Boeren en tuinders bedreigd door 'flitstrein' Landbouw in NS-rapport nauwelijks genoemd zoveel mensen die buiten het ar beidsproces staan Huisman ziet het nut van de nieuwe snelheidstrein helemaal niet zitten maar vindt wel dat er voor hem en andere getroffenen een goede scha deregeling moet komen. Johan Visser uit Numansdorp heeft een akkerbouwbedrijf en krijgt de nieuwe spoorbaan uitgaande van tracé H, vlak langs zijn bedrijfsge bouwen en woning. Zijn huiskavel van 40 ha wordt schuin doormid den gesneden. 'Dat is allemaal wel erg jammer want in 1977 is hier net de ruilverkaveling Korendijk- Strienemonde beëindigd en daar be talen we nu voor. Dat is dan meteen teniet gedaan'. Visser hoopt maar dat de NS als de aanleg onverhoopt door gaat een goede schadevergoe dingsregeling zal treffen maar erva ring daarmee heeft hij niet. Landbouwschap en standsorganisa ties zullen dat in ieder geval goed moeten regelen, meent hij. Johan Huisert aan de Middelsluisse- dijk in Numansdorp heeft een akker bouwbedrijf van 60 ha en moet bij de aanleg volgens het tracé H meer dan 10% van zijn bedrijf aan de NS afstaan. Aan de zuidkant van zijn 35 ha grote kavel achter de boerderij wordt 7 9 ha opgeofferd aan de nieuwe snelle railverbinding. Dat de hoge-snelheidstrein van econo misch belang is voor ons land ge looft hij wel. 'Maar de lijn komt zoals het tenminste tot nu toe lijkt, wel over ons land heen. Tegenhou den kunnen we dat waarschijnlijk niet maar we moeten onze huid wel zo duur mogelijk verkopen. Tenslot te heb ik geïnvesteerd in de ha's bij de aankoop en bij de ruilverkaveling en dat moet vergoed worden. Ik wil goed land als compensatie en wan neer we over de grondprijs praten dan is f 45.000,— per ha niet bespreekbaar en heb ik liever dat ze aan mijn deur voorbijgaan. Huisert ziet niet zoveel heil in de acties van standsorganisaties en bewoners van het gebied, 'leder individu en el ke groep heeft weer andere be langen'. Terughoudend Mevrouw L.P. Graveland in Klaas waal reageert wat terughoudend. 'Omdat we nog niet weten welk tra cé er gekozen wordt. Onze grond ligt nogal verspreid en dat wordt er door de nieuwe lijn via het H-tracé bepaald niet beter op en bovendien wordt een groot perceel geheel doorsneden. We hopen vurig dat het niet door gaat en men kiest voor de bestaande lijnen of ondergronds'. De heer A. Munters te Fijnaart is als ZLM-er en lid van de Commissie Grondgebruik van ZLM, KNLC en Landbouwschap nauw betrokken bij de protesten in West-Brabant. 'Het is duidelijk, reageert hij, dat nie mand hierbij staat te juichen. De landbouw lijkt hier een flinke tol voor te moeten betalen. De dreigen de doorsnijding van veel percelen, wegen en waterlopen en hier en daar zelfs de afbraak van boerderij en is voor de betrokken boeren een funeste zaak. Het is duidelijk dat wanneer de poli tiek onverhoopt besluit een nieuw tracé aan te leggen dat de landbou worganisaties zich dan tot het uiter ste in zullen moeten spannen om een zo hoog mogelijke prijs voor de in te leveren grond te bedingen. De dreigende versnippering is des te meer schrijnend nu het tracé H drie gebieden doorsnijdt waar pas een ruilverkaveling is afgesloten. Dat de ze goed verkavelde gebieden weer doorbroken worden gaat me echt aan het hart'. Munters realiseert zich dat de snelle trein uit nationaal belang niet ge weerd kan worden maar wil dan wel dat er een tracé wordt gekozen waarbij de landbouw zoveel moge lijk wordt ontzien. Johan Wierenga Eind dit jaar zal de Tweede Kamer een definitief oordeel geven over hoe en waar de hoge-snelheidslijn op Nederlands grondgebied zal worden aangelegd. De landbouw voelt zich erg miskend. De agrari sche sector wordt in het dikke 660 pagina's omvattend NS-rapport over de aanleg van de lijn met slechts een pagina afgedaan. Wel moet deze sector 90% van de benodigde ruimte beschikbaar stel len met alle menselijke en economische gevolgen van dien. De standsorganisaties en Geweste lijke Raden in Zuid-Holland en Noord-Brabant zijn flink te hoop ge lopen tegen de plannen van minister May-Weggen voor de hoge snelheidstrein. Op inspraakavonden was de opkomst vanuit de agrari sche hoek zeer groot. De Geweste lijke Raad van het Landbouwschap in Zuid-Holland heeft zich inmiddels tegen de aanleg uitgesproken. In an dere gebieden probeert men uit gaande van het feit dat de lijn er toch komt, de politiek zo te beïn vloeden dat het meest gunstige tra cé wordt gekozen en de beste waarborgen worden gegeven voor een goede schade- en vergoedings regeling. Het landelijk Landbouwschap heeft de aanleg van de lijn in eerste in stantie als onvermijdelijk aange merkt omdat Nederland als distributieland aangesloten hoort te zijn op een dergelijke internationale lijn. De commissie Grondgebruik zal waarschijnlijk aan het DB voorstel len geen principieel bezwaar te ma ken tegen de aanleg maar nadrukkelijk wel verlangen dat de schade voor de landbouw zo gering mogelijk dient te zijn en de eventue le- schadevergoeding zo reëel mo gelijk. De Gewestelijke Raden zullen moe ten bekijken welk tracé in hun ge bied uit landbouwkundig oogpunt het minst slecht is en die moeten bepleiten, zo vindt het Landbouw schap. Volgens de woordvoerder zal ook de Gewestelijke Raad van Zuid- Holland zich niet aan de verdere dis cussie kunnen onttrekken en een keuze moeten maken. 'Een van de twee tracé's heeft in ieder geval aanzienlijk minder nadelen dan het andere'. De secretaris van de Gewestelijke Raad Zuid-Holland J. Smeijers be aamt dat zijn gewest de aanleg van de hoge-snelheidslijn afwijst. 'Wij houden vast aan de Nul-plus variant dat wil zeggen geen nieuwe snelle lijn. Dat is het standpunt van de 3 HLO's en daar hebben we naar te luisteren'. Secretaris G.J. Metselaar pleit namens de 3 HLO's dan ook alsnog voor een fundamentele dis cussie, waarbij meer aandacht ge schonken worden aan de relatief aanzienlijke tijdwinst die kan wor den behaald met een tracé over de bestaande lijnen. Mocht NS alsnog besluiten een ander tracé te kiezen dan claimt Metselaar nu alvast een nieuwe inspraakronde want ook daar zullen boeren wonen die ge rechtigheid zullen eisen. Ondergeschoffeld Het steekt ook de heer J.C. Hage de voorzitter van de afdeling Hoeksche Waard van de Hollandse Mij van Landbouw dat de landbouw in het NS-rapport letterlijk en figuurlijk on der de grond geschoffeld wordt. In de Hoeksche Waard en op IJssel- monde worden bijna 100 boeren door de komst van de hoge snelheidstrein getroffen althans wanneer de NS haar zin krijgt en de trein langs tracé-alternatief H (langs de A 29) wordt aangelegd. 'Er is maar heel weinig onderzoek gedaan naar de gevolgen voor de boeren. In het rapport zijn we maar één pagina waard'. Gezien de ernstige conse quenties voor de landbouw pleit Ha- ge dan ook voor een Landbouw Effekt Rapportage (LER). Hij heeft zich uitvoerig in de materie verdiept. Vanuit het belang van de landbouw is zijn standpunt voor de Hoeksche Waard niet moeilijk: in principe tegen. 'En als de snelle trein er toch moet komen laat hem dan zoveel mogelijk lopen via het reeds bestaande net. En mocht dat niet mogelijk zijn leg hem dan zo dicht mogelijk tegen de A29 aan. Het gebied draagt ook zelf een alter natief aan: waarom wordt de lijn op de Hoeksche Waard niet helemaal ondergronds aangelegd. Er moeten immers al twee tunnels worden aangelegd. Hage: 'De NS zegt dit al ternatief vanwege de hoge kosten af te moeten wijzen maar wij twijfe len of er echt naar gerekend is. Bo vendien zit er in het gebied een dik veenpakket dat de nodige proble men gaat geven bij bovengrondse aanleg. De tunnel kun je zo op het zand leggen'. Kapitaalvernietiging Hage heeft aan de hand van de schetsen vastgesteld dat tracé H op een afstand van 50 tot bijna 500 In Frankrijk heet de hoge-snelheidstrein TGV. Doorsnijding Akkerbouwer Leen de Geus uit Mookhoek in de Hoeksche Waard lijkt weliswaar niet te gaan behoren tot de direct getroffenen maar aan zijn voorkeur bestaat geen enkele twijfel: de snelle trein moet gebruik maken van het bestaande net. Als de overheid een ander traject aan wijst dan heeft hij een voorkeur voor zo dicht mogelijk langs de A29. Zijn collega D. Huisman uit Mijnshe- renland wordt wel getroffen. De lijn komt bij voorkeursvariant H globaal langs de A29 en doorsnijdt een mooie kavel van 15 ha. Er blijft een stuk van 5 ha over. De opgeofferde 10 ha betekent op zijn bedrijf van 40 ha een hele aanslag. 'Als je dan ziet waarvoor en voor wie zo'n lijn er moet komen verzucht hij. Waarom moet het toch zo nodig al lemaal sneller en sneller. En er zijn al De familie Oostdijk wijst aan waar de snelheidstrein komt te lopen (foto Bert Hopmans meter wordt aangelegd langs de A29. Daardoor wordt een groot aantal bedrijven getroffen door ka veldoorsnijding, verkleining van het bedrijf en versnippering van perce len. Recent afgesloten verkavelin gen worden voor een deel weer teniet gedaan wat een enorme kapi taalsvernietiging betekent. 'Wat doen we met al die overhoeken en nieuwe situaties? Misschien is dan een aanpassingsverkaveling of ka velruil het beste', oppert hij. Boven dien vormt het talud of die nu 10 meter of 7 meter wordt, een enor me visuele vervuiling van het ge bied. 'We kunnen zeggen dat de Hoeksche Waard in natuurlijk, men selijk en economisch opzicht in tweeën wordt gehakt'. Hage heeft zich bij zijn achterban sterk gemaakt om niet de deur met NS dicht te gooien en alles ongenu anceerd af te wijzen. 'Want waar schijnlijk ben je dan slechter uit omdat je jezelf buiten het verder overleg plaats en ook niet meer mee kunt sturen', licht hij zijn standpunt toe. Als de politiek wil dat die lijn er komt is het de taak van de landbou w- organisaties om alle moeite te doen om te voorkomen dat de kosten van iets van nationaal belang niet grotendeels worden afgewen teld op de landbouw. 'We zullen moeten staan op goede voorzieningen, een goede vergoedings- en uitplaatsingsrege- ling'. Helaas zijn de ervaringen wat dat betreft, zo heeft Hage gehoord, met de NS niet zo geweldig. De landbouw mag er in ieder geval eco nomisch niet door op achteruit gaan'. Kantje boord Bij het ondernemersechtpaar Oost- dijk in het Westbrabantse Heijnin- gen is het raak bij tracé H. 'Als het doorgaat zoals de plannen nu zijn dan komt de spoorrails over onze boerderij. Aan een kant van het be drijf raken we een strook grond kwijt terwijl de schuur waarschijnlijk weg moet. Het is zelfs kantje boord of wij hier kunnen blijven wonen. In ieder geval raken we ons uitzicht kwijt want er is hier ook een viaduct gepland over de Elisabethweg en de oprit komt voor ons huis op zo'n acht meter hoogte te liggen. En dan móet er ook nog een parallelweg af', verzucht Willie Oostdijk (44). Het aantal ha's dat zij en haar man in zullen moeten leveren is zo het lijkt niet zo groot maar ze dreigen wel helemaal ingebouwd te worden. 'We hebben bovendien net een ruil verkaveling achter de rug en nu gaan ze alles weer overhoop gooien. Nee, ik zou dolgelukkig zijn als ze het tracé langs de A16 bij Breda aanleggen'. Mevrouw Oostdijk die raadslid is van de gemeente Fijnaart, zet al haar politieke en bestuurlijke vaar digheden in om Tweede-Kamerleden en ambtenaren van Rijks Waterstaat en NS ervan te overtuigen dat het oostelijk tracé zo dicht mogelijk langs de A16 verre te prefereren is boven het H-tracé door hun polder. Haar man Kees (46) zet zich via zijn standsorganisatie in voor hetzelfde doel. Hij heeft met een aantal colle ga's in West-Brabant vanuit de ZLM een Klankbordcommissie gevormd waar alle kritiek en suggesties uit het gebied rond de aanleg van het tracé door de 'flitstrein' worden ver zameld en doorgestuurd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 9