Rugzak - draagzak PASEN onder reda kt ie van de Perskommissie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Noord-Brabant. Adres: P.J. de Rooy-Janse M.A. Postbus 42, 4424 ZG Wemeldinge Pasen is opnieuw beginnen denkend aan Hem, die leven is. Pasen is zich steeds bezinnen op alles wat ons gegeven is. Pasen is je handen vouwen en danken dat je nu nog leeft. Pasen is mogen vertrouwen, dat er iemand is die om je geeft. 12 Via de tuinkommissie op deze pagina's een aantal wetenswaardighe den m.b.t. de tuin in het voorjaar. Wat kan men van de tuin genieten en het voorjaar, PASEN, heeft een belofte van nieuwe groei en bloei, van nieuw leven. Alles is aan het vernieuwen, weer opnieuw tot le ven komen. Een lust is het om te zien hoe de vogels nestjes bouwen en daarin eitjes leggen. Dat brengt ons op het ei zoals wij dat eten met Pasen en op alle andere gelegenheden in het jaar. Volgens een oud rijmpje: Eén ei is geen ei, twee ei is een hair ei én drie ei is een Paasei. Wonderbaarlijk Er zijn weinig produkten zo voed zaam als een ei en het is voor heel veel recepten een noodzakelijk in grediënt. We kunnen ons eigenlijk niet voorstellen dat we het helemaal zonder zouden moeten doen. De ge schiedenis van het gebruik van eie ren en het houden van kippen gaat heel ver terug. Kippen (hoenders) Zijn al zo'n 4000 jaar bekend als huisdier, en zo lang ook het gebruik Van eieren in de voedselbereiding. Wat was er eerder? De vraag, wat er eerder was de kip of het ei blijft een vraag die we steeds weer gesteld zien. Het zijn echter niet alleen de vogels die zich voortplanten door middel van eie ren, ook vissen planten zich voort door middel van eieren en daarbij wordt nimmer de vraag gesteld, wat was er eerder, de vis of de hom/kuit. Over de ontwikkeling van het ei le zen we het volgende. "De basis van een (vogel) kippeëi wordt gevormd in het ovarium, waarin zich duizen den eicellen bevinden. Als een kip volwassen is rijpen de cellen een voor een, waarbij zich steeds om de rijpende cel een dooier vormt. De stoffen in die dooier zijn bedoeld als voedsel voor het vogeljong, dat krachten moet vergaren om uit zijn eierschaal-gevangenis te breken". Als in onze recepten eieren als in grediënt worden genoemd worden altijd kippeëieren bedoeld. Er wordt nooit van uitgegaan dat er andere eieren zouden kunnen worden ge- Uit: "Vliegen als een vogel" van ds. D.A. Werner (Een boekje met heel fijne gedachten en gedichten, uitg. Kok, Kampen, f 12,90.) bruikt. In andere landen is dat ech ter niet zo vanzelfsprekend en ten tijde van de oude Romeinen werden veel soorten eieren genoemd. Men gebruikte: ganze-, eende-, fazante en duiveëieren maar ook zwane- en pauweëieren gebruikte men. Pau- weëieren werden beschouwd als een delicatesse en het vlees van een pauw was ook erg gewild. Van de Feniciërs is bekend dat ze ook struisvogeleieren aten. Een struisvogelei weegt ongeveer ander- -halve kilogram en een omelet van een struisvogelei is dan ook vol doende voor tien tot twaalf personen. In Zuid-Afrika zijn speciale bedrijven waar men struisvogels fokt. Van de dikke schaal van struisvogeleieren maken vrouwen in Afrikaanse lan den een soort platte kralen die een heel aparte dekoratie vormen. Kievitseieren worden nu bijna niet meer geraapt in ons land. Ze wer den bijzonder lekker gevonden en elk jaar was er de aanbieding van het eerste kievitsei aan de Koningin. Onze oosterburen eten wel meeu- weëieren, die een vrij sterke vissmaak hebben. Wij hebbén daar voor geen waardering en eendeëie- ren zijn ook niet erg populair bij de gemiddelde