Onze maatschappelijke rol bij letselschade
P Izlm iserzeteriïïgsaiïmts
'Wij zien het slachtoffer steeds minder als tegenpartij en steeds meer als iemand
die wij moeten helpen. Een verzekeringsmaatschappij heeft hierin
ook een sociaal-maatschappelijke functie.
Méér vergoeden dan geld alleen
Actief beleid
Begeleiding
Het slachtoffer staat niet meer alleen. In de huidige rechtspraak
wordt aan de positie van slachtoffers veel meer aandacht gege
ven dan vroeger het geval was. Er is landelijk een sterke groei
in het aantal bureaus voor slachtofferhulp en -begeleiding. En
ook aan de verzekeringswereld gaat deze opwaartse maat
schappelijke tendens niet ongemerkt voorbij: verzekeringsmaat
schappijen hadden altijd al een taak in het schadeloos stellen
van mensen die letselschade hebben geleden, nu zijn ze in toe
nemende mate ook actief in het beqefeiden van deze slacht
offers.
In Nederland is in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering
Motorrijtuigen (WAM) geregeld dat alle gemotoriseerde wegge
bruikers verplicnt zijn zich tegen wettelijke aansprakelijkheid^ te
verzekeren. Het gaat hier om de bekende WA-verzekering.
Maar niet alleen in het verkeer kan men aan anderen letsel toe
brengen. De befaamde uit de vensterbank waaiende bloempot
kan een toevallige passant flink verwonden. Daarom bestaan er
ook aansprakelijkheidsverzekeringen voor partikulieren en voor
bedrijven.
en vc
iet verp
doen. Want de kosten kunnen zeer hoog oplopen als u aan-
riiven.
Het afsluiten van laatstgenoemde verzekering is echter voorlo
pig nog niet verplicht. Maar dat is geen reden om het niet te
sprakelijk wordt gesteld voor aan anderen toegebracht letsel.
Afgezien nog van de medische behandelingskosten, is het mo
gelijk dat op u wordt verhaald: een vergoeding voor blijvende
of tijdelijke arbeidsongeschiktheid, de buitengerechtelijke kosten
die het slachtoffer heeft moeten maken, smartegeld en (als het
tot een rechtszaak komt) gerechtskosten. Wie niet verzekerd is,
zal diep in eigen beurs moeten tasten.
De laatste jaren is ook de verzekeraar veel actiever geworden
in de hulp aan het slachtoffer. 'Vroeger', zegt A.C. Goud, chef
letselschade-afdeling, 'wachtten wij af of het slachtoffer naar
ons toekwam om de schade te verhalen. Tegenwoordig is er
een veel actiever beleid: wij benaderen zelf het slachtoffer. Dit
ligt in lijn met de algemene maatschappelijke tendens.'
'Naar onze mening heeft een verzekeraar een taak in de eerste
begeleiding van het slachtoffer. Wij kunnen hem of haar wijzen
op de mogelijkheid van slachtofferhulp en eventueel kunnen we
een arbeiasdeskundige inschakelen. Die kan van iemand die
blijvend letsel heeft opgelopen de resterende arbeidsmogelijkhe
den vaststellen en het slachtoffer helpen bij een aangepaste ren
tree in de maatschappij. Naast een vergoeding in geld geven
wij dus ook een stukje begeleiding. Het slachtoffer is steeds min
der de eisende tegenpartij, en steeds meer iemand die wij moe
ten helpen. Een verzekeringsmaatschappij heeft daarin een dui
delijke sociaal-maatschappelijke functie.'
Overigens zijn er meer redenen om van deze begeleiding werk
te maken. Verzekeringen ZLM stelt zich op het standpunt dat
met een snelle en professionele opvang veel 'gevolgschade' is
te vermijden. Door adequate zorg en aandacht kan het trauma
dat iemand bij een ongeval eventueel oploopt, beter in de hand
gehouden worden. Goede zorg verhoogt ook de kans dat ie
mand met blijvend letsel opnieuw ingezet kan worden op de ar
beidsmarkt. Dat is zowel voor het slachtoffer als voor de maat
schappij van groot belang.
Volgens de ervaring van Goud zijn slacht
offers van letselschade doorgaans zeer
positief over het initiatief dat
Verzekeringen ZLM neemt.
Goud: 'Met ons actief schaderegelings-
beleid vervullen wij een maatschappelijke
en sociale taak.
Deze ingeslagen weg dienen we
voort te zetten.
Uiteraard in de eerste plaats ten
behoeve van het slachtoffer, maar
zeker ook om de
goede naam van
Verzekeringen ZLM hoog
te houden.'
14