De afdeling Acceptatie Plzlm y&zeterfagsn/euws Sociaal belang Objectiviteit en controleerbaarheid Gratis verhaalsbijstand Motivatie AJ.M. van Halderen Sinds twee jaar is A.J.M. van Halderen (36) hoofd van de afde ling Acceptatie van Verzekeringen ZLM. Van Halderen, oor spronkelijk afkomstig uit het onderwijs, werkte voor zijn indienst treding bij Verzekeringen ZLM ruim tien jaar in het verzekeringsbedrijf van een grote bank. Hij kent het klappen van de zweep. In het gesprek toont hij zich iemand met gezond verstand en gevoel voor humor. Geen koele rekenaar, al ligt re kenen ten grondslag aan zijn vak. 'Verzekeren begint inderdaad met het rekenen met grote getal len en kleine percentages. Het principe is heel simpel: de kans dat het individu iets overkomt - bijvoorbeeld dat zijn huis af brandt s- is heel klein, kleiner dan een duizendste. Maar je kunt het risico niet nemen: als het gebeurt ben je mooi bankroet. Daarom slaan mensen de handen ineen en delen het risico. Dat is het fijne van dit vak: het belang van het individu en het socia le belang gaan hand in hand. Duizend mensen betalen één dui zendste van de schade die maar één van hen zal oplopen.' De afdeling Acceptatie, bestaande uit de groepen Brand-varia, motorrijtuigen en medische varia, heeft twee functies. Van Halderen: 'De eerste functie, het beoordelen van risico's en op basis daarvan beslissen of deze acceptabel zijn, is nodig om een bovennormaal schadebeeld te voorkomen. Zou je als maat schappij meer risico nemen dan verantwoord is, dan betalen uiteindelijk de verzekerden het gelag. De tweede functie, het administreren van alle gegevens over klanten en polissen, is niet minder belangrijk. Uiteindelijk is elke afdeling binnen het bedrijf voor het goed functioneren mede van deze gegevens afhanke lijk.' Van Halderen en zijn groep van 11 medewerkers zijn dus de mensen achter de beslissingen of risico's wel of niet geaccep teerd (verzekerd) worden. Dat is, geeft hij grif toe, een moeilijke taak, temeer daar er een ethische kant aan zit. 'Maar alle men sen die een verzekering aanvragen, via een tussenpersoon of rechtstreeks, worden door ons op exact dezelfde wijze beoor deeld. Wij scharen ons bovendien volledig achter de richtlijnen van het verbond van verzekeraars, waarin onder andere is vast gelegd dat er bij acceptatie niet mag worden gediscrimineerd op ras, geloof, huidskleur, geslachten sexuele voorkeur.' 'Zeker omdat het soms om ingrijpende beslissingen gaat, zijn objectiviteit en controleerbaarheid uiterst belangrijk. Wat wij persoonlijk vinden is van ondergeschikt belang. Dat toont zich in de acceptatiecriteria en -procedures. Bij arbeidsongeschikt heidsverzekeringen bijvoorbeeld vindt de beoordeling plaats op medische gesteldheid, beroep en op leeftijd. Deze laatste twee zijn volkomen objectief vast te stellen. En bij de wat hogere ver zekerde bedragen laten wij een onafhankelijke arts een medi sche keuring uitvoeren.' Behalve beoordelen, beslissen en administreren, is de afdeling Acceptatie ook actief in het voortdurend aanpassen van de ver- zekeringsvoorwaarden aan de eisen van een nieuwe tijd. Hierin volgt Verzekeringen ZLM vaak de landelijke verzeke raars, zoals bij de nieuwwaarde-regeling en de bonusbescher ming van de autoverzekering. Soms ook gaan wij duidelijk een stap verder. Dit was het geval bij de gratis verhaalsbijstand. Van Halderen: 'Ik ben erg blij dat wij onze klanten deze service kunnen aanbieden bij onze motorrijtuigenverzekering. Verhaalsbijstand als zodanig is niet uniek, uniek is cfat het bii ons gratis is meeverzekerd. Wij vinden dat dit zo'n essentieel onderdeel is van elke autoverzekering, dat wij het er standaard hebben bijgevoegd.' Van de ZLM-premies is al vaak aangetoond dat ze tot de goed koopste in Nederland behoren. Hoe is dit, volgens Van Halaeren, eigenlijk mogelijk? 'Behalve van het schadebeeld is de premie vooral afhankelijk van de interne kosten van de ver zekeringsmaatschappij. Nu liggen onze kosten landelijk gezien 6

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 22