Nederlander. Kwarteleieren zijn de laatste jaren zeer populair geworden en waar schijnlijk het meest door het kleine formaat. Ze zijn in vergelijking tot kippeëieren tamelijk duur. In ons land is men zeer gekant te gen legbatterijen. Als mensen daar echt tegen zijn is het misschien goed te weten dat de meeste kwar teleieren uit legbatterijen komen. Het schijnt moeilijk te zijn op andere wijze een rendabel bedrijf op te zet ten. Over het geheel zijn kwartelei tjes import uit oosterse landen. Gebruik De mogelijkheden die eieren bieden voor gebruik in de keuken zijn vele. leder kent wel een favoriet recept en de ECHTE paaseieren zoals die in de Oosterse Kerk worden gegeven zijn na 30 min. koken oneetbaar ge worden. Een echt paasei, of eieren, zijn die welke met Pasen worden weggege ven. Meestal is dat een voor de ge legenheid met de hand gekleurd of heel kunstig beschilderd ei. Paasei tjes zijn ook wel de kleine eitjes van chocolade of suikerwerk die volgens oud gebruik in een netje worden ge geven aan familie of vrienden. Het paasei, als kiem van nieuw le ven bevat het levenskracht. Als eer ste spijs na de vasten werden de eieren in de kerk gewijd en kregen daardoor genezende kracht. Paaseieren versieren Het versieren van paaseieren is nu een heel bijzondere kunst aan het worden. Leeggeblazen eieren wor den tot echte kunstwerken, die men op tentoonstellingen kan bewonde ren. Dat is'niét iets van onzë tijd. Het is al in 1870, dat de juwelier Fa- bergé voor de Russische Tsaar zeer bijzondere eieren maakte. Het waren fraai bewerkte kunst-eieren en de traditie maakte Pasen niet alleen tot een religieus feest maar ook het feest van de nieuwe lente en de te rugkeer van het licht, afscheid van de winter. Alles was aanleiding voor het vieren van het Paasfeest. De Russische adel gaf elkaar juweeltjes van eieren met Pasen, waarbij de ei eren die de Tsaar voor zijn gezin liet maken al het andere overtroffen. Goud - zilver - edelstenen - glas - porselein. Voorwerpen zoals bon- bonnières kregen voor gebruik in de paastijd de vorm van een ei. Ook gouden bedeltjes om aan collier of armband te hangen waren erg in trek. Evenals de "surprise" eieren die heel kostbaar uitgevoerd een lust voor het oog waren. Ze konden worden geopend en het is onvoor stelbaar wat men in het ei te zien kreeg. Wie meer over deze kunst eieren wil weten kan dat vinden in het boek: Fabergé eggs, imperial Russian fantasies. Wij proberen met onze middelen en tijd toch een beetje sfeer te maken en versieren de eieren eenvoudig, of we laten er een haasje-over springen zoals Connie van de Linde cjat voor ons tekende. De perskommissie wenst u allen een Vrolijk Pasen. Na de vorst en de sneeuw kunnen we weer in de tuin aan de slag. Voor mevrouw De Witte uit Nisse is tuinieren een echte hobby. Met een zak op je rug en een stok in je hand, ga je door het ganse land. En denk nu niet direkt, dat doen wij niet want allemaal hebben we ons rugzakje te dragen ge kregen. Een rugzak is een gemakkelijk ding om spullen in mee te nemen. Het was een poos mode om steeds met een rugzakje te lopen, maar dat is nu weer voorbij. Voordelen zijn dat je twee handen vrij hebt en nadeel is dat je er niet zo gemakkelijk in kunt om iets te pakken, 't Hele ding moet er dan eerst af en later er weer op. Een rugzak is wel toegankelijk voor iemand die achter je staat. Dat kan heel gemakkelijk maar ook heel onprettig zijn, dat is dan afhankelijk van wie er aan zit of erin kijkt. Kinderen die ver moeten lopen naar school hebben dikwijls hun school tas op hun rug. Dat loopt