbouw (voorlopig voor 3
jaar).
Herstructurering Akkerbouw
Er is inmiddels een derde tranche
van herstructureringsgelden voor
projecten goedgekeurd. Voor het
zuidwesten zijn dit bijdragen aan:
marine cultures, zoetwater effluen
ten, bemonstering t.bv. innovatiebe-
drijven, omschakeling naar eco/bd
landbouw en optimalisering N-gift.
De Provinciale Raad attendeert erop
dat er nog financiële ruimte is om
nieuwe projecten in te dienen. De
leden van de Raad dienen dit bij de
achterban kenbaar te maken en in
dien geconstateerd wordt dat be
paalde initiatieven in de akkerbouw
stagneren/vastlopen door financiële
oorzaken kunnen hiervoor project
voorstellen ingediend worden. De
Raad constateert dat van de vijf in
gediende projecten met hoge priori-
sche kansen, de produktie-omvang
en de afstand tot de overige delen
van de bedrijfstakken, zoals toeleve
rende en verwerkende industrie. In
andere delen van de provincie kan
de landbouw te maken krijgen met
beperkingen. Dat geldt bijvoorbeeld
voor Midden-Brabant, waar het ac
cent op de natuur ligt.
Het ontwerp-streekplan ligt van 1
oktober tot en met 30 november
1991 ter inzage. In die periode kun
nen bezwaarschriften worden in
gediend.
Vrijwel gelijktijdig zijn landbouw,
provincie, rijk en natuurorganisaties
het in grote lijnen eens geworden
over de gezamenlijke aanpak van de
grootste natuurgebieden. Er moet
meer samenhang tussen die gebie
den komen, zodat een boeiende uit
wisseling van planten en dieren
ontstaat.
Volgens het nationale Natuurbe
leidsplan moet de zogenaamde eco
logische hoofdstructuur in Brabant
130.000 ha omvatten. Het grootste
deel daarvan is nu al natuurgebied,
maar 60.000 ha is nog agrarische
grond. Het rijk wil die grond graag
aankopen, dan wel een vergoeding
betalen aan de boeren om hun be
drijfsvoering aan te passen.
In Noord-Brabant heeft het nieuwe
protocol over de natuurgebieden
vooral gevolgen voor het gebied van
de Dommel, de Hilver, de Beerzê, de
Chaamse beken en het gebied rond
om de Loonse en Drunense Duinen.
teit er nog drie niët goédgekeurd
zijn.
Perspectief van de vollegronds-
groenteteelt in Zeeuwsch-
Vlaanderen gezien uit de optiek van
de afzetmogelijkheden. Tijdens de
excursie van de Raad in juni naar de
REO veiling (Roeselare) kwam dit
ter sprake in de discussie en daar
werd nu verder over doorgepraat.
De Zeeuwsch-Vlaamse groenteteler
heeft twee opties voor afzet via een
veiling, afzet via Nederland en afzet
via België. Momenteel is, bij afzet
via Nederland, het aantal te telen
groenten in deze streek beperkt, ge
zien de lange transporttijden. Ook
aan de afzet naar België kleven na
delen zoals bijvoorbeeld lagere prijs
vorming en het voldoen aan allerlei
douaneformaliteiten.
De Raad vindt dat beide mogelijkhe
den moeten kunnen. Op korte ter
mijn is er richting boer en tuinder
nog weinig concreets mogelijk.
Producenten van zure boerderijzui-
velprodukten vallen met ingang van
de heffingsperiode 1991/1992 on
der de werking van de superheffing.
Dit betekent dat producenten van
zure boerderijzuivelprodukten met
ingang van deze heffingsperiode
heffingsplichtig zijn geworden voor
de rechtstreekse verkoop voor con
sumptie en/of levering aan een ko
per van deze produkten. Dit houdt
tevens in dat aan deze producenten
met ingang van de heffingsperiode
1991/1992 een quotum toegewezen
dient te worden.
In beginsel komen alle producenten
van zure boerderijzuivelprodukten
voor een quotum in aanmerking. De
basis voor een toewijzing is niet in
alle gevallen dezelfde en is afhanke
lijk van de datum waarop de produ
cent met de rechtstreekse verkoop
Het aantal hectares waarop in de
provincie Zeeland een beheerover
eenkomst rust bedraagt sinds afge
lopen woendag meer dan 1.000 ha.
Toen sloot de heer W. den Boer uit
Zierikzee een dergelijke overeen
komst af met het Bureau Beheer
Landbouwgronden, waarmee het
totaal in Zeeland boven de 1.000 ha
is gestegen.
De ondertekening vond tijdens een
officiële bijeenkomst in de woon-
Zeven producenten van gewasbe
schermingsmiddelen gaan in beroep
tegen de beslissing van de Commis
sie Toelating Bestrijdingsmiddelen
(CTB) om de toelatingen van alle si
mazin bevattende produkten niet
meer te verlengen na 1 maart 1992.
Volgens de zeven firma's staat het
besluit haaks op de huidige stand
van de wetenschap, en is het een
willekeurig besluit 'omdat simazin
geen risiko inhoudt voor de ge
zondheid'.
De firma's menen voorts dat de CTB
haar besluit heeft gebaseerd op de
oude gebruiksaanwijzingen en voor
bij is gegaan aan voorstellen voor
een goed landbouwkundig gebruik.
Ook voeren ze aan dat in geen enkel
EG-land of elders ter wereld de toe
lating van simazin ter discussie
staat.
voor consumptie en/of levering aan
een koper (fabriek) is begonnen. In
eerste instantie zal worden uitge
gaan van de jaren die golden bij de
invoering van de superheffing. De
geldende kortingspercentages zullen
bij toewijzing van een quotum in
mindering worden gebracht.
