Agrarische industrie heeft een boeiend kwaliteitsverhaal Nieuws Regering blijft lage btw sierteelt verdedigen Mengelingen Schapevlees Samenwerking Produktschappen Van bulkprodukten naar merkprödüktën 14 men doen over hoe je kwaliteit kunt brengen. Tuinbouw Ir. A.A.M. Sweep van het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen hield zijn gehoor voor hoe moeilijk het is om marketing van kwaliteit te realiseren. Het begint al bij de kwali teit van de teelt. De bronnen moe ten goede produkten laten opborrelen. Dan moet alles goed gaan op de veilingen. Vervolgens moet aan het produkt- en verpak- kingsbeleid inhoud worden gege ven, waarbij reklame en publiciteit de ruggegraat vormen. Tuinbouwprodukten in Nederland geteeld, worden voor 70% geëx porteerd. Het ëxportpakket omvat maar liefst meer dan 40 produkten, die hun weg vinden naar meer dan 25 landen. Het beleid moet uiter aard marktgericht zijn maar boven dien moet de handicap van de hoge prijs van de produktiefaktoren in Ne derland (grond, arbeid, investerin gen) gecompenseerd worden door een efficiënte produktie en een ster ke klantenbinding met een kwali- teitsprodukt, dat met een zo hoog mogelijke service wordt geleverd. Bij de afzet van tuinbouwprodukten moet het kwaliteitsbeleid zich niet alleen richten op de konsument, maar ook op de detailhandel en de groothandel. In West-Europa en Noord-Amerika hebben de groot winkelbedrijven met de supermarkt ketens het grootste deel van de detailhandel in verse groenten en fruit onder hun hoede. Ir. Sweep meent dat exporteurs van tuinbouwprodukten grote behoefte hebben aan zeer grote, uniforme partijen betrouwbaar produkt in de door hun klanten gewenste verpak king van een goede houdbaarheid (specifiek voor elk produkt). Boven dien moet de aanvoer zo verlopen dat men iedere dag aan de ge wenste hoeveelheden van alle voor hun relevante produkten kan be schikken, omdat men een eenmaal blij gemaakte klant de andere dag door 'nee-verkopen' niet tegen zich inneemt. Wie zich dan nog realiseert dat een zo groot mogelijk gedeelte van het jaar én een zo breed én een zo diep mogelijk pakket groente- en fruitsoorten moet worden aangebo den, beseft dat marketing van kwa liteit bij de afzet van tuinbouwprodukten geen sinecure is. dat deze stijgende lijn zich zal voortzetten. De Nederlandse schapevleesproduktie wordt voor een groot deel geëx porteerd. Er is in de laatste jaren een zeke re opkomende vraag naar vlees van zogenaamde scharreldieren. Schapen voldoen volledig aan deze term. Het zijn inmmers bui- tendieren die nagenoeg het hele jaar in de weide verblijven en daar hun voedsel zoeken. Met grassen voorzien zij nagenoeg geheel in hun voedselbehoefte. In de hedendaagse tijd heeft een goed slachtlam/schaap weinig vet. Schapevet is vanouds niet erg gewild. Het bevat namelijk veel harde vetten die na smelten zeer spoedig stollen. Naar een oud recept kan dit euvel worden tegengegaan door het schape vlees te braden in slaolie dat gro tendeels uit vloeibare vetten bestaat. Bovendien zou toevoe ging van slaolie de smaak van het vlees verhogen. A/s kwali teitsschaap voor de vleespro- duktie staan de schapen van het Texelse ras hoog genoteerd. J.H. Lantinga Marketing van kwaliteit moet. Dat is de nieuwste opdracht bij de af zet van land- en tuinbouwprodukten door Nederland, sinds vorig jaar ook Voedingsiand yër.GGmc. vsrx:sï* -j0 OQiwy asH ï*U'~p?QClUK~ ten, voer merken in, zorg voor een aantrekkelijke verpakking en ver tel iedereen hoe goed je produkt is. Met een vleugje idealisme en een flinke scheut doorzettingsvermogen kan succes niet uitblijven. De Stichting Maatschappij en On- Nieuwegein. Uit alle sektoren van derneming organiseerde op donder- land- en tuinbouw kwamen mensen dag 11 april jl. een Studiedag in aan het woord die hun zegje kwa- De vraag naar luxuere broodsoorten neemt toe. Akkerbouw Via het brood schonk mevrouw sVs.eL DGdmS van de Stichting Voor lichting Brood aandacht aan de gra nen. Tussen 1955 en 1980 nam in Nederland het verbruik van kaas toe met 120%, van vlees met 140% en van alcohol met 500%. Het ver bruik van aardappelen daarentegen daalde in die periode met 37% en van brood met 42%. Dat was de aanleiding om de Stichting Voorlich ting Brood op te richten. Door er op te wijzen dat brood lekker, voed zaam en gezond is, veelzijdig en niet dikmakend kon de broodkonsump- tie in Nederland stijgen van 56,8 kg in 1980 tot 59,4 kg in 1989. Dat be tekent een miljoen baaltjes meer. Meer gebruiksmomenten maar ze ker ook luxere broodsoorten (marke ting van kwaliteit) hebben aan de stijging van het broodverbruik bij gedragen. K.J. van den Dool, van Hak, liet zien hoe deze firma er in geslaagd is om van een bulkprodukt een merkpro- dukt te maken. Hak is begonnen met de konsument te vertellen hoe het in dat bedrijf toegaat. Er worden alleen maar goede produkten als grondstof gebruikt, bij de keuze van produkten wordt een compromis loos beleid gevoerd (niet: dit kan ook nog wel), er wordt snel gewerkt in het trajekt grondstof- geconserveerd produkt en er