"Dit mestbeleid leidt tot massale obstruktie" Tien procent graanareaal uit produktie nemen Mestbeleid Breed CLO-over/eg in Utrecht: Afdeling akkerbouw wil verplichte braak Promotie akkerbouw Noordoostpolder ZLM-voorzitter Huib van der Maas aan het woord tijdens het breed CLO-overieg over de verscherpte mest- maatregeien jl zaterdag in Utrecht. "Op dit moment zijn we uitgepraat met het kabinet. We moeten nu de politiek met feiten en argumenten bestoken. Want met deze maatre gelen wordt de mogelijkheid van be drijfsontwikkeling tot nul gereduceerd. En die ontwikkeling zal toch nodig zijn om milieu investeringen te kunnen doen. Het kabinet is daar volstrekt doof voor". Dit zei Berend Jan Warmelink, voor zitter van de veehouderijkommissie van het KNLC, tijdens het breed CLO-overieg jl. zaterdag in Utrecht. Ook de voorzitter van de werkgroep Grootschalige Mestverwerking, Leo de Bekker, was aanwezig. Hij formu leerde zijn oordeel wat minder diplo matiek: "van deze kabinetsplannen komt stront". De nieuwste maatregelen werden zaterdag door alle aanwezigen ver worpen. Men beseft echter terdege dat er nog harder gewerkt moet worden om de mestproblemen de baas te worden. Met name De Bek ker waarschuwde dat de sektor niet moet schuwen de hand in eigen boezem te steken. Hij wees op het belang van sterke mestkoöperaties en konstateerde dat er nu nog te veel langs elkaar heen wordt gewerkt. Plan van aanpak Het aanbod aan het kabinet om op korte termijn met een plan van aan pak te komen voor de mestverwer king ontmoette vorige week donderdag instemming bij de mi nisters Alders en Bukman. De land bouw zal nog eens heel duidelijk op een rij gaan zetten wat er op diverse terreinen al gebeurt. De ministers willen het plan al binnen een maand met het Landbouwschap bespre ken. Dat zal niet het enige gesprek zijn. Al deze week is overleg over de mest begonnen met diverse frakties in de Tweede Kamer. Na het teleurstellende gesprek met de ministers overheerste bij Marius Varekamp, voorzitter van het KNLC, sarcasme. "Ik heb ze veel succes gewenst met het verkrijgen van een draagvlak voor deze nieuwe maatre gelen. Het gesprek eindigde in een kille stilte. Een overheid die een be leid voert dat leidt tot massale obstruktie is laakbaar", aldus Va rekamp. Mares stelde direkt na afloop dat het kabinet zijn kans gemist heeft. "Onze achterban zal die maatrege len niet pikken. Wij schatten het ac ceptatievermogen bij de boeren op nul komma nul. Wij hebben de hand uitgestoken naar het kabinet. Maar de bewindslieden gingen er niet op in. Integendeel, zij legden hun aan scherpende maatregelen op tafel. Wij hebben daartegenover gesteld dat het mes van tafel moet", aldus Mares. Tien procent verplichte braakleg ging van het graanareaal. Die weg wil de afdeling akkerbouw van het KNLC inslaan, als alternatief voor het plan van EG-commissaris Mac- Sharry. De hoofdafdeling akker bouw van het Landbouwschap heeft in middels een voorstel met die strekking bij het Landbouw- schapsbestuur op tafel gelegd Het plan van MacSharry komt voor graan globaal neer op een prijsdaling van 45 procent in drie jaar, een hec taretoeslag afhankelijk van de regio nale opbrengstmogelijkheden, vijftien procent verplichte braak voor bedrijven met meer dan 92 ton graanopbrenst en vervallen van de basismedeverantwoordelijkheids- heffing. Hoe groot de compensatie voor het inkomstenverlies zal uitval len en hoe lang die compensatie zal duren is bij dit plan twijfelachtig. Ook is het de vraag of het in de hele EG uitvoerbaar is. Het alternatief dat voorzitter Leeuw- ma voorstelde is gericht op handha ven van de graanprijs en een EG-produktie van 150 miljoen ton graan (10 miljoen ton overschot). Een verplichte braaklegging van tien procent van het graanareaal voor el ke teler moet leiden tot een betere afstemming van vraag en aanbod. Het saldo kan door teruggave van de medeverantwoordelijkheidshef fing (mvh) en een braakpremie op niveau blijven. "De produktie omlaag brengen is de enige manier om de prijs in de be nen te houden," aldus Leeuwma. "Met tien procent verplichte braak bieden we wat aan, je weet wat je hebt." De controleerbaarheid mag geen probleem zijn, immers ook het plan van MacSharry vraagt controle Met dit voorstel wijkt de afdeling akkerbouw af van het voorstel van de COPA-werkgroep granen, die een vrijwillige braaklegging van 15 pro cent van het graanareaal voorstelt. Het plan gaat ook verder dan het eerder deze maand vastgestelde al ternatief van het Landbouwschap. Dat ging uit van een geleidelijke prijsdaling en terugbetalen van mvh aan akkerbouwers die minstens vijf tien procent van hun graanareaal vrijwillig braakleggen of voor agrifi- catiegewassen gebruiken. Vrijwillige braaklegging werkt echter niet om dat de premie daarop niet hoog ge noeg wordt gemaakt. Daarmee wordt het een vrijbrief om de prijs onderuit te halen, aldus Leeuwma. Gerard Westerhof Vorige week donderdag werd de Nederlandse agrarische sector door het kabinet, bij monde van de ministers Bukman en Aiders, een drastische verscherping van het mestbeleid "aangezegd". Jongstleden zaterdag werden in een breed CLO-overieg de vertegen woordigers van de regionale landbouworganisaties door de landelijke bestuurders geïnformeerd. Unaniem werd grote teleurstelling, woede en onbegrip geuit met betrekking tot deze overheidsvoornemens. Ze doorkruisen namelijk op flagrante wijze de toe nu tot gemaakte offi ciële afspraken en ze moeten klaarblijkelijk leiden tot een overhaaste en veel te vergaande aanscherping van de milieudoelstellingen en mestnormen. Het "onaanvaardbaar" werd uitgesproken over respectievelijk: - het schorsen van de momenteel niet gebruikte (latente) mestpro- duktiequota; - het versneld invoeren van de fosfaat eindnormen (nu 125 kg P205 per ha) in de niet-overschotgebieden; dus in de zogenaamde schone gebieden, die grotendeels samenvallen met de akkerbouw regio's; - een algemene verlaging, over heel Nederland, van de grondgebon den produktierechten. Inspanningsverplichting Gelijktijdig werd nog eens uitdrukkelijk bevestigd, dat de landbouwor ganisaties (dus het landbouwbedrijfsleven), op basis van de huidige, vorig jaar september door de Tweede Kamer vastgestelde doelstellin gen en criteria, nog steeds een uiterste inspanningsverplichting op zich willen nemen om in 1995 een milieuverantwoorde mestkwaliteit, mestverwerking en mestdistributie te realiseren. In een op korte ter mijn door de CLO's te presenteren "nader plan van aanpak" zal daar bij met name ook de optie van een nog zwaardere financiële verantwoordelijkheid voor de primaire producenten met betrekking tot fabrieksmatige mestverwerking niet uit de weg gegaan worden. Om voor een dergelijk aktieplan in de praktijk echter voldoende draagvlak te kunnen mobiliseren, zullen vooraleerst de nieuwe over- heidsvoorste/len radicaal van tafel moeten en zal de valbijl-constructie uit de weg geruimd moeten worden. Die voorwaarde zal door CLO in een hernieuwd overleg met het kabinet centraal gesteld worden. Onuitvoerbaar De overheid is een bandiet met een hoge hoed, zo luidt een bekend gezegde. Bovendien is de politiek veelal Oost-Indisch doof voor prak tische, logische en reële argumenten en laat zij het oor hangen naar de kiezer. Het uitspreken van een "onaanvaardbaar" door het land bouwbedrijfsleven hoeft dus niet automatisch in te houden dat Den Haag bakzeil zal halen. Onzerzijds zouden we daarom "onaanvaardbaar" willen vervangen door "onuitvoerbaar". Onuitvoerbaar, omdat er geen enkel draagvlak bij de primaire sector te vinden zal zijn voor overheidsmaatregelen, die politiek opportunistisch en onevenredig zwaar de concurrentie kracht en het voortbestaan van complete bedrijfstakken op het spel zetten. Daarvan zal Den Haag doordrongen moeten worden. Een gebrek aan draagkracht immers zal voorspelbaar leiden tot gebrek aan burgerlijke gehoorzaamheid en tot gebrek aan maatschappelijke solidariteit. Om dat te voorkomen zal de overheid gemaakte afspraken niet moe ten verloochenen en een niet-escalerend, consistent beleid moeten voeren. Dat is de enige mogelijkheid om het bedrijfsleven een werke lijke kans te geven de mestproblematiek in grote eigen verantwoorde lijkheid en op een constructieve manier op te lossen. Sectoren Vanuit de ZLM tekenen we daarbij nog extra aan, dat die verantwoor delijkheid en constructieve opstelling niet tot uiting zullen komen a/s er maatregelen gedicteerd blijven worden, die aanzetten tot belan gentegenstelling tussen de dierlijke en plantaardige produktiesecto- ren. Het eenzijdig versneld doorvoeren van verlaging van de fosfaatnormen in alleen de schone (akkerbouw) gebieden, alsmede het eventueel invoeren van een kunstmestheffing (om daarmee de acceptatiegraad van dierlijke mest in de plantaardige produktiesecto- ren dwingend te vergroten) dienen daarom taboe verklaard te worden. Ook zullen ter voorkoming van middeleeuwse bodemvruchtbaar heidstoestanden in de akker- en tuinbouw de definitieve eindnormen voor fosfaat en met name voor nitraat enkel en alleen op basis van landbouwkundige toetsing en niet op basis van "May-Weggen en Al- ders'-doelstellingen vastgesteld dienen te worden. Van der Maas De Stichting Aardappelmanifestatie (SAM) te Emmeloord gaat zich be zig houden met de promotie van ak kerbouwprojecten in de ruimste zin van het woord. Hiervoor is een besloten vennootschap opgericht met een maatschappelijk kapitaal van f 250.000,—. De financiële af wikkeling van aktiviteiten, zoals de rooidemonstratie en de vakbeurs lo pen via deze b.v. Op het in exploita tie verkregen perceel in Emmeloord zal de SAM op 9 september 1992 een grote rooidemonstratie houden. Die dag is het 50 jaar geleden dat de Noordoostpolder droog viel.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 19