s
PI z lm yerzetetfnasn/euMs
vraag
dingen
U McohoWrn
y
Prijswinnaars
Cijfers
«^^es,0,e"
Adjunct-Directeur Dhr. J. Visscher (I.) van
Verzekeringen ZLM reikt de prijzen uit
Onder de kop 'Een nuchtere kijk op alcohol achter
het stuur', werd in de eerste uitgave van ZLM
Verzekeringsnieuws (februari 1991) aandacht ge
schonken aan de campagne 'Rij Alcoholvrij' van
Veilig Verkeer Nederland. Deze door Verzekeringen
ZLM ondersteunde campagne werd door duizenden
mensen bezocht, waarvan er velen plaatsnamen in
de alcoholsimulator om aan den lijve te ervaren
welk effect alcohol heeft op iemands rijgedrag.
De manifestatie werd ingeluid tijdens de ingebruikneming van
het nieuwe kantoor aan net Cereshof te Goes op de dag van
het 40-jarig jubileum van Verzekeringen ZLM. Een feestelijke
ilegenheid, waarbij van alcoholische dranken uiteraard geen
rake was. Wel van een cheque ter waarde van 25.000,
loor Verzekeringen ZLM aan Veilig Verkeer Nederland overge
maakt ter ondersteuning van de campagne 'Rij Alcoholvrij'.
Mede hierdoor konden de VVN-voorlichtingsbus en de alcohol
simulator nog op 12 andere plaatsen hun werk doen voordat
op 24 mei de campagne in Goes werd afgesloten.
Het is niet verwonaerfiik dat Verzekeringen ZLM juist deze cam
pagne ondersteunde. Als er één instantie is die door dagelijkse
ervaring weet wat alcohol in het verkeer aanricht, dan is het
wel een verzekeringsmaatschappij. De afdeling Schade van
Verzekeringen ZLM wordt dagelijks geconfronteerd met het
schrijnend menselijk leed dat door beschonken automobilisten
wordt aangericht.
'Met een paar glaasjes op rij ik zelfs beter', menen nog steeds
veel te veel mensen. Een alcoholsimulator is dan een uitstekend
middel om mensen van het tegendeel te overtuigen, zo bleek op
de voorlichtingsdagen.
Dat de campagne daadwerkelijk werkt, blijkt ook uit de cijfers
van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV). Bij een kwart tot een derde van het
aantal slachtofferongevallen speelt het gebruik van alcohol een
rol van betekenis - een schrikbarend cijfer. Maar ook is geble
ken dat in een periode van drie jaar het aantal ongevallen
waarbij alcohol een rol speelde met 20% is afgenomen. En dit
kan eigenlijk alleen maar verklaard worden uit het succes van
de campagnes tegen alcoholgebruik in het verkeer.
do
Het grote probleem bij elke alcoholcampagne is echter dat veel
mensen hardleers zijn en nog steeds niet willen geloven dat ook
een kleine hoeveelheid alcohol invloed heeft op nun rijgedrag.
Aan de campagne was ook een prijsvraag verbonden.
Driehonderd goede oplossingen werden ingestuurd. De ant
woorden: Verzekeringen ZLM bestaat 40 jaar en het hoofdkan
toor is gevestigd in Goes, er zit evenveel alcohol in een glas
bier als in een borrel en na twee glazen alcohol is een bestuur
der al strafbaar.
De prijswinnaars van een geheel verzorgd weekend naar Parijs
of Londen zijn:
- Mevrouw F. Heerebout uit Kloetinge;
- De heer A. Karreman uit Terneuzen; en
- De heer A.G. Oonk uit Goes.
De reacties op de campagne, waar ook in de regionale pers
ruim aandacht aan werd geschonken, waren duidelijk positief.
Het publiek waardeerde het feit dat een verzekeringsmaat
schappij zich inzet voor de verkeersveiligheid. Uit de reacties
van net publiek kon worden opgemaakt dat de boodschap van
de campagne goed is overgekomen.