is een strenge kontrole van begin tot eind. Daarna werd overgeschakeld op een andere benadering. Op een sympa thieke en humoristische wijze wordt nu regelmatig de boodschap de we reld ingestuurd: "U moet de groente van Hak hebben". Het succes bleef en blijft niet uit. De bekendheids graad steeg, merkbeeld en markt aandeel stegen in aanzien en waarde. En zo heeft Hak via marke ting van kwaliteit een bulkprodukt gepromoveerd tot merkprodukt. Drs. A.J.M. Wachter, adjunkt- direkteur van de coöperatie "De Z.P.C.", sorteerde in Nieuwegein de aardappelen heel scherp. Van de 7 miljoen ton Nederlandse aardappe len is 4 miljoen ton konsumptieaard- appelen. Hiervan gaat 50% naar de veredelingsindustrie. In Neder land wordt per jaar 850.000 ton aardappelen gegeten, waarvan de helft in verpakte vorm wordt aange De markt vraagt om een betere kwaliteit aardappelen, reden waarom nieuwe rassen steeds meer terrein winnen. De Nederlandse Regering zal in Brussel de indeling van sierteeltpro- dukten in het lage BTW-tarief blijven verdedigen. Staatssecretaris Van Amelsvoort van Financiën heeft dat meegedeeld aan een delegatie van het Produktschap voor Siergewas sen. Het Produktschap had om een onderhoud verzocht omdat men zich zorgen maakte over de opstel ling van de Regering. De PVS-delegatie heeft tegenover de Staatssecretaris de argumenten herhaald voor handhaving van het lage BTW-tarief voor sierteeltpro- dukten. Op dit moment zijn die pro dukten in 5 EG-landen niet ingedeeld in het hoge tarief, waar door 80% van de produktie wordt belast met het lage tarief. Als Ne derland van standpunt zou verande ren, een situatie die dreigde tijdens de discussie over de "tussenba lans", zal er volgens LEI- berekeningen een produktiewaarde verlies optreden van f 350 miljoen door een forse prijsdaling voor de telers. Ook de handel zal door de Voorzitter Rob Tazelaar van de Pro duktschappen voor Pluimvee en Eie ren en Vee en Vlees zal eind juli van dit jaar een voorstel doen voor ver dere samenwerking tussen de twee schappen. Dit is besloten tijdens een gezamenlijk overleg van de bei de dagelijkse besturen. kocht. In Nederland worden zo'n 150 verschillende aardappelrassen verbouwd. Een 20-tal worden de Nederlandse konsument aangebo den tegen een gemiacieiae prijs VSn 60 cent per kg. De konsument in ons land kent hooguit 2 rassen. Be halve eigen winkelmerken werd tot twee jaar terug geen merk aan geboden. Wachter vindt dat de gemiddelde kwaliteit van de Nederlandse tafel aardappelen te wensen overlaat. Deze wordt namelijk bepaald door wat Bintje 40/50 heet. "Een jam merlijk bijprodukt van de aardappel teelt gericht op het produceren van grondstof voor de f rites-industrie", riep hij uit. Gelukkig zijn er nu echte als zodanig geteelde en op de markt gebrachte moderne tafelaardappe len, zoals Bildtstar, Berber, Monali- sa, Nicola, Timate etc. "Milieuaspekten worden een onder deel van het kwaliteitsbegrip. Rekla me voor specifieke kwaliteitsmerken wordt lonend. De konsument kan eindelijk voorgelicht worden over het onweerlegbare feit dat er nu betere aardappelen zijn dan vroeger. Het beste bewijs daar van levert de markt. Drie jaar gele den besloeg Bildtstar 160 ha in ons land. Vorig jaar 1500 ha. Volgend jaar is Bildtstar de tweede tafelaard- dappel in Nederland. Konsument veel grotere voorfinanciering van BTW op exportprodukten een fors inkomensverlies lijden. Daarnaast is er sprake van een flinke administra tieve lastenverzwaring. Het aantal schapen in ons land is in de laatste decennia belangrijk toegenomen. Volgens de telling in 1990 waren er afgerond 1V2 miljoen stuks. Sinds 1951, in welk jaar er een dieptepunt was wat het aantal betreft, is de om vang verviervoudigd. Het schaap levert produkten als vlees, wol en melk: Onder ande re in ons land is vlees het be langrijkste produkt waarvoor deze dieren worden gehouden. Het vlees omvat thans om streeks 95% van de produktie waarde. Het gebruik van schapevlees is in ons land niet bijzonder gewild. De totale vlees consumptie was het vorig jaar per hoofd van de bevolking circa 67 kg. Hiervan is maar 0,8 kg of ruim 1% schapevlees. Vijftien jaar geleden was dit slechts 0,2 kg. Er is dus een toename in het gebruik ervan. De verwachting is Omdat de konsument als hoogste baas geldt in Nederland - Voedings iand, was deze in groten getale aan wezig. M. Schuttelaar sprak namens 620.000 leden van de Con sumentenbond de agrarisch in dustriële ondernemers toe. Aan de hand van talloze voorbeelden liet hij de land- en tuinbouw weten wat de konsument wel en niet wil. Hij was blij met de toenemende aandacht die de agrarische sektor aan kwali teit gaat schenken. Hij vond het eigenlijk een beetje vreemd dat kon- sumentenorganisaties vaak de rol van 'waakhond' moeten vervullen als het over de kwaliteit gaat. Dat zouden producenten, verwerkers en bewerkers en de overheid meer tot hun taak moeten zien. Wie de mond vol heeft over kwaliteit moet eigen lijk ook zorgen dat die bewaakt wordt. Piet Westra

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 14