veel beter en rechter-op. Als er teveel in de rugzak zit kan het een grote last zijn. Maar soms moet er voor een tocht vrij veel mee. Een zogenaamd "draagstermaakt het dragen gemakkelijker evenals het plaatsen van de last hoger, tot bo ven het hoofd kan het worden opge bouwd.. Voor echte trektochten is dat veel beter. De last wordt dan via het draagvlak meer over het lichaam verdeeld, waardoor de last lichter lijkt te worden. We zien dat in zuidelijke en oostelij ke landen waar vrouwen heel zware lasten moeten dragen. Op een vlak terrein dragen ze de last OP hun hoofd en in bergachtige gebieden AAN het hoofd met een draagband die de last ook verdeeld over rug en schouders. Zo dragen ze b.v. 20 liter water 20 kg.), of een vracht hout om te stoken of produkten die ze naar de markt brengen voor ver koop. Ze beschikken dan niet over een rugzak met draagstel maar heb ben de vracht samengebonden of in een kruik of op een schaal. Hele vrachten gaan zo mee en het kan gebeuren dat je een grote bundel hout ziet lopen en eerst na goed kij ken ontdekt dat er een vrouw onder schuil gaat. Dat deel van de lasten die mensen te dragen krijgen is voor de vrouwen. Al heel jong leren ze de techniek van het dragen en ze we ten hoe ze dat moeten aanpakken en hoe ze elkaar helpen kunnen om de zaak op hun plaats (rug) te krij gen. Zo leren ze al jong om hun ei gen lasten te dragen. Te zwaar soms Men kan ook een last te dragen krij gen die voor één mens teveel lijkt te zijn. En toch leert ieder zijn of haar' lasten te dragen en heeft daar dan: de kracht voor gekregen. Wat overi-, gens voor de een een last lijkt te zijn is het niet altijd voor degene die de last moet dragen. Al zal ook die mens wel eens moe en opstandig worden. De last overgeven aan een ander is een geweldige stap die niemand zo gemakkelijk zet. Verschillen We kunnen lasten zien als b.v. grote financiële druk, gezondheidsproble men, handicap, verlies, zorgen om anderen, verlangen naar ver weg wo nende familie enz. enz. leder mens kent de inhoud van de eigen rugzak. Toch is het goed om af en toe die zak eens te legen en te luchten. Dan zien wat we er weer terug indoen en misschien zullen we het ook wel eens anders inpakken (aanpakken). Er zijn ook lasten die mensen met veel liefde dragen, dan is het geen last meer maar een vreugde, vreug de in geven en helpen. Soms is het heel moeilijk om te aanvaarden dat anderen iets voor je moeten doen en dat die dat met veel inzet dpen zonder er iets voor terug te ont vangen. Eigenlijk zouden we zo de natuur moeten zien. Die geeft ons een overdaad aan kleur en fleur, aan groei en bloei zonder daarvoor iets terug te vragen. Alles komt elk jaar weer op de tijd die ervoor gesteld is zonder meer. Wel kunnen we een beetje helpen om het nog beter en nog mooier te laten worden. Dat is dan de zorg die we eraan besteden en onder de liefdevolle handen van de tuinier/ster wordt de hof dan nog meer een lusthof. Werken in de tuin is dan geen Jast maar een voorrecht dat we het mogen en kunnen doen. En als alles er dan mooi bijligt en even rust moet hebben, is de tijd daar om de echte rugzak te pakken en er op uit te trekken. Bij terugkeer ziet het er meestal nog mooier uit dan bij het vertrek. Er op uit trekken is goed maar het thuiskomen is het mooiste deel van een tocht. Men moet echter wel eerst gaan om te kunnen thuiskomen. Alles wat verzorging vraagt wacht en vol moed gaan we weer aan de gang. De belofte van Pasen geeft al len kracht voor komende tijden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1991 | | pagina 28