Het recht van de zwakke 9 Izlm yerzeteringsnfeam ARTIKEL 31 WEGENVERKEERSWET: <L&n- lT €yn cia^n. -n^c^c^rJiA^Jk So- unJL iM r Billijk Bescherming TTUï^'j^/ fTLC& Z^TLCLCX^ OJXOyTu Vje Zoals altijd is het John die de plannen vaststelt. En dus maq bepalen wie chauffeur zal zijn. Natuurlijk vindt Erik het leuk om straks in hun zelfgebouwde hut te gaan spelen. Maar hij zou ook wel eens chauffeur willen zijn. Eigenlijk is het niet eerlijk dat John die rol steeds voor zich opeist. Ook al rijdt zijn vader op een grote Scania en is hij een keer helemaal mee naar België geweest. Hij staat nog te twijfelen als John de weg al is overstaken, op weg naar hun hut. "Stommerd", denkt Erik, "hij vergeet hele maal wat te eten mee te nemen en ie gaat toch niet zonder eten naar Frankrijk." Terwijl hij nadenkt hoe hij zijn moeder zover zal krijgen koeken mee te geven, steekt hij de weg over. "Maar dan wil ik ook een poosje chauffeur zijn en dan..." Een klap. is het eerste wat hij zegt als hij in het ziekenhuis bijkomt. Kinderen beleven het verkeer heel anders dan volwassenen. Kinderen beleven het verkeer heel anders dan volwassenen. Het is dan ook niet onredelijk dat de Wegenverkeerswet een artikel bevat dat kinderen - en andere zwakkere verkeersdeel nemers zoals voetgangers en fietsers in het algemeen - in be scherming neemt: artikel 31Mevrouw. M.v.d.Bos, schade- correspondente op de afdeling motorrijtuigenschade, wijst erop dat reeds in de oude Motor- en Rijwielwet een dergelijk artikel was opgenomen. "Het is echter in de loop der jaren steeds ver der aangescherpt", vertelt ze. "Het komt er nu op neer dat bij een botsing tussen een motorvoertuig en een fiets of voetgan ger, de bestuurder van het motorvoertuig altijd aansprakelijk is, tenzij... Van dat tenzij moet u zich niet veel voorstellen. Alleen als een beroep kan worden gedaan op overmacht, of mede schuld van het slachtoffer, bestaat er een mogelijkheid om aan de aansprakelijkheid te ontkomen." De rechters hebben er inmiddels geen twijfel over laten bestaan dat een beroep op overmacht geen eenvoudige zaak is en bij kinderen vrijwel onmogelijk. Ook het begrip mede-schuld kent heel duidelijk zijn beperkingen. "Natuurlijk is de zwakkere ver keersdeelnemer soms wel degelijk mede-schuldig", aldus me vrouw. v.d.Bos, die bijna dagelijkse met de werking van artikel 31 Wegenverkeerswet (WvW). wordt geconfronteerd. "Maar de rechter vindt het meestal niet billijk om dit het slachtoffer aan te rekenen als het om een kind gaat. In het bovenstaande ver haaltje zal de automobilist aansprakelijk zijn voor de schade van Erik. Dat hij keurig netjes reed, en dat Erik zonder kijken de weg opliep, zijn feiten die daaraan niets veranderen. Een be roep op overmacht zal geen succes hebben; de rechter zal het beslist niet billijk vinden om Erik een stukje schuld toe te reke nen." Ai v.d. Bos Tot 1987 was artikel 31 van de WvW. alleen van toepassing op zwakkere verkeersdeelnemers. In februari van dat jaar be sliste de Hoge Raad dat artikel 31 WvW. ook van toepassing is op de vordering van de automobilist; met een vakterm noemen we dat de "reflexwerking". In de praktijk komt dit erop neer dat de automobilist (meestal zijn verzekeraar) niet alleen de schade van de betreffende voetganger of fietser moet vergoeden, maar ook het verhalen van zijn eigen schade kan vergeten. Mevrouw v.d. Bos: "Een automobilist die geen schuld treft maar wel door artikel 31 WvW. aansprakelijk wordt gesteld, zal de no-claim korting gedeeltelijk verliezen. Bovendien wordt zijn eigen risico niet vergoed. Dat is bijzonder vervelend. Over het artikel is het laatste woord trouwens nog niet gesproken. De ver wachting is dat we naar een volledige risico-aansprakelijkheid toegroeien. Een gemotoriseerde verkeersdeelnemer is dan altijd aansprakelijk. In Frankrijk is men praktisch al zo ver." Mevrouw v.d. Bos onderschrijft het 'principe van billijkheid' dat in artikel 31 wordt gehanteerd. "Zwakkere verkeersdeelnemers zijn nu in ieder geval financieel beschermd. Hopelijk heeft arti kel 31 WvW. ook een gunstig effect op de fysieke veiligheid van voetgangers en fietsers, in het bijzonder kinderen. Laten we ons goed realiseren dat leed meestal met geen enkel bedrag valt goed te maken." 14

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 34