De afdeling Acceptatie
Plzlm y&zeterfagsn/euws
Sociaal belang
Objectiviteit en
controleerbaarheid
Gratis verhaalsbijstand
Motivatie
AJ.M. van Halderen
Sinds twee jaar is A.J.M. van Halderen (36) hoofd van de afde
ling Acceptatie van Verzekeringen ZLM. Van Halderen, oor
spronkelijk afkomstig uit het onderwijs, werkte voor zijn indienst
treding bij Verzekeringen ZLM ruim tien jaar in het
verzekeringsbedrijf van een grote bank. Hij kent het klappen
van de zweep. In het gesprek toont hij zich iemand met gezond
verstand en gevoel voor humor. Geen koele rekenaar, al ligt re
kenen ten grondslag aan zijn vak.
'Verzekeren begint inderdaad met het rekenen met grote getal
len en kleine percentages. Het principe is heel simpel: de kans
dat het individu iets overkomt - bijvoorbeeld dat zijn huis af
brandt s- is heel klein, kleiner dan een duizendste. Maar je kunt
het risico niet nemen: als het gebeurt ben je mooi bankroet.
Daarom slaan mensen de handen ineen en delen het risico. Dat
is het fijne van dit vak: het belang van het individu en het socia
le belang gaan hand in hand. Duizend mensen betalen één dui
zendste van de schade die maar één van hen zal oplopen.'
De afdeling Acceptatie, bestaande uit de groepen Brand-varia,
motorrijtuigen en medische varia, heeft twee functies. Van
Halderen: 'De eerste functie, het beoordelen van risico's en op
basis daarvan beslissen of deze acceptabel zijn, is nodig om
een bovennormaal schadebeeld te voorkomen. Zou je als maat
schappij meer risico nemen dan verantwoord is, dan betalen
uiteindelijk de verzekerden het gelag. De tweede functie, het
administreren van alle gegevens over klanten en polissen, is niet
minder belangrijk. Uiteindelijk is elke afdeling binnen het bedrijf
voor het goed functioneren mede van deze gegevens afhanke
lijk.'
Van Halderen en zijn groep van 11 medewerkers zijn dus de
mensen achter de beslissingen of risico's wel of niet geaccep
teerd (verzekerd) worden. Dat is, geeft hij grif toe, een moeilijke
taak, temeer daar er een ethische kant aan zit. 'Maar alle men
sen die een verzekering aanvragen, via een tussenpersoon of
rechtstreeks, worden door ons op exact dezelfde wijze beoor
deeld. Wij scharen ons bovendien volledig achter de richtlijnen
van het verbond van verzekeraars, waarin onder andere is vast
gelegd dat er bij acceptatie niet mag worden gediscrimineerd
op ras, geloof, huidskleur, geslachten sexuele voorkeur.'
'Zeker omdat het soms om ingrijpende beslissingen gaat, zijn
objectiviteit en controleerbaarheid uiterst belangrijk. Wat wij
persoonlijk vinden is van ondergeschikt belang. Dat toont zich
in de acceptatiecriteria en -procedures. Bij arbeidsongeschikt
heidsverzekeringen bijvoorbeeld vindt de beoordeling plaats op
medische gesteldheid, beroep en op leeftijd. Deze laatste twee
zijn volkomen objectief vast te stellen. En bij de wat hogere ver
zekerde bedragen laten wij een onafhankelijke arts een medi
sche keuring uitvoeren.'
Behalve beoordelen, beslissen en administreren, is de afdeling
Acceptatie ook actief in het voortdurend aanpassen van de ver-
zekeringsvoorwaarden aan de eisen van een nieuwe tijd.
Hierin volgt Verzekeringen ZLM vaak de landelijke verzeke
raars, zoals bij de nieuwwaarde-regeling en de bonusbescher
ming van de autoverzekering. Soms ook gaan wij duidelijk een
stap verder. Dit was het geval bij de gratis verhaalsbijstand.
Van Halderen: 'Ik ben erg blij dat wij onze klanten deze service
kunnen aanbieden bij onze motorrijtuigenverzekering.
Verhaalsbijstand als zodanig is niet uniek, uniek is cfat het bii
ons gratis is meeverzekerd. Wij vinden dat dit zo'n essentieel
onderdeel is van elke autoverzekering, dat wij het er standaard
hebben bijgevoegd.'
Van de ZLM-premies is al vaak aangetoond dat ze tot de goed
koopste in Nederland behoren. Hoe is dit, volgens Van
Halaeren, eigenlijk mogelijk? 'Behalve van het schadebeeld is
de premie vooral afhankelijk van de interne kosten van de ver
zekeringsmaatschappij. Nu liggen onze kosten landelijk gezien
6