Onze maatschappelijke rol bij letselschade P Izlm iserzeteriïïgsaiïmts 'Wij zien het slachtoffer steeds minder als tegenpartij en steeds meer als iemand die wij moeten helpen. Een verzekeringsmaatschappij heeft hierin ook een sociaal-maatschappelijke functie. Méér vergoeden dan geld alleen Actief beleid Begeleiding Het slachtoffer staat niet meer alleen. In de huidige rechtspraak wordt aan de positie van slachtoffers veel meer aandacht gege ven dan vroeger het geval was. Er is landelijk een sterke groei in het aantal bureaus voor slachtofferhulp en -begeleiding. En ook aan de verzekeringswereld gaat deze opwaartse maat schappelijke tendens niet ongemerkt voorbij: verzekeringsmaat schappijen hadden altijd al een taak in het schadeloos stellen van mensen die letselschade hebben geleden, nu zijn ze in toe nemende mate ook actief in het beqefeiden van deze slacht offers. In Nederland is in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) geregeld dat alle gemotoriseerde wegge bruikers verplicnt zijn zich tegen wettelijke aansprakelijkheid^ te verzekeren. Het gaat hier om de bekende WA-verzekering. Maar niet alleen in het verkeer kan men aan anderen letsel toe brengen. De befaamde uit de vensterbank waaiende bloempot kan een toevallige passant flink verwonden. Daarom bestaan er ook aansprakelijkheidsverzekeringen voor partikulieren en voor bedrijven. en vc iet verp doen. Want de kosten kunnen zeer hoog oplopen als u aan- riiven. Het afsluiten van laatstgenoemde verzekering is echter voorlo pig nog niet verplicht. Maar dat is geen reden om het niet te sprakelijk wordt gesteld voor aan anderen toegebracht letsel. Afgezien nog van de medische behandelingskosten, is het mo gelijk dat op u wordt verhaald: een vergoeding voor blijvende of tijdelijke arbeidsongeschiktheid, de buitengerechtelijke kosten die het slachtoffer heeft moeten maken, smartegeld en (als het tot een rechtszaak komt) gerechtskosten. Wie niet verzekerd is, zal diep in eigen beurs moeten tasten. De laatste jaren is ook de verzekeraar veel actiever geworden in de hulp aan het slachtoffer. 'Vroeger', zegt A.C. Goud, chef letselschade-afdeling, 'wachtten wij af of het slachtoffer naar ons toekwam om de schade te verhalen. Tegenwoordig is er een veel actiever beleid: wij benaderen zelf het slachtoffer. Dit ligt in lijn met de algemene maatschappelijke tendens.' 'Naar onze mening heeft een verzekeraar een taak in de eerste begeleiding van het slachtoffer. Wij kunnen hem of haar wijzen op de mogelijkheid van slachtofferhulp en eventueel kunnen we een arbeiasdeskundige inschakelen. Die kan van iemand die blijvend letsel heeft opgelopen de resterende arbeidsmogelijkhe den vaststellen en het slachtoffer helpen bij een aangepaste ren tree in de maatschappij. Naast een vergoeding in geld geven wij dus ook een stukje begeleiding. Het slachtoffer is steeds min der de eisende tegenpartij, en steeds meer iemand die wij moe ten helpen. Een verzekeringsmaatschappij heeft daarin een dui delijke sociaal-maatschappelijke functie.' Overigens zijn er meer redenen om van deze begeleiding werk te maken. Verzekeringen ZLM stelt zich op het standpunt dat met een snelle en professionele opvang veel 'gevolgschade' is te vermijden. Door adequate zorg en aandacht kan het trauma dat iemand bij een ongeval eventueel oploopt, beter in de hand gehouden worden. Goede zorg verhoogt ook de kans dat ie mand met blijvend letsel opnieuw ingezet kan worden op de ar beidsmarkt. Dat is zowel voor het slachtoffer als voor de maat schappij van groot belang. Volgens de ervaring van Goud zijn slacht offers van letselschade doorgaans zeer positief over het initiatief dat Verzekeringen ZLM neemt. Goud: 'Met ons actief schaderegelings- beleid vervullen wij een maatschappelijke en sociale taak. Deze ingeslagen weg dienen we voort te zetten. Uiteraard in de eerste plaats ten behoeve van het slachtoffer, maar zeker ook om de goede naam van Verzekeringen ZLM hoog te houden.' 14

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 34