De periode, waarin producenten van
zure boerderijzuivelprodukten een
aanvraag kunnen indienen om in
aanmerking te komen voor een
melkquotum eindigt op 15 novem
ber 1991. Aanvraagformulieren voor
deze regeling zijn vanaf 11 septem
ber 1991 verkrijgbaar bij de district
bureauhouder. Tevens kunnen
producenten hier terecht voor nade
re informatie over de voorwaarden
om in aanmerking te komen voor
deze regeling en de grondslag waar
op toewijzing plaatsvindt.
kamer van de boerderij van de fami
lie Den Boer. Daar liet directeur LNO
ir. A. van Weelderen weten dat Zee
land voorop loopt wat betreft het
aantal beheerovereenkomsten. In
het kader van de Relatie van de Re
latienota werd cje eerste overeen
komst in deze provincie afgesloten
in 1982. In 1988, na zes jaar dus,
werd de mijlpaal van 500 ha bereikt.
De tweede 500 ha is dus twee keer
zo snel bereikt als de eerste 500.
Van de huidige 1000 ha is 600 ha
beheergebied en 400 ha reservaat-
gebied. Van het beheergebied rust
op 60 procent "zwaar beheer", zo
als de beperking dat pas na 15 juni
gemaaid mag worden.
Van Weelderen gaf te kennen dat
wat hem betreft op termijn wellicht
ook de opvang van ganzen ("een
specifiek Zeeuws probleem") via de
Relatienota opgelost kan worden.
Voorzitter G. de Vries-Hommes van
de Provinciale Commissie Beheer
Landbouwgronden (PCBL) sprak de
hoop uit dat de tweede 1.000 ha
weer binnen drie jaar zal zijn bereikt,
in 1994 dus.
Zij wees erop dat een beheerover
eenkomst alleen maar goed kan
functioneren als er vanuit de land
bouw draagvlak voor bestaat.
De medewerking van de agrariërs
laat gelukkig niet te wensen over, zo
stelde ze tevreden vast. Dit werd
beaamd door ir. A.E. Risseeuw, di
recteur van het Bureau Beheer
Landbouwgronden. "Landelijk is
voor ongeveer eenderde van de
grond waarop een beheerovereen
komst kan worden afgesloten er
ook werkelijk een afgesloten, in
Zeeland geldt dat voor 42 procent.
Zeeland doet het dus goed. Boven
dien houden de Zeeuwen zich goed
aan de bepalingen. Landelijk moeten
we elk jaar twee drie beheerboe-
ren op de gemaakte afspraken wij-
Komt er in Noord-Groningen een
aantrekkelijk alternatief voor de in
ruimtenood verkerende glastuin
bouw in het westen van het land?
Uit een rapport dat Grontmij Gronin
gen samen met een aantal andere
bedrijven en organisaties heeft op
gesteld blijkt dat een komplex van
tussen 100 en 200 ha bij de Eems-
haven zeker rendabel kan worden.
Sterke troef is de restwarmte die
hier vrij komt bij de produktie van
elektriciteit.
zen, in Zeeland zijn dat er maar een
tot twee op elke honderd", aldus
Risseeuw.
Den boer heeft een gemengd bedrijf
van ongeveer 50 ha., waarvan 30
ha. grasland, 10 ha. bouwland en
10 ha slijken. Het bedrijf wordt in
maatschap gerund door vader M.
den Boer, en zoon W. den Boer. De
beheerovereenkomst geldt nage
noeg de gehele oppervlakte gras
land, een deel onder licht beheer en
een deel onder zwaar beheer. Licht
beheer houdt o.a. in dat de water
huishouding en de bodemstructuur
niet mogen worden gewijzigd en
dat geen chemische middelen of
drijfmest mag worden gebruikt. Het
zware beheer kent daarnaast beper
kingen ten aanzien van weiden en
maaien.
De heer M. den Boer, die behalve
boer ook faunabeheerder is en fer
vent vogeliefhebber is, zei dat met
de eerste 1.000 ha. de hoeveelheid
beheergrond al een eind in de goede
richting is maar dat dit nog lang niet
genoeg is. "Ik hoop dan ook dat
nog veel boeren "beheerovereen
komsten willen aangaan", aldus
Den Boer senior.
De besturen van de Produktschap
pen voor Pluimvee en Eieren (PPE)
en Vee en Vlees (PVV) zijn voorne
mens om te komen tot nauwere sa
menwerking tussen de beide
organisaties.
Voorzitter Rob Tazelaar van de twee
produktschappen heeft de besturen
vorige week een voorstel op hoofd
lijnen voorgelegd. Daarin worden de
twee bestaande secretariaten sa
mengevoegd en blijven de afzonder
lijke besturen bestaan. Het plan
gaat uit van het behoud van de ei
gen identiteit en herkenbaarheid van
de verschillende veehouderijsecto
ren. Het streven is erop gericht de
samenvoeging eind 1992 te rea
liseren.
Het ligt in de bedoeling het gemeen
schappelijke secretariaat in één ge
bouw te huisvesten. Daarvoor is de
keus gevallen op een locatie in het
midden van het land. Het PVV is
momenteel gehuisvest in Rijswijk en
heeft 120 medewerkers in dienst.
Bij het PPE werken 60 mensen. Dit
produktschap is gehuisvest in Zeist.
Bij de gezamenlijke huisvesting zul
len ook andere organisaties uit de
(pluim) vee- en vleessector worden
betrokken.