s PI z lm yerzetetfnasn/euMs vraag dingen U McohoWrn y Prijswinnaars Cijfers «^^es,0,e" Adjunct-Directeur Dhr. J. Visscher (I.) van Verzekeringen ZLM reikt de prijzen uit Onder de kop 'Een nuchtere kijk op alcohol achter het stuur', werd in de eerste uitgave van ZLM Verzekeringsnieuws (februari 1991) aandacht ge schonken aan de campagne 'Rij Alcoholvrij' van Veilig Verkeer Nederland. Deze door Verzekeringen ZLM ondersteunde campagne werd door duizenden mensen bezocht, waarvan er velen plaatsnamen in de alcoholsimulator om aan den lijve te ervaren welk effect alcohol heeft op iemands rijgedrag. De manifestatie werd ingeluid tijdens de ingebruikneming van het nieuwe kantoor aan net Cereshof te Goes op de dag van het 40-jarig jubileum van Verzekeringen ZLM. Een feestelijke ilegenheid, waarbij van alcoholische dranken uiteraard geen rake was. Wel van een cheque ter waarde van 25.000, loor Verzekeringen ZLM aan Veilig Verkeer Nederland overge maakt ter ondersteuning van de campagne 'Rij Alcoholvrij'. Mede hierdoor konden de VVN-voorlichtingsbus en de alcohol simulator nog op 12 andere plaatsen hun werk doen voordat op 24 mei de campagne in Goes werd afgesloten. Het is niet verwonaerfiik dat Verzekeringen ZLM juist deze cam pagne ondersteunde. Als er één instantie is die door dagelijkse ervaring weet wat alcohol in het verkeer aanricht, dan is het wel een verzekeringsmaatschappij. De afdeling Schade van Verzekeringen ZLM wordt dagelijks geconfronteerd met het schrijnend menselijk leed dat door beschonken automobilisten wordt aangericht. 'Met een paar glaasjes op rij ik zelfs beter', menen nog steeds veel te veel mensen. Een alcoholsimulator is dan een uitstekend middel om mensen van het tegendeel te overtuigen, zo bleek op de voorlichtingsdagen. Dat de campagne daadwerkelijk werkt, blijkt ook uit de cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Bij een kwart tot een derde van het aantal slachtofferongevallen speelt het gebruik van alcohol een rol van betekenis - een schrikbarend cijfer. Maar ook is geble ken dat in een periode van drie jaar het aantal ongevallen waarbij alcohol een rol speelde met 20% is afgenomen. En dit kan eigenlijk alleen maar verklaard worden uit het succes van de campagnes tegen alcoholgebruik in het verkeer. do Het grote probleem bij elke alcoholcampagne is echter dat veel mensen hardleers zijn en nog steeds niet willen geloven dat ook een kleine hoeveelheid alcohol invloed heeft op nun rijgedrag. Aan de campagne was ook een prijsvraag verbonden. Driehonderd goede oplossingen werden ingestuurd. De ant woorden: Verzekeringen ZLM bestaat 40 jaar en het hoofdkan toor is gevestigd in Goes, er zit evenveel alcohol in een glas bier als in een borrel en na twee glazen alcohol is een bestuur der al strafbaar. De prijswinnaars van een geheel verzorgd weekend naar Parijs of Londen zijn: - Mevrouw F. Heerebout uit Kloetinge; - De heer A. Karreman uit Terneuzen; en - De heer A.G. Oonk uit Goes. De reacties op de campagne, waar ook in de regionale pers ruim aandacht aan werd geschonken, waren duidelijk positief. Het publiek waardeerde het feit dat een verzekeringsmaat schappij zich inzet voor de verkeersveiligheid. Uit de reacties van net publiek kon worden opgemaakt dat de boodschap van de campagne goed is overgekomen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 21