Landbouwhervorming EG komt ook Nederland ten goede Nieuws Destructor Son moet deel dierlijk afval weigeren Aardappeltelers Meijer vallen in de prijzen Overheid op afstand? EG-commissaris MacSharry in Zwolle: De definitieve hervormingsvoorstel len voor het EG-landbouwbeleid zul len beter tegemoetkomen aan de Nederlandse belangen dan wel eens is gesuggereerd. Dit zei EG- landbouwcommissaris Ray Mac Scharry vorige week vrijdag op een PvdA-congres in Zwolle. Het probleem van het EG- landbouwbeleid is de overproduktie, die gepaard gaat met overschotten. Er zijn nu interventievoorraden van 20 miljoen ton graan (12% van de jaarlijkse EG-produktie), 800.000 ton rundvlees (10%) en 700.000 ton melkprodukten (5%). Dit heeft geleid tot hoge budgetlasten zonder dat hierdoor het inkomen van de boeren is verbeterd. De landbouw prijzen blijven onder druk staan van wege de hoge voorraden. Daarnaast neemt de internationale druk toe om te komen tot een aanpassing van het EG-landbouwbeleid. Het huidige landbouwbeleid is gericht op ondersteuning van de marktprij zen. De boeren hebben hun produk- tie verhoogd om het inkomen op peil te houden. Naast overproduktie heeft dit ook geleid tot een vanuit milieu-oogpunt ongewenste intensi vering van de produktie. Daarom wil MacSharry het mechanisme van het EG-landbouwbeleid veranderen. Bij de hervormingsvoorstellen voor het EG-landbouwbeleid, die binnen kort zullen verschijnen, zal de graan sector centraal staan. Lagere graanprijzen leiden tot een betere concurrentiepositie, zowel binnen de EG als op de wereldmarkt. De la gere graanprijzen leiden ook tot een verbeterde concurrentiepositie van de veehouderij, aldus de EG- commissaris. De graanproducenten worden ge compenseerd voor de prijsverlaging, afhankelijk van de mate waarin de producent bijdraagt aan een vermin dering van de overproduktie. Aan vullend wil MacSharry een effectievere VUT-regeling voor boe ren ouder dan 55 jaar, grond uit pro duktie nemen ten behoeve van herbebossing en een verminderd gebruik van inputs, zoals kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen. Doorslaan PvdA-europarlementariër Eisso Woltjer vond de ideeën van Mac Scharry een goed uitgangspunt voor een verdere aanpassing van het landbouwbeleid. Wel slaan ze hier en daar wat te ver door, stelde hij. Grote versus kleine bedrijven en in tensief tegen extensief dienen niet centraal in de discussie te staan, maar het terugdringen van de over produktie en de daaruit voortvloei ende afbouw van de exportrestituties. Landbouw is pri mair een economische activiteit en het inkomen dient zoveel mogelijk uit de markt te komen. Woltjer vindt de door MacSharry voorgestelde prijsverlaging veel te drastisch. De prijzen dienen afge stemd te worden op de kostprijs van bijvoorbeeld de 20% meest effi ciënte bedrijven. Marktevenwicht moet ontstaan door een volumebe leid, gericht op een rechtstreekse beheersing van de produktie. Extra uitgaven voor structuurbeleid moe ten de regionale verschillen verklei nen, heffingen en verbodsbepalingen dienen ervoor te zorgen dat het milieu minder wordt belast. Dramatiseren KNLC-voorzitter Marius Varekamp wees er in zijn reactie op, de EG- uitgaven voor de landbouw niet te dramatiseren. Voor 75 miljard gul den, oftewel zo'n f 250,— per per soon, is iedere inwoner van de EG voorzien van een kwantitatief en kwalitatief voldoende voedselpak ket tegen redelijke prijzen. Geen en kele sector heeft de produktiviteitsstijging zo duidelijk doorgegeven aan de consument als de landbouw. Voor de industrie geeft de EG bovendien jaarlijks zo'n f 200 miljard uit. Evenals Woltjer vindt Varekamp dat inkomensondersteuning via het prijsbeleid tot stand moet komen en dat de prijzen gebaseerd moeten zijn op de efficiënte bedrijven, reke ning houdend met de gewenste structuur. De produktie kan be heerst worden via premies en hef fingen. Milieubeleid moet volgens Varekamp losgekoppeld worden van het markt- en prijsbeleid. Elke boer en tuinder moet immers voldoen aan de gestelde milieu-eisen. Inten sieve bedrijven kunnen net zo goed, misschien zelfs beter, voldoen aan de milieu-eisen als extensieve bedrij ven. Een extensieve bedrijfsvoering betekent zeer zeker niet automa tisch een milieuvriendelijker pro duktie. Deze laatste opmerking werd door PvdA-Tweede Kamerlid Jan van Zijl onderschreven. Van Zijl vond wel dat grotere bedrijven in staat moe ten zijn om economisch te produce ren. Daarom vond hij bijvoorbeeld, dat bij verdere quotumkorting op melk voor iedere melkveehouder de eerste 80 tot 100.000 kg melk ont zien moet worden. Dit betekent voor volgend jaar een interessante discussie, want MacSharry kondig de tussendoor reeds aan dat hij zal voorstellen de melkquota volgend jaar met nog eens 3% te verlagen. Als die korting doorgaat, wordt de melk weer schaarser en duurder. Dan zal de OLM waarschijnlijk geen gratis melk meer uitdelen. Nu protesteerden voorafgaand aan het PvdA-congres een 100-tal OLM- leden tegen de plannen van Mac Scharry. Onder het motto 'boeren le ven straks van de steun, de melk is niets meer waard, dus kunnen wij het net zo goed gratis weggeven' kregen de bezoekers van het con gres gratis melk uitgereikt. Ook MacSharry ontving van OLM- voorzitter Henk Slijkhuis een gratis bekertje 'witte motor'. Willem Koops EG-commissaris MacSharry in een overschotten/andschap. Vijf- a zeshonderd telers waren dinsdag te gast op een barbecue georganiseerd door het aardappel- verwerkend bedrijf C. Meijer B.V. te Swifterbant. Deze inmiddels tradi tionele bijeenkomst had ditmaal een extra feestelijk tintje door de uitrei king van een viertal prijzen aan te lers die zich dit seizoen onderscheiden door de kwaliteit van de door hen geleverde aardappelen. Direkteur C. Meijer reikte onder meer prijzen uit aan de telers die het bedrijf van de beste Turbo's en Lady Rosetta's hebben voorzien. Deze nieuwe, binnen de Meijer- organisatie ontwikkelde rassen vol doen aan twee belangrijke kriteria: ze zijn milieuvriendelijk vanwege hun resistentie tegen aardappel moeheid en hun geringere behoefte aan bestrijdingsmiddelen en ze zijn marktgericht. De Turbo is een goede konsumptieaardappel en tevens zeer geschikt voor de verwerking tot frites; de Lady Rosetta is 'op maat gemaakt' voor de chipsin dustrie. Dergelijke milieuvriendelijke en marktgerichte rassen zullen in het jaarvolume van de Meijer orga nisatie (550.000 ton aardappelen in het seizoen 1990/1991) een groei end aandeel innemen. De prijsuitrei king vormde een onderstreping van de cruciale rol van de telers bij het realiseren van deze doelstellingen. "Toen hij zijn plannen in december bekend maakte, heb ik tegen MacSharry gezegd: je kunt niet alleen de prijzen verlagen, dat lost niets op. Je moet ook de produktie terugdringen. Daar heeft hij nu een begin mee gemaakt, dus het principe is aanvaard; we kunnen weer praten". Pvd A-Euro parlementariër Eisso Woltjer (Volkskrant, 22 juni 1991). "In kombinatie met het Meerjarenplan Gewasbescherming, de prijsbes/ui- ten, het toekomstig stikstofbe/eid en de nationale bezuinigingsdrift testen ze de spankracht van de akkerbouwsektor. Daarbij gaat niet het oude spreek woord op: "een boer is a/s een meelzak, zolang men erop klopt komt er wat uit". A. Maarsingh, voorzitter akkerbouwkommissie CBTB (Ons Platteland, 21 juni 1991). "Wij hebben drie dochters die geen belangstelling voor het bedrijf hebben. De laatste tijd zeggen we weieens gekscherend, dat ze niet met een "appel- boer" thuis mogen komen. Gekscherend, maar er zit wel een kern van waarheid in". Tiny de Wit, fruitteeltvrouw uit Steenbergen (Oogst, 21 juni 1991). "Er wordt altijd gesproken over het kunstmatig ingrijpen in de omvang van de veestapel, terwijl wij in feite bezig zijn met het introduceren van een mestbeleid dat wel zal leiden tot een verkleining van de veestapel. Maar dan is het een effect van je beleid en niet een doelstelling van je beleid. En ik denk dat dat de goede benadering is". Minister P. Bukman voor EO-Tijdsein-radio (19 juni 1991). Met ingang van 1 januari a.s. zal een deel van het dierlijk afval niet meer op de destructor in Son kun nen worden aangeleverd. Dit is een gevolg van de nieuwe EG- wetgeving. Het zogenaamde laagrisico- materiaal mag niet meer door de destructor worden afgenomen. Al leen kadavers mogen er nog worden verwerkt. Dit is echter een verlies gevende aktiviteit (25 miljoen gul den verlies per jaar), waarvoor compensatie wordt gezocht. Ge dacht wordt aan bijdragen van de overheid of het opleggen van een heffing. Een en ander blijkt uit het verslag van de hoofdbestuursverga dering van de NCB, waarin de direk teur van Chemson, ir. D. van Doorn, een toelichting heeft gegeven op de nieuwe EG-wetgeving. Zo langzamerhand krijgt iedere burger in dit land op een of ande re manier wel van doen met de overheid. Daarmee doel ik op de bezuinigingsrondes die elkaar in Den Haag in snel tempo opvol gen. Ook het ministerie van land bouw ontkomt daar niet aan. Begin mei is daar ook nog het zogenaamde LNV-dokument .'Grote Efficiëncy' aan toege voegd. Uit het dokument zijn twee hoofdlijnen aan te geven die van groot belang zijn voor de land- en tuinbouw: kerntaken door het ministerie (beleid); uitvoering daarvan door het bedrijfsleven. Het laatste komt neer op ver zelfstandigen, decentraliseren of privatiseren van taken. De voor stellen zullen behoorlijk invloed hebben op hoe de overheid in de toekomst mede zorgdraagt voor de zo gewenste ontwikkeling van land- en tuinbouw. Het meest opvallend is overigens dat aspekten zoals milieu, natuur, ethiek en de kwaliteit van voe dingsmiddelen erg veel aandacht krijgen. Ik ben het er mee eens dat deze onderwerpen meer aandacht verdienen maar het gaat mij veel te ver dat de sociaal-èkonomische betekenis van land- en tuinbouw zo weinig aandacht krijgt. Immers in de Struktuurnota Landbouw heeft het ministerie doelstellingen neergeschreven zoals duurzame, konkurrerende en veilige landbouw. Daarbij ben ik er altijd van uitgegaan dat de overheid voor de meest essen tiële voorzieningen zoals onder wijs, onderzoek, voorlichting, landinrichting, bedrijfsontwikke ling (om er maar een paar te noemen) een eigen verantwoor delijkheid heeft. Onderwerpen die zo'n brede maatschappelijke betekenis hebben kun je niet zo maar even overdragen aan lagere overheden of private instellingen. Daarom is het van belang te we ten wie primair verantwoordelijk is voor de uitvoering van het be leid en hoe deze verantwoorde lijkheden worden vastgelegd. Ik vraag mij dan ook af hoe een kerndepartement, waarin voor uitvoeringstaken geen plaats meer is, beleidsdoelstellingen kan realiseren. Immers, naar de politiek toe is de minister aan spreekbaar voor het gevoerde beleid. Bovenstaande heeft betrekking op de volgende onderdelen van het beleid: landbouwkundig on derzoek, praktijkonderzoek, Rijksdienst Vee- en Vleeskeu ring, natuurbehoud, landinrich ting, Bureau Heffingen, uitvoering superheffing. Er zijn er meer te noemen maar ik beperk mij tpt de veehouderij. Het begin van dit artikel gaf al aan dat er grote veranderingen op komst zijn. Het is geen ge heim dat we als KNLC altijd al voorstander zijn geweest van een overheid op afstand. Dat wil nog niet zeggen dat wet- en re gelgeving en de kontrole daarop en de beleidsterreinen met een breed maatschappelijk draagvlak zomaar op afstand kunnen wor den gezet. Ik ben van mening dat het minis terie van landbouw, natuurbe heer en visserij hier verder gaat dan de doelstelling die het kabi net inmiddels tot taakstelling heeft verheven. Een minister die zijn ministerie zó ver in durft te krimpen brengt zijn eigen voort bestaan ter diskussie en dat is voor de land- en tuinbouw een slechte zaak. Berend Jan Warmelink voorzitter afdeling veehouderij KNLC